Växthus i praktiken - tips och råd om växthus

ameo

Trådstartare
Moderator
Detta får gärna bli till en allmän växthustråd. :D

Jag fick ett växthus i födelsedagspresent av min familj. Inget gigantiskt, men ett riktigt, istället för det enkla av stålrör med plastöverdrag som jag haft de senaste 2 somrarna.
Utöver att jag funderar på var i trädgården det ska placeras :arghh:, så klurar jag också på hur man inreder växthus på lämpligt sätt. :confused: Ska jag ha bänkar/hyllor, odla i krukor på marken/golvet eller ska jag ha som grävda rabatter inuti växthuset?

Hur har Ni gjort?
Visa gärna bilder för inspiration och berätta om för- och nackdelar som ni märkt!
 
Mitt växthus är på ca 10 kvadrat Jag har gjort plattgångar och bäddar, inga hyllor eller liknande. En vajer i taket är bra att ha också!
wp-1524479706015..jpg
 
Jag har en kollega som menar att man absolut ska satsa på grävda "rabatter" i växthuset om man har möjlighet. Krukor ger inte alls samma utrymme för rötter och håller inte fukt lika väl. Hon har servat 10 personer med tomat och gurka under hela sommaren så hon verkar veta vad hon pratar om :p
 
Jag har krukor. Tycker det är väldigt smidigt! Och mitt enda alternativ då det är markisolerat, vilket förhoppningsvis kommer göra att jag kan använda det tidigare.

En "hylla" till vänster där gurka och annat kan klättra igenom var praktiskt!
6 kvadrat.
IMG_20180714_214502.jpg
 
Jag har avlånga murarbaljor i mitt gamla växthus och tycker det fungerar väldigt bra då det ryms mycket jord, är lätt att kontrollera vattningen och behöver jag byta jorden kan jag lyfta ut hela lådan. :up:

I tunnelväxthuset har jag däremot byggt ramar då det handlar om mycket större jordvolymer. :)
 
Jag har också markisolering så det är krukodling för min del - har inget att jämföra med men det blev bra skörd (och behövdes mycket vattning) denna sommar. Inredningsmässigt är det dock inte helt klart. Just nu är det mest till för mysfrukostar på helgerna, och de sista paprikorna som inte är skördade. Och ibland en kopp te eller ett glas vin på kvällen med tända ljus. 😍

Sedan tänker jag mig till odlingsåret -19 att snickra ihop lite djupare och större trälådor så tomater och gurka inte behöver varsin kruka utan kan stå fem sex plantor i samma låda. Och så ska jag klura på hur jag ska så spenat och sallat i januari-februari för tidig skörd.

Om du sätter växthuset i full sol och utan naturlig skuggning så rekommenderar jag skuggardiner från Ikeas sortiment för sommarhalvåret.

Hur du än gör - grattis! Ett eget växthus gör en lycklig in i själen!
EE82573D-2C76-4C3D-A8FC-6E2FBC04B353.jpeg
 
När du har kompisar som ofta vill hänga med dig i växthuset, så är det också en fördel att de inte nyttjar öppna jordbäddar till bad eller toalett.
Visa bifogad fil 21262
Hihi, mina medstjälpare använder en blomrabatt för sandbad (hönsen) och en blomlåda som säng (katten)...

I övrigt, tack för inspirationsbilder. Gärna mer! Så kanske det blir bra hos mig också... :D
 
Det börjar väl snart bli dags att montera mitt lilla växthus. Så nu har jag några till funderingar...

Först - hur fäster man växthuset bäst och/eller enklast i marken?
Jag har ett sånt här växthus, om det spelar nån roll... (lånad bild från säljaren...)
26784


Jag har nån idé om hur man skulle kunna göra, men hur har ni andra gjort? Det verkar ju dumt att ställa det löst på marken bara...

Sen, jag funderar på om jag ska gräva bort gräsmattan, lägga nån form av markduk underst och sen plattor uppepå. Det får nog bli allt från krukor till stora murarbaljor (hästarnas avlagda vattentunnor funkar säkert utmärkt...) att odla i.
Vad tror ni om det?
 
Det börjar väl snart bli dags att montera mitt lilla växthus. Så nu har jag några till funderingar...

Först - hur fäster man växthuset bäst och/eller enklast i marken?
Jag har ett sånt här växthus, om det spelar nån roll... (lånad bild från säljaren...)
Visa bifogad fil 26784

Jag har nån idé om hur man skulle kunna göra, men hur har ni andra gjort? Det verkar ju dumt att ställa det löst på marken bara...

Sen, jag funderar på om jag ska gräva bort gräsmattan, lägga nån form av markduk underst och sen plattor uppepå. Det får nog bli allt från krukor till stora murarbaljor (hästarnas avlagda vattentunnor funkar säkert utmärkt...) att odla i.
Vad tror ni om det?
Jag har plattor i mitt växthus, är nöjd med det. Du ska absolut fästa det ordentligt, annars finns det risk att det flyger iväg. Sambon har bultat fast mitt ordentligt i marken, det kommer aldrig att flytta sig. :D
 
Sen, jag funderar på om jag ska gräva bort gräsmattan, lägga nån form av markduk underst och sen plattor uppepå. Det får nog bli allt från krukor till stora murarbaljor (hästarnas avlagda vattentunnor funkar säkert utmärkt...) att odla i.
Vad tror ni om det?
Så gjorde jag till mitt lilla växthus, grävde bort gräsmattan, lade ut genomsläpplig markduk och ska lägga plattor när jag bestämt mig färdigt...
Jag har bara satt fast mitt västhus med hjälp av väldigt tunga blytackor som ligger på nederkanten. Det blev den lösningen eftersom vi "råkade" ha dom och det fungerar hur bra som helst.

Jag ställde in en pallkrage på ena sidan som odlingsbädd, men efter två år med den så ska jag ta bort den och bygga en snygg odlingslåda efter hela långsidan på ena sidan istället och lägga plattor på övrig yta. Då kan jag bestämma var krukor och hyllor ska stå efter behov.
Jag använder mitt växthus mest till att för-odla det som ska ut på friland i, men plats för gurka vill jag ha ;)

En annan sak som jag ska plantera in är en vindruva, jag har bara inte kommit dit än :o:D
 
Jag har plattor i mitt växthus, är nöjd med det. Du ska absolut fästa det ordentligt, annars finns det risk att det flyger iväg. Sambon har bultat fast mitt ordentligt i marken, det kommer aldrig att flytta sig. :D
Hur, på vilket sätt, är det fastbultat i marken?

Jag har funderat på att göra en typ låg träram i botten (tryckimpregnerat) att skruva fast växthuset i. Och tänkte först tanken att använda jordankare att fästa träramen i. (så får man även upp dörren lite från marken) Men de jordankare jag hittar är så långa och med tanke på hur stenrika :arghh: vi är i Småland så är jag högst tveksam till om jag kommer lyckas få ner dem långt nog i marken.
Så frågan är om det skulle kunna räcka med några stycken såna här, nerkörda i marken? Eller blir det för klent? De är 20 cm.
26793
 
Hur, på vilket sätt, är det fastbultat i marken?

Jag har funderat på att göra en typ låg träram i botten (tryckimpregnerat) att skruva fast växthuset i. Och tänkte först tanken att använda jordankare att fästa träramen i. (så får man även upp dörren lite från marken) Men de jordankare jag hittar är så långa och med tanke på hur stenrika :arghh: vi är i Småland så är jag högst tveksam till om jag kommer lyckas få ner dem långt nog i marken.
Så frågan är om det skulle kunna räcka med några stycken såna här, nerkörda i marken? Eller blir det för klent? De är 20 cm.
Visa bifogad fil 26793

Med bara släta pinnar och utan "ankare" i jorden gör de nog ingen nytta alls för att förhindra att växthuset blåser iväg.
 
Hur, på vilket sätt, är det fastbultat i marken?

Jag har funderat på att göra en typ låg träram i botten (tryckimpregnerat) att skruva fast växthuset i. Och tänkte först tanken att använda jordankare att fästa träramen i. (så får man även upp dörren lite från marken) Men de jordankare jag hittar är så långa och med tanke på hur stenrika :arghh: vi är i Småland så är jag högst tveksam till om jag kommer lyckas få ner dem långt nog i marken.
Så frågan är om det skulle kunna räcka med några stycken såna här, nerkörda i marken? Eller blir det för klent? De är 20 cm.
Visa bifogad fil 26793
Sambon har grundat med rejäla stenar/plintar som hela växthuset står på, växthuset är fäst i dom.
Jag är ingen byggare, så vågar inte uttala mig om det där räcker 😊
 
Med bara släta pinnar och utan "ankare" i jorden gör de nog ingen nytta alls för att förhindra att växthuset blåser iväg.
Jag tror att du har rätt, bara önsketänker lite, att det ska gå att hitta en lite enklare lösning än att gräva upp alla smålands stenar för att kunna montera ett litet sketet växthus... 😝

Fast...
Det borde ju kanske funka om man gräver ett litet hål och häller ner lite betong i botten, runt pinnen, så det blir som ett ankare. Eller? *funderar vidare*
 
Jag har ett bågväxthus i kanalplast. Det har fått en tjärad träsockel och inne i växthuset har jag bara lagt på en ogräsduk och sedan täckbark ovanpå det för att det ska se lite trevligare ut. Jag experimenterar lite. I mitten har jag en stor låda som går ned backen dvs kontakt med jorden under. På ena sidan har jag träramar som står på duken, på andra sidan har jag murbruk lådor med jord i princip stora krukor. Sen har jag droppslang från biltema i lådorna för att underlätta vattning och minska spillet. Det här är innan jag lagt på barken och innan växterna spårade ur :D.
26814
 
@monster1 Vilken storlek har du på dina murbruksbaljor och hur många plantor kör du per låda? :)

Ska definitivt anamma detta till årets säsong! Jag har stenplattor och körde med krukor förra året, men insåg att de i flera fall var alldeles för små då allt torkade ut jättesnabbt. Blev också alldeles för låg luftfuktighet så spinnkvalstren hade fullt kalas i slutet av säsongen. :meh:
Så inser att jag behöver betydligt större krukor, och där ser ju baljorna ut att vara et ypperligt alternativ. Tycker det blir väldigt enhetligt och snyggt men flera stycken på rad så där.

Kommer nog också att behöva skugga växthuset lite i år, då det i princip helt saknar naturlig skugga (särskilt nu när det enda trädet i närheten togs ner i höstas). Förra växthussäsongen startade kanon men sen tog värmen och torkan ut sin rätt. Men lärde mig massor inför kommande säsong. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 040
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp