Vegetarisk buffé/plockmat

Idas

Trådstartare
Behöver lite inspiration! Fyller år snart och ska bjuda ~12 vänner på lite kalas. Många av dem är vegetarianer så jag tänkte därför köra vegetariskt rakt igenom. Har tänkt ha fransk potatissallad, grönsallad, rödbetor med chevre och honung, västerbottenpaj, minibruschettas och fröknäcke samt eventuellt någon sås, men det känns som att det saknas något ändå? Pajen och potatissalladen är ju väldigt matiga, men man kanske borde ha något mer? Har ni några supertips?
 
Behöver lite inspiration! Fyller år snart och ska bjuda ~12 vänner på lite kalas. Många av dem är vegetarianer så jag tänkte därför köra vegetariskt rakt igenom. Har tänkt ha fransk potatissallad, grönsallad, rödbetor med chevre och honung, västerbottenpaj, minibruschettas och fröknäcke samt eventuellt någon sås, men det känns som att det saknas något ändå? Pajen och potatissalladen är ju väldigt matiga, men man kanske borde ha något mer? Har ni några supertips?
Tänk på att vegetarianer inte äter ägg eller mejeriprodukter, om nu inte din vän är lakto/ovo-vegetarian vill säga.
Jag hade nog lagat bönbiffar (eller köpt färdiga) och stekt på, otroligt gott.
http://www.ica.se/recept/bonbiffar-med-rostad-sotpotatis-721916/
 
Behöver lite inspiration! Fyller år snart och ska bjuda ~12 vänner på lite kalas. Många av dem är vegetarianer så jag tänkte därför köra vegetariskt rakt igenom. Har tänkt ha fransk potatissallad, grönsallad, rödbetor med chevre och honung, västerbottenpaj, minibruschettas och fröknäcke samt eventuellt någon sås, men det känns som att det saknas något ändå? Pajen och potatissalladen är ju väldigt matiga, men man kanske borde ha något mer? Har ni några supertips?

Nåt med bönor skulle jag nog göra, typ bönsallad eller falafel. Och typ baba ganoush eller hommous.
 
Man Kan ju alltid göra grillspett av ngt slag med marinerad quorn. Blir lite mer Och kan bli fint med salladen :).
 
Tänk på att vegetarianer inte äter ägg eller mejeriprodukter, om nu inte din vän är lakto/ovo-vegetarian vill säga.
Jag hade nog lagat bönbiffar (eller köpt färdiga) och stekt på, otroligt gott.
http://www.ica.se/recept/bonbiffar-med-rostad-sotpotatis-721916/

De vegetarianer jag träffat har alla kallat sig vegetarianer men ätit ägg och mjölk. De som inte ätit ägg och mjölk heller har kallat sig veganer. Så det är vad jag trott hela tiden. Av de jag träffat som kallat sig vegetarianer så finns det även några stycken som äter fisk och skaldjur regelbundet. Så att vi som är allätare blir förvirrade över begreppen är kanske inte så konstigt...

Om jag skulle bjuda en vegetarian på mat och denne inte sa något om ägg och mjölk hade jag antagit (utan att tänka mer på det) att personen åt ägg och mjölk då det i min värld alltid varit så vegetarianism definierats av vegetarianerna. Jag bryr mig personligen inte om hur det definieras men blir förbryllad och förvirrad då det verkar finnas många definitioner av samma ord.
 
Grillad eller stekt halloumi är supergott!

Baba ganoush är mums!

Couscous sallad? Kanske toppad med halloumin?
 
Behöver lite inspiration! Fyller år snart och ska bjuda ~12 vänner på lite kalas. Många av dem är vegetarianer så jag tänkte därför köra vegetariskt rakt igenom. Har tänkt ha fransk potatissallad, grönsallad, rödbetor med chevre och honung, västerbottenpaj, minibruschettas och fröknäcke samt eventuellt någon sås, men det känns som att det saknas något ändå? Pajen och potatissalladen är ju väldigt matiga, men man kanske borde ha något mer? Har ni några supertips?

Jag brukar göra de här små hårda ostkakorna med cheddar eller prästost.
Supergoda! Jag har i mer ost än vad receptet säger, och har gärna lite parmesan i eller på också.
https://www.arla.se/recept/sma-ostkakor/

  • Mer sås! :D
  • Små fina kvisttomater att plocka. Färska eller grillade?
  • Grillad grön sparris att doppa i limeaioli?
  • På Lidl finns falafel i kyldisken, små och jättegoda. Min favofalafel!
  • Gör en röra på färskost (och soltorkade tomater kanske?) eller keso (med peppar och purjolök) att ha till brödet?
 
De vegetarianer jag träffat har alla kallat sig vegetarianer men ätit ägg och mjölk. De som inte ätit ägg och mjölk heller har kallat sig veganer. Så det är vad jag trott hela tiden. Av de jag träffat som kallat sig vegetarianer så finns det även några stycken som äter fisk och skaldjur regelbundet. Så att vi som är allätare blir förvirrade över begreppen är kanske inte så konstigt...

Om jag skulle bjuda en vegetarian på mat och denne inte sa något om ägg och mjölk hade jag antagit (utan att tänka mer på det) att personen åt ägg och mjölk då det i min värld alltid varit så vegetarianism definierats av vegetarianerna. Jag bryr mig personligen inte om hur det definieras men blir förbryllad och förvirrad då det verkar finnas många definitioner av samma ord.
Samma här. Jag arbetar dagligen med både vuxna och barn som är vegetarianer. De allra flesta äter ägg (med ett fåtal undantag), och en del äter till och med fisk. Att inte äta ägg och mjölkprodukter = vegan...
 
Det är väldigt vanligt att göra den skillnaden på vegetarian och vegan, även bland vegetarianer och veganer. Jag fick dock lära mig när jag inte åt kött att vegetarian var kost, alltså att inte äta nått animaliskt så som kött, ägg mejeri och honung medan veganism är en livsstil som även utesluter användandet av animaliska produkter så som läder och skinn.

Att inte äta kött men äta fisk, skaldjur och mejeri heter tydligen pescetarian.
 
Det är väldigt vanligt att göra den skillnaden på vegetarian och vegan, även bland vegetarianer och veganer. Jag fick dock lära mig när jag inte åt kött att vegetarian var kost, alltså att inte äta nått animaliskt så som kött, ägg mejeri och honung medan veganism är en livsstil som även utesluter användandet av animaliska produkter så som läder och skinn.

Att inte äta kött men äta fisk, skaldjur och mejeri heter tydligen pescetarian.

Då uppstår en intressant diskussion som egentligen inte hör hemma här: Hur länge kan den definitionen av vegetarianism leva kvar (inte äta nåt animaliskt alls inkl. ägg, mejeri och honung) när så många som identifierar sig som vegetarianer definierar det annorlunda (dvs inget kött men ägg, mejeri och honung)?
 
Jag vill bara tipsa om att många vegetarianer vill ha koll på vilken ost det är i maten. Fortfarande så görs en stor mängd ostar på löpe (framställs ofta av mald kalvmage) och det är något som jag själv inte kan tänka mig att få i mig. Titta efter så att det står ystenzym i stället för löpe. Och hittar du något märke av västerbottenost utan löpe så skriv det gärna här, för det har jag hittills inte hittat i butikerna ;)
 
Jag vill bara tipsa om att många vegetarianer vill ha koll på vilken ost det är i maten. Fortfarande så görs en stor mängd ostar på löpe (framställs ofta av mald kalvmage) och det är något som jag själv inte kan tänka mig att få i mig. Titta efter så att det står ystenzym i stället för löpe. Och hittar du något märke av västerbottenost utan löpe så skriv det gärna här, för det har jag hittills inte hittat i butikerna ;)

Västerbottensost görs enbart på mejeriet i Burträsk så det lär du aldrig hitta.
 
Nu äter de ju tydligen mejeriprodukter men... Jag råkade baka bananmuffins utan smör för en vecka sen :D Ditto på bönbiffar annars!

Falafel kan man göra själv, lite omständigt men då kan man även göra det på gröna ärtor och då få en helt outstanding färg utöver valfri smaksättning(ar). (Latvarianten är om du känner nån som har företagskort och kan handla på en snabbgross finns storförpackningar med kanske 1-2kg frysta falafflar för ett lägre pris än om du hade köpt det i en vanlig mataffär).

Alternativfyllning i paj är ju annars kirskål om du bor i nån del av landet där det ännu finns spädare blad. Nässlor kan säkert funka lika bra (om de förvälls först), dock så ska man inte värma på pajen igen om man väljer detta alternativet.

Om du bor i en del av landet som har syréener i blom från och med nu tills att festen hålls. Se till att gör egen syréen saft (frys in om du gör den redan nu) - finns förstås många recept på detta. Tycker varje "batch" blir annorlunda oavsett recept man följer. Men hittills har det inte blivit dåligt :p Det smakar inte parfymigt utan har en säregen frisk smak!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp