Bukefalos 28 år!

Vegan challenge

Sporthorse

Trådstartare
Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som äter/dricker mjölkprodukter ) i ca 10 år. Åt kött någon gång ibland nu under ett år igen pga järnbrist och anemi men nu har jag ätit vegetariskt igen i några månader.

Jag har turen att bo i en stad med enormt utbud av veganmat. Har två stora hyllor med halv och helfabrikat av veganprodukter som även är biologiskt märkta. Det har fått mig att gå över till att äta veganskt.

Lite frågor : kan man ha mjölk i kaffe? (Soja tex )
Om inte, vad ersätter man den med?
Har hittills druckit kaffet svart, har inte vågat testa.

Så till tofu! Jag har inte så lätt för ren tofu. Hur tillagar man den bäst? Vad passar den till? Lagade igår smaksatt tofu med diverse grönsaker och det smakade förfärligt trots massa kryddor.
 
Tofun jag tillagade igår smakade rökt trä. Förstår inte all tyska så jag chansade bara på smaken.
 
Lite frågor : kan man ha mjölk i kaffe? (Soja tex )

Japp! Vet inte av någon vegan"mjölk" som man inte kan ha i kaffet.

Så till tofu! Jag har inte så lätt för ren tofu. Hur tillagar man den bäst? Vad passar den till? Lagade igår smaksatt tofu med diverse grönsaker och det smakade förfärligt trots massa kryddor.

En del tofu är bitter, besk, har en otrevlig eftersmak. Annan är jättegod. Vill man ha tofu får man nog tyvärr smaka sig igenom de märken man har tillgängliga (eller göra egen tofu). God tofu tycker jag tex är god att tillaga genom att pressa ur vattnet, kuba, marinera med vitlök, ingefära och sesamolja (mörk), lite chili om man gillar det också, och så steka med sesamfrön. Jättegott till en sallad, tex. :up:
 
Nej det behöver man inte men det hade varit trevligt att kunna äta tofu då affären säljer en hel del tofu, jag kanske tillagade den fel? (Stekte i ca 5-10 minuter ihop med grönsaker och kryddor )
 
Aldrig provat smaksatt tofu, men det funkar att skära i skivor ca 1 cm tjocka, steka och krydda med parikakrydda och svartpeppar (sen skära i stavar). Eller det är så jag gör när jag gör vegansk bibimbap iaf. :p

I kaffet har jag osockrad kokosdryck, det är den enda veganmjölk jag hittat som inte har en smak/eftersmak jag ogillar. Den smakar inget alls. :D
 
Japp! Vet inte av någon vegan"mjölk" som man inte kan ha i kaffet.



En del tofu är bitter, besk, har en otrevlig eftersmak. Annan är jättegod. Vill man ha tofu får man nog tyvärr smaka sig igenom de märken man har tillgängliga (eller göra egen tofu). God tofu tycker jag tex är god att tillaga genom att pressa ur vattnet, kuba, marinera med vitlök, ingefära och sesamolja (mörk), lite chili om man gillar det också, och så steka med sesamfrön. Jättegott till en sallad, tex. :up:
Tack för svar och tips!
Då blir det kaffe med mjölk imorgon.
Kan inte förstå att jag drack komjölk när veganmjölk är så mycket godare!

Jag får köpa en annan tofu imorgon, den jag testade igår var väldigt konstig i eftersmak och konsistens. Men jag ska testa ett annat märke.
 
Aldrig provat smaksatt tofu, men det funkar att skära i skivor ca 1 cm tjocka, steka och krydda med parikakrydda och svartpeppar (sen skära i stavar). Eller det är så jag gör när jag gör vegansk bibimbap iaf. :p

I kaffet har jag osockrad kokosdryck, det är den enda veganmjölk jag hittat som inte har en smak/eftersmak jag ogillar. Den smakar inget alls. :D
Okej vilken tur, jag har nämligen kokosdryck i kylen.
Jag älskar verkligen smaken. :)
Vad bra att den fungerar i kaffe.
 
Okej vilken tur, jag har nämligen kokosdryck i kylen.
Jag älskar verkligen smaken. :)
Vad bra att den fungerar i kaffe.

Prova, jag tycker ju "min" kokosdryck i princip inte smakar nåt alls. Jag känner i alla fall ingen kokossmak när jag har det i kaffet. Gjordes currysås på den igår också, funkade det med. :) Men ska jg vara ärlig har jag aldrig druckit den rakt av. :o Nu måste jag prova, bara för det! :D

Kan ju vara olika mellan märken där med.
 
Prova, jag tycker ju "min" kokosdryck i princip inte smakar nåt alls. Jag känner i alla fall ingen kokossmak när jag har det i kaffet. Gjorde currysås på den igår också, funkade det med. :) Men ska jg vara ärlig har jag aldrig druckit den rakt av. :o Nu måste jag prova, bara för det! :D

Kan ju vara olika mellan märken där med.
Min koksdryck är den godaste mjölk jag duckit. Märket är Joya Rice frischer kokos-drink. Såååå god! !

Inget tillsatt socker
 
Jag köper alltid naturell tofu. Gör scrambled tofu eller skivar/tärnar och lägger i marinad några timmar och sen steker. Eller använder som "färs" i pastasås, mosar då med en gaffel precis som vid scrambled tofu.
 
En annan fråga. Jag vill helst undvika soja pga miljön. Vad kan jag ersätta tex biffar och annat med?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp