Veganmat for dummies

zassoo

Trådstartare
På fredag ska jag för första gången bjuda hem en ny bekantskap på middag, hon är vegan och laktosintolerant och jag vill naturligtvis laga någonting som även hon kan äta. Jag är dock mycket oerfaren vad gäller vegansk/vegetarisk mat samt inte superhaj i köket överlag även om jag definitivt kan följa ett recept.

Önskelista:
  • Inga animalieprodukter (inte heller ägg)
  • Laktosfritt
  • Lättlagat
  • Inte tusen ingredienser
  • Gärna kunna kombineras med kött för min skeptiska makes skull :p

Gärna gott också ;) Dela gärna med er av bra recept så att jag kan bjuda på något gott! Kanske finns det några enkla veganska efterrätter också? :)
 
Jag skulle nog utgå från en varm potatissallad, med coctailtomater, sockerärtor och färsk bladspenatspenat (eller vad man gillar) samt en god grönsallad
Då kan du servera veggobiffar till din vän och kött till din man

Efterrätter är jag dålig på men enklast är väl en fruktsallad
 
Wraps kanske?
Gör en kryddig röra med bönor, chili, spiskummin, oregano, typ tacos. Servera med grönsaker, guacamole, havrefraish (oatly) med vitlök, i wraps. :) Sjukt enkelt och gott!

Efterrrätt: http://www.helalf.se/2014/08/17/fryst-snickerstarta-fran-matmagasinet-vego/ Seriöst, den är så vansinnigt god! Jag har gjort den på hasselnötsmör och med rostade hasselnötter istället, pga jordnötsallergiker. Funkar klockrent.

Nu för tiden finns så mycket ersättningsprodukter för exakt allt, så möjligheterna är oändliga. Veganer äter inte bara grönsaker och frukt. ;) (För inspiration tipsar jag om facebookgruppen Vad lagar du för veganmat idag)
 
Jag skulle nog utgå från en varm potatissallad, med coctailtomater, sockerärtor och färsk bladspenatspenat (eller vad man gillar) samt en god grönsallad
Då kan du servera veggobiffar till din vän och kött till din man

Efterrätter är jag dålig på men enklast är väl en fruktsallad

Potatissallad skulle absolut funka, men jag är lite less på det efter att ha ätit en massa rester från vår bröllopsmat :angel:

Fruktsallad var en bra idé :)
 
Jag hade nog gjort veganska bön/grönsaksbiffar med ugnsrostade/grillade rotsaker/grönsaker, hommous, god sallad.. :d
 
Servera tacos men gör falafel till veganen. Det är faktiskt jättelätt att göra egna falafel :) Funkar fint att steka i olja, behöver alltså inte friteras. Och skit i köttalternativ till maken, falafel är ju supergott och en måltid utan kött har ingen dött av ;)
 
Wraps kanske?
Gör en kryddig röra med bönor, chili, spiskummin, oregano, typ tacos. Servera med grönsaker, guacamole, havrefraish (oatly) med vitlök, i wraps. :) Sjukt enkelt och gott!

Efterrrätt: http://www.helalf.se/2014/08/17/fryst-snickerstarta-fran-matmagasinet-vego/ Seriöst, den är så vansinnigt god! Jag har gjort den på hasselnötsmör och med rostade hasselnötter istället, pga jordnötsallergiker. Funkar klockrent.

Nu för tiden finns så mycket ersättningsprodukter för exakt allt, så möjligheterna är oändliga. Veganer äter inte bara grönsaker och frukt. ;) (För inspiration tipsar jag om facebookgruppen Vad lagar du för veganmat idag)

Åh, de wrapsen lät goda! Funkar vilka bönor som helst tror du? Ska de vara som de är eller mosas?

Herregud, den efterrätten låter livsfarligt god :d Får se om jag ger mig på att testa den, definitivt ett alternativ i alla fall!

Jag vet mycket väl att veganer äter mer än grönsaker och frukt :D:p Men ingen i min familj eller vänskapskrets är 100 % vegan så jag har som sagt inte mycket erfarenhet av vad som brukar funka och vara gott :)
 
Servera tacos men gör falafel till veganen. Det är faktiskt jättelätt att göra egna falafel :) Funkar fint att steka i olja, behöver alltså inte friteras. Och skit i köttalternativ till maken, falafel är ju supergott och en måltid utan kött har ingen dött av ;)

Det går ju förstås :) Dock äter vi tacos eller någon tacosvariant ganska ofta så jag förnyar mig gärna!

Absolut, det behöver inte vara kött med. Men han är väldigt kräsen i allmänhet (han försöker jobba på det) så jag tänkte att jag kunde göra det lätt för mig :p Bönor äter han däremot så det ska inte vara några problem :)
 
Bra idé! Bra recept på bön/grönsaksbiffar? :angel:

Brukar sällan göra enligt något recept men detta brukar jag tipsa andra om (man kan hoppa över spirulina och fiberhusk, jag brukar köra i någon matsked sojamjöl istället. Ta i lite chili eller sambal oelek också, de gröna bladen kan bytas mot t ex basilika eller persilja också). Man slipper steka dem utan de görs i ugnen, blir riktigt fina med frötopping och är veganska. Fast dubbla mängden bönor, jag brukar ha mängden som motsvarar ungefär två tetror färdigkokta bönor. Och man kan ta vilka bönor som helst :)

Rödbetshommous till blir väldigt färgglatt och folk blir imponerade :angel:
 
Åh, de wrapsen lät goda! Funkar vilka bönor som helst tror du? Ska de vara som de är eller mosas?

Jag brukar köra en tetra blandade bönor, och så kanske blanda ned gröna sojabönor (finns i frysen). Brukar först fräsa någon hackad lök, vitlök, sedan i med lite tomatpurée, kryddorna, bönorna, och så vatten eller krossade tomater. Behöver bara värmas upp, bönorna blir liite mosade när man rör omkring men ska vara hela liksom. :)
 
Förresten, vad fint att du vill fixa mat som funkar för veganen :bow: Jag får nästan alltid ta med mig mer eller mindre.
 
Pizza. Skippa ägget i degen bara, dra på veganost och så något gott att ha på typ marinerade champinjoner, lök.. Behövs inte mycket ansträngning för att en pizza ska smaka gott :)
 
Förresten, vad fint att du vill fixa mat som funkar för veganen :bow: Jag får nästan alltid ta med mig mer eller mindre.

Jag ser det som en självklarhet :) Hon har dessutom berättat att hon ofta får ta med matlådor och värma, det låter verkligen trist! Dessutom tycker jag det är roligt att lära mig laga lite nya saker så det är bara kul :)

Sen får vi hoppas att det blir gott också :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 777
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp