Dalakhay

Trådstartare
Finns det några buke-veganer där ute? Vad äter du? Hur ser en vanlig mat-dag ut? Hur länge har du varit det? Märktes det någon skillnad rent fysiskt när du började?
Har just gått över från vegetariskt till veganskt, känns bra i själen
 
Sv: Vegan?

Jag har varit helt vegan i typ 1 och ett halvt år, hemmavegan länge.
Det som jag märkt skillnad på är att min hälsa är bättre, min astma är nästan borta, tar ingen medicin längre.

Vad jag äter.. Ja det varierar, men när killen är hemma blir det mycket korv, kebab, ugnsstekar, göttbullar, pizza med mera.. Lättare om du undrar något specifikt :-)
 
Sv: Vegan?

Jag var nog ute lite efter vad man kan laga för bra veganska maträtter. Just nu blir det bara mycket sallader, nötter, frukt och bönor. Tänkte om någon kunde ge mig lite mer inspiration
 
Sv: Vegan?

Såg nu att det fanns en vegetarian/vegan-tråd. Men då det har blitt så hetsigt där får ni gärna dela med er av veganska tips här :D
 
Sv: Vegan?

Det beror väl på hur nyttig eller ej du vill vara :D Kan skicka en handfull bloggar i PM om du vill, för mig blir det ganska mycket "junkfood" just nu då jag vill testa allt nytt som kommit ut på marknaden senaste året. för ca 2år sedan hade jag inte ätit någon sojakorv på över tio år och nu finns det hur mycket somhelst att välja på. Jag älskar seitan och tofu.
Alla rätter som du hade gillat som köttis finns ju, fiskpinnar, revbensspjäll osv och går att göra hemma om man inte vill köpa halvfabrikat. :)

Gillar du inte seitan/tofu så är bönmedaljonger/bullar av alla dess slag härligt goda. och grytor.. och wooker..
 
Sv: Vegan?

Tack för tipsen! Uppskattas :)
Men jag är inte alls något fan av junkfood och känner inget behov av att äta något som skulle likna kött :D
Äter allra helst sallader, men.. Vad sjutton, lite variation måste jag ju ändå ha.
Ska kolla in bloggarna :)
 
Sv: Vegan?

Fast man behöver ju inte få exempelvis seitan att smaka som kött, det kan man ju krydda hur man vill. Ska jag vara ärlig så vet jag knappt hur kött smakar så för mig så är det roligt att kunna äta lite nya saker. Tempeh är ju gott men lite krångligare att göra hemma.

friterad tofu, eller panerad tofu är gott, men man behöver inte krydda dom som fiskpinnar om man nu inte vill :)

Äter du mest sallader så är det kanske RAW som är din grejj? rena sallader blir trökigt i längden, det är tur att det finns rå-soppor, lasagner mm.

Där jag bor så finns det en person som är väldigt duktig på råkost och plockar det mesta utomhus, (ogräs) och det är jättegott! Exempelvis en kall soppa gjord på kirskål, citron och chili med groddade kikärtor!
MUMS!
 
Senast ändrad:
Sv: Vegan?

Fast man behöver ju inte få exempelvis seitan att smaka som kött, det kan man ju krydda hur man vill. Ska jag vara ärlig så vet jag knappt hur kött smakar så för mig så är det roligt att kunna äta lite nya saker. Tempeh är ju gott men lite krångligare att göra hemma.

friterad tofu, eller panerad tofu är gott, men man behöver inte krydda dom som fiskpinnar om man nu inte vill :)

Äter du mest sallader så är det kanske RAW som är din grejj? rena sallader blir trökigt i längden, det är tur att det finns rå-soppor, lasagner mm.

Där jag bor så finns det en person som är väldigt duktig på råkost och plockar det mesta utomhus, (ogräs) och det är jättegott! Exempelvis en kall soppa gjord på kirskål, citron och chili med groddade kikärtor!
MUMS!

Ja, RAW låter mer som min grej. Får rysningar bara av orden friterat och panerat :D Igår såg jag ett tv-program om en äldre man som var frukterian, det hade han varit i 30 år och verkade må bra av det. Gullig gubbe, men så långt kanske jag inte behöver gå O_o
Helst tillagar jag grönsakerna i ugn, men har inte ens haft ork till det den senaste tiden. Så det blir grönsaker i en skål, eller en kopp med bär :D
 
Sv: Vegan?

Just frukterian kanske inte är så bra, mycket socker....

Finns en tant som bara äter RAW som är typ 90+ och håller i yoga kurser å sånt, kan leta upp den ;)

Du kanske skulle inspireras av att åka på nån matmässa/möte? brukar anordnas lite här och var, och RAW är verkligen på tapeten nu, och gröna smoothies. just nu är det kanske lite svårt att hitta maskrosor å sånt men frukt och bär blandat med lite nötmjölk (lätt att göra hemma) är en bra början. Av nötpulpen kan du göra goda medaljonger eller liknande. Medaljonger går också att göra i ugn om du inte gillar att steka.

Jag var väldigt nyttig förut, men nu är jag omvänd.. kanske blir det mer nyttigt till sommaren, höhö. Äter inte mycket kakor å sånt så då kan man vräka på nån fryspizza eller liknande som tröstmat på jobbet haha
 
Senast ändrad:
Sv: Vegan?

Ja jag har en :-) funkar bra men det går att göra i vanlig matberedare också. Hur bra det smakar beror på bönornas kvalitet :-) det blir inte riktigt samma smak som köpemjölk.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 984
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Googlar lite och får svar "Fysisk aktivitet. Att se till att röra dig regelbundet är det viktigaste du kan göra för att minska problem...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: SiZo
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp