Vegetariska pålägg?

Förutom svaren du redan fått så tipsar jag om kronärtskockscreme. Jag gillar Zetas.

Om du äter tonfisk kan man göra en röra med majonäs och hackad syltlök, svartpeppar etc. Eller så kör man sån tonfisk med grillad paprika i röran för annan smak.

Stekt ägg gillar jag på smörgås.

Sen tycker jag om valnötter. Det går att addera på flera av förslagen ovan.

Jag tycker om att mixa salt och sött med. Så till jordnötssmör kan man ha marmelad/sylt/bär/frukt. Eller ost till marmeladen etc.
 
Blanda två finhackade stjälkar selleri med en burk tonfisk och sedan (vegansk? ) majonnäs till lämplig konsistens. Ev. lite salt, peppar och en skvätt citronsaft eller lime. 😋
 
Alltså, jag förstår att det handlar om inspiration, men jag skulle nog vilja säga att allt du tycker om att äta går att lägga på som pålägg? Jag äter inte så mycket smörgås numer men jag ser nog inte så värst många gränser för vad som kan läggas på smörgås? Jag tänkte efter länge och kom fram till att färsk apelsin...njae va? Grape är ju klassisk frukostmat menee apelsinpå macka? Tänkte skriva det här men tänkte att det är bäst jag googlar först, och som första sökresultat kom detta:
https://www.fazer.fi/sv-FI/produkte...tavallinen/reseptit/havresmorgas-med-apelsin/
Ser och låter jättegott ju! Till och med blåbär på mackan!

Så vad kan man inte lägga på mackan så säg? (jag la kall burkravioli (fontanas vegetariska med oliver!) på mina mackor under en period så pasta gills ej som svar på den!)
 
Senast ändrad:
Alltså, jag förstår att det handlar om inspiration, men jag skulle nog vilja säga att allt du tycker om att äta går att lägga på som pålägg? Jag äter inte så mycket smörgås numer men jag ser nog inte så värst många gränser för vad som kan läggas på smörgås? Jag tänkte efter länge och kom fram till att färsk apelsin...njae va? Grape är ju klassisk frukostmat menee apelsinpå macka? Tänkte skriva det här men tänkte att det är bäst jag googlar först, och som första sökresultat kom detta:
https://www.fazer.fi/sv-FI/produkte...tavallinen/reseptit/havresmorgas-med-apelsin/
Ser och låter jättegott ju! Till och med blåbär på mackan!

Så vad kan man inte lägga på mackan så säg? (jag la kall burkravioli (fontanas vegetariska med oliver!) på mina mackor under en period så pasta gills ej som svar på den!)
Jag tycker inte blåbär går pga omöjligheten att få dem att ligga kvar tills man fått in allt i munnen.
De lyckas inte ens när den bara ligger stilla och ska fotas. :D

Men mosar man dem så fungerar det ju. En blåbärs- och citrusmarmelad hade jag absolut ätit. ;)
 
Mina frukostmackor börjar kännas rätt trista och jag skulle gärna variera dem mer, men jag har ont om idéer. Jag är pescaterian så det behöver ej vara veganskt, och fisk/skaldjur är förstås också okej men det är främst vegetariskt jag är ute efter. Just nu blir det oftast lite örtsalt eller kaviar på mackan, kanske gurka ibland. Marmelad av olika slag är en favorit, men jag äter nästan bara knäckebröd och det tycker jag inte passar med marmelad. Har ni några tips på vegetariska pålägg?

Den här tycker jag är god.

34526




Annars vet jag att Pärsons har en del pålägg (jag brukar ha tomat&basilika tillsammans med någon röra/hummus och tomat när jag ska göra större mackor).

Även oatleys har pålägg men jag har inte testat deras än.

Annars så finns ju olika sorters nötsmör som du gillar sånt; jordnöt, hasselnöt, cashew, etc. Blir ganska stabbigt dock.

GoVeggie har några creme cheese-sorter som är riktigt goda, finns på Lidl.

Hummus som flera redan skrivit är ju enkelt att göra hemma och variera beroende på humör.

Marmelader finns ju massa olika också, antingen att köpa eller göra själv.
 
Jag tycker inte blåbär går pga omöjligheten att få dem att ligga kvar tills man fått in allt i munnen.
De lyckas inte ens när den bara ligger stilla och ska fotas. :D

Men mosar man dem så fungerar det ju. En blåbärs- och citrusmarmelad hade jag absolut ätit. ;)
En macka med lock på? :) Då stannar de! 📸
 
Kom på vad vi fick lära oss på lågstadiet för att göra bra mellanmål hemma.
Knäckebröd med kall skivad potatis och kaviar. Kan ev ha varit dill också?
Faktiskt väldigt gott och mättande.

Undrar om man inte kan testa varianter med annat uppepå potatisen? Fetaostcreme med soltorkade tomater eller skivade oliver?
 
Grönsaker! Riven morot, salladsblad, gurka, paprika, kall kokt potatis, purjolök, finns hur mycket som helst, bara fantasin som sätter stopp. :d
 
Mina topp tre på mackan förutom ost:

7330797077620.jpg

34534


2cd8a566601666538e182a152569c25b.jpg


Pärsons finns i olika smaker, jag gillar original bäst.

Salamin finns även i paprikasmak. Lidl har också vegosalami som ser ut och smakar likadant men de har också en variant med vitlök som är supergod!

Quorn har flera varianter men jag gillar den som heter ”Rökt smak” bäst, kan dock vara svår att hitta då många butiker bara tar in de andra varianterna som inte alls smakar lika gott.

I övrigt gillar jag också pastejkökets vegopastej som någon la in bild på här ovan. Supergott med smörgåsgurka som topping :)
 
Skivad avocado på mackan är magiskt :) med ost om man äter det, annars går det fint utan. Jag tycker det är allra godast på knäckebröd men det funkar till alla bröd.
 
När jag var ung och bodde i London levde jag på ägg och krasse-mackor. Nu gör jag dem hemma. Hackar kokt ägg, blandar med majonnäs (ev utblandat med lite yoghurt, keso, gräddfil...), har i hackad krasse och saltar och pepprar. Gott! Om man inte kokar äggen så de blir hårdkokta utan gulan fortfarande är på gränsen till rinnande behövs mindre majonnäs. Numera varierar jag krassen med hackad gräslök, men allt möjligt kryddgrönt går säkert bra.
 
Mina vegetariska favoriter är:

Jordnötssmör och skivad banan (dock godast på en rostad mjuk brödskiva)

Avokadoröra (mosad avokado med lite olivolja, salt, peppar, chiliflakes)

Keso toppat med tex dill, skivade grönsaker, groddar eller hackad rödlök

Ägg och kaviar

Färskost, gärna smaksatt och toppat med skivade grönsaker eller groddar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp