Bukefalos 28 år!

Veka kotor

H

Hera2002

hej!
min häst har lite veka kotor bak.
jag vet att det sliter mer på senapparaten och vissa säger att sådana hästar håller sämre...

Min häst verkar inte ha problem utav de och vi tävlar i hoppning.
men ibland är hon gallig bak jag vet inte om det har att göra med det men..

Någon som har bilder på sin hästs veka kotor eller vill berätta mer om det :)
 
Sv: Veka kotor

Jag har en häst som har veka kotor bak, han 'trampar igenom' i traven därav fick han knäledsinflammation båda bak, behandlades för det, fick sedan special skor, det är som en klack på skorna. Det har underlättat jätte mycket för honom, det är inte så jobbigt för honom längre, utan det är som lite hjälp för honom. (dock är han skadad igen, vet inte vad det är men antagligen inte pga dom veka kotorna, ska till vet imon) Har tyvärr ingen bild på datorn nu.

Jag vet inte så mycket om det annars & puttar upp din tråd lite. Dock borde det nog vara på Hästvård.
 
Sv: Veka kotor

Förresten det där med gallor är ju svårt, det kan ju vara många orsaker till varför dom får det. För att gallor är vätskeansamlingar i hästens senskidor eller leder, som kan ha uppkommit bla. pga. inflammation, överansträngning, foderomställning, felaktig foderstat, att hästen står för mycket inne (dålig cirkulation) eller inälvsparasiter. Sedan om dom är mjuka eller hårda, om dom går ner vid rörelse osv, det är ju sådant också man får kolla. Min har nu en hård galla på ena bak som inte går ner vid rörelse, han rör sej ovillig i det varvet, ställer huvudet utåt & ser inte riktigt fräsch ut i det benet. Ska därför till veterinären igen imon & kolla upp det. Men dom säger ju att så länge hästen känns fräsch & gallorna går ner vid rörelse så behöver det inte vara något farligt. Men är man osäker om gallorna så är det ju bäst att prata med en veterinär.
 
Sv: Veka kotor

ingen som vill dela med sig om erfarenhéter, bilder, filmer på veka kotor? :)
 
Sv: Veka kotor

Tack för svaren :) :) :)


än så länge har hon inga problem med benen så jag hoppas hon håller :rofl:
 
Sv: Veka kotor

ja tack :)

jag vet att jag har en dålig bild men hur tycker du det ser ut (du som ha en häst med samma problem)..
hon trampar inte igenom men det "sviktar" rätt mycket.. :crazy:


bör jag linda henne när jag hoppar och sådär eller gör det bara benen svagare när man sedan har utan? :confused:
 
Sv: Veka kotor

Det där med att benen skulle bli svagare om man man lindar & sedan slutar med det har jag hört innan, men det tror jag inte riktigt på, det låter konstigt. Hur skulle det kunna bli det? Men att linda (utgår ifrån att man gör det på ett korrekt sett) är ju bra för att ge stöd, gör själv det ibland vid uteritt & markarbete & jag tycker att det är bra.
 
Sv: Veka kotor

Jag har haft en travhäst som trampade ogenom så att hon nötte ner sporrarna och om man inte skyddade henne så fick hon så klart blodiga sår i stället av underlaget. Och hovskägget (det lilla hon hade) försvann så klart.

Hon var ALDRIG halt pga av sina kotor under de 4 år jag tränade henne, och hon lindades aldrig.

Jag har ingen aning om hur hon stod med resten av kroppen på den här bilden men den ser ju inte klok ut. :crazy:

dcp_0046-Kota.jpg


För att minska genomtrampet hade hon lite längre utstick på traktarmarna.
 
Sv: Veka kotor

nä, jag fick tips på att linda under träning som hoppning och sådant och lägga på liniment efter träning, men om man väl börjar med liniment så har jag hört att benen kan bli sämre om man slutar och det har jag även fått höra om benlindning..

Svårt att tro, fast vid benlindning så skulle det ändå kunna vara så eftersom benet blir van vid att ha stöd och kanske blir svagare utan :/

Min häst är ju bara fyra och riden rätt så mkt pga att vi först fick falsk ålder på henne och jag vet inte hur mkt jag ska träna henne pga att hon har veka kotor bak, hon trampar inte upp sår eller nöter bort håret och "sviktar" bara rätt mkt.
Vet inte om jag vågar träna henne så mkt redan nu ifall hon kanske håller sämre sedan :crazy:

ge gärna tips och berätta om egna erfarenheter :)
 
Sv: Veka kotor

Har oxå en med veka kotor...tyvärr väldigt veka runtom. Har köpt Pro Choice Elite (gjorda för att förhindra genomtramp) för att stödja åtminstone lite. Funderar och funderar så att jag håller på att bli tokig, runt hur mkt och om man ska våga satsa, hur länge han håller etc..:crazy: Vill ju kunna rida hyfsat normalt utan att behöva oroa mig hela tiden! Någon hopphäst blir han aldrig, men en liten dressyrkille kan man ju hoppas att han håller för! Han har även tyvärr varit felverkad med tanke på kotorna (för långa tår o låga trakter) men det håller vi på att åtgärda.


Här är en bild, har dock de som är betydligt värre... (på bilden är han fem år, innan han reds in)
okto37.JPG
 
Sv: Veka kotor

Ja jag tycker också det är jobbigt att behöva tänka på det och oroa sig för det hela tiden.
Vart beställde du dom skydden? "Förhindrar" dom någon rörelelse, tex böja benet ordentligt, jag tänkte jag vill helst inte ha nått som tar emot när man hoppar lite högre.
Trampar han så han få sår och sådär?


Ja, jag köpte henne till hoppning och än så länge har det gått hur bra som helst men hon är ju fortfarande så ung. Men hon har det bara bak.

Men jag har läst att hästar med veka kan belastas nästan mer efter som den måste bära upp sig så mkt med bakbenen osv att det då inte ska va bra för veka kotor, så han borde väll kunna hoppa lite?
 
Sv: Veka kotor

Tycker nog att han rör sig bättre med skydden. Tror inte att de ska hindra nämnvärt.. Letade runt efter billigaste stället att köpa dem, o det blev från Bonanza Western Store ( http://www.bonanzawestern.com/ Kika under "Webbutik - Benskydd", de heter Pro Choice SMB Elite). Fick då betala 1710 kr för fram+bak. Dyrt, men det känns ändå värt det om det kan bespara ev. veterinärräkningar i framtiden..

(Har bilder i datorn hemma, kan lägga in senare!)
 
Sv: Veka kotor

Ja skydden såg bra ut, man får då hoppas att skydden håller ett tag när dom kostar så pass, men skyddar det hästen är det lätt värt pengarna.

Din häst är sjukligt fin! :D :)
 
Sv: Veka kotor

Hera2002 skrev:
hej!
min häst har lite veka kotor bak.
jag vet att det sliter mer på senapparaten och vissa säger att sådana hästar håller sämre...

Min häst verkar inte ha problem utav de och vi tävlar i hoppning.
men ibland är hon gallig bak jag vet inte om det har att göra med det men..

Någon som har bilder på sin hästs veka kotor eller vill berätta mer om det :)

Jag hade en häst med veka kotor, som jag tyvärr gav upp på. Ok till allroundridning, men på tävlingsnivå ansåg jag inte att den hästen fungerade. Hästen var mer känslig och kunde få småhältor vid sådana händelser som andra hästar inte skulle reagera över. Men har din häst inte uppvisat några sådana problem och fungerar i hoppning så skulle jag inte oroa mig. Tala dock gärna med din hovslagare om eventuella specialskoningar på bak. Ringsko eller längre traktarmar kan vara till hjälp att stötta upp trakten på mjukt underlag. Det är mjuka underlag som du skall vara mest obeservant vid.

Men som sagt, bara för att en häst har veka kotor behöver den inte vara en känslig häst.

Hälsning Maja
 
Sv: Veka kotor

Här är en bild på benen på den häst jag hade med veka kotor. Det är i traven.

vekakotor.gif


Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 666
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp