Vegetarisk gryta

vinkelina

Trådstartare
familjen kommer på middag och nu står de stilla i mitt huvud. Kommer bjuda på en nötköttgryta som marinerats i lingonsaft innan (jättegott ja lovar) till de serveras potatis.

Brorsan är vegetarian men har noll idéer vad jag skall bjuda på. Gryta som passar till potatis
 
Jag brukar bara göra samma som om jag skulle lagat kött men byter ut köttet till tex quorn.
 
Jag, som själv är vegetarian, gör som @BernT Och byter helt enkelt ut köttet mot ett vegetariskt alternativ. Kolla i frysdisken efter qourn eller oumpf
 
Just nu finns det massor att välja på :). Rotfrukter och grönsaker i grytan. Olika bönor/linser för grytan matig och inget kött behövs.
Servera hemgjort bröd och ost till vid sidan om.
 
Har testar quorn tidigare men aldrig fått de att smaka annat än gummi. Så vågar nog inte på de
 
Har testar quorn tidigare men aldrig fått de att smaka annat än gummi. Så vågar nog inte på de
Quorn finns i många former och smaker. Och jag personligen tycker det är en bra "köttersättningsprodukt" (även etiskt, då den inte kräver skövlade regnskogar för tillverkningen som soja gör, utan det består av betydligt mer industriellt framställt svampprotein)
I en gryta hade jag använt antingen "bitar" (hos oss används de istället för kycklingbitar) eller strimlor.

Sen finns ju alternativet att göra en gryta på baljväxter. Själv är jag larvigt förtjust i kikärtor, fast jag har haft lite svårt att komma på några bra recept. Chana masala var vansinnigt gott när jag åt det på indisk restaurang, men hemgjort blev det inte lika bra. (jag måste träna mer :p )
 
Quorn finns i många former och smaker. Och jag personligen tycker det är en bra "köttersättningsprodukt" (även etiskt, då den inte kräver skövlade regnskogar för tillverkningen som soja gör, utan det består av betydligt mer industriellt framställt svampprotein)
I en gryta hade jag använt antingen "bitar" (hos oss används de istället för kycklingbitar) eller strimlor.

Sen finns ju alternativet att göra en gryta på baljväxter. Själv är jag larvigt förtjust i kikärtor, fast jag har haft lite svårt att komma på några bra recept. Chana masala var vansinnigt gott när jag åt det på indisk restaurang, men hemgjort blev det inte lika bra. (jag måste träna mer :p )


Brukar laga en del vegetariskt, men just nu står de bara stilla i huvudet. Använder sällan ersättningsproduker utan i stället gör jag tex morotsbiffar med keso i (då brorsan äter mjölk och ägg)
 
Brukar laga en del vegetariskt, men just nu står de bara stilla i huvudet. Använder sällan ersättningsproduker utan i stället gör jag tex morotsbiffar med keso i (då brorsan äter mjölk och ägg)
men googla reda på ett recept på chana masala, det funkar med potatis.
inte särskilt svårt att göra heller.
Att jag personligen har svårt för den hemgjorda beror mer på att min mage inte gillar när det blir för starkt med tomat och kryddor i kombination. Men det går ju att reglera om man vill.
 

Liknande trådar

Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 430
Senast: Angel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 717
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 728
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 878
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp