Vegansk hundmat...

Sezziyanen

Trådstartare
Ni kan vara lugna, det är verkligen inte frågan om att jag intresserar mig för att ha en hund att äta veganskt.

Men det är såhär, en av mina vänner tog nyligen upp ämnet med icke-animalisk hund- och kattmat. Det verkar som hon har accepterat att katter "antagligen inte" kan äta en helt vegansk kost. Men för hundar sitter det längre inne. Hon skickade nyligen följande länk (och några andra) till mig:

http://edition.cnn.com/2011/LIVING/03/10/vegan.dog.diet/

Normalt sett gillar jag att argumentera om allt och gillar att ha en bra kunskap om de flesta saker, iaf tillräcklig för att kunna prata om det. Jag är helt av övertygelsen att hundar inte bör eller ska äta en kost utan animaliska produkter, själv tänker jag köra färskfoder för min nästa hund - har dock inte forskat ut vilket jag vill köra på exakt (något jag håller på med).

Jag känner bara att jag inte riktigt orkar läsa på en massa just nu om detta, och lägga fram de bästa argumenten till varför en hund inte ska vara vegan. Jag tycker det känns självklart, men är ingen kostforskare. Artikeln tar upp problem tex med hälsoproblem orsakade av tillsatser, utfyllnad och slaggprodukter i kass hundmat (vilket jag håller med om kan vara ett stort problem!) men de drar lite slutsatser om att därmed kan vegansk kost vara bättre - vilket ju blir helt snett!

Det står även ett citat från en veterinär som tycker det kan vara bra med enveckors-vegetariansk kost för hundar så de får "detoxa" :banghead::banghead:

Gemensamt för proponenter av vegansk hundmat är självklart att samtliga är veganer själva

Vad tycker ni om detta, och om nån av er är riktigt påläst om ämnet av hundar och deras kost, kan ni säga mig varför de behöver just kött i kosten så jag får lite mer kunskap när jag pratar med min vän.. ?
 
En hund kan mycket väl klara sig på en vegetarisk kost, allätare som dom är.
Optimalt tror jag inte att det är, men överlever gör dom definitivt.
Finns torrfoder och blötfoder som är vegetariskt (om det är veganskt vet jag dock inte) till exempel märket Yarrah.
 
Jag tycker det är helt skevt. Hundar är skapta för att äta kött. De är carnivores, inte herbivores, inte ens omnivores. (Och nej, att vargar tuggar på lite bär och rötter ibland gör inte dem till omnivores.)

Deras tänder, hur deras käkar rör sig, deras tarmsystem, allt är skapt för att processa animaliska produkter. Djur som inte kan röra käkarna i sidled är inte gjorda för att äta annat än kött, för de kan inte mala växtlighet. Därför är vi människor, trots våra små huggtänder, omnivores. För vi har käkfunktionen till att mala växter.

Gillar man inte att hundar äter kött, tja, då kanske man borde skaffa sig en kanin istället. Det är rent av oetiskt att försöka tvinga en hund till vegansk kost bara för att den inte dör av det.
 
Jag tycker det är helt skevt. Hundar är skapta för att äta kött. De är carnivores, inte herbivores, inte ens omnivores. (Och nej, att vargar tuggar på lite bär och rötter ibland gör inte dem till omnivores.)

Deras tänder, hur deras käkar rör sig, deras tarmsystem, allt är skapt för att processa animaliska produkter. Djur som inte kan röra käkarna i sidled är inte gjorda för att äta annat än kött, för de kan inte mala växtlighet. Därför är vi människor, trots våra små huggtänder, omnivores. För vi har käkfunktionen till att mala växter.

Gillar man inte att hundar äter kött, tja, då kanske man borde skaffa sig en kanin istället. Det är rent av oetiskt att försöka tvinga en hund till vegansk kost bara för att den inte dör av det.

Jag håller helt med dig. Men om nån börjar prata om skillnader i protein etc och om teoretiska möjligheter för vad animalisk föda skulle kunna ersättas med, då känner jag att jag inte har kunskap nog att argumentera runt det. Det du säger om käkrörelser förstår jag, men det jag dock inte har kunskap nog att bedöma är huruvida själva näringsämnena som hundarn tillgodogör sig av kött på nått sätt kan finnas i någonting annat. Jag tror fullt ut på animalisk föda för hundar, självklart. Det bara irriterar mig lite att jag inte i detalj kan berätta varför det är så.

Får nog ta och läsa på ändå.
 
Jag tycker det är helt skevt. Hundar är skapta för att äta kött. De är carnivores, inte herbivores, inte ens omnivores. (Och nej, att vargar tuggar på lite bär och rötter ibland gör inte dem till omnivores.)

Deras tänder, hur deras käkar rör sig, deras tarmsystem, allt är skapt för att processa animaliska produkter. Djur som inte kan röra käkarna i sidled är inte gjorda för att äta annat än kött, för de kan inte mala växtlighet. Därför är vi människor, trots våra små huggtänder, omnivores. För vi har käkfunktionen till att mala växter.

Gillar man inte att hundar äter kött, tja, då kanske man borde skaffa sig en kanin istället. Det är rent av oetiskt att försöka tvinga en hund till vegansk kost bara för att den inte dör av det.
Kunde inte sagt det bättre själv :bow:
 
Jag håller helt med dig. Men om nån börjar prata om skillnader i protein etc och om teoretiska möjligheter för vad animalisk föda skulle kunna ersättas med, då känner jag att jag inte har kunskap nog att argumentera runt det. Det du säger om käkrörelser förstår jag, men det jag dock inte har kunskap nog att bedöma är huruvida själva näringsämnena som hundarn tillgodogör sig av kött på nått sätt kan finnas i någonting annat. Jag tror fullt ut på animalisk föda för hundar, självklart. Det bara irriterar mig lite att jag inte i detalj kan berätta varför det är så.

Får nog ta och läsa på ändå.
Jo, hela den vetenskapliga sidan med vad man kan ersätta ditten och datten med är ju ganska svår.

Dock så finns det en anledning till att majs och morötter kommer ur som de kom in i hunden. Hundens tarmsystem är helt enkelt för kort för att hinna bryta ner växter och grönsaker, de är skapta för att absorbera animaliska produkter och kan inte ta upp ens hälften av näringen från vegetabiliska produkter. Gick på en föreläsning om foder för ett tag sen, det är fascinerande.
 
Deras matsmältning är till för kött, simple as that. Sen överlever de ju på vegetarisk kost precis som @Malibu_Stacy skrev.

Ett argument är dock att det inte är bra för hundar att äta mycket ris, pga arsenik, och veganska foder brukar bestå av upp till 20% ris. Sen har ju även majs som är ren bukfylla för en hund, det brukar också vara en bas för de fodren.

Sen kan jag iofs hålla med om att om valet står mellan veganskt foder och skittorrfoder kan man lika gärna välja veganskt.
 
Jo, hela den vetenskapliga sidan med vad man kan ersätta ditten och datten med är ju ganska svår.

Dock så finns det en anledning till att majs och morötter kommer ur som de kom in i hunden. Hundens tarmsystem är helt enkelt för kort för att hinna bryta ner växter och grönsaker, de är skapta för att absorbera animaliska produkter och kan inte ta upp ens hälften av näringen från vegetabiliska produkter. Gick på en föreläsning om foder för ett tag sen, det är fascinerande.

Det är ju t ex därför hundar gärna äter bajs från växtätare. Där finns halvsmälta fibrer som hundens tarm kan smälta och det är i princip enda sättet hundar kan ta upp näring från växter.
 
Intressant! Tack för svaren. Sammantaget så tror jag det verkar vara som så att hundar självklart skall äta animalisk kost, men att de möjligen kan överleva iaf på vegetariansk/vegansk kost.

Min trådstart kom ju som sagt efter att min vän försökte propagera för att vegansk kost skulle funka för hundar. Det intressanta för mig är lite att veta just varför animalisk kost är mycket bättre. "De är köttätare" må vara hur sant som helst, men det förklarar inte så detaljerat varför de mår bättre med sån kost.. Är det så att de får ut mycket mer av ..näringsämnen? proteinet ger mer? Jag är för jäkla dålig på detaljer i kostlära... Om vi säger såhär, vad är det hunden lider brist på med icke-animalisk kosthållning? Och hur påverkar det hunden?

Och även: Finns det någon som helst nackdel med att ha sin hund äta grönsaker utöver tex färskfoder? Har förr gett morötter till hundar då o då, inte för att det ska vara deras kost utan som belöningsgodis/lite tuggunderhållning. Finns det nått som är negativt med det?
 
Intressant! Tack för svaren. Sammantaget så tror jag det verkar vara som så att hundar självklart skall äta animalisk kost, men att de möjligen kan överleva iaf på vegetariansk/vegansk kost.

Min trådstart kom ju som sagt efter att min vän försökte propagera för att vegansk kost skulle funka för hundar. Det intressanta för mig är lite att veta just varför animalisk kost är mycket bättre. "De är köttätare" må vara hur sant som helst, men det förklarar inte så detaljerat varför de mår bättre med sån kost.. Är det så att de får ut mycket mer av ..näringsämnen? proteinet ger mer? Jag är för jäkla dålig på detaljer i kostlära... Om vi säger såhär, vad är det hunden lider brist på med icke-animalisk kosthållning? Och hur påverkar det hunden?

Och även: Finns det någon som helst nackdel med att ha sin hund äta grönsaker utöver tex färskfoder? Har förr gett morötter till hundar då o då, inte för att det ska vara deras kost utan som belöningsgodis/lite tuggunderhållning. Finns det nått som är negativt med det?
Om du ger hunden morötter så ser du själv att moroten kommer ut i stort sett i samma färg och form, dvs hunden smälter inte den. Men de kan ju uppskatta moroten ändå.

Ett bekymmer är att det inte finns supermycket forskning på detta ämnet. Mycket är sunt förnuft och jämförelser med andra hunddjur.
 
Intressant! Tack för svaren. Sammantaget så tror jag det verkar vara som så att hundar självklart skall äta animalisk kost, men att de möjligen kan överleva iaf på vegetariansk/vegansk kost.

Min trådstart kom ju som sagt efter att min vän försökte propagera för att vegansk kost skulle funka för hundar. Det intressanta för mig är lite att veta just varför animalisk kost är mycket bättre. "De är köttätare" må vara hur sant som helst, men det förklarar inte så detaljerat varför de mår bättre med sån kost.. Är det så att de får ut mycket mer av ..näringsämnen? proteinet ger mer? Jag är för jäkla dålig på detaljer i kostlära... Om vi säger såhär, vad är det hunden lider brist på med icke-animalisk kosthållning? Och hur påverkar det hunden?

Och även: Finns det någon som helst nackdel med att ha sin hund äta grönsaker utöver tex färskfoder? Har förr gett morötter till hundar då o då, inte för att det ska vara deras kost utan som belöningsgodis/lite tuggunderhållning. Finns det nått som är negativt med det?
Vi ger också våra hundar morötter. Mest för att de älskar morötter, men också för att det rensar tänderna lite - dock inte alls lika effektivt som ett köttben, men, lite iallafall. Några näringsämnen hinner de nog inte alls ta upp, speciellt inte från råa morötter som kan vara svårsmält till och med för människor :P
 
Det är jättestor skillnad på att överleva på en kost och att må bra av den. Veganmat består till stor del av soja, något som inte ens är hälsosamt för människor att äta, då det bl a är hormonstörande. Det är ju knappast mer hälsosamt för hundar. Hundar behöver, liksom oss människor, anmimaliskt protein och animaliskt fett för att må bra. Att en vuxen människa själv väljer att äta veganskt kan man ju inte säga något om, alla gör sina egna val, men att tvinga på sina husdjur en sådan onaturlig kost gränsar till djurplågeri! Allt levande mår bäst av att äta artegen föda, och våra husdjur är verkligen inte skapta att äta soja och spannmål!!
 
Jag vill minnas att jag läste för inte så länge sen att man kollat på hundens gener (?) och konstaterat att de har förmågan att bryta ner/tillgodogöra sig (?) kolhydrater på ett helt annat sätt än vargen.
Dvs att de inte alls är så mycket "köttätare" som vargen, utan snarare allätare vilket skulle innebära att de faktiskt kan må hyfsat bra på helt eller delvis vegetarisk kost.
 
Till och med vi människor mår allra bäst på artegen föda, vilket är protein och fett från främst animaliska källor samt grönsaker, nötter och frön som kolhydratskälla. Inte ens vi är skapta att äta spannmål och soja. Man kan se vad som händer med det kött vi föder upp, när man hellre utfodrar billigt och med snabb tillväxt än att djuren ska äta vad de är skapta att äta. Traditionellt uppfött kött innehåller mycket omega 6, vilket är inflammationsskapande i kroppen. Gräsbeteskött, som alltså kommer från kor och lamm som endast ätit gräs och inget spannmål etc, har betydligt nyttigare sammansättning med nyttigt omega 3. Den odlade lax vi köper är uppfödd på soja och vete. Visst laxarna växer och blir stora och feta, men då de inte är uppfödda på sådant som lax ska äta, nämligen sådant som lever i havet, så innehåller den inte alls omega 3 i någon större omfattning, trots att alla "vet" att lax är rik på omega 3. Det gäller tyvärr bara viltfångad lax eller möjligen kravodlad lax.

Hundar har ätit spannmål ungefär lika länge som vi människor har gjort. Man vet idag vad gluten gör med oss människor och med tanke på att hundar idag drabbas av samma sjukdomar som vi människor, så kan man bara anta att maten är en stor bidragande orsak. Det spannmål som odlas idag är långt ifrån det som odlades för bara 100 år sedan och ännu mer olikt det som både hundar och människor åt för 10.000 år sedan.

10.000 år är ingen lång tid för att hela matsmältningssystemet och näringsupptaget ska ha ändrats hos vare sig människor eller hundar. Självklart mår hundar bäst på artegen föda, vilket minst bör vara spannmålsfritt torrfoder och allra helst färskfoder utan spannmål, gärna med tillskott av råa ben som hunden kan äta upp. En hund kan överleva på soja och spannmål, men det är inte samma som att den mår bra av det. Kan man inte förstå det så ska man inte ha hund. Då är det bättre att skaffa sig ett husdjur som inte är köttätare alls.
 

Ugh...borde sökt. Men det där var ju i frågan om människor välan. Personligen bryr jag mig inte om folk vill vara veganer, oavsett om det är optimalt för människor eller ej, de får ju välja och känna efter hur det känns. Det kan ju inte en hund, och de kan inte berätta för oss hur det känns.

Anyways, vi verkar som sagt vara överens om att vi inte bör ge våra hundar vegansk kost :)

Angående morötterna tänkte jag inte heller att hundarna skulle ta uppnågon näring från dem, bara att de gillade det och som ni sa att de fick rensa tänderna lite.
 
Jag vill minnas att jag läste för inte så länge sen att man kollat på hundens gener (?) och konstaterat att de har förmågan att bryta ner/tillgodogöra sig (?) kolhydrater på ett helt annat sätt än vargen.
Dvs att de inte alls är så mycket "köttätare" som vargen, utan snarare allätare vilket skulle innebära att de faktiskt kan må hyfsat bra på helt eller delvis vegetarisk kost.
Det finns ett enzym i kroppen som bryter ner vegetabilier. Minns inte vad det heter nu, men vi människor har det i saliven, i magen och massor i tarmarna. Dvs, så fort vi börjar tugga maten så börjar vi bryta ner vegetabilierna. Vargen har inget sådant enzym, hunden har pyttelite(!) i tarmen. Tarmen är fortfarande för kort för att kunna arbeta ordentligt med vegetabilier och hundar kan fortfarande inte tugga (dvs röra käkarna i sidled som vi kan för att mala maten).

Vissa tolkar det här som om hundar kan må utmärkt av att leva på vegetablier, för "titta, det finns rätt enzym i kroppen som hjälper till med matsmältningen!" och så missar de att se helheten.

Jag har sett hundar som ätit vegansk kost. Ingen av dem har mått ens i närheten av lika bra som mina hundar som äter enbart råa animalier, trots att ägarna påstår att hundarna mår utmärkt.
 
I min värld är det skillnad på att överleva och att leva. En hund kan överleva på vegan-kost, dvs den kommer inte svälta ihjäl, men den kommer inte må optimalt. Den enda godtagbara ursäkten i min värld är om hunden inte kan äta animalier av medicinska skäl.
 
Jag ska vara sjukt ovetenskaplig och tala utifrån egen erfarenhet istället. Träffar en del hundar som bara äter vegetarisk mat i jobbet. De är inte i toppform kan jag säga. De har tråkiga pälsar och är omusklade. Jag har en hel del som frågar mig om min åsikt också innan de bestämmer sig och de flesta som frågar brukar faktiskt acceptera fisk i fodret och väljer då att ge ett foder med bara fisk som animaliskt protein.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp