Bukefalos 28 år!

Veka kotor?

sassiball

Trådstartare
Jag har ett ettårigt halvblodssto modell jättestor! Hon är ca 165 cm idag, har ganska långa kotor (ej veka) och 3 supergångarter med mycket schvung i steget. Jag funderar på om hon med sin jättekropp och långa kotor kommer att få veka kotor i framtiden. Någon som har tips om hur man förebygger det?
 
Sv: Veka kotor?

Upplever att våran treåring blev bättre när hon fick skor, hon fick stöd av dem och trampade inte igenom lika djupt. Annars tror jag det är svårt att förebygga, de är ju programmerade att växa på ett visst sätt...
 
Sv: Veka kotor?

Min unghäst som nu är fem, har lite långa kotor, fick rådet av min tränare att lugna mig med inridningen av honom, ge honom ett år extra.Han tillade att hästar med långa kotor är ju bekvämare att sitta på sen:idea: mao värda att vänta på:D .Nu blev det så att han fick två år :angel: pga graviditet...

Om nu din ettåring är så stor redan så antar jag att du strukit treårstesten ur planen. Jag hade väntat att rida en sådan stor häst till den var minst 3 1/2 kanske senare ändå, oavsett veka kotor eller inte. Man kan ju lära in det mesta i tömmkörningen innan dess.

Jag har tidigare haft ett hbl som slutade på 180cm i manken ,tyvärr var han aldeles för mkt riden tidigt. Han var mkt svår att få till riktigt arbete för han varit för svag i sin kropp i yngre år.
Var rädd om din unghäst och ta det lungt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 058
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Eloise
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp