Vegetariskt foder till hund (utbruten från Foder med svenskt kött?)

Jag är som sagt ingen större anhängare av vegetarisk kost till hundar och framför allt tycker jag inte att man ska skaffa hund med planen att den ska äta vegetariskt.

Men när det kommer till smältbarhet så är hydrolyserat protein inga som helst problem för hundar, oavsett om ursprunget är soja eller animaliska restprodukter. Så om fodret innehåller sådant är åtminstone proteinupptaget inget att oroa sig över. Det är vanligt i allergifoder.
 
Ja alltså det kan varken du eller jag veta, om du nu inte är nån sorts hundexpert. Rent generellt så vet de flesta inte alls. Och nu pratar jag, generellt, om folk som inte har hund som livsstil utan som har hund som sällskap. Var det sällskapshundar? Hur hårt tränades de? Hur var resultaten jämfört med då de åt annat foder?
Menar du att hälsa endast kan bedömas på tränade hundars fysiska prestation?

Jag vill i alla fall hoppas att även de som har hund inte primärt för att de har 'hund som livsstil' vad nu det innebär, faktiskt har god koll på hälsa och hur den bedöms, eller att de åtminstone litar på andras omdömen.

Som jag varit inne på har jag av anonymitetsskäl ingen möjlighet att gå in på detaljer om mina hundar. Men att antyda att jag för att jag gav vegetariskt foder måste ha oförmåga att bedöma hälsan hos mina hundar vill jag inte låta ligga hur som helst. Att inte hålla med mig är en sak, men att börja tala om okunskap eller oförmåga när du, som du säger själv, inte kan veta, det är rakt av oförskämt, tycker jag.
 
Menar du att hälsa endast kan bedömas på tränade hundars fysiska prestation?

Jag vill i alla fall hoppas att även de som har hund inte primärt för att de har 'hund som livsstil' vad nu det innebär, faktiskt har god koll på hälsa och hur den bedöms, eller att de åtminstone litar på andras omdömen.

Som jag varit inne på har jag av anonymitetsskäl ingen möjlighet att gå in på detaljer om mina hundar. Men att antyda att jag för att jag gav vegetariskt foder måste ha oförmåga att bedöma hälsan hos mina hundar vill jag inte låta ligga hur som helst. Att inte hålla med mig är en sak, men att börja tala om okunskap eller oförmåga när du, som du säger själv, inte kan veta, det är rakt av oförskämt, tycker jag.
Nej stopp. Nu hittar du på. Jag har inte alls skrivit att jag antar att du inte har koll (över huvud taget) för att du gav vegetariskt foder.

Det enda (!) jag skrev var att det är jättevanligt att folk (ja folk generellt, inte just du för jag känner ju inte dig så jag har ingen aning) som inte är hund fantaster utan som har hund som sällskap, tror att hunden är på ett visst sätt utan att egentligen ha en aning. Därför är det alltid ert jättetrubbigt verktyg.
 
Nej stopp. Nu hittar du på. Jag har inte alls skrivit att jag antar att du inte har koll (över huvud taget) för att du gav vegetariskt foder.

Det enda (!) jag skrev var att det är jättevanligt att folk (ja folk generellt, inte just du för jag känner ju inte dig så jag har ingen aning) som inte är hund fantaster utan som har hund som sällskap, tror att hunden är på ett visst sätt utan att egentligen ha en aning. Därför är det alltid ert jättetrubbigt verktyg.
Okej. Ja, på den punkten kan jag hålla med dig :)
 
Med tanke på hur stor prestationsförlust jag ser bara på att gå från rent kött till färskfoder, för att inte tala om från färsk till torrfoder,(sämre uthållighet, sämre återhämtning, sämre muskelsättning och sämre tänder), så tror jag det är rent skitsnack att hundkroppar mår lika bra på vegetabiliskt protein.

Jag väntar spänt på studier på högpreseterande hundar som inte sponsrats av fodertillverkare...

Men... alltså.... Utan att kommentera ämnesfrågan i sig så tycker jag att detta är ett konstigt inlägg i tråden. Det låter ju som att du har högpresterande hundar och de har ett näringsbehov utifrån det. Din kommentar känns därmed som en elitidrottare som ifrågasätter varför vardagsmotionerande Berit inte trycker i sig proteinshakes eller 4000 kalorier tre gånger om dagen. Dvs skulle en elitidrottare äta som mig skulle det vara en prestationsförlust, men för mig som är måttligt fysiskt aktiv finns det ingen prestation att förlora utan tvärtom vore det absurt (och eventuellt ohälsosamt) för mig att att äta som elitidrottaren.
 
Intressant på temat:
https://www.instagram.com/p/CNsbNtYHEf0/?igshid=tdjb2m91x63y

Bild med citat från länken
Screenshot_20210415-195121_Instagram.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp