Velig angående höjd...

Alexandra_W

Trådstartare
Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade jag ett avbrott från tävlande men tränade både banhoppning och fälttävlan upp till 90 cm på liten storhäst med sådär talang. Startade nån CR på typ 70 cm men hade fått såna tävlingsnerver så jag höll på att kräkas, glömde banan osv. Sen blev det avbrott från tränande med och jag blev höjdrädd. Kom igen för tio år sedan och tränade upp till metern på D- ponny. Gjorde nån typ pay and jump fast det inte hette så då, på typ 60 cm.

Var när jag tränade till och från höjdrädd. Kunde ena gången hoppa 90 utan problem, och nästa gången avbryta anridningen till ett 70 cm och pipa "för högt!" Fortsatte likadant på storhäst. Ena gången hoppa kombination på 90 cm och nästa fega ut på lägre. Hade tyvärr en häst som slog in fulstopp, bjöd fint och grisnitade i sista stund. "Utan anledning". Gjorde en hel del skada på självförtroendet. Förlorade den hästen för kanske 8 år sen och har mellan det och i vintras i princip inte hoppat alls pga brist på häst att hoppa. Tagit nåt skutt på 50-60 med B-ponnyn för han skulle få prova hoppa med ryttare. Men inte mer.

I våras sökte jag ny häst. Hoppade en typ 60 cm på provridningen. Ganska rädd och helt passiv men den skuttade snällt. Blev lite mer modig och red på hindret. Hoppade en annan typ 40 cm
På en provridning men avstod hoppa högre då den gick av så stort och jag knappt ridit på ett halvår. Köpte nämnda häst ;)

Hästen kan hoppa och har hoppat förr. Lite oklart hur mkt då det är en import utan historik. Men såg henne hoppa bana på 80-90 utan besvär på provridningen. Jag skuttade henne typ 60 cm hemma en gång och var rädd men när jag väl hoppat släppte det. Har nu i sommar tränat hoppning två ggr, och tränaren konstaterade snabbt både att hästen kan hoppa, garanterat hoppat förr och att det är en klippa jag kan lita på. Det konstaterades också att hon mest larvar på lägre höjd, men när vi avslutade med bana på 80-90 cm, inkl kombination, gick det som tåget. Jag var INTE rädd, och blev säkrare på de högre höjderna när hon inte går av lite hipp som happ.

Mellan träning 1 och 2 startade jag en P&J på 60 + 70 cm. Hon är endera tävlar förr eller stått på livlig anläggning för brydde sig NOLL om tävlingsmiljön. Däremot svor jag på att aldrig hoppa 60 cm med henne mer, det är för lågt och hon idkar både höjdhopp och längdhopp. Naturligtvis påverkar att jag lätt blir lite passiv. Hoppade bättre på 70 cm. Ingen av höjderna kändes högt - jag pep lite över 70 när jag såg hindren och sen kändes det lågt.

Hon har stoppat en enda gång, på senaste hoppträningen. En 5.5a, hon tyckte det här med travhoppning var knepigt, kommer in för stort, får inte plats och bryter ut. Jag red inte utan blev mest paff. Dock gjorde hon om det ett par ggr, men sen hoppade vi den utan problem. Hoppar även titthinder och vattenmatta utan att blinka.

Nu ska vi roa oss med lite mer starter. Men jag velar angående höjd. För egen del tycker jag 70 och 80 är lagom och fint ;) Samtidigt som hästen går bättre på 80-90. Om jag rider. Men om jag får höjdskräck - vilket jag än inte haft alls på henne - så kommer jag sluta rida... Samtidigt är jag säkrare och rider bättre när hon backar av lite och hoppar med sans och inte är ute och leker.

Tyvärr ligger anmälningstiderna omlott eller hur man säger, jag hinner inte se hur första starten känns innan anmälningstiden för tävling två går ut.

Synpunkter? Jag är tudelad, och ja jag har pratat med tränaren. Men jag vill ha lite utomstående input. Och naturligtvis finns alt att anmäla och stryka om det
Känns högt men det är ett kostsamt sätt
 
Kan du inte anmäla dig till båda tävlingarna och sen ändra höjd på tävling nr två om känslan säger en annan höjd efter tävling 1? Byta höjd brukar man ju kunna göra utan problem.

Om inte så hade jag antagligen valt de lägre höjderna, men jag är också en "fegis" :P Man kan alltid hoppa högre nästa gång och hellre hoppa en gång får mycket på lägre än gå upp högre för tidigt.

Sen tycker jag definitivt inte det låter som att ni skulle få problem med 90cm heller! Vilka höjder har det legat på under de senaste hoppträningarna?
 
Kan du inte anmäla dig till båda tävlingarna och sen ändra höjd på tävling nr två om känslan säger en annan höjd efter tävling 1? Byta höjd brukar man ju kunna göra utan problem.

Om inte så hade jag antagligen valt de lägre höjderna, men jag är också en "fegis" :P Man kan alltid hoppa högre nästa gång och hellre hoppa en gång får mycket på lägre än gå upp högre för tidigt.

Sen tycker jag definitivt inte det låter som att ni skulle få problem med 90cm heller! Vilka höjder har det legat på under de senaste hoppträningarna?

Nja. Tävling 1 är en klubbtävling med valfri höjd. Den kan jag ändra hur som helst. Tävling 2 är lokal och börjar med 80. Så där blir det stryka sig från 90. samma sak med tävling 3. Tävling 4 är lokal men borde gå och laborera med höjden, de har 70,80,90.

Jag vill gärna få två rundor/tävling. Såklart inte livsnödvändigt men jag känner mig själv, alltid bättre gång två. Men går ju att "bara" ta en runda och på lägre höjden.

Förr-förra träningen så 80-90 bana avslutningsvis. Senaste var mycket fokus på gymnastikhoppning och vägar och då hon stoppade i 5.5an och det satt sig i huvudet på både häst och matte ett tag så fick det ligga kvar på ca 70. (De anpassar, alla gör samma övningar men vissa ekipage hoppar klart på ditt höjd och andra hoppar klart på datt höjd).

Det jag eg är "rädd" för är att jag ska bli lite feg. Känner jag "jättehögt!" stryker jag bara. Tänker inte dö för hundra - hundrafemtio spänn ;) Men om jag känner "lite högt men går bra, men den där oxern är läskigt bred..." Och så blir jag spänd och/eller passiv och hon känner det och tex stoppar. Jag vet inte varför men det är stopp jag är rädd för, och dess påverkan på mitt självförtroende och således hästen i förlängningen.
 
Tillägg förresten. Tävling 2 så är det exakt samma bana i 80 cm (Bed A:ClearRound) som i 90 cm (A:Inverkan). Står uttalat i proppen.

Vet inte om det är så på tävling 3 med, att 80 och 90 är samma (Bedömning A på båda). Står inget i proppen där. Samma med tävling 4, bedömning A rakt över men står inget om samma bana.
 
Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade jag ett avbrott från tävlande men tränade både banhoppning och fälttävlan upp till 90 cm på liten storhäst med sådär talang. Startade nån CR på typ 70 cm men hade fått såna tävlingsnerver så jag höll på att kräkas, glömde banan osv. Sen blev det avbrott från tränande med och jag blev höjdrädd. Kom igen för tio år sedan och tränade upp till metern på D- ponny. Gjorde nån typ pay and jump fast det inte hette så då, på typ 60 cm.

Var när jag tränade till och från höjdrädd. Kunde ena gången hoppa 90 utan problem, och nästa gången avbryta anridningen till ett 70 cm och pipa "för högt!" Fortsatte likadant på storhäst. Ena gången hoppa kombination på 90 cm och nästa fega ut på lägre. Hade tyvärr en häst som slog in fulstopp, bjöd fint och grisnitade i sista stund. "Utan anledning". Gjorde en hel del skada på självförtroendet. Förlorade den hästen för kanske 8 år sen och har mellan det och i vintras i princip inte hoppat alls pga brist på häst att hoppa. Tagit nåt skutt på 50-60 med B-ponnyn för han skulle få prova hoppa med ryttare. Men inte mer.

I våras sökte jag ny häst. Hoppade en typ 60 cm på provridningen. Ganska rädd och helt passiv men den skuttade snällt. Blev lite mer modig och red på hindret. Hoppade en annan typ 40 cm
På en provridning men avstod hoppa högre då den gick av så stort och jag knappt ridit på ett halvår. Köpte nämnda häst ;)

Hästen kan hoppa och har hoppat förr. Lite oklart hur mkt då det är en import utan historik. Men såg henne hoppa bana på 80-90 utan besvär på provridningen. Jag skuttade henne typ 60 cm hemma en gång och var rädd men när jag väl hoppat släppte det. Har nu i sommar tränat hoppning två ggr, och tränaren konstaterade snabbt både att hästen kan hoppa, garanterat hoppat förr och att det är en klippa jag kan lita på. Det konstaterades också att hon mest larvar på lägre höjd, men när vi avslutade med bana på 80-90 cm, inkl kombination, gick det som tåget. Jag var INTE rädd, och blev säkrare på de högre höjderna när hon inte går av lite hipp som happ.

Mellan träning 1 och 2 startade jag en P&J på 60 + 70 cm. Hon är endera tävlar förr eller stått på livlig anläggning för brydde sig NOLL om tävlingsmiljön. Däremot svor jag på att aldrig hoppa 60 cm med henne mer, det är för lågt och hon idkar både höjdhopp och längdhopp. Naturligtvis påverkar att jag lätt blir lite passiv. Hoppade bättre på 70 cm. Ingen av höjderna kändes högt - jag pep lite över 70 när jag såg hindren och sen kändes det lågt.

Hon har stoppat en enda gång, på senaste hoppträningen. En 5.5a, hon tyckte det här med travhoppning var knepigt, kommer in för stort, får inte plats och bryter ut. Jag red inte utan blev mest paff. Dock gjorde hon om det ett par ggr, men sen hoppade vi den utan problem. Hoppar även titthinder och vattenmatta utan att blinka.

Nu ska vi roa oss med lite mer starter. Men jag velar angående höjd. För egen del tycker jag 70 och 80 är lagom och fint ;) Samtidigt som hästen går bättre på 80-90. Om jag rider. Men om jag får höjdskräck - vilket jag än inte haft alls på henne - så kommer jag sluta rida... Samtidigt är jag säkrare och rider bättre när hon backar av lite och hoppar med sans och inte är ute och leker.

Tyvärr ligger anmälningstiderna omlott eller hur man säger, jag hinner inte se hur första starten känns innan anmälningstiden för tävling två går ut.

Synpunkter? Jag är tudelad, och ja jag har pratat med tränaren. Men jag vill ha lite utomstående input. Och naturligtvis finns alt att anmäla och stryka om det
Känns högt men det är ett kostsamt sätt
Jag skulle ha tränat tills jag var bekväm på höjden innan jag anmäler till den på tävling. Vi gör ju det här för att det är roligt och jag tycker inte att man bör stressa upp i klasserna, det kommer alltid fler tävlingar som man kan hoppa högre på. :)

/Lady_S
 
Jag skulle ha tränat tills jag var bekväm på höjden innan jag anmäler till den på tävling. Vi gör ju det här för att det är roligt och jag tycker inte att man bör stressa upp i klasserna, det kommer alltid fler tävlingar som man kan hoppa högre på. :)

/Lady_S

Träning är en sak och tävling en annan, i min hjärna i alla fall. Första hoppträningen ihop så hoppade vi som sagt bana på 80 - 90 cm utan att jag överhuvudtaget reflekterade över höjden. Hade någon bett mig gissa hade jag sagt att det kanske var 70 cm. Inte ett uns höjdrädsla - vilket är all credit till hästen, med tanke på inte hoppat på så länge och då sist jag gjorde det tyckte 80-90 var högt.

På Pay and jumpen så som sagt så när 70-banan byggdes så tittade jag på den på håll och kände "är det inte lite högt?" När jag väl var på banan så var de låga och beskedliga igen.

Så jag behöver komma ut och helt enkelt inse att vi faktiskt kan. Att jag faktiskt inte har minsta problem med eller tycker det är högt att hoppa 80 - 90 på träning och att det är lika lågt på tävling. Det mentala typ.

Hade inte hästen varit, vad det verkar, helt utan tävlingsnerver, så hade jag inte ens övervägt det - för då skulle det garanterat få mina nerver att skallra och 40 cm framstå som övermäktigt. Men när hästen anser att vi lika gärna kunde vara på träning och beter sig så, så är det ju bara i mitt huvud. Och enda sättet bli av med det är att åka ut. Skulle inte ha något emot att ta det på Pay and Jump tex, men jag har lite ont om sådana. Lokala ridskolan har en gång per månad men med funktionärskrav vilket inte fungerar då jag ännu inte törs lämna henne i släpet.
 
Jag tänker "kör på"! 80-90 cm är ingen höjd alls för ett halvblod. De allra flesta normala hästar kan pallra sig rundt 120-hoppning med rätt träning. Så brukar jag tänka om jag känner mig lite osäker efter ett längre uppehåll. :)

Om jag förstod dig rätt så kan du rida 70-80 på första tävlingen, men 2. och 3. börjar på 80? Isf är det ju inget att fundera på, om du vill rida to klasser så anmäler du till 80 och 90 på dessa, så stryker du dig från 90 om 80 inte känns bra. :cool:
Om det är eksakt samma bana i 80 o 90 så skulle jag dessutom skippa att gå banan till 90-klassen, hinderna ser alltid lite större ut från marken än från hästryggen. :idea: :)
 
Nja. Tävling 1 är en klubbtävling med valfri höjd. Den kan jag ändra hur som helst. Tävling 2 är lokal och börjar med 80. Så där blir det stryka sig från 90. samma sak med tävling 3. Tävling 4 är lokal men borde gå och laborera med höjden, de har 70,80,90.

Jag vill gärna få två rundor/tävling. Såklart inte livsnödvändigt men jag känner mig själv, alltid bättre gång två. Men går ju att "bara" ta en runda och på lägre höjden.

Aha, då hänger jag med på ditt dilemma lite bättre! Men då tycker jag som @sorbifolia 70+80 på första och 80+90 på andra! Det är ju toppen att det är samma bana på andra rundan, då kan det bara gå bättre! Jag tror ni fixar det enkelt, och om jag har läst rätt mellan raderna så tror din tränare det också :)
Heja heja!
 
Jag tänker "kör på"! 80-90 cm är ingen höjd alls för ett halvblod. De allra flesta normala hästar kan pallra sig rundt 120-hoppning med rätt träning. Så brukar jag tänka om jag känner mig lite osäker efter ett längre uppehåll. :)

Om jag förstod dig rätt så kan du rida 70-80 på första tävlingen, men 2. och 3. börjar på 80? Isf är det ju inget att fundera på, om du vill rida to klasser så anmäler du till 80 och 90 på dessa, så stryker du dig från 90 om 80 inte känns bra. :cool:
Om det är eksakt samma bana i 80 o 90 så skulle jag dessutom skippa att gå banan till 90-klassen, hinderna ser alltid lite större ut från marken än från hästryggen. :idea: :)

Jag försöker tänka samma. Att en kossa kan hoppa 90, jag vet hästen kan hoppa 90, alla hinder ÄR inte ens 90 och för fan JAG kan hoppa 90 om jag bara kammar mig och rider.

Men jag är rädd att bli rädd - hemskt logiskt ;) Och bli passiv, att hästen ska stoppa och sen har jag värsta katastrofscenariot som slutar med att jag börjar knyppla istället. Jag TROR det var stoppen förra träningen som ställde till det. Hon har aldrig stoppat innan dess, hur fel hon än kommit och hur mkt jag än åkt. Hon bröt ut på ett hinder på P&J men det var helt ryttarfel. Om man kommer i fel galopp genom en sväng och siktar på stolpen typ så är det inte lätt för hästen att inse den ska hoppa förrän det är för sent.

Men förra träningen stoppade hon ju på 5.5an. Jag åkte häst och var inte beredd. Sen "satte det sig i huvudet" på hästen (enligt tränaren, som även konstaterade att det var inget ovanligt särskilt inte med en häst som är rädd om sig). Hon gjorde dock samma ska försök 2 och 3 trots att jag red. Sen parkerade kompisen sin stabila häst i vägen och min försökte bryta ut, insåg "shit, polare i vägen" och helikopterhoppade. Så jag höll på att fara av, men utan att bli rädd ens då. Sen hoppade hon den problemfritt men fick för säkerhets skull en stödbom som infångare.

Hon har aldrig ens funderat på att stanna på varken titthinder, kombinationer, när jag åkt eller när vi kommit fel. Men direkt hon stannade och ffa gjorde om det så insåg jag hur fort minnena och osäkerheten från "fulstopparen" tillbaka. Även om det gick över lika snabbt igen när hon fortsatte hoppa som vanligt.

Generellt så måste jag tro på att vi kan. Var en knepig linje på senaste träningen. Jag sa redan innan att jag tror inte vi klarar det där. Det gjorde vi såklart inte. Jag fick ta om det med instruktioner om "sitt ner, rid varje galoppsprång och ytterhjälper i vändningen". Hon sätter det klockrent. För vi kan - om jag rider. Men jag har inte alltid fattat det än ;)

Så rädd jag ska bli höjdrädd på tävling, bli passiv och hon stoppa. Varför hon nu skulle det när hon inte brukar det kan jag inte riktigt svara på ;) Samtidigt så kände jag ju på P&J att "såhär lågt ska vi inte hoppa mer". Men ändå börjar jag överanalysera alla tänkbara grejer som kan hända om jag...

Har byggt upp en 95 cm oxer härhenma jag går och tittar på och konstaterar att den ser ju låg ut. Men bred... ;) (inte hoppat den, regnat för mkt för att hoppa på gräs. Den är mer mental träning för matte)

Ja på klubbtävlingen kan jag hoppa vilken höjd som helst. Hade anmält till 60 + 70 först men efter P&J och övertygelsen om att aldrig starta 60 mer ändrade jag till 70 + 70. Kan utan problem ändra till 70 + 80.

Tävling två och tre börjar på 80 ja. Tävling fyra är det 70, 80, 90 att välja på.

En tanke var bara starta 80 på tävling två. Är ju A:ClearRound så jag får ju hoppa om ifall något skiter sig. Samtidigt så när det är uttalat samma bana i 90 cm bara annan bedömning känns det "dumt" inte ta chansen att debutera 90 på en bana vi "provat på" innan.
 
Löste sig lite automatiskt. För stunden iaf. Jag drog tillbaka anmälan för tävling 2 då underlaget för stunden där inte är bra.

Då hästen var mer än taggad på senaste träningen så har jag i samråd med tränaren beslutat att det blir 70 + 70 på tävling ett, iom att det kan hon hoppa närmast stillastående och då kan jag om hon taggar till likadant verkligen fokusera på att ta igenom ridningen, över kommer vi ju även om det blir fel.

Hon var ju förutom på framhoppningen då hon taggade litegrann lugn och trevlig på P&J så toktaggandet på träning kan bero på att det börjades med bommar och mycket låga hinder. Hon funkar inte så bra med sånt och än är hon mer reaktionssnabb än jag är med mina hjälper ;)

Sen efter tävling 1 när jag sett och känt hur den gått så hinner jag ändra eller dra tillbaka anmälan till tävling nr (ursprungligen) 3 och 4 innan anmälningstiden går ut. Även kommit en P&J mellan tävling 1 och nästa som jag kan åka på om jag vill (om den inte blir full).

Banan låg på ca 80 på träningen btw. Kändes inte högt en fast hon var såpass taggad :) Fast vi hoppar utomhus än...
 
finns det inte cl klasser? så att du kan starta 80 2 ggr? dvs först clear round klassen och sen klass nr 2 utom tävlan.
2 80 banor gör ju att du kan bli bekväm med den höjden och göra omgång nr 2 bättre utan att behöva bekymra dig över en högre höjd.

jag är själv hopprädd nu, hästen vägrade ut sig från varenda tävling typ. men jag hoppade många 90 klasser (fanns ju inga 80 :( ), hoppade också 1m men vägrade ut mig på varenda eller fick i alla fall 2 stopp. så blev en klass per tävling även om det känns lite dyrt (med tanke på att man spenderar 5h av dagen för 3min på banan :p)
hade det funnits 80cm så hade jag varit superduper glad ^_^,
 
Finns ju allt möjligt. Och nu haglar det P&J:er med.

Hon gick klubbtävling idag. En CR 70 cm och en 70 cm tävlingsklass med "pricka din tid", dvs man rider två rundor. Hon satte tre fina nollor och höjden kändes låg tom för matte.

Får se om jag åker på några PJ. Beror på hur länge jag blir av med sadeln. Den måste in på service.

Annars är det en 80 och en 90 i början på okt och en 70 och 80 i mitten av oktober. Men den första går inomhus har jag för mig.
 
Finns ju allt möjligt. Och nu haglar det P&J:er med.

Hon gick klubbtävling idag. En CR 70 cm och en 70 cm tävlingsklass med "pricka din tid", dvs man rider två rundor. Hon satte tre fina nollor och höjden kändes låg tom för matte.

Får se om jag åker på några PJ. Beror på hur länge jag blir av med sadeln. Den måste in på service.

Annars är det en 80 och en 90 i början på okt och en 70 och 80 i mitten av oktober. Men den första går inomhus har jag för mig.
anmäl till 80-90 och nöj dig med 80 om 90 känns högt när du väl hoppat 80 :) och ta sen 70-80 för att känna att det är enkelt igen ^_^.

förstår att det är svårare på tävling, allt blir ju liksom 20cm högre i ens hjärna ;) (tills man hoppar det då det känns som fjutt hinder :p)
 
anmäl till 80-90 och nöj dig med 80 om 90 känns högt när du väl hoppat 80 :) och ta sen 70-80 för att känna att det är enkelt igen ^_^.

förstår att det är svårare på tävling, allt blir ju liksom 20cm högre i ens hjärna ;) (tills man hoppar det då det känns som fjutt hinder :p)

Jag har fått punktering på luftstoppningen på hoppsadeln :/ Så dagens träning fick ske i dressyrsadel. Jag får nu officiellt erkänna att 70 cm ÄR lågt. Tom i dressyrsadel ;)

Är fullt betrodd av tränaren att starta lokal 80 cm inomhus, bara jag "inte släpper iväg henne, och har tryck i galoppen". Hmm..
 
Kan ju återkoppla hur det blev. Jag strök 80 + 90 starten lokalt och åkte på en P&J 70 och 80 cm istället, klokt val i backspegeln.

70 cm är helt problemfritt och känns lågt för både matte och häst. Startade en P&J på 70 + 80 cm efter klubbtävlingens tre finfina 70-rundor. Tyvärr var det en dag jag borde stannat hemma och jag gjorde bort mig. Hade grym mensvärk så red illa, och så hade jag padd under sadeln - glömde ta av den sen luftstoppningen byttes. När hon tycker sadeln klämmer bara springer hon och går varken reglera eller svänga. Jag bara la ner ridningen när jag insåg. En felfri 70-runda som kan varit det fulaste som skådat och var felfri bara för att hon kan hoppa 70 cm hur fel hon än kommer och är sjukt bussig och hoppar i alla lägen. I 80 cm blev det plockepinn och 12 fel, jag tar på mig allihop.

Var efter det noll taggad att åka och debutera lokalt en vecka senare, men gjorde det. 70 + 80 cm. Sjukt taggad och stark häst, men nolla i 70 cm och rosett. I 80 cm utgick jag. Höjden är noll problem för hästen, är inga problem för matte när hon väl börjat hoppa - men jag höll på att börja grina och ville stryka mig innan, det såg JÄTTEHÖGT ut.. Men släppte efter första hindret. Hästen hoppade finfint på första två, sen blir hon stark och jag tappar henne och hon blir lång och stark, får kass väg till trean som hästen hoppar ändå men får med sig, drar dessutom åt 'fel håll' i landningen så vi får lägga en volt för att kunna rida an på fyran som hon hoppar fint. Sen femman tar jag tag i henne och får ihop det, men för mkt och hon får för mesig galopp och ligger dessutom helt fel. En annan häst hade tyckt "no can do" och stannat. Min dam med världens största hjärta väljer mellan gå av jättetidigt eller få in ett språng till, gör ett försök att bromsandes få in ett extra språng och kommer då inte egentligen varken upp eller framåt och hon är i princip ner på knä i landningen och vänder. Rena turen vi inte gick omkull, till viss del tack vare att jag må glömma att rida men det sitter stenhårt att går det åt helvete släpp tygeln och lita på hästen, stör den inte. Men jag valde att utgå på egen begäran efter det hindret, det var bara två hinder hem men dels finns ingen meningen lära henne att man får ta över och leka runt med matte, dessutom blir det farligt när hon blir så stark och samtidigt vårdslös med avstånden men alltid hoppar.

Så nu har vi träning nästa vecka, och sen tar vi ev en P&J på 70 + 70 cm inomhus i slutet av månaden. Sen ska matte ägna vintern åt att styrketräna så hon orkar sitta tillbaka och rida ihop, och så på't igen i vår. Höjden har hästen noll problem med, men vi måste få ordning på torpet om det inte ska vara rysk roulett i klasser högre än 70.

Jag tar på mig samtliga fel, det är jag som inte orkar rida ihop så mycket som behövs. Hästen är en darling, även när hon blir stark och går iväg så hon gör inget ofog och hon är som sagt nästan för ärlig och bussig på hinder. Summerar man minisäsongen så har vi 50% fina nollrundor när matte rider, och 50% 8 - 12 felsrundor när matte inte ridit/inte orkat rida tillräckligt. Så det är matte som behöver träna mest ;P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Fiorano
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 121
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp