Vegetarisk stroganoff

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag blir så trött på att kött-kopie-företagen tar bort de produkter jag gillar...
En maträtt jag tycker mycket om är typ korv-stroganoff, där jag genom åren har använt lite olika produkter för att ersätta originalets falukorv. Det har t.ex varit "middagskorv" eller "strimlor" från Quorn eller Hälsans köks sojakorv (gamla sorten!) eller nån sorts strimlor (ännu äldre). Ingen av dessa produkter finns kvar längre! :arghh:
Och jag hittar inget annat som smakar gott, att ersätta det med! Det är frustrerande, eftersom jag gillar såsen men behöver ha något i den också!
Jag gillar varken Quorn-korv eller Hälsans köns nya recept på sojakorven. Quornbitar funkade inte heller något bra. Pease-strimlor var totalt felkryddade så smaken skar sig fullkomligt. Halloumi eller liknande är inte aktuellt - mjölkprodukt i mjölkproduktsås är helt bakvänt i min värld och dessutom har jag förätit mig på Halloumi.

Någon som har hittat något som funkar bra?
 
Jag brukade göra supergod stroganoff på Hälsans köks sojakorv! Blev så besviken när receptet ändrades...:(:( Har tyvärr inte heller hittat ett bra alternativ.
 
Jag gör min stroganoff på Anammas vegokorv. Tycker den blir skitgod :) alla jag har bjudit älskar den också!
 
Jag blir så trött på att kött-kopie-företagen tar bort de produkter jag gillar...
En maträtt jag tycker mycket om är typ korv-stroganoff, där jag genom åren har använt lite olika produkter för att ersätta originalets falukorv. Det har t.ex varit "middagskorv" eller "strimlor" från Quorn eller Hälsans köks sojakorv (gamla sorten!) eller nån sorts strimlor (ännu äldre). Ingen av dessa produkter finns kvar längre! :arghh:
Och jag hittar inget annat som smakar gott, att ersätta det med! Det är frustrerande, eftersom jag gillar såsen men behöver ha något i den också!
Jag gillar varken Quorn-korv eller Hälsans köns nya recept på sojakorven. Quornbitar funkade inte heller något bra. Pease-strimlor var totalt felkryddade så smaken skar sig fullkomligt. Halloumi eller liknande är inte aktuellt - mjölkprodukt i mjölkproduktsås är helt bakvänt i min värld och dessutom har jag förätit mig på Halloumi.

Någon som har hittat något som funkar bra?

Har du provat Mifu i strimlor? Något mjölkproteingrejs, jag tyckte inte det var så spännande men båda mina barn älskade det. Kan tänka mig att det kan funka till stroganoff!
 
Jag har med fördel gjort jättegod stroganoff med gula kantareller, och med portabello-svamp eller s.k. "skogschampinjoner. Endera var för sig, eller blandat, beroende på tillgång.

Svampen har jag brynt så att den fått lite stekyta, innan den "hamnat i såsen".


Med gula kantareller, så blir det en lyxig bjudrätt!
 
Jag blir så trött på att kött-kopie-företagen tar bort de produkter jag gillar...
En maträtt jag tycker mycket om är typ korv-stroganoff, där jag genom åren har använt lite olika produkter för att ersätta originalets falukorv. Det har t.ex varit "middagskorv" eller "strimlor" från Quorn eller Hälsans köks sojakorv (gamla sorten!) eller nån sorts strimlor (ännu äldre). Ingen av dessa produkter finns kvar längre! :arghh:
Och jag hittar inget annat som smakar gott, att ersätta det med! Det är frustrerande, eftersom jag gillar såsen men behöver ha något i den också!
Jag gillar varken Quorn-korv eller Hälsans köns nya recept på sojakorven. Quornbitar funkade inte heller något bra. Pease-strimlor var totalt felkryddade så smaken skar sig fullkomligt. Halloumi eller liknande är inte aktuellt - mjölkprodukt i mjölkproduktsås är helt bakvänt i min värld och dessutom har jag förätit mig på Halloumi.

Någon som har hittat något som funkar bra?
Pärsons veg. Middagskorv gillar vi
 
Har du provat Mifu i strimlor? Något mjölkproteingrejs, jag tyckte inte det var så spännande men båda mina barn älskade det. Kan tänka mig att det kan funka till stroganoff!
KL
Var köper du Mifu?
Jag älskar strimlorna, (använder dem istället för kyckling i grytor med kokosmjölk, t.ex) men hittar dem inte längre i butikerna häromkring! :mad:
 
Jag kör också Pärsons middagskorv, så himla god även rå!
Innan det blev det Anammas vegokorv eftersom Quorns ”falukorv” togs bort.
Halloumi stroganoff brukar också vara gott, tar dock oftast grillost istället då jag inte gillar fårsmaken så mycket.
 
Vi brukar köra morotsstrimlor (behöver fräsas ordentligt för att mjukna lite extra innan, någon gång har vi rostat dem lite i ugnen innan de får åka i grytan) och halloumi (steks och vänds ner i grytan på slutet) och lite röda linser för extra protein och krämighet.
 
KL
Var köper du Mifu?
Jag älskar strimlorna, (använder dem istället för kyckling i grytor med kokosmjölk, t.ex) men hittar dem inte längre i butikerna häromkring! :mad:

Jag har inte köpt dem på ett tag, senast hittade jag dem på Coop. Minns inte när det var tyvärr :o
 
Strimlad paprika, gärna i olika färger, fungerar förvånansvärt bra. Jag brukar ha i halloumi också men det kan man utan bekymmer skippa, dock ger ju inte bara paprika samma tuggmotstånd som ett protein. Är man ute efter proteininnehållet skulle jag ha i röda linser eller någon trevlig böna också.
 
Fy fanken för hälsans köks nya korv, några äckliga vita ”senor” som gör att det blir äcklig köttkonsistens. :arghh:

lite på samma ämne, vilken vegokorv är bäst att grilla? Tycker många är alldeles för mjuka och bara går sönder...
 
Jag blir så trött på att kött-kopie-företagen tar bort de produkter jag gillar...
En maträtt jag tycker mycket om är typ korv-stroganoff, där jag genom åren har använt lite olika produkter för att ersätta originalets falukorv. Det har t.ex varit "middagskorv" eller "strimlor" från Quorn eller Hälsans köks sojakorv (gamla sorten!) eller nån sorts strimlor (ännu äldre). Ingen av dessa produkter finns kvar längre! :arghh:
Och jag hittar inget annat som smakar gott, att ersätta det med! Det är frustrerande, eftersom jag gillar såsen men behöver ha något i den också!
Jag gillar varken Quorn-korv eller Hälsans köns nya recept på sojakorven. Quornbitar funkade inte heller något bra. Pease-strimlor var totalt felkryddade så smaken skar sig fullkomligt. Halloumi eller liknande är inte aktuellt - mjölkprodukt i mjölkproduktsås är helt bakvänt i min värld och dessutom har jag förätit mig på Halloumi.

Någon som har hittat något som funkar bra?

Testa portionen under tians recept. Jag älskar korvstroganoff men har blivit ännu mer kräsen med kött på senare tid så klarar inte riktigt av falukorv längre. PUTs recept är lite annorlunda men jag tycker det är väldigt liknande och en perfekt ersättare till korvstroganoff i matlådan, har samma tillbehör som innan, kokt potatis o ärtor.
 
Fy fanken för hälsans köks nya korv, några äckliga vita ”senor” som gör att det blir äcklig köttkonsistens. :arghh:

lite på samma ämne, vilken vegokorv är bäst att grilla? Tycker många är alldeles för mjuka och bara går sönder...

Jag älskar peas of heaven, perfekta grillkorvar som inte går sönder. Godast smak också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp