Växelbete samt ståltråd/najtråd

polly p

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten gård med ca 7 hk bete. Vi fick tillträde i November så jag har inte riktigt koll på hur allt fungerar:).
Hagarna är idag inhängnade med najtråd/ståltråd..

Vilka risker är det att släppa häst med sådan tråd? Bör jag stängsla om?
Tidigare har en köttbonde användt marken till nöt och jag vill ju gärna fortsätta ett sådant samarbete då jag tror på nyttan av växelbete.
Dock är ju staketen idag väldigt låga med ståltråd.

Vad rekomenderar man per stor häst betessäsongen i yta sas?
Jag har bara två men vill ev. ta in två till..
 
Eftersom du har stora hästar och staketet är väldigt lågt hade jag stängslat om innan häst får gå i de hagarna.

Tycker vanlig tråd är bäst. Inte ståltråd för det ger mer skador. Och inte fransk tråd för den är så jobbig att hantera om man ska göra om hagar sen.
 
Järntråd ska vara säkrast, men jag skulle komplettera med en högre tråd i synligt material, jag föredrar personligen rep före band.
 
Järntråd ska vara säkrast, men jag skulle komplettera med en högre tråd i synligt material, jag föredrar personligen rep före band.

Den anses alltså säker? Då blir det nog så att jag tar vitt elrep högre upp..
Samt gör in och utsläpp med gummibands rep..

Hinner inte ta ner och stängsla om allt i år ändå..
Å vill gärna ha fortsatt samarbete med bonden som stängslat upp :)!
 
Den anses alltså säker? Då blir det nog så att jag tar vitt elrep högre upp..
Samt gör in och utsläpp med gummibands rep..

Hinner inte ta ner och stängsla om allt i år ändå..
Å vill gärna ha fortsatt samarbete med bonden som stängslat upp :)!
Ja, en järntråd går av, ett rep eller band gör inte det på samma sätt. Faran är väl om hästarna inte ser tråden bara, därav ett rep högre upp. :)
 
Har själv nu aluminiumtråd innan ståltråd, gick över till aluminium då det är lättare att arbeta med när det ska upp.

Skulle inte vilja ha något annat då stål och aluminium går av vilket ger mindre risk för allvarliga skador, är lågt motstånd och lätt att se om strömmen går fram över allt.
 
Ståltråd/aluminiumtråd är imo bland det säkraste, just för att den går av - under förutsättning att den är ordentligt spänd (dåligt spänd ger sig inte, enligt min erfarenhet).
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 622
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Om jag lägger denna fel så får ni snälla moderatorer gärna flytta tråden. Har precis i dagarna skrivit på kontraktet på vår nya lilla...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 649
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp