Veckomatsedel/handling

Emuliiaa

Trådstartare
Sååå alla ni där ute!

Veckohandlar ni? Gör ni veckomatsedlar? Bor ni ensamma, partner, barn etc?

Jag bor med min sambo och vi veckohandlar söndag eller måndag beroende på om jag jobbar söndagen eller inte.

Denna veckan;
Mån: fläskpannkaka
Tis: korv stroganoff m. pasta
Ons: taco-köttfärs m. ris
Tors: panerad torsk m. potatismos & dillsås
Fre: tacos

Ungefärlig kostnad mån-fre 600-800.

Ös på med svar, mattips, era egna veckomatsedlar osv! :banana:
 
Vi (jag och min man) veckohandlar alltid! Vi brukar handla på måndagar om det inte är nåt speciellt som händer.
Kommande vecka har vi inte bestämt än men summan brukar hamna liknande eran!
 
Jag och sambon veckohandlar också! Tycker det är så mycket smidigare att veta vad man ska äta och ha allt hemma när man kommer hem hungrig och trött från dagens aktiviteter
Vi brukar handla för lördag- fredag och brukar snitta på ca 500 kr i veckan:)
 
nej, veckohandlar inte och har aldrig gjort.
Ensamhushåll med rejäl frys.

Jag handlar det som är billigt eller är i säsong. Sedan gör jag mat på det. Skulle ha väldigt svårt att hålla mig till någon form av veckomatsedel! Tänk om jag plötsligt vill laga något helt annat!

Just nu blir det mycket egna grönsaker och svamp eftersom det är skördetid. Vitkålen är oerhört billig - alla rotfrukter likaså. Jag har gjort flera satser kålpudding som ligger i frysen nu i form av matlådor. Ska investera i några kilo lök och göra löksoppa endera dagen.

Jag planerar inte för flera dagar i förväg utan som sagt - jag gör mat av det som finns i butik eller i egna förråd.

Häromveckan hade en lokal handlare väldigt billig ungnötslever så jag köpte flera kilo. Det blev mat direkt och resten hamnade i frysen.

Det är svårt att göra någon uppskattning på vad maten kostar. Det varierar väldigt. Jag skulle sannolikt kunna leva på ett par hundra i månaden under sommar och höst när landen är fulla och skogen likaså. Fast det gör jag ju inte eftersom jag inte måste.
 
Sååå alla ni där ute!

Veckohandlar ni? Gör ni veckomatsedlar? Bor ni ensamma, partner, barn etc?

Jag bor med min sambo och vi veckohandlar söndag eller måndag beroende på om jag jobbar söndagen eller inte.

Denna veckan;
Mån: fläskpannkaka
Tis: korv stroganoff m. pasta
Ons: taco-köttfärs m. ris
Tors: panerad torsk m. potatismos & dillsås
Fre: tacos

Ungefärlig kostnad mån-fre 600-800.

Ös på med svar, mattips, era egna veckomatsedlar osv! :banana:

Jag handlar så sällan jag kan och handlar rejält. Stödköper vissa färskvaror som mejeri och frukt. Vi har aldrig veckomatsedlar utan lagar det vi har lust till just den dagen (vilket tyvärr kräver ett rätt fullt skafferi/kyl/frys). Sedan har vi alltid lite " nödmat" tillgänglig för de dagar vi inte känner/ hinner laga mat utan bara vill värma något ( typ fryst pyttipanna). Vägrar också äter samma mat två dagar i rad vilket gör att vi ibland har rätt mycket mat igång då vi oftast gör storkok.
Vi slänger ytterst sällan mat utan kör ngn måltid gjord av rester varje vecka. Köper nötkött från en bonde i närheten och passar på när det är olika erbjudanden i butiken. Byter också till mig viss mat mot ex.vis urvuxna barnkläder.
 
Veckohandlar och har veckomatsedel. Gör veckomatsedeln utifrån säsong och "min" butiks extrapriser. Tacksamt nog kan jag äta samma rätt två-tre dagar i rad vilket sparar massor med tid när det då finns mat att värma varannan måltid hemma.

Ensam hushåll varannan vecka och varannan vecka också en tonårig son.
 
Vi försöker variera oss så gott det går. Jag gillar inte fisk så det blir det sällan. Dessutom äter vi enligt 5:2 nu så det blir ju lite speciellt men så här kan en vecka se ut.

Måndag: Köttsoppa (5:2)
Tisdag: Pannbiff men potatis och brunsås
Onsdag: Kycklingfilé i ugn med ris
Torsdag: Broccolisoppa (5:2)
Fredag: Tacos
Lördag: Fläskfilégryta med klyftpotatis
Söndag: Fiskgratäng

Kan hända att mat på helgen blir nåt köpt också, gärna thaimat då.
 
Vi har matkasse köper för fyra personer :) räcker till middag för mig, sambon och vår dotter 6 år och lunch dagen efter till mig och min sambo. Ibland t o m mer än en lunch till mig.
 
Vi kör matsedel varej vecka, dock följs den inte till punkt och pricka. Veckohandlar också, annars handlas så mycket onödigt.
Under helgen lagar vi antingen något nytt eller något gott som tar massor med tid. Kan slänga upp veckans lista, fick tag på en billig lax förra veckan så det blev mycket sånt den här veckan.

Sön: Laxlåda med räkor och potatis
Mån: Isterband med stekt potatis och stekt broccoli
Tis: Lax i ugn med sparris och citronmajonäs
Ons: Pad thai
Tors: Mosöverbakad het köttfärs med bönor
Fre: Pasta med kycklingkuber, pesto, ärtskidor, småtomater och ev. sallad.

Vi brukar försöka rotera klassikerna, sambon kan egentligen äta samma mat 7 ggr i veckan medan jag blir less fort.

Mån-lör/sön kostar ca 1100-1300 då jag är både gluten- och mjölkintolerant samt vi båda gillar god mat.
 
Jag och sambon veckohandlar till utifrån en bestämd veckomatsedel (dock bestämmer vi inte exakt vilken dag vi ska laga vad, utan vi tar det utifrån vad vi är sugna och/eller har tid/lust med) för alla vardagar. Just den här veckan ska vi prövat Linas Matkasse (veggo) för det var så himla bra erbjudande på den, och vi behövde mer veggo-inspiration.

Men för att exemplifiera såg förra veckans matsedel ut såhär:
- Spenat, fetaost- och valnötsbiffar med yoghurtsås och sallad
- Ängamatssoppa med kalljästa baguetter
- Lax i ugn med färskost-täcke, ugnsrostade grönsaker och pressad potatis
- Indisk daal på gröna linser med ris
- Spanska köttbullar i tomatsås med couscous
 
Vi veckohandlar men handlar kött 1 gång på 1-2 månader för det handlar vi närproducerat hos lokal slaktare. allt annat handlar vi dock på söndag eller måndag, men i regel söndagar.

Denna veckan har/ser det ut enligt följande:
Mån: Linssoppa med färskt bröd
Tis: Korv Stroganoff
Ons: Ungsbakad kyckling med ungsrostade grönsaker
Tors: Pastasallad
Fre: Schnitzel med stekta vitlöksmarinerade champinjoner
Lör: Fläskfilegryta med ungsrostade rotfrukter
Söndag: Kycklinggryta med ris

Men det händer att vi ibland byter runt lite i veckan om det passar bättre. I hushållet är det jag och min sambo.
 
Trodde jag hade svarat här redan, men tydligen inte :p

Vi brukar skriva ihop en matsedel och handla varje söndag och då handlar vi saker till typ fem rätter (sönd-torsd) + frukost och annat vi behöver. Sedan brukar vi ströhandla/bjuda bort oss/gå ut på dejt (i alla fall är det tanken, att verkligen komma sig för är en annan sak...) för fredag+lördag när det passar. Då brukar vi även svänga förbi systemet och sådär.
 
Får väl bidra med veckans matsedel också:
(Brukar aldrig bestämma vilken dag vi ska ha vad utan vi köper det som behövs till fem rätter och lagar dem när vi har lust
Allting lagas dessutom i fyra portioner så att vi får lunch dagen därpå också.)

Tomatsoppa
Ugns-falukorv med mos
Rotfruktssoppa
Tacopaj (gjordes i söndags då vi hade rester, sånt brukar vi ta hänsyn till i matplanerandet.)
Polkabetor med fetaost och fläsk.
 
Jag har ensamhushåll men har också (ganska framgångsrikt) försökt skärpa till mig med hemlagade varierade lunchlådor till jobbet + planering så att jag kan slimma ner handlandet och åtminstone ha en grundplan för kommande vecka på helgen.

Har också storköp av nötkött fyra ggr per år så det täcker i princip all min köttkonsumtion över året. När det kommer en ny leverans försöker jag avsätta tid till att prioritera långkok och flera varianter på köttfärsrätter + extra bunkrande av färdiglagade rätter i frysen.

Nu har jag även fyllt på med svamp, bär, lite hemodlade grönsaker och bakat bröd i olika varianter, så nu har jag kopplat in en extra frys i källaren för att kunna hålla ett ordentligt förråd. Så skönt när man inte hinner ordna lunchmaten att bara plocka upp en lasagne eller pajbit! Känns liksom som en gratis måltid där och då.

Förutom nötköttsleveranserna äter jag mest vegetariskt + ibland fisk och någon gång viltkött, så just den här veckan ser matsedeln ut så här:

Måndag: Älgfärswallenbergare med potatismos, trattkantarellstuvning och vaxbönor (rester från helgens frossande)
Tisdag: Rödbets- och morotspaj med chèvre (rester från frysen)
Onsdag: Blomkålssoppa med äggsmörgås
Torsdag: Torskfilé med varm kål- och äppelsallad och
Fredag: Squashplättar med ris och tomatsås

Squashplättarna och blomkålssoppan blir dessutom ytterligare kanske fyra portioner totalt att frysa in, så de fyller också på så att förråden inte sinar när jag hämtar upp något annat. Lördag - söndag lagar jag lite mer vad som faller mig in beroende på hur mycket tid jag har, och samtidigt inventerar jag lagren för kommande vecka.
 
Två vuxna i hemmet, utflugna barn. Veckohandlar inte och har aldrig gjort. Jag/vi använder snarare affären som skafferi. Det som ser gott och prisvärt ut, köper vi och lagar något av.

Ser ingen som helst mening i att förvara mängder av mat i hemmet, och det är ju godare att köpa så mycket som möjligt färskt och också äta det medan det är färskt.
 
Har man gott om tid och är flera som kan hjälpas åt med inköp och matlagning så kan det ju vara ett bra alternativ att bara ha färskvaror hemma och göra vad man får lust med från dag till dag.

Men som ensamstående och heltidsarbetande häst- och gårdsägare är både tids- och ekonomiaspekten också viktiga faktorer i ekvationen. Så för mig och sannolikt för andra i samma situation finns det definitivt en mening med att ha matförråd i hemmet.
 
Vi veckohandlar, men med barn i skolåldern så börjar det krävas mer stödhandling av mjölk... ;)
Vi gör aldrig veckomatsedel, utan vi äter det vi känner för den dagen. Ibland vill jag ha matlista, men det är när fantasin tryter. Då är det bra att ni + google finns :up:.
 
Ibland vill jag ha matlista, men det är när fantasin tryter. Då är det bra att ni + google finns :up:.
Kommer du på bättre och mer varierade rätter om du gör en lista över veckans middagar?

Jag har aldrig gjort något ordentligt försök, men när jag tänker på det känns det som att en planerad lista över måltider skulle bli sämre än den här mer spontana metoden med att köpa det som ser gott/prisvärt ut.
 
Vi är två vuxna och två hundar i hushållet.
Nu har vi varit slarviga med att handla och laga mat själva men igår var vi och storhandlade.
Det gör vi ca 1-2ggr i månaden och då köper vi basvaror och kompletteringshandlar däremellan med det som behövs och det vi vill ha färskt.

Försöker göra en matsedel att följa, men vi följer den inte slaviskt om vi hellre vill ha något annat.

Denna veckas matsedel ser ut såhär
Onsdag: Falukorv och potatis med pepparrotsås och grönsaker
Torsdag: Gulaschsoppa med grovt lantbröd
Fredag: Kyckling med parmaskinka och balsamsås
Lördag: Färsbiffar med färskostgömma
Söndag: Medelhavsgryta

Nästa veckas matsedel ser ut såhär
Måndag: Fransk bondsallad med kyckling
Tisdag: Köttbullar och makaroner
Onsdag: Raggunk med fläsk och rårörda lingon
Torsdag: Blodpudding med lingonsylt
Fredag: Ugnsbakad kyckling med rotfrukter
Lördag: Fläskfile balsamico
Söndag: Lax i någon form

Jag tycker detär sköntoch bekvämt att storhandla och ha en matsedel att följa så slipper jag fundera på vad vi ska äta eftersom det redan är bestämt :)
Dessutom mkt bra för ekonomin då våra matkostnader annars har en förmåga att rusa iväg.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp