Vedspisen vill inte funka

Wille

Trådstartare
Min alltid så pålitliga vedspis vill inte funka idag. Och tändarna krånglar och vill inte men lyckades få fyr i alla fall. Men sen tog det sig inte. Jag provade igen och det slocknade igen. Sen provade jag att stoppa in ett papper i luckan under ugnsluckan, men det ville inte ta fyr där heller. Det enda som händer när jag försöker elda är att det ryker in. Det är inte första gången den här säsongen jag tänder i spisen, men det har aldrig krånglat så här förut heller.

Har jag fått stopp i skorstenen? Eller varför slocknar elden och varför ryker det in? Jag har liksom använt vedspisen i 6 och ett halvt år och aldrig råkat ut för detta. Någon som vet nåt? Behöver jag ta ut sotaren en extra gång?
 
Du kan fått fågelbo i röret!
Antar att du har vridit på ventilen
Fågelbo som uppstår i september känns lite långsökt. Jag har som sagt eldat i vedspisen utan problem efter sommaren.

Vilken ventil menar du? Jag har aldrig vridit på något någonsin. Och det funkade sist jag eldade.
 
Min alltid så pålitliga vedspis vill inte funka idag. Och tändarna krånglar och vill inte men lyckades få fyr i alla fall. Men sen tog det sig inte. Jag provade igen och det slocknade igen. Sen provade jag att stoppa in ett papper i luckan under ugnsluckan, men det ville inte ta fyr där heller. Det enda som händer när jag försöker elda är att det ryker in. Det är inte första gången den här säsongen jag tänder i spisen, men det har aldrig krånglat så här förut heller.

Har jag fått stopp i skorstenen? Eller varför slocknar elden och varför ryker det in? Jag har liksom använt vedspisen i 6 och ett halvt år och aldrig råkat ut för detta. Någon som vet nåt? Behöver jag ta ut sotaren en extra gång?
Det kan vara en kall luftpropp i skorstenen. Prova att förvärma med tex en marschall
 
Min alltid så pålitliga vedspis vill inte funka idag. Och tändarna krånglar och vill inte men lyckades få fyr i alla fall. Men sen tog det sig inte. Jag provade igen och det slocknade igen. Sen provade jag att stoppa in ett papper i luckan under ugnsluckan, men det ville inte ta fyr där heller. Det enda som händer när jag försöker elda är att det ryker in. Det är inte första gången den här säsongen jag tänder i spisen, men det har aldrig krånglat så här förut heller.

Har jag fått stopp i skorstenen? Eller varför slocknar elden och varför ryker det in? Jag har liksom använt vedspisen i 6 och ett halvt år och aldrig råkat ut för detta. Någon som vet nåt? Behöver jag ta ut sotaren en extra gång?
Antingen är det en surgubbe eller ett fågelbo.:D

Du kan testa med att blåsa med en hårtork i sotluckan en stund tills luften börja röra sig uppåt. Du kan också ställa ett metallock med t-sprit i sotluckan och låta brinna tills du kan känna ett drag mot ett blött finger:D

Jag har haft svårt att få min vanligtvis väldigt samarbetsvilliga panna att ta sig den här veckan när jag börjat elda. Det har gått åt lite diesel för att få drag...
 
Fågelbo som uppstår i september känns lite långsökt. Jag har som sagt eldat i vedspisen utan problem efter sommaren.

Vilken ventil menar du? Jag har aldrig vridit på något någonsin. Och det funkade sist jag eldade.
brukar inte vedspisar ha en ventil i skorsten som man kan stänga när man inte eldat
 
brukar inte vedspisar ha en ventil i skorsten som man kan stänga när man inte eldat
Jo, men har aldrig använt den. Den har stått öppen året runt, dygnet runt.
Jag såg någon som hällde lite, lite t-sprit i en liten plåtburk som han ställde i askluckan och tände på för att få bort luftproppen. Om det inte funkar kan det ha ramlat ner något djur eller något i skorstenen. Om du har takstege och kan klättra upp och se om du kan se något uppifrån.
Det finns en stege men jag är sjukt höjdrädd och vågar inte klättra ända upp.
 
Jo, men har aldrig använt den. Den har stått öppen året runt, dygnet runt.

Det finns en stege men jag är sjukt höjdrädd och vågar inte klättra ända upp.
Hehe, ja, jag förstår det. Skitläskigt! Men prova med ett antal värmeljus eller t-sprit så det brinner lite längre tid än med bara lite tidningspapper. Jag förstår dig precis 😉 Man kan prova att öppna ett fönster lite om man inte gjort det för att få mer tryck i skorstenen. Men öppna bara lite grann i så fall.
 
Jag såg någon som hällde lite, lite t-sprit i en liten plåtburk som han ställde i askluckan och tände på för att få bort luftproppen. Om det inte funkar kan det ha ramlat ner något djur eller något i skorstenen. Om du har takstege och kan klättra upp och se om du kan se något uppifrån.
#6......
 
brukar inte vedspisar ha en ventil i skorsten som man kan stänga när man inte eldat

Jo, men har aldrig använt den. Den har stått öppen året runt, dygnet runt.
Är det spjället ni pratar om?
En varm murstock kan dra ut massor av värme om spjället är öppet efter eldningen. Skulle tro du kunde spara en del värmepumpsel (är väl det som är din övriga värmekälla?) om du började med att stänga det.
 
Är det spjället ni pratar om?
En varm murstock kan dra ut massor av värme om spjället är öppet efter eldningen. Skulle tro du kunde spara en del värmepumpsel (är väl det som är din övriga värmekälla?) om du började med att stänga det.
Ja det var spjället jag pratade om, fattar inte vad det är men jag tappar ord.
 
@Wille fick du igång den? Högst troligt kall och fuktig skorsten. Det tar ett tag att värma upp.
Jag orkade inte försöka igen igår utan gick och la mig. Jag får försöka idag igen.
Är det spjället ni pratar om?
En varm murstock kan dra ut massor av värme om spjället är öppet efter eldningen. Skulle tro du kunde spara en del värmepumpsel (är väl det som är din övriga värmekälla?) om du började med att stänga det.
Jag använder inte luftvärmepumpen alls nu. Den stängde jag av förra vintern. Men får jag ett jobb i vinter blir jag tvungen att använda den.

I vilket skede ska man stänga spjället? Ska det ha slocknat helt? Jag brukar ju inte invänta att det slocknar innan jag går och lägger mig.
 
Jag orkade inte försöka igen igår utan gick och la mig. Jag får försöka idag igen.

Jag använder inte luftvärmepumpen alls nu. Den stängde jag av förra vintern. Men får jag ett jobb i vinter blir jag tvungen att använda den.

I vilket skede ska man stänga spjället? Ska det ha slocknat helt? Jag brukar ju inte invänta att det slocknar innan jag går och lägger mig.
Ingen glöd kvar när du stänger! Rör runt i askan så du ser hur mycket glöd du har kvar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 507
Senast: sjoberga
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 994
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp