Vegansk vandringsmat - hjälp!

Det finns en bra grupp på facebook: Allt om friluftsmat.
https://www.facebook.com/groups/alltomfriluftsmat
Den drivs av Eric Tornblad som skrivit flera böcker om friluftsmat.
En favorit som jag har gjort ett antal gånger är: "västafrikansk gryta"
För en portion:
2 dl snabbris (Uncle Bens, 3min)
1 påse Varma koppen Tomat
0,5 tsk curry
0,5 dl krossade jordnötter
3 dl kokande vatten
(25 ml olja)
Oljan är valfri - jag har haft det på längre vandringar, när jag velat få upp kalorierna.
Tillagning: häll det varma vattnet över torrvarorna, rör om och låt stå i 5 min.

Om man vill och kan koka vanligt ris, så går det att använda det istället - koka då riset separat, och och häll i soppan när den är klar.
 
@Araminta Det finns frystorkad vegansk turmat färdig på påse. T.ex. har Real turmat vegansk chiligryta och någon annan variant. På xxl finns Outdoor Meal som har vegansk Tikka Masala och dito chiligryta. Visst är det mycket godare med mat som lagas, men man ska tänka på att man oftast bara har en eller två skålar för matlagning, att bränslet ska räcka och att det ska diskas efteråt samtidigt som det ösregnar ute och man är trött efter dagens vandring.

Det kan ju kombineras med libabröd som tar noll utrymme ihopvikt i väskan. Med det minimala utrymme och vikt som påsmat och platt bröd tar så kan man även trycka ner en 0,5 liters plastflaska med vin till maten.
 
Så du menar din kompis (som är den av er som är vegan) har tagit de enkla rätterna och lämnat de svårare till dig som inte är van att laga veganskt? Snällt...
Men om kompisen dels är vegan och dels är en van vandrare som varit ute flera veckor i stöten så låter det ju som den ultimata personen att ge förslag på vegansk vandringsmat? :p
Jag tänkte samma sak när jag läste trådstarten. Märkligt att @Araminta ska ta de svåra middagarna.

Kompisen råddar och planerar väldigt mycket annat för den här turen som jag har än mindre koll på. Att avlasta hen med planeringen för två av 7-8 måltider känns knappast som en orimlighet.
 
Kompisen råddar och planerar väldigt mycket annat för den här turen som jag har än mindre koll på. Att avlasta hen med planeringen för två av 7-8 måltider känns knappast som en orimlighet.

Det är så klart inte orimligt, men att få till just middagen kan vara nog så klurig ändå. Är man inte själv vegan eller vegetarian så kan det ju vara svårt att bedöma mängden mat, energitätheten, osv. för att man ska bli mätt. På en vandring med fyllda ryggsäckar så förbränner man ju väldigt mycket energi. Särskilt om det är tänkt att ni ska äta soppluncher så måste middagen vara ordentligt energirik.
 
Det är så klart inte orimligt, men att få till just middagen kan vara nog så klurig ändå. Är man inte själv vegan eller vegetarian så kan det ju vara svårt att bedöma mängden mat, energitätheten, osv. för att man ska bli mätt. På en vandring med fyllda ryggsäckar så förbränner man ju väldigt mycket energi. Särskilt om det är tänkt att ni ska äta soppluncher så måste middagen vara ordentligt energirik.

Jo jag förstår invändningarna. Jag har ett matintresse i grunden och bollar givetvis saker med kompisen också. Med alla tips och råd i tråden här så känns det på intet sätt oöverkomlig och mer som en kul utmaning. Jag är allätare men är inte ovan vid att laga veganskt hemma (i ett fullt utrustat kök...). Vi ska inte heller bestiga berg utan det handlar om tre dagar med korta sträckor i enkel terräng.
 
Kompisen råddar och planerar väldigt mycket annat för den här turen som jag har än mindre koll på. Att avlasta hen med planeringen för två av 7-8 måltider känns knappast som en orimlighet.
Men ni ska vara ute i 2 (två) dagar. Det kan inte så värst mycket planering runt en så kort vandring.
I synnerhet inte för en van vandrare.
 
Stort tack för ett utförligt och kunnigt svar! Vi ska vara ute två nätter (lör-mån) men ska göra ganska korta turer. Lite beroende på väder/humör så kan det tänkas att vi slår läger på en plats och sen gör dagsturer därifrån men jag tänker att vi gärna ska ha möjligheten att bekvämt gå med hela packningen.

Jag har gjort en del lättare dagsturer, skulle inte kalla mig van (knappt vaken för att vara ärlig ;) ). Kompisen är betydligt mer erfaren och har varit ute i flera veckor i stöten.

Att köpa det frystorkat (vilket autokorrekt poetiskt tolkar som "det stormar") känns lite överambitiöst för ett sån liten tur men jag ska definitivt tänka minimalistiskt och försöka minimera "vattenvikt". Salt och peppar skrivs ner.
Om man inte ska gå så långt kan man självklart lyxa till maten genom att ha med sig "färska produkter" såsom tex krossad tomater, kokosmjölk etc. Men det väger som sagt så jag tar i princip alltid med mig "färdig" frystorkad mat från tex XXL om jag ska tälta. Just för att det är så enkelt att tillaga, går snabbt (bara att koka vattnet, rör runt, och låta det stå några minuter), endast ett kokkärl behövs etc. Man är ju ofta väldigt hungrig när man ska laga mat efter vandring och inte allt för sällan är vädret inte det bästa :D.

Men som sagt, man kan göra och torka sin egen mat också! Håller man bara nere väskan i maten så blir vikten generellt sett låg. Nu vet jag inte var ni ska vandra men om det tex är fjällen så ska ni inte behöva bära vatten mer än vad ni dricker under vandringen. Vet du hur det ser ut med vattendrag längs er vandring? Finns det färsk vatten att ta eller behöver ni bära med er "allt"/mkt vatten?
 
Men ni ska vara ute i 2 (två) dagar. Det kan inte så värst mycket planering runt en så kort vandring.
I synnerhet inte för en van vandrare.

Nej då, men även om det är lite (och enkelt för någon med vana) så vill jag fortfarande inte lägga allt ansvar för hela upplägget på henne. Vi är två vuxna som reser tillsammans. I mitt huvud så delar man på arbetsuppgifter, även om de råkar vara små.
 
Jag har för övrigt hittat våra middagar: vegansk svamprisotto! ❤ Godkänt av polaren och med torkad, lättviktig svamp.

Jättestort tack för alla tips, idéer och kunskap! Det kommer nog bli fler (och då kanske längre) vandringsturer framöver 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp