Vegetariskt på förskolan

Jozze

Trådstartare
Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det innebär för henne i form av att våga prova nya grönsaker och behöva äta baljväxter, men hon stod fast vid sitt beslut. Under helgen prövade hon stora vita bönor för första gången och åt oväntat mycket (tidigare har hon smakat någon kidneyböna hit och någon svart böna dit, men inte tyckt om).

I dag var då första dagen på förskolan efter det tagna beslutet. Jag såg att det i dag skulle serveras köttbullar, och insåg att vi ju måste meddela förskolan om dotterns nya kost. Döm av min förvåning när jag möttes av ganska stor förvåning och oförstående inför att hon numera vill äta vegetariskt. Det är bara allergier de tar hänsyn till, och det krävs läkarintyg. Jag frågade om det inte fanns några vegetarianer på "stora skolan" (F-6), som förskolan är en del av, men det fanns det tydligen inte. Det enda förskolepersonalen kunde råda mig till var att jag själv skulle höra med kocken vad han kunde åstadkomma - om något.

Så, ni som har förskolebarn som äter vegetariskt: hur har ni gått tillväga? Det känns som att vi kommer att få jobba en del för att få igenom detta (om nu dottern fortsatt väljer köttfri kost). Jag kände mig verkligen som ett ufo när jag pratade med förskolan.
 
Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det innebär för henne i form av att våga prova nya grönsaker och behöva äta baljväxter, men hon stod fast vid sitt beslut. Under helgen prövade hon stora vita bönor för första gången och åt oväntat mycket (tidigare har hon smakat någon kidneyböna hit och någon svart böna dit, men inte tyckt om).

I dag var då första dagen på förskolan efter det tagna beslutet. Jag såg att det i dag skulle serveras köttbullar, och insåg att vi ju måste meddela förskolan om dotterns nya kost. Döm av min förvåning när jag möttes av ganska stor förvåning och oförstående inför att hon numera vill äta vegetariskt. Det är bara allergier de tar hänsyn till, och det krävs läkarintyg. Jag frågade om det inte fanns några vegetarianer på "stora skolan" (F-6), som förskolan är en del av, men det fanns det tydligen inte. Det enda förskolepersonalen kunde råda mig till var att jag själv skulle höra med kocken vad han kunde åstadkomma - om något.

Så, ni som har förskolebarn som äter vegetariskt: hur har ni gått tillväga? Det känns som att vi kommer att få jobba en del för att få igenom detta (om nu dottern fortsatt väljer köttfri kost). Jag kände mig verkligen som ett ufo när jag pratade med förskolan.

Nu har jag inte erfarenhet av eget vegobarn men tänker att ni kanske kan ringa förskolechefen och prata med hen? Du ska ju i alla fall inte behöva gå till kocken och ta upp detta. Får de alltså all mat lagad på förskolan och inte levererad så att säga?

Tråkigt att ni blev bemötta i form av att de såg problem och inte lösningar, på dotterns förskola är det ett gäng barn som äter fläskfritt/veganskt/vegetariskt osv, inga problem vad jag förstått.
 
De flesta skolor/förskolor kräver nog fortfarande läkarintyg för annan kost oavsett orsak. Jag fick själv som barn varje termin träffa skolläkaren för att få intyg för att framförallt slippa bli tvingad att äta kött i skolan. Varje gång fick jag frågan om jag försökte banta (?). Någon vegetarisk mat var det knappast tal om då. Den vegetariska "maten" bestod av en halv tomat eller en bit gurka. Jag blev vegetarian -82.
 
När jag var lite fanns en pojke på skolan som var vegan.
På den tiden var det betydligt mer ovanligt.
Men det verkade ju fungera, så det är nog inte omöjligt.

Men ja, det krävs i stort sett läkarintyg för specialkoster.
Kommunen bör ju ha en kostchef du kan ta upp frågan med.

Kocken kan inte göra hur som helst heller utan styrs ju av sina chefer.
Även om maten lagas på plats så bör det vara kostchefen du ska prata med.


Vet många förskolor/skolor som serverar mer och mer vegetariskt och personalen i köken blir mer och mer uppdaterade ( går kurser) för mer gröna rätter. (Och engagerade 🙈)
Men endel kommuner ligger betydligt längre fram än andra.
Bara min kommun och grannkommunen har stora skillnader i hur långt framme de faktiskt är.
 
Reviderar svaret ovan

Pratade med en som jobbar med sånt i vår kommun och där behövs endast kostintyg på allergi.
Inte önskekost -fläsk veg tex.
Man vänder sej direkt till köket då. Detär inga problem.

Och attman behöver inte vända sej till kostchefen utan kökschef räcker gott. Om det ens behövs.
Men det är ju den här kommunen! De ligger bra i framkant.

Stöter man på problem kanske en borde gå högre.
 
Nu har jag inte erfarenhet av eget vegobarn men tänker att ni kanske kan ringa förskolechefen och prata med hen? Du ska ju i alla fall inte behöva gå till kocken och ta upp detta. Får de alltså all mat lagad på förskolan och inte levererad så att säga?

Tråkigt att ni blev bemötta i form av att de såg problem och inte lösningar, på dotterns förskola är det ett gäng barn som äter fläskfritt/veganskt/vegetariskt osv, inga problem vad jag förstått.
Jag blir lite osäker på vad hon jag pratade med har för roll, men jag är nästan säker på att hon är förskolechef... (de har en rektor också, som ansvarar för både fsk och skola, men att hon är högsta hönset bland personalen sas)

Maten lagas i eget kök i skolan och sedan levereras det därifrån till förskolan. Så på det sätter är det ju korta kontaktvägar och kocken är bekant eftersom jag pratat med honom i andra ärenden. Så jag kan absolut prata med honom men förväntade mig liksom att fsk skulle ta tag i det... Men hon är väl först i stiftelsen 25-åriga historia med att vilja ha "specialkost" utan allergi, låter det sol på reaktionerna.
 
@Magnum Det är en friskola, ganska liten, med kock som basar över menyn. Det finns en föräldraförening också och genom den kan man säkert trycka på om det nu inte skulle funka att prata direkt med kocken.

Den andra friskolan i kommunen serverar istället en vegetarisk rätt varje dag, och nästan varje dag en rätt med animaliskt protein. Men det är olika stiftelser med olika bakgrund bakom skolorna.
 
@Magnum Det är en friskola, ganska liten, med kock som basar över menyn. Det finns en föräldraförening också och genom den kan man säkert trycka på om det nu inte skulle funka att prata direkt med kocken.

Den andra friskolan i kommunen serverar istället en vegetarisk rätt varje dag, och nästan varje dag en rätt med animaliskt protein. Men det är olika stiftelser med olika bakgrund bakom skolorna.
Då borde det inte alls vara omöjligt,
Hoppas ni får god respons och att dottern får äta vegetariskt.

Sen kan en ju alltid påpeka att ’andra har’ på menyn.
Det ÄR väldigt i tiden att äta gröna rätter dessutom.
 
Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det innebär för henne i form av att våga prova nya grönsaker och behöva äta baljväxter, men hon stod fast vid sitt beslut. Under helgen prövade hon stora vita bönor för första gången och åt oväntat mycket (tidigare har hon smakat någon kidneyböna hit och någon svart böna dit, men inte tyckt om).

I dag var då första dagen på förskolan efter det tagna beslutet. Jag såg att det i dag skulle serveras köttbullar, och insåg att vi ju måste meddela förskolan om dotterns nya kost. Döm av min förvåning när jag möttes av ganska stor förvåning och oförstående inför att hon numera vill äta vegetariskt. Det är bara allergier de tar hänsyn till, och det krävs läkarintyg. Jag frågade om det inte fanns några vegetarianer på "stora skolan" (F-6), som förskolan är en del av, men det fanns det tydligen inte. Det enda förskolepersonalen kunde råda mig till var att jag själv skulle höra med kocken vad han kunde åstadkomma - om något.

Så, ni som har förskolebarn som äter vegetariskt: hur har ni gått tillväga? Det känns som att vi kommer att få jobba en del för att få igenom detta (om nu dottern fortsatt väljer köttfri kost). Jag kände mig verkligen som ett ufo när jag pratade med förskolan.
Vad skumt, vår dotter äter vegetariskt och det var inga problem alls. Vi meddelade bara det när hon började, och det verkar vara rätt många utöver henne som utesluter kött. Verkar ju väldigt konstigt om ingen på hela förskolan är vegetarian :confused:.
 
Vad skumt, vår dotter äter vegetariskt och det var inga problem alls. Vi meddelade bara det när hon började, och det verkar vara rätt många utöver henne som utesluter kött. Verkar ju väldigt konstigt om ingen på hela förskolan är vegetarian :confused:.
Det där är så olika på olika platser. I dagsläget känner jag en som är vegetarian, hen lärde jag känna för några år sedan. Under de 36 år jag har varit vegetarian så har ingen i bekantskapskretsen eller ens någon bekant varit vegetarian förren jag lärde känna hen jag känner idag.
 
Det där är så olika på olika platser. I dagsläget känner jag en som är vegetarian, hen lärde jag känna för några år sedan. Under de 36 år jag har varit vegetarian så har ingen i bekantskapskretsen eller ens någon bekant varit vegetarian förren jag lärde känna hen jag känner idag.
Jaha okej, här i krokarna är det väldigt vanligt.
 
Det där är så olika på olika platser. I dagsläget känner jag en som är vegetarian, hen lärde jag känna för några år sedan. Under de 36 år jag har varit vegetarian så har ingen i bekantskapskretsen eller ens någon bekant varit vegetarian förren jag lärde känna hen jag känner idag.
I min vänskapskrets är det väldigt vanligt, även om de flesta inte är så strikta. Äter jag hos svärmor tex så äter jag kött, och hon brukar köpa ekologiskt kött och garanterat svenskt.

Men de flesta jag känner äter övervägande vegetariskt.
 
Vad skumt, vår dotter äter vegetariskt och det var inga problem alls. Vi meddelade bara det när hon började, och det verkar vara rätt många utöver henne som utesluter kött. Verkar ju väldigt konstigt om ingen på hela förskolan är vegetarian :confused:.
Jag tyckte också att det var skumt, och kände mig verkligen som en jävla 08:a när jag fick ett totalt oförstående "jaså?" som svar när jag sa att jag var förvånad över att ingen på hela skolan och förskolan äter vegetariskt. :D Men som @TinyWiny säger så verkar det skilja sig på olika platser: barnet går i en landsbygdsförskola.

Möjligtvis att jag hade fått ett annat mer lösningsorienterat bemötande om det var inför fsk-start, iaf om vi hade meddelat det en tid innan.
 
Uppföljning: dottern har ätit av det kött som serverats trots allt. Hon säger att hon "kan äta lite kött". Om det beror på att hon inte mött förståelse, eller om hon trots allt tycker att det är enklare/godare att äta kött förtäljer inte historien: hon svarade iaf nekande på min fråga om personalen pratat med henne om maten och att den innehöll kött, och om de frågat något om hennes nya preferens. Så risken finns ju att min önskan om att någon skulle tydliggöra för dottern att maten i måndags innehöll kött och uppmuntra henne att ta mer av grönsakerna antingen negligerades eller glömdes bort.

Jag har ju tidigare reagerat över att det är löjligt mycket kött på menyn. I värsta fall är det fläsk, nöt eller kyckling fyra dagar i veckan och fisk en dag. Har man tur är soppan som serveras på onsdagar vegetarisk. Så egentligen skulle jag ju vilja att de inför mer vegetariskt oavsett om barnen är vegetarianer eller inte.
 
I min vänskapskrets är det väldigt vanligt, även om de flesta inte är så strikta. Äter jag hos svärmor tex så äter jag kött, och hon brukar köpa ekologiskt kött och garanterat svenskt.

Men de flesta jag känner äter övervägande vegetariskt.

I min vänkrets är det väldigt ovanligt att folk är vegetarianer/veganer eller äter övervägande vegetariskt. En vän bara. Och den vännen är egentligen inte vegetarian utan äter kött ibland och äter regelbundet fisk och skaldjur.
 
Uppföljning: dottern har ätit av det kött som serverats trots allt. Hon säger att hon "kan äta lite kött". Om det beror på att hon inte mött förståelse, eller om hon trots allt tycker att det är enklare/godare att äta kött förtäljer inte historien: hon svarade iaf nekande på min fråga om personalen pratat med henne om maten och att den innehöll kött, och om de frågat något om hennes nya preferens. Så risken finns ju att min önskan om att någon skulle tydliggöra för dottern att maten i måndags innehöll kött och uppmuntra henne att ta mer av grönsakerna antingen negligerades eller glömdes bort.

Jag har ju tidigare reagerat över att det är löjligt mycket kött på menyn. I värsta fall är det fläsk, nöt eller kyckling fyra dagar i veckan och fisk en dag. Har man tur är soppan som serveras på onsdagar vegetarisk. Så egentligen skulle jag ju vilja att de inför mer vegetariskt oavsett om barnen är vegetarianer eller inte.

Jag tycker att ni inte ska göra en större grej av det än vad hon gör. Låt henne avgöra. Vill hon ha vegetariskt till 100%, ta fajten åt henne, men om hon nöjer sig med att äta vegetariskt hemma och kött i förskolan så låt henne göra det utan att få henne att känna att det är konstigt. Tids nog börjar hon nog på en större skola och de brukar väl ha ett vegetariskt alternativ varje dag och då kan hon ju välja själv varje dag även i skolan.
 
Jag tycker att ni inte ska göra en större grej av det än vad hon gör. Låt henne avgöra. Vill hon ha vegetariskt till 100%, ta fajten åt henne, men om hon nöjer sig med att äta vegetariskt hemma och kött i förskolan så låt henne göra det utan att få henne att känna att det är konstigt. Tids nog börjar hon nog på en större skola och de brukar väl ha ett vegetariskt alternativ varje dag och då kan hon ju välja själv varje dag även i skolan.
Precis, det är lite så jag tänker. Och det är därför jag har avvaktat med att ta det vidare. Men för att hon ska kunna välja gäller det ju att hon vet om att det är kött som serveras, och därför hade jag önskat att personalen hade kunnat ha en dialog med henne. Ett alternativ är förstås att vi berättar på förhand vad hon kommer att få den dagen, så hon vet.

Men jag håller absolut med om att vi inte ska göra någon grej av det, utan vi följer henne i det här och avvaktar och håller dialogen levande. :)

(Gällande större skola: hon kommer troligtvis gå inom den här friskolan tills hon slutat åk 6, men efter det kommer hon att gå någon annanstans. Så möjligtvis får vi ta fajten om några år, om ingen annan gjort det före oss.)
 
Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det innebär för henne i form av att våga prova nya grönsaker och behöva äta baljväxter, men hon stod fast vid sitt beslut. Under helgen prövade hon stora vita bönor för första gången och åt oväntat mycket (tidigare har hon smakat någon kidneyböna hit och någon svart böna dit, men inte tyckt om).

I dag var då första dagen på förskolan efter det tagna beslutet. Jag såg att det i dag skulle serveras köttbullar, och insåg att vi ju måste meddela förskolan om dotterns nya kost. Döm av min förvåning när jag möttes av ganska stor förvåning och oförstående inför att hon numera vill äta vegetariskt. Det är bara allergier de tar hänsyn till, och det krävs läkarintyg. Jag frågade om det inte fanns några vegetarianer på "stora skolan" (F-6), som förskolan är en del av, men det fanns det tydligen inte. Det enda förskolepersonalen kunde råda mig till var att jag själv skulle höra med kocken vad han kunde åstadkomma - om något.

Så, ni som har förskolebarn som äter vegetariskt: hur har ni gått tillväga? Det känns som att vi kommer att få jobba en del för att få igenom detta (om nu dottern fortsatt väljer köttfri kost). Jag kände mig verkligen som ett ufo när jag pratade med förskolan.

Jag jobbar i skola, men inte på fsk.
Men att få specialkost är inte alltid den lättaste resan. Läkarintyg är dom stenhårda på, både för elever och personal. Dom är ännu hårdare med det nu än vad de vart tidigare.

Nu gäller min kost celiaki (gluten), men jag som personal måste lämna in ett läkarintyg som inte får vara äldre än 2år. Jag kan tyvärr inte lämna in något läkarintyg, för min diagnos fastställdes 1989 och har försvunnit när man gick över till det digitala. Ingen som har hittat det bland alla papper. För att jag ska få äta specialkost, så måste jag göra en ny provokation och där med få ett giltigt läkarintyg.

Vid önskekost har man ett fast veckomatschema där med, från i år. Men även där krävs intyg. Men på skolan serveras alltid ett vegetariskt alternativ, vid sidan av den vanliga maten.

tror det är olika från olika kommun.
 
Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det innebär för henne i form av att våga prova nya grönsaker och behöva äta baljväxter, men hon stod fast vid sitt beslut. Under helgen prövade hon stora vita bönor för första gången och åt oväntat mycket (tidigare har hon smakat någon kidneyböna hit och någon svart böna dit, men inte tyckt om).

I dag var då första dagen på förskolan efter det tagna beslutet. Jag såg att det i dag skulle serveras köttbullar, och insåg att vi ju måste meddela förskolan om dotterns nya kost. Döm av min förvåning när jag möttes av ganska stor förvåning och oförstående inför att hon numera vill äta vegetariskt. Det är bara allergier de tar hänsyn till, och det krävs läkarintyg. Jag frågade om det inte fanns några vegetarianer på "stora skolan" (F-6), som förskolan är en del av, men det fanns det tydligen inte. Det enda förskolepersonalen kunde råda mig till var att jag själv skulle höra med kocken vad han kunde åstadkomma - om något.

Så, ni som har förskolebarn som äter vegetariskt: hur har ni gått tillväga? Det känns som att vi kommer att få jobba en del för att få igenom detta (om nu dottern fortsatt väljer köttfri kost). Jag kände mig verkligen som ett ufo när jag pratade med förskolan.
Med tanke på hur det ser ut nu med vegetariska rätter varje dag på nästan alla kommunala skolor i landet? (jag hade i alla fall det intrycket) Så kanske det är lättare att föra en kampanj för att även er skola alltid ska ha ett vegetariskt alternativ/tillägg till måltiden -för miljön och för att det är nyttigt med grönsaker, än en kampanj för att just ditt barn ska få specialmat (det är kanske mer krångligt att tänka ut special varje dag till en person än att göra ratatouille också till köttbullarna och så kan man bara ta ratatouillen om man inte vill ha köttbullar och rent oavsett mår alla barn bättre av att få grönsakerna också.).

Då kanske det till och med finns någon text i kommunen om skolmat/på skolverket som säger någonting om grönsaker hälsa och nyttig mat som man kan maila till förskolechefen.

I så fall skulle hon ju också få välja själv och fritt varje dag och slippa få valt åt sig och slippa behöva ta för mycket ansvar som femåring.

(Som en väg alltså eftersom de är helt oförstående)
 
Precis, det är lite så jag tänker. Och det är därför jag har avvaktat med att ta det vidare. Men för att hon ska kunna välja gäller det ju att hon vet om att det är kött som serveras, och därför hade jag önskat att personalen hade kunnat ha en dialog med henne. Ett alternativ är förstås att vi berättar på förhand vad hon kommer att få den dagen, så hon vet.

Men jag håller absolut med om att vi inte ska göra någon grej av det, utan vi följer henne i det här och avvaktar och håller dialogen levande. :)

(Gällande större skola: hon kommer troligtvis gå inom den här friskolan tills hon slutat åk 6, men efter det kommer hon att gå någon annanstans. Så möjligtvis får vi ta fajten om några år, om ingen annan gjort det före oss.)
Om hon är så liten att hon inte själv förstår vad som är kött och inte - är det här verkligen ett så förankrat beslut hos henne?

Jag håller med någon annan. Driv på om vegetariska alternativ för alla barn istället. Så får hon välja varje dag.
Att någon ska berätta för henne ”idag är det kött, vill du äta det idag eller ha något annat” lär ju inte funka praktiskt för skolköket dessutom. Hur ska de då veta när de behöver fixa annan mat till henne? Och ska de slänga hennes veg om hon vill äta kött någon dag?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Övr. Barn Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian! Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar...
Svar
19
· Visningar
2 380
Senast: skuggan_
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 512
Senast: maalin_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp