Bukefalos 28 år!

VBL.val. ,5 år -MSV DRESSYR

V

vide

måste bara fråga.. hur vanligt är det på en skala?:S
Lånat hem en häst som är 5 år å blev inriden för ca 10 månader sen och är tydligen utbildad MSV dressyr... vet besiktade honom förra veckan men han gick inte igenom pga. hälta i v. bak ben... ska ta in honom på atg. och kolla vad det är för något...
 
Alla halvblodshästar är varmblodshästar, är det ett varmblod eller en varmblodig travare??

Även för ett varmblod (halvblod) som är 5 år är msv dressyr ganska osannolikt då deras unghästchampionat går i LA :smirk:

Så nej det är nog inte så jätte sant.
 
Hur vanligt?! Det är inte vanligt, därför att det är en fysisk omöjlighet!
 
Med tanke på att Nobleman (är inte säker, kan vara någon annan) är en 4 årig hingst (född i november) och att han gick galoppslutor och trampade under hingsvisningarna i våras är det ingen fysisk omöjlighet. Där med inte sagt att det är nyttigt.
 
Obs! Vi pratar inte om halvblodhingstar som tränats för ett championat utan om en travare som (visserligen aldrig startat, men ändå) som ridits in och ridits under 10 månader! Jag vidhåller att det är en fysisk omöjlighet, men om någon kan ge mig ett exempel på en varmblodig travare som efter 10 månader klarar ett godkänt MSV-program, så go ahead..
 
Hmm.. och DET låter ju nu som en riktigt bra strategi för att rida in och träna hållbara hästar för framtiden. =)
 
Ingen vettig människa skulle med flit trampa en fyraåring. Gör den det så är det för att den är spännd, det är inte det samma som att trampa en musklad äldre häst.
Eva
 
Jadu, jag tror inte att det finns överhuvudtaget ! Så jag tror att någon har ljugit för dig. Det finns knappt några travare som gåt MSV alls och att en som bara är riden i 10 månader skulle göra det låter helt osannolikt
 
Tja.. men just det beror väl på vad man menar med att hästen "går medelsvår"?

Att man tävlar med placerningar, eller att hästen hemma på ridbanan kan utföra de rörelser som ingår i MSV på ett tillfredställande sätt..

Sen att man uppnår någt av alternativen på tio månader låter däremot inte troligt..
 
Det låter osannolikt, men sen kan man ju kolla på hur ägaren ser på det. Är den utbildad MSV för att den tävlat det (får de ens tävla MSV som 5 - åringar?) eller för att ägaren tycker att den är den. Det är det stor skillnad på!


Att det är en fysisk omöjligthet...nej det är det inte. Det går med all säkerhet att få en två åring som är riden i en månad att göra MSV rörelser. Inte på ett hälsosamt sätt och man har troligtvit förstört hästen sen, men det är inte en fysisk omöjlighet.

Hade någon sagt att den hästen är 5 år riden i 10 månader och utbildad MSV (oavsett om det är att den tävlat eller inte) hade jag backat för det är för fort = hästen kan inte ha hängt med fysiskt eller psykiskt.

Hade någon sagt att det var en 5 -åring som utbildats sen den var 3,5 år och beskrivit en hälsosam väg till MSV så hade det varit en helt annan femma. Då får man titta hur de gått tillväga och noga kolla igenom muskler och se om man kan se tecken på "fel" i psyket för att se om det stämmer att de gjort det på ett bra sätt.
 
I det här fallet så tror jag inte att det spelar någon roll hur man definierar "går MSV" eftersom ingen häst på 10 månader kan utbilda så fort. Och ännu mer osannolikt blir det när hästen är en travare, eftersom det tar LÅÅÅNG tid att bygga om muskler
 
Jag tror fortfarande att det är en fysisk omöjlighet dock. Den kan inte smälta informationen, kan inte då ta in ny, kroppen går sönder på vägen.
 
Visst går kroppen och psyket sönder, men jag tror inte att det är omöjligt. Sen att hästen säkerligen får slaktas ett halvår senare är en annan femma. :crazy:
 
Jag tror inte hästen trampade av en slump när han minuten innan reds i galoppslutor och byten. När jag ifrågasatte det sa de bara att det inte är några problem när hästen har så stor fallenhet för det. Men, jag håller med dig och förstor faktiskt inte alls hur de tänker.
 
I det här fallet så tror jag inte att det spelar någon roll hur man definierar "går MSV" eftersom ingen häst på 10 månader kan utbilda så fort. Och ännu mer osannolikt blir det när hästen är en travare, eftersom det tar LÅÅÅNG tid att bygga om muskler

Nej, jag håller med om att det låter som kort tid osv. Vilket jag tror framgår i mina tidigare inlägg.
Men när du säger att väldigt få travare klarar att "gå medlesvår" så ville jag bara påpeka att "gå medlesvår" är ju lite olika beroende på ven som säger det.
Och att en travare skulle "gå medlesvår hemma på banan" - dvs göra rörelserna räät och bra är väl inte alls speciellt konstigt?
Förstår du hur jag menar? =)
 
Och att en travare skulle "gå medlesvår hemma på banan" - dvs göra rörelserna räät och bra är väl inte alls speciellt konstigt?


Jo det är konstigt för det har ingen lyckats med , speciellt inte om hästen är 5 år.

Vad bra är är relativt men om det skall vara godkänt på tävling skall ett MSV program kunna göras på 62& och det klarar inte en 5 årig travare.
 
Lite tramp är väl inte så farligt, om hästen är avslappnad och psykiskt redo samt bjuder framåt??? För att sedan få kvalité så att det börjar likna piaff krävs dock en hel del uppbyggande arbete med bl a skolorna. Enligt den (riktigt) klassiska dressyren kommer faktiskt samling före ökning. Personligen är jag helt övertygad om att det skadar mer att rida ökad trav på en yngre häst än att trampa den.

Vad gäller hästen i fråga (travaren) så förundras jag inte så mycket över att den kan utföra lite skolor. Tekniskt sett är det mycket enkelt att lära en häst skolorna. Att sedan utföra det i samlad trav i "tävlingsform" kräver dock mycket uppbyggande arbete naturligtvis. Det som överraskar mest är att den redan kan galoppera och göra byten, det verkar lite osannolikt efter 10 månader om den gått på travet...
 
"Vad gäller hästen i fråga (travaren) så förundras jag inte så mycket över att den kan utföra lite skolor. Tekniskt sett är det mycket enkelt att lära en häst skolorna. Att sedan utföra det i samlad trav i "tävlingsform" kräver dock mycket uppbyggande arbete naturligtvis. Det som överraskar mest är att den redan kan galoppera och göra byten, det verkar lite osannolikt efter 10 månader om den gått på travet... "

svar:det är ÄGARNA som säger att han är utbildad MSV, jag vet ju inte själv. sen så har han INTE gått på travet
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 464
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp