Vegetarisk nyårsmeny?

KattenKorven

Trådstartare
Jag vet att det hänger ett gäng begåvade matnördar här på buke, så jag hoppas att jag kan få lite tips och inspiration. :)

Vi ska förmodligen ha svärföräldrarna hemma på nyårsmiddag och vill lyxa till det lite. Både jag och maken är vegetarianer (ovo-lakto) och vill gärna göra en schysst middag som inte får svärisarna att sakna kött på menyn. Vi är inte så jättebra på festmat, har sällan middagsgäster vid finare tillfällen... Förrätt känns som att man förmodligen skulle kunna lösa, men huvudrätten? :confused: Är rädd för att råka göra något som blir för tråkigt och vardagligt... Hjälp mig, snälla matkonnässörer!
 
Jag vet att det hänger ett gäng begåvade matnördar här på buke, så jag hoppas att jag kan få lite tips och inspiration. :)

Vi ska förmodligen ha svärföräldrarna hemma på nyårsmiddag och vill lyxa till det lite. Både jag och maken är vegetarianer (ovo-lakto) och vill gärna göra en schysst middag som inte får svärisarna att sakna kött på menyn. Vi är inte så jättebra på festmat, har sällan middagsgäster vid finare tillfällen... Förrätt känns som att man förmodligen skulle kunna lösa, men huvudrätten? :confused: Är rädd för att råka göra något som blir för tråkigt och vardagligt... Hjälp mig, snälla matkonnässörer!

Jag hade gjort meze till varmrätt - vill man, kan man ju addera en kötträtt för gästerna, men annars finns det tillräckligt mycket gott att laga som är vegetariskt. Alltså som ett litet smörgåsbord med mezerätter.
 
Jag hade nog knåpat ihop någon form av svamprulle till förrätt, eller så finns det ju en mängd variationer på fina vegetariska soppor. Som en inte alldeles vardaglig varmrätt - och ändå lite igenkänningsbart för den vane karnivoren - skulle jag föreslå black eye-bönbiffar med chipotleaioli och någon festlig potatisvariant + mumsig grönsak.

Det finns recept på Vegoriket (Black eyed peabiffar med chipotleaioli) och bild på en lyckad variant. Biffarna kan nog behöva testlagas någon gång innan, i alla fall om man inte anser sig vara en mästare på bönbiffar rent allmänt. Jag har försökt med just dessa och nja, mina såg inte lika snygga ut som de på bilden. :D Men de var goda ändå! Och chipotleaiolin var mer än god, och den blev helt lyckad.
 
Jag tror det är @Stalone som delat med sig av tipsen på pankopanerad rotselleri med tillbehör (jordärtsskocka och rödvinssås?), vilket kanske kan vara ett alternativ.

Annars tipsades det även om just rödbetsreceptet som länkats till ovan (fast på engelska) i en av mattrådarna och det verkar sannerligen intressant :) kan vara typ så att @VLMF @Koltrast eller kanske @Trani har testat (eller har generell input, vad vet jag :) )
 
Till förrätt hade jag kört en lyxig soppa, kanske vitlöksoppa och nybakat bröd. Alternativt en "carpaccio" på skivade rödbetor (jättegott!!)

Marinerade portabellohattar fyllda med karameliserad lök och hackade hasselnötter. Servera med typ potatisgratäng och rödvinssky för klassiskt? ^^

Efterrätt kokosmjölkspannacotta!
 
Beet bourguignon i länken i början av tråden kan jag gå i god för, supergott :)
Annars är svamprisotto (med MASSA svamp) lite lyxigare rätt.
Själv hade jag nog kört på Mabuses tips om smårätter.

Här kan du kanske få lite inspiration till fler "menyer".
 
Senast ändrad:
enhanced-28000-1443643411-1.jpg


enhanced-16868-1443643684-1.jpg


enhanced-23343-1413567336-36.jpg

*dreeegel*

enhanced-buzz-31363-1352219038-18.jpg


enhanced-buzz-30255-1351025539-2.jpg


enhanced-buzz-10504-1420559245-8.jpg
 
Jag vet att det hänger ett gäng begåvade matnördar här på buke, så jag hoppas att jag kan få lite tips och inspiration. :)

Vi ska förmodligen ha svärföräldrarna hemma på nyårsmiddag och vill lyxa till det lite. Både jag och maken är vegetarianer (ovo-lakto) och vill gärna göra en schysst middag som inte får svärisarna att sakna kött på menyn. Vi är inte så jättebra på festmat, har sällan middagsgäster vid finare tillfällen... Förrätt känns som att man förmodligen skulle kunna lösa, men huvudrätten? :confused: Är rädd för att råka göra något som blir för tråkigt och vardagligt... Hjälp mig, snälla matkonnässörer!

Jag skulle tänka lyxigare råvaror, exempelvis portabello/karljohan, färska örtkryddor, god och smakrik ost, kanske tryffel. Jordärtskocka tycker jag är väldigt gott och känns lite påkostat. Gratänger och grytor är för mig mer vardagsbetonade rätter, medan rätter som består av flera beståndsdelar (exempelvis en del sås, en del protein, en del kolhydrat) känns lyxigare.
 
Jag tror det är @Stalone som delat med sig av tipsen på pankopanerad rotselleri med tillbehör (jordärtsskocka och rödvinssås?), vilket kanske kan vara ett alternativ.

Ja, helt korrekt! Har dock inte kvar receptet men det borde jag nog kunna höfta ihop vid intresse! Så väldigt gott. Annars har jag fått en dille på Oumph! som det känns som att en kan göra något lyxigt och skoj av!
 
Jag har en riktigt god löjromspanacotta/cheesecake jag ibland gör som förrätt vid lyxigare tillfällen. Byter man gelatin mot agaragar pulver och löjrom mot algrom så blir den både god och veg! Kan leta upp recept om du/någon är intresserad
 
Nu börjar det närma sig! Någon sorts meny har börjat utkristallisera sig :) Efter att ha tagit hänsyn till olika familjemedlemmars diverse aversioner mot olika livsmedel (jordärtskockor och portabellosvamp föll därmed bort) så har vi landat i följande:

Förrätt: Kronärtskockor med vispat citronsmör

Huvudrätt: Marinerad Oomph-filé med potatisgratäng, rödvinssås och en sallad

Efterrätt: Pavlova med exotisk frukt

Tror det kan resultera i att samtliga blir mätta och nöjda och får en lagom fest-känsla. :)
 
Jag har en riktigt god löjromspanacotta/cheesecake jag ibland gör som förrätt vid lyxigare tillfällen. Byter man gelatin mot agaragar pulver och löjrom mot algrom så blir den både god och veg! Kan leta upp recept om du/någon är intresserad

Jag tar gärna recept på den här. :) vi fick löjrom i julklapp och tänkte ha den till nyår.
 

Liknande trådar

Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp