Bukefalos 28 år!

Veckoschema?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har du något träningsschema veckovis/månadsvis till din hund? Eller har du annat sätt att bestämma vad "dagens" träning blir.
Har tänkt lite på att lägga upp veckovis och på så sätt så behöver jag inte gå ut och inte komma på något och sen slutar det med att vi inte gjort något. Några tips på vad man kan göra också mer än grundträning såsom sitt, ligg, tass, buga och stanna :P
 
Sv: Veckoschema?

Varför inte sätta upp ett mål med träningen? Tex att träna inför en start i lydnadsklass 1? Det är lagom svårt/lätt, roligt, och det blir mer motiverande att träna om man har ett mål med sin träning :)
 
Sv: Veckoschema?

Jag är inte direkt intresserad utav att tävla eller så. Ska såfort en kurs börjar gå en grundkurs för att sedan gå agility kurs så då kommer vi ju ha ett mål. Men jag menar mest för att träna vardagliga saker och ha lite extra kul i vardagen. Jag har inte någon direkt bra variation just nu och kommer man inte på något så blir det bara inget och det är lite tråkigt :/
 
Sv: Veckoschema?

Man kan alltid träna på lydnadsmomenten även om man inte har som ambition att tävla :) Då får man ändå till en variation i träningen och lite utmaningar. Annars kan man söka på google eller youtube efter olika freestyle-trick, kolla vad som ingår i rallylydnad och träna de momenten (om man tycker att det är roligare än lydnad) osv. Det finns enormt många roliga hundsporter att testa på och man behöver verkligen inte ha sikte på tävling bara för att träna.
 
Sv: Veckoschema?

Jag är alldeles för ostrukturerad och impulsiv för att klara av att följa något schema. Även om jag har som mål att tävla så tycker jag det är så tradigt att bara träna momenten i en klass i taget så jag blandar hej vilt och hunden var nästan 2 år innan han kom till sin första start ;). Att träna innebär för mig att man hela tiden utmanar hunden, att man lär in nya saker eller tränar redan inlärda saker under allt svårare störningar, eller kräver ett ännu bättre utförande av momentet. Inte att hunden utför redan inlärda saker på samma sätt varje gång.

Jag tycker som föregående talare att det är mycket enklare att träna mot ett bestämt mål än att hålla sig till förutbestämda scheman. Ett mål ger mycket mer flexibilitet och motivation medan ett schema känns stressigt och tvångsmässigt (tycker jag).

De dagar man har total idétorka eller inte orkar träna lydnad så kan man alltid lägga ett spår eller köra någon annan form av nosarbete. Det tycker jag att alla hundar ska få göra minst en gång i veckan :)
 
Sv: Veckoschema?

Jag sätter upp mål; för året, för månaden och mer långsiktoga.
Ibland kör jag även veckoplaneringar. Kan se ut såhär:

Måndag spår
Tisdag agility hundklubben
Onsdag lydnad
Torsdag vila
Fredag spår
Lördag lydnad
Söndag klickerträning.

Försöker planera varje pass i form av vad jag ska folusera på, vilka övnkngar etc. Ibland böir det dock oplanerat och alltid öppet för förändringar.

Finns ju massor att träna! I dagsläget, förutom rena moment till tävlingslydnaden och att gå apår, då kör vi uppletande, lite sökövningar på skoj, tränar trick för kroppskontroll (tass för alla tassar var och en, backa, snurra runt en kloss, alla tassar i en låda, balansera på saler, stå på två ben...). Och så lite specialsök med te ibland. Och targetar som förberedelse till moment i framtiden.

Detta utöver dagliga promenader såklart.
 
Sv: Veckoschema?

Jag brukar planera hela månaden men då är det vilka grenar som ska tränas vilken dag, exakt VAD vi tränar på beror mer på dagsform och hur jag känner att vi ligger till.
Sen har jag också någon slags prioritering över vilka moment vi behöver lägga mest tid på osv så det har jag i bakhuvudet.

En månadsplan kan tex se ut såhär:
539728_10151438657638997_1284706206_n.jpg
 
Sv: Veckoschema?

När jag jobbat heltid blir det ofta någon veckoplan bara för att se till att jag hinner träna det jag tänkt. Sen maj har jag gjort lite mer övergripande månadsplaneringar utifrån de mål vi har. Målen för i år ser ut så här:

Lydnad
• Säkra och snabba lägganden
• Stadig position i platsliggningen
• Bra position i rutan
• Använda näsan vid vittring
• 1:a pris Lkl 1

Bruks
• Öka värdet på pinnarna
• Framförgående
• Apellspåret
• Platsliggning med skott

Agility
• Slalom
• Kontaktfält
• Grundläggande handling

Allmänt
• Stadga i olika positioner
• Jobba ut från föraren
• Låsta baktassar

Fysiskt
• Stadig bakdel
• Mjuka muskler
• Liksidighet

Träningen lägger jag upp utifrån hur vi ligger till respektive mål. Nu tränar vi inte allt på en gång utan fokuserar på någon del ur varje gren under en period och när jag är nöjd med det går vi vidare med något annat. Men i princip vet jag alltid hur nästkommande vecka ser ut under helgen innan. Dvs. ungefär om, var och vad vi ska träna på varje dag. Sen kan det ändras under passets gång t.ex. har det hänt flera gånger nu att vi tränat lägganden och stadga och det har gått superbra och jag är nöjd men hunden behöver med hjärngympa och då kör vi något jag kanske inte hade tänkt från början.

Även om du inte har tänkt att tävla i lydnad så kan du ju titta på vilka moment som finns i de olika klasserna och sen välja ut ett eller ett par att träna på som aktivering. T.ex. att du ska lära hunden gripa och apportera ett visst föremål, det måste inte ens vara en apportbock utan går lika bra med en ihoprullad tidning. Du kan lära hunden att stå från liggande, sittande, under gång och vid inkallning om den inte redan kan det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
854
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
777
Senast: Josefineeee
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 241
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp