Vedspis och astmatisk katt

MissFideli

Trådstartare
Tänkte elda i vedspisen snart, men den är inte eldad i sen i vintras och jag har hört och läst att det kan ryka in lite första gången man eldar för säsongen pga fukt och annat. Jag har en katt med astma och är såklart jätterädd att det ska påverka henne negativt.

Spisen är genomgången enligt ägaren, så det behöver ni inte ta upp. Det är enligt dom fritt fram för mig att elda.

Kommer såklart kunna vädra lite, men tror ni att det är nån fara för kisse?
 
Jag hade haft katten någon annanstans när du eldar första gången. Har du någon bekant som kan tänka sig passa den över dagen?

Tyvärr inte 😔 Vet du vad det kan handla om för tid? Får väl åka runt med henne i bilen om jag hittar nån som kan passa huset 🙄
 
Det funkar med ljus eller att bränna lite papper/näver om det är ett köldlock i skorstenen, men så här års hade jag inte varit orolig. Spänta lite tunnare stickor att tända med, nån cm tjocka så det tar ordentlig fart innan du lägger på mer.
 
Tyvärr inte 😔 Vet du vad det kan handla om för tid? Får väl åka runt med henne i bilen om jag hittar nån som kan passa huset 🙄
Det beror ju lite på hur känslig katten är och hur mycket det ryker in. Som andra nämnt kan man preppa spisen med värmeljus eller en annan värmekälla innan för att hjälpa draget. Om jag var du hade jag åtminstonde börjat med att antingen sätta in katten i ett enskilt rum med stängd dörr alt sätta ut den i bilen om det inte är allt för kallt medan du tänder upp ifall det skulle ryka in. Ofta är det inte mycket det ryker in om allt är som det ska men better safe than sorry tänker jag iom att den har astma.
 
Det beror ju lite på hur känslig katten är och hur mycket det ryker in. Som andra nämnt kan man preppa spisen med värmeljus eller en annan värmekälla innan för att hjälpa draget. Om jag var du hade jag åtminstonde börjat med att antingen sätta in katten i ett enskilt rum med stängd dörr alt sätta ut den i bilen om det inte är allt för kallt medan du tänder upp ifall det skulle ryka in. Ofta är det inte mycket det ryker in om allt är som det ska men better safe than sorry tänker jag iom att den har astma.

Jag vet inte heller hur känslig hon är. Men jag preppar henne med dubbel dos puffar den dagen och är beredd att kasta ut henne i bilen om det blir mycket. Tyvärr har jag bara ett rum med dörr och det ligger precis bredvid vedspisen.
 
Tack för svar hörrni! Min första kontakt med vedspis och kom på först idag att det kan ställa till det för Chloe.
Ska testa med ljus först tror jag.
 
Jag har levt med vedspis större delen av livet.

Det är väldigt sällan det ryker in. Är man rädd för att det ska vara dåligt drag kan man köra en hårblås i sotluckan en stund innan, elelr tända lite rödsprit i ett plåtlock där. Då får du fart på luften i skorstenen.

starta brasan med lättbrunet material. Be hyresvärden om tips om du inte är van.
Dessutom är vissa vedspisar lite kinkiga madamer som vill ha det exakt på sitt vis för att brinna bra.
(finns gott om youtubefilmer som visar hur man gör)
 
Jag har levt med vedspis större delen av livet.

Det är väldigt sällan det ryker in. Är man rädd för att det ska vara dåligt drag kan man köra en hårblås i sotluckan en stund innan, elelr tända lite rödsprit i ett plåtlock där. Då får du fart på luften i skorstenen.

starta brasan med lättbrunet material. Be hyresvärden om tips om du inte är van.
Dessutom är vissa vedspisar lite kinkiga madamer som vill ha det exakt på sitt vis för att brinna bra.
(finns gott om youtubefilmer som visar hur man gör)

Hyresvärden har fullt upp och jag jobbar varannan helg. Så vi har inte lyckats tajma in våra tider än. Sökt lite, men hittar bara på vedspis av annat märke. Jag har en Husqvarna. Vet inte om det skiljer?
 
Tänkte elda i vedspisen snart, men den är inte eldad i sen i vintras och jag har hört och läst att det kan ryka in lite första gången man eldar för säsongen pga fukt och annat. Jag har en katt med astma och är såklart jätterädd att det ska påverka henne negativt.

Spisen är genomgången enligt ägaren, så det behöver ni inte ta upp. Det är enligt dom fritt fram för mig att elda.

Kommer såklart kunna vädra lite, men tror ni att det är nån fara för kisse?
Första gången på hösten så öppnar jag en sotlucka under vedspisen och eldar lite tidningspapper direkt i botten på skorstensstocken där. När det hörs ett mullrande dån i stocken och pappret brinner upp fort, så är det bra drag och då stänger jag där. Sen tänder jag på lite papper i vedluckan. Då ska det vara bra drag där också. Sen tänder jag som vanligt med lite kaffeved. Då ska det inte ryka in.
 
Första gången på hösten så öppnar jag en sotlucka under vedspisen och eldar lite tidningspapper direkt i botten på skorstensstocken där. När det hörs ett mullrande dån i stocken och pappret brinner upp fort, så är det bra drag och då stänger jag där. Sen tänder jag på lite papper i vedluckan. Då ska det vara bra drag där också. Sen tänder jag som vanligt med lite kaffeved. Då ska det inte ryka in.

Är det denna? Eller sotluckan under ugnen på själva vedspisen?
 

Bifogade filer

  • 20201020_131338.jpg
    20201020_131338.jpg
    221 KB · Visningar: 18
Jag håller med @tanten. Det är väldigt sällan det ryker in om man eldar försiktigt. Enda gången jag har varit med om att det ryker in var vid en provtryckning vilket resulterade i rök i hela huset, rörspisen läckte som ett spjäll och är numer bara ett minne.

Men börja försiktigt. Ställ in ett blockljus för att värma upp och börja sedan elda med fina tunna stickor.
 
Jag håller med @tanten. Det är väldigt sällan det ryker in om man eldar försiktigt. Enda gången jag har varit med om att det ryker in var vid en provtryckning vilket resulterade i rök i hela huset, rörspisen läckte som ett spjäll och är numer bara ett minne.

Men börja försiktigt. Ställ in ett blockljus för att värma upp och börja sedan elda med fina tunna stickor.

Hade inga blockljus, kör ju mest med batteridrivna sådana och de lär ju inte hjälpa här 😎 Ställde in 2 värmeljus där veden ska ligga, vet inte om det gör nått?
 
Hyresvärden har fullt upp och jag jobbar varannan helg. Så vi har inte lyckats tajma in våra tider än. Sökt lite, men hittar bara på vedspis av annat märke. Jag har en Husqvarna. Vet inte om det skiljer?
Husqvarna köpte upp Norrahammar och bytte nemn på dem nån gång under första delen av 1900. Runt 1920-30?

De flesta är likadant uppbyggda.
 
Är det denna? Eller sotluckan under ugnen på själva vedspisen?
Det kan det vara, om det är under spisen in i stocken. Det finns även en liten sotlucka under ugnen, en del lägger startpapper där istället. Tricket är att korta vägen som röken måste leta sig ut i stocken, tills det finns ett bra drag. På min går röken från eldluckan över ugnen, ner på andra sidan, in under ugnen och sen ut i skorstensstocken. Se till att det är välsotat innan du tänder, och inget skägg under plattorna.
 
En aning OT, men som astmatiker vill jag ändå tipsa om luftrenare (och vid behov luftfuktare, främst vintertid). Det har gjort under för mina lungor, trots att jag dammsugar flera gånger i veckan (med superbra filter i dammsugaren) och vädrar så mycket det går.

Om du är osäker på hur hög luftfuktighet du har inne så duger hygrometer för en 50-lapp utmärkt. Lämpligt riktvärde vid astma är runt 50% (om man inte har problem med något fuktrelaterat då är det bättre att hålla sig vid den vanliga rekommendationen 40%). I mitt 50-talshus pendlar det annars mellan 65 och 20% beroende på årstid och väder...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 060
Övr. Katt Jag har vid flera tillfällen under året varit kattvakt åt en kompis katt då han har varit bortrest. Nu senast var jag kattvakt i 6...
Svar
4
· Visningar
3 571
Senast: Whirlie
·
Övr. Katt Våran kattunge ~20v älskar att vara ute. Han är nyfiken och smiter gärna in till grannarna för att upptäcka inne i deras hus. Närmaste...
Svar
9
· Visningar
7 914
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp