Bukefalos 28 år!

Vegetarisk inspiration

Brisa

Trådstartare
Jag har länge funderat på att lägga in mer vegetarisk mat i vardagsmenyn - men vill behöver lite inspiration! Har surfat runt lite men har svårt att hitta den. Är inte så värst intresserad av "köttersättningar", såvida de nu inte är väldigt goda också. Har en dotter på tio år som kommer att vara benhård i sin bedömning.. :) Jag tror inte jag kommer att bli vegetarian på heltid, gillar fortfarande kött, men det känns sunt att kanske minska ner köttprodukterna i vardagen. Tänker fortfarande äta viltkött som älg och ren, viss fisk, ekologisk kyckling osv. Men eftersom jag gärna tar vegetariska alternativ på bra restauranger och de brukar vara så galet goda, är jag också nyfiken på att lära mig laga goda vegrätter.

Är nyfiken på era favoritrecept! :d
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Är du intresserad av engelska sidor? Husmanskost som ärtsoppa, våfflor eller utrikisk mat?
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Tre rätter som återkommer i mitt hushåll är

1) Bulgursallad med kanelröra

3 dl bulgur
1 tsk orientalisk curry
2 tsk rapsolja
6 dl grönsaksbuljong
200 g fänkål
2 st apelsiner
(1⁄2 dl russin, brukar jag hoppa över)
50 g rucola (kan gärna ökas på lite till)

Kanelröra:
250 g KESO
1 tsk malen kanel
25 g rostade mandelspån
2 krm salt

Fräs bulgur och curry i olja i en kastrull. Häll på buljongen och koka enligt anvisning på bulgurförpackningen. Skär fänkålen i tunna strimlor. Skala apelsinerna och skär dem i bitar. Blanda bulgur med fänkål, apelsin, russin och rucola på ett stort fat. Blanda ihop kanelröran. Servera salladen med kanelröran.

2) Saltå kvarns linssoppa med currysmak

Rotselleri 100 g
Purjolök 100 g
Curry 1 tsk (eller lite till om man som jag gillar kryddstarkt)
Olivolja
Röda linser 1 dl
Hela (eller krossade) tomater 1 burk
Lantbuljong 5 dl
Balsamico Bianco 1 tsk (brukar jag hoppa över)
Citronsaft några droppar
Salt
Svartpeppar
Crème fraiche 2 dl
Persilja

Skala och riv sellerin grovt och strimla purjolöken. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i olivoljan.

Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på tomater och buljongen och låt allt koka upp. Dela lite på tomaterna med en slev. Lägg på lock och låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka av med Balsamico bianco, citronsaft, salt och svartpeppar. Servera med en klick crème fraiche och lite klippt persilja.

3) Gulaschsoppa med bulgurgryn

2 dl Bulgur
1 st Morot
1 st Gul lök
2-3 st Vitlöksklyftor
1 st Röd paprika
1 st Gul paprika
1 st Purjolök
1½-2 liter Grönsaksbuljong
1 msk Paprikapulver
2 msk Tomatpuré
Olivolja
Salt och peppar

Ansa och skiva alla grönsaker. Fräs dem i en skvätt olja i en rejäl kastrull. Skölj bulgurgrynen och tillsätt dem i soppan. Rör ner paprikapulver och tomatpuré. Häll på 1,5 liter buljong.

Låt soppan småkoka under lock på svag värme i 30 minuter eller tills bulgurgrynen är mjuka. Smaka av med salt och peppar, späd eventuellt med buljong.

Alla mättande, fräscha, nyttiga och GODA. Hyggligt billiga. Och superenkla! :)
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Är du intresserad av engelska sidor? Husmanskost som ärtsoppa, våfflor eller utrikisk mat?

Ja, engelska funkar fint. Gärna alla typer av mat, och vad som passar för säsongen. Smidiga middagar, helgmat som tar lite mer tid, och gärna picknickmat som passar att äta ute på skoterturer och utflykter. Är förtjust i det italienska köket, och det passar ju bra för många rätter som jag redan gör är vegetariska. Dottern gillar tacos, olika former av wraps, rätt kryddig mat.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Ett lite "lyxigare" recept som jag också gillar:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Åh, tack! Tänker testa alla recepten, det lät väldigt gott! :d Har smakat linssoppa tidigare som var jättegod. Fast fänkål är jag faktiskt osäker om jag någonsin använt... spännande. :)
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Mmm, afrikanska grytan lät god! Har ätit mycket lokal mat på resor i afrika, oftast av mycket enklare modell, men har noll koll på hur man lagar den...
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Jag tänker lite som du, vill lägga till lite mer veg. i kosten :) Här kommer två recept jag inte provat än men som låter bra i alla fall:

Vegetarisk pastasås på linser ( 4 portioner)

200 g torkade röda linser, ca 2, 5 dl ( 8 kr)
1 burk krossade tomater ( 7 kr)
3 dl vatten
2 morötter ( 3 kr)
250 g färska champinjoner ( 7 kr)
1 msk rapsolja
1 msk smör ( använd rapsolja eller mjölkfritt margarin om rätten ska göras vegansk)
1 gul lök ( 1 kr)
2 vitlöksklyftor ( 1 kr)
1 buljongtärning ( grönsaks)
1 msk tomatpurè
1 msk strösocker eller honung
pasta för 4 portioner ( 6 kr)
salt, peppar
ev en skvätt vitt vin


Skölj och dela champinjonerna. Stek i smör tills de är mjuka. Ta undan.
Hacka gul lök fint. Värm olja i en kastrull, stek löken till den är blank.
Skölj linserna i kallt vatten. Lägg över i kastrullen och slå på krossade tomater och vatten. Riv morötterna och lägg i.
Tillsätt buljongtärning, tomatpuré, socker/honung och ev vin om du vill ha det i.
Låt koka under lock ca 10 min på medelsvag värme. Rör runt då och då. Sätt under tiden igång pastavattnet och börja koka pastan.
När såsen kokat klart, späd med mer vatten om du önskar lösare konsistens. Pressa i vitlöksklyftorna.Lägg i de stekta champinjonerna. Smaka av med salt och peppar och eventuella andra kryddor efter din smak.
Servera med pasta, gärna nyriven parmesan, nymalen svartpeppar och en sallad till.

Indisk dahl med ris (4 portioner)

2 dl röda, torkade linser ( 4 kr)
1 gul lök ( 1 kr)
1 vitlöksklyfta ( 1 kr)
1 burk kokosmjölk light alt 2 dl ”vanlig” kokosmjölk och 2 dl vatten ( 10/5 kr)
1 blomkålshuvud ( 11 kr)
2-3 dl vatten
2 msk olja
1 msk curry
2 tsk torkad koriander ( ej finmald, utan de större flingorna)
1-2 tsk sambal oelek
1 grönsaksbuljongtärning ( 1 kr)
2 tsk riven ingefära ( < 50 öre)
Ris för 4 portioner ( 4 kr)

Börja med att koka riset enligt anvisningarna på paketet.
Skala den gula löken och hacka fint. Hetta upp olja i en kastrull och fräs lök och curry.
Slå över kokosmjölk. Skölj linserna i kallt vatten och häll i kokosmjölken. Låt koka upp. Sänk till medelvärme.
Pressa i vitlöksklyftan. Riv ingefära och lägg i. Smula i buljongtärning. Låt puttra i ca 10 min.
Späd ev med mer vatten. Grytan ska inte vara alltför tjock, men inte heller soppkonsistens.
Skölj och bryt blomkålshuvudet i små buketter. Lägg i grytan. Lägg i sambal oelek efter önskad styrka.Låt koka tills buketterna är mjuka, tar ca 5 min.
Servera med det nykokta riset.
Soja är gott att ha som bordstillbehör.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Är inte vegetarian, men har ändå några vegetariska recept som jag gillar skarpt.

Bland annat morotssoppa:
3 STORA morötter
2 gula lökar
4-5 potatisar
Vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk spiskummin
salt
peppar

Skiva potatis och morötter. Hacka löken. I med kryddorna. Koka tills allt är mjukt och mixa sedan till en slät soppa med stavmixer. Servera gärna med en klick creme fraiche. SUPERGOD :d! (Och enkel och billig!)
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Finns massor av goda och matiga soppor, jag brukar kombinera med knäckebröd:

Broccolisoppa, rödbetssoppa, tomatsoppa och morotssoppa är några av mina favoriter. Annars brukar jag bara ta de rotfukter jag har hemma.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Eftersom afrikanska och lite kryddiga recept är av intresse så rekommenderar jag: Ottolenghi http://www.ottolenghi.co.uk/recipes

Jag har sett en av Yotam Ottolenghis tv-serier om mat i södra medelhavet och det mesta verkade fantastiskt smarrigt. Långt ifrån alla recept är vegetariska och de kanske inte är helt genomförbara mitt i smällkalla vintern.

Något jag gör ibland hemma när det är bråttom, serveras ofta tillsammans med ris, majs, guacamole och eventuellt lite creme fraiche (blir 2 stora portioner):

# En rödlök, finskuren (spara eventuellt lite rålök att strö på toppen).
# Ett paket färdigkokta kidneybönor
(#ev en konserv med plommon/körsbärstomater, var försiktig med spaded så att det inte blir för blött. Brukar annars servera med lite färska tomater uppe på "geggan")
# Kryddor ev. färsk chili, rökt paprika pulver, vitlök och spiskummin efter tycke och smak.

Värm igenom och krossa med potatisstamp. Funkar också till tacos istället för kött.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Nu vet jag inte om du är ute efter "linsvegetariskt" eller en annan stil...här kommer lite recept iaf som vi använder i vår familj som består av 3 vegetarianer + en vegan.

Nigellas citronpasta, en klassiker.

http://www.recept.nu/nigella_lawson/_/_/citron_linguine/

Hennes ärtrisotto (hon har en supergod citronrisotto också, du hittar den om du googlar):

http://disciplinedselfindulgence.com.au/2007/11/16/nigellas-pea-risotto/

Och hennes zucchiniplättar (ja - jag är en STOR Nigellafan :D )

http://www.recept.nu/nigella_lawson/varmratter/gronsaker/nigellas_zucchiniplattar/

Pasta med tomatsås, laga hemma eller köp en bra burksås, lyx i vardagen blir det om du köper en burk mascarponeost så får var o en lägga en klick (eller tre :p) på sin tallrik vid bordet.

Tacos med röra gjord på stekt lök o paprika, blandade med en burk chilitomater. Extrakrydda om du vill. Grädda tacosen i ugnen med lite riven ost i. Serveras med såsen, tomater, guacamole, gräddfil o hackad färsk koriander. Servera resterna nästa dag tillsammans med kokt ris.

Stek lök, hackad chili, hackad vitlök, hackad grön paprika. Blanda ner en burk borlottibönor eller andra goda bönor. Mosa bönorna lite. Krydda. Lägg blandningen i mjuka tortillas, strö lite riven ost över, rulla ihop och grädda i ugn, använd folie om du inte vill att dom blir krispiga. Man kan ha guac + gräddfil till om man vill.

Hemgjord pizza med riktig mozzarellaost o färsk basilika.

Spansk tortilla, finns massor med recept om man googlar (det här är något som man kan göra, kyla och ta med sig som picknick):

http://www.annorlunda-spanien.com/index.php/2008/11/spansk-potatisomelett-tortilla-espanola/

Alla är smidiga vardagsrecept, utom möjligen zucchiniplättarna som är lite pyssliga.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Något jag gör ibland hemma när det är bråttom, serveras ofta tillsammans med ris, majs, guacamole och eventuellt lite creme fraiche (blir 2 stora portioner):

# En rödlök, finskuren (spara eventuellt lite rålök att strö på toppen).
# Ett paket färdigkokta kidneybönor
(#ev en konserv med plommon/körsbärstomater, var försiktig med spaded så att det inte blir för blött. Brukar annars servera med lite färska tomater uppe på "geggan")
# Kryddor ev. färsk chili, rökt paprika pulver, vitlök och spiskummin efter tycke och smak.

Värm igenom och krossa med potatisstamp. Funkar också till tacos istället för kött.

Men vad det där verkar gott :d
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Ett lite "lyxigare" recept som jag också gillar:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

Gjorde den idag. Mycket god :d :d Fast jag serverade couscous till och tog grönsaksbuljong istället för köttbuljong. Cashewnötterna kokade jag inte med utan lade på efteråt.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Paj i olika former är lätt att variera efter vad man har hemma.
Jag gillar spenat och fetaostpaj med tomater på, eller som i dag med tranbär. Gärna med pajskal med grahamsmjöl :d

Till tortillas brukar jag göra en ganska enkel röra, genom att fräsa lök, vitlök, torkad chilli eller sambal olek, grön paprika och blanda med en burk chiliböner el kidneyböner, en burk vitaböner i tomatsås utan tomatsåsen, majs och lite tomatpure.
Skal vara ganska stark, servera med creame fraiche, sallad, och banan eller avokado.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Grönsakslasagne brukar de flesta tycka om. Googla så får du massor recept. Orkar/hinner du inte göra bechamelsås går det också bra att använda creme fraiche och ost som man bara blandar ihop i stället.

Wokade nudlar med grönsaker, tofu och kanske ägg har alltid blivit populärt när jag serverat det till barn. En god och enkel woksås kan man göra på sweet chili sås, soyasås och pressad vitlök och gärna finhackad ingefära. Servera gärna med cashewnötter rostade i stekpanna. Blir extra trevligt att äta med pinnar tycker jag, kanske kan dottern få prova om hon inte redan kan!

Kanske halloumiost kan vara något också? Den blir jättegod att bara steka som den är i stekpanna (inget salt på bara!) och servera med ugnsstekt potatis och rotfrukter och en creme fraichebaserad sås, eller kanske tzatziki.

Soppor är annars underskattat. Potatis- och purjolökssoppa, broccolisoppa och blomkålssoppa är alla jättegoda och lättlagade. Linssoppa är fantastiskt och kan göras i massor varianter. Det blir till exempel jättegott att ha kokosmjölk och röd currypasta i.
 
Senast ändrad:
Sv: Vegetarisk inspiration

Vi brukar ofta göra indisk dhal med spenat(såg att du redan fått ett recept på en annan variant). Det recept vi använder hittade vi på en blogg som heter Jävligt gott.

Det här är en annan veggofavorit, inte minst på sommaren. Receptet kommer från en annan bloggare som i sin tur hittat det i en engelsk tidning, därav namnet. :)

Engelsk squashsallad(räcker till ca 4 personer)

4-5 små squash
1 msk färskpressad apelsinjuice
2 msk rapsolja(jag använder svensk kallpressad)
1 tsk flytande honung
ett stänk vinäger(om man vill)
2 msk pinjenötter
getost
en handfull grovt hackade myntablad

1. Använd en osthyvel för att hyvla tunna skivor längs med squashen. Lägg i en vid salladsskål.
2. Rör ihop apelsinjuice, olja och honung. Smaksätt med salt och svartpeppar. Smaka av och tillsätt mer olja och ett stänk vinäger om du tycker att det behövs.
3. Häll marinaden över squashen och låt stå och dra 5-10 minuter i rumstemperatur.
4. Garnera med pinjenötter, getost och mynta.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Ett snabbt "recept" som funkar bra som picnic/stallmat är att woka upp en påse wokgrönsaker tillsammans med qournbitar (eller kanske någon bönsort om du inte gillar den smaken), blanda i gräddfil/grädde/kokosmjölk och sedan stoppa röran i antingen tortillawraps eller i pitabröd. Gott tycker jag. =) Krydda efter egen smak.

Ett till snabbt och enkelt recept är att antingen baka potatis i mikron eller göra klyftpotatis i ugnen, sedan äta med lite smör/olja och keso, och någon grönsak man har hemma.

En vegansk linssoppa som jag tycker är smasken tillsammans med en macka:

1 lök
1 msk olja
grönsaksbuljong
2 dl röda linser
1 burk krossade tomater (à 400 g)

Om du vill kan du krydda med:
1 tsk basilika
1 tsk salt
Chilipeppar

Hacka och fräs löken i oljan, tillsätt 1 liter vatten och buljongtärningarna, skölj linserna, tillsätt de och de krossade tomaterna och koka i 10-15 minuter. Klart!

Omelett är också bra snabbmat, och fetaostsallas/grekisk sallad är bra till sommarpickninck med grovt bröd till.

Just nu testar jag Ica-kurirens rostade vitkåls-recept, men vet inte om jag kan rekommendera det ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp