Bukefalos 28 år!

Vaxproppspanik

hagel

Trådstartare
Vaknade upp i morse, döv på ena örat. I panik började jag fixa med alla knep jag kunde komma på, inklusive olivolja plus sköljning med duschen :D. Utan minsta förbättring. Åkte till apoteket och fick tag i revaxör-liknande grejer, med en sådan där orange gummiboll. Hoppfull drog jag igång behandling med detta, men efter en omgång är skillnaden lika med noll :crazy:.

Någon med knep och husmorstips mot vaxpropp i örat?
 
Om det är stora vaxproppar brukar det bästa vara att låta vätskan verka över natten. Annars kan du prova att upprepa proceduren en eller ett par gånger och verkligen trycka HÅRT på blåsan, har själv varit för försiktig förut, och inte fått ut dem
 
Vaknade upp i morse, döv på ena örat. I panik började jag fixa med alla knep jag kunde komma på, inklusive olivolja plus sköljning med duschen :D. Utan minsta förbättring. Åkte till apoteket och fick tag i revaxör-liknande grejer, med en sådan där orange gummiboll. Hoppfull drog jag igång behandling med detta, men efter en omgång är skillnaden lika med noll :crazy:.

Någon med knep och husmorstips mot vaxpropp i örat?

Jag var öronbarn och är nu öronvuxen. Spolar öronen på vårdcentralen ca 3 ggr om året och förbereder genom att använda Vaxol 2-3 dagar innan.
 
Sonen hade ett jätteproblem med en vaxpropp i fjol och är rädd om öronen så bara mamma får greja med sånt där och den satt så jäkligt att det slutade med att jag med en liten pincett fick dra ut den O_o när vi med hjälp av revaxör och massvis med spolningar med lite varmare än ljummet vatten fått den att komma ut så pass att den syntes och ingen risk för skador av pincetten förelåg.

Helt fascinerande att sånt där kommer utan större förvarning för det borde ju ta lång tid för vaxet att plugga igen så pass effektivt, men han hade inte heller direkt märkt något förrän han hux flux var "döv" på örat
 
Mitt bästa tips mot behandling av vaxpropp fall den sitter hårt så får du nog sova med Revaxör i en vecka. In med revaxördroppar o bomull ytterst. kan du inte spola själv vilket kan vara svårt får man gå till distriktssköterska men då är det bra fall man har förbehandlat med Revaxör i typ en vecka så det har mjukat upp sig lite.
 
Vårdcentralen.
Jag hade en propp för två år sedan som smög sig på och till slut gjorde den FETONT.
Åkte vill VC som spolade utan direkt resultat, fick en remiss till ÖNH på Akademiska Sjukhuset istället där de körde sug, medicin i örat och sen sug igen. Det gjorde så in i bängen ont!! :crazy:

Fick antibiotika och hela svängen för de kunde inte avgöra till att börja med om det var en rejäl öroninflammation också.

Så skulle jag någonsin vakna döv igen så är det bums till VC.
 
Vaknade upp i morse, döv på ena örat. I panik började jag fixa med alla knep jag kunde komma på, inklusive olivolja plus sköljning med duschen :D. Utan minsta förbättring. Åkte till apoteket och fick tag i revaxör-liknande grejer, med en sådan där orange gummiboll. Hoppfull drog jag igång behandling med detta, men efter en omgång är skillnaden lika med noll :crazy:.

Någon med knep och husmorstips mot vaxpropp i örat?
Väteperoxid (alltså den svaga 3% är den väl från apoteket) tycker jag är mkt bättre än revaxör. Ligg på sidan fyll örat och låt det bubbla.
 
Helt fascinerande att sånt där kommer utan större förvarning för det borde ju ta lång tid för vaxet att plugga igen så pass effektivt, men han hade inte heller direkt märkt något förrän han hux flux var "döv" på örat

Ja, visst är det fascinerande att de inte märks alls förrän de liksom märks JÄTTEmycket?
 
Helt fascinerande att sånt där kommer utan större förvarning för det borde ju ta lång tid för vaxet att plugga igen så pass effektivt, men han hade inte heller direkt märkt något förrän han hux flux var "döv" på örat
Du upplever dig som döv först i det ögonblick det blir tätt på riktigt, då inga ljudvågor alls kan ta sig till trumhinnan.
 
Ja, jag vet inte. Har aldrig haft nån vaxpropp själv men av vad sonen berättade så drar jag slutsatsen att det nog tar vaxproppen lång tid att byggas upp, men att det inte märks förrän den är "enorm"
 
Problemet är löst (pun intended)!

En extra omgång revaxör och så lite power i blåsan gjorde att jag nu hör igen :D. Tack @Texaz!

Kör en förebyggande behandling på andra örat nu, kunde märka att jag hör sämre på det nu när örat med vaxproppen är rengjort :).
 
För några år sen sov jag med revaxör, och gjorde mig av med en rejäl propp.

Jag fick i ett slag superhörsel, och hörde när hunden gick i andra änden av huset. Klippetiklippetiklipp klippetiklippetiklipp klippetiklipp när klorna vidrörde parketten. Jag drog med handen över håret på bröstet. Frasrasfrasfrszs frasrasfrasfrszs frasrasfrszs.

Efter nån timme hade hjärnan parerat klart, och jag upplevde mig som normal igen.
 
För några år sen sov jag med revaxör, och gjorde mig av med en rejäl propp.

Jag fick i ett slag superhörsel, och hörde när hunden gick i andra änden av huset. Klippetiklippetiklipp klippetiklippetiklipp klippetiklipp när klorna vidrörde parketten. Jag drog med handen över håret på bröstet. Frasrasfrasfrszs frasrasfrasfrszs frasrasfrszs.

Efter nån timme hade hjärnan parerat klart, och jag upplevde mig som normal igen.
Med andra ord behöver hunden en kloklippning och du en vaxning? ;)
 
Det finns öronvaxljus :)

Ett speciellt ljus man tänder och stoppar i örat (med den icke brinnande delen så klart ;) ) och sen låter man det brinna ner till kanske hälften och så fastnar vaxet på det.

Såg att du löst det men tycker det är lite roligt att det finns ljus för sånt här :p
 
Det finns öronvaxljus :)

Ett speciellt ljus man tänder och stoppar i örat (med den icke brinnande delen så klart ;) ) och sen låter man det brinna ner till kanske hälften och så fastnar vaxet på det.

Såg att du löst det men tycker det är lite roligt att det finns ljus för sånt här :p

Vilket ingen som har sitt förstånd i behåll bör använda. Stooooor risk att förstöra trumhinnan med sånt där skräp. Bättre att i så fall få hjälp på VC eller önh-mottagning.
 
Vilket ingen som har sitt förstånd i behåll bör använda. Stooooor risk att förstöra trumhinnan med sånt där skräp. Bättre att i så fall få hjälp på VC eller önh-mottagning.

Alla gör ju som dom vill. Själv skulle jag inte använda det men jag känner en som gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp