Vem är du mest lik på Buke?

Visst ser jag att jag håller med och uppskattar resonemangen från vissa användare mer än andra, men inte såpass att det alltid sker. Som redan tagits upp ovan så tror jag att man ska vara försiktig med det nästan parasociala som lätt uppstår på sociala medier. Man må gilla någons postande och tänka att hade man träffat personen på ett annat plan så hade man gärna blivit vänner, och det är förvånansvärt lätt att på det viset lura sig själv till att jämt ta hens sida på olika vis.

Jag ser mig inte som speciellt lik någon annan här, utom på mycket ytliga plan (samma diagnos, t ex). Jag är och förblir nog den där kufen som sitter i sitt eget hörn och inte riktigt är delaktig. Faktiskt så får jag dålig magkänsla av såna här trådar, det känns alltid lite "klubben för inbördes beundran"... :nailbiting:
Ja jag känner lite likadant just nu
 
Jag upplever att jag väldigt ofta håller med @athena_arabians och @tanten även om vi nog är rätt olika som personer. Sen finns det massor med användare som verkar ha liknande värderingar som jag, men utgår från helt andra perspektiv och därmed ofta har helt andra åsikter och prioriteringar. Det tycker jag är en av de stora fördelarna med Buke, att man får insikt i många olika perspektiv och sätt att tänka!
 
Själv är jag nog inte så lik någon här, men jag och @Mineur ser väl inte fasligt olika ut och verkar dela både träningsintresse och många värderingar.

Annars hänger jag mycket här mycket på grund av just olikheter. Ni bidrar till mitt liv med andra perspektiv än de jag umgås med IRL, som är betydligt mer lika mig än de flesta här.
 
Visst ser jag att jag håller med och uppskattar resonemangen från vissa användare mer än andra, men inte såpass att det alltid sker. Som redan tagits upp ovan så tror jag att man ska vara försiktig med det nästan parasociala som lätt uppstår på sociala medier. Man må gilla någons postande och tänka att hade man träffat personen på ett annat plan så hade man gärna blivit vänner, och det är förvånansvärt lätt att på det viset lura sig själv till att jämt ta hens sida på olika vis.

Jag ser mig inte som speciellt lik någon annan här, utom på mycket ytliga sätt (samma diagnos, t ex). Jag är och förblir nog den där kufen som sitter i sitt eget hörn och inte riktigt är delaktig. Faktiskt så får jag dålig magkänsla av såna här trådar, det känns alltid lite "klubben för inbördes beundran"... :nailbiting:
"Klubben för inbördes beundrans" känslan fick jag också, som om det på något vis är viktigt att hålla med någon hela tiden och vara en i gänget så att säga.

Tycker inte att det behövs, vi får alla plats här, hur olika vi än är.
 
Annars hänger jag mycket här mycket på grund av just olikheter. Ni bidrar till mitt liv med andra perspektiv än de jag umgås med IRL, som är betydligt mer lika mig än de flesta här.

Håller med här! Det blir lätt så IRL tror jag. Här får man del av sånt man inte "hittar" IRL.

Omg till och med det här är vi överens om 😁

+ @pepp Haha, så kul om ni träffats! Då får ni skriva här :D :laugh:.
 
"Klubben för inbördes beundrans" känslan fick jag också, som om det på något vis är viktigt att hålla med någon hela tiden och vara en i gänget så att säga.

Tycker inte att det behövs, vi får alla plats här, hur olika vi än är.

Så känner inte jag trots att jag känner mig konstig mest hela tiden här 😅

Tycker det är en rolig tråd som inte behöver tas på något större allvar.
Finns många här jag tänker att jag skulle kunna bli kompis med trots att de inte är särskilt lika mig.
Så är det irl också, är inte särskilt lik de flesta av mina vänner.
Jag och min bästis ägnar större delen av dagarna åt att träta om saker 😁
 
"Klubben för inbördes beundrans" känslan fick jag också, som om det på något vis är viktigt att hålla med någon hela tiden och vara en i gänget så att säga.

Tycker inte att det behövs, vi får alla plats här, hur olika vi än är.

Tråkigt att ni är en del som tolkar tråden så. Det är en lättsam snackistråd, och vi är fler som poängterat att just olikheter är det som gör Buke lockande. Att hitta gemensamma nämnare med andra forumdeltagare har i min mening inget med att ha en plats här att göra. Alla har en plats här.
 
Att hitta gemensamma nämnare med andra forumdeltagare har i min mening inget med att ha en plats här att göra. Alla har en plats här.

Att sammanfatta det så tycker jag är att blunda för att det finns uppenbara grupperingar, precis som på alla andra sociala medier. Jag fattar att ett antal användare tycker att Buke är deras egna lilla myshörna, men det visar också på att de troligen tillhör något av de etablerade "gängen". Fråga valfri användare som skriver på "fel" sätt hur mysigt och lättsamt Buke egentligen är, speciellt om hen också är ny. Man ska verkligen inte komma här och komma.
 
Att sammanfatta det så tycker jag är att blunda för att det finns uppenbara grupperingar, precis som på alla andra sociala medier. Jag fattar att ett antal användare tycker att Buke är deras egna lilla myshörna, men det visar också på att de troligen tillhör något av de etablerade "gängen". Fråga valfri användare som skriver på "fel" sätt hur mysigt och lättsamt Buke egentligen är, speciellt om hen också är ny. Man ska verkligen inte komma här och komma.

Jag är väl medveten om detta, efter 20 år på det här forumet, och jag vet precis hur det är att få hugg för minsta lilla. Så då behöver inte berätta för mig om hur forumet fungerar. Men, nu var det inte det som denna tråden handlar om. Det går utmärkt att diskutera grupperingar och annan problematik på Buke under egen tråd, och det vet jag också att det gjorts mycket. Jag vet att den problematiken finns. Men gillar man inte just denna tråd och anser den som problematisk så behöver man heller inte läsa den.
 
Tråkigt att ni är en del som tolkar tråden så. Det är en lättsam snackistråd, och vi är fler som poängterat att just olikheter är det som gör Buke lockande. Att hitta gemensamma nämnare med andra forumdeltagare har i min mening inget med att ha en plats här att göra. Alla har en plats här.
Och jag är en av dem som skrev just det om olikheter. Jag gillar riktiga diskussioner där även åsikter jag inte håller med om framförs vettig, och då kan jag gilla sådana inlägg också, och jag gillar vissa användare trots att jag inte alltid gillar vad de skriver just för att de diskuterar här, på ett vettigt sätt.

Det är ett diskussionsforum och vad jag vet får jag, precis som de som tycker som du i tråden, också skriva vad jag tycker. Och jag tycker det känns lite illasmakande med en tråd där man berättar vem man mest håller med och mest är lik, när man skriver på buke. Om man hade haft en tråd om man är mest olik och inte alls håller med? Hade det varit lika ok?

De som INTE har så många som håller med dem då? "Alla har en plats här" blir inte så inkluderande, hur många gånger än upprepas- det är bara ord, när handling visar på annat, som den här tråden. Jag vet några användare som skulle känna sig lite utanför i den här tråden, med åsikter som ibland väcker lite uppståndelse. Nu tror jag inte de bryr sig, och jag gör det inte för egen del heller. Men visst, när jag först blev medlem som ung och dum så hade jag faktiskt brytt mig och ville att andra skulle se och uppskatta mig och att jag skulle får "vara med" på buke.
 
Så känner inte jag trots att jag känner mig konstig mest hela tiden här 😅

Tycker det är en rolig tråd som inte behöver tas på något större allvar.
Finns många här jag tänker att jag skulle kunna bli kompis med trots att de inte är särskilt lika mig.
Så är det irl också, är inte särskilt lik de flesta av mina vänner.
Jag och min bästis ägnar större delen av dagarna åt att träta om saker 😁
Jag har några bukeanvändare som vänner och de är inte särskilt lika mig rakt av- det är ju inte problemet. Jag tycker om mina bukevänner och ser inget kosntigt med att man kan bli vän med någon med olika åsikter. Fast det skrev jag ju också i något inlägg här, att jag ju gillar vissa användare just för olikheterna tex.

Men jag ska släppa detta nu. :)
 
Kan tillägga att jag själv är gift med min egen motsats, till stor del.
Det var jag också med min. Och min närmaste vän och jag har INGENTING gemensamt mer än att vi inte tycker om kaffe och att vi gillar hästar båda två. Vi har visserligen värderingar och sådant på samma plan, men annars är det inte mycket gemensamt, bara att välja film på bio är ett aber! Eller maträtt om vi ska äta gemensamt hemma....
 
Jag är väl medveten om detta, efter 20 år på det här forumet, och jag vet precis hur det är att få hugg för minsta lilla. Så då behöver inte berätta för mig om hur forumet fungerar. Men, nu var det inte det som denna tråden handlar om. Det går utmärkt att diskutera grupperingar och annan problematik på Buke under egen tråd, och det vet jag också att det gjorts mycket. Jag vet att den problematiken finns. Men gillar man inte just denna tråd och anser den som problematisk så behöver man heller inte läsa den.

Men oj, här var det ömma tår. Jag kan informera om att jag har funnits på forumet precis lika länge, så du behöver inte dra fram ditt långa medlemskap som någon merit för att sätta mig på plats. Jag kan tycka att skriver man den här typen av tråd på ett öppet forum så får man vara beredd på att inte få medhåll, speciellt när det rör sig om något såhär känsligt. Men okej, du får ha din "lättsamma" tråd ifred.
 
Och jag är en av dem som skrev just det om olikheter. Jag gillar riktiga diskussioner där även åsikter jag inte håller med om framförs vettig, och då kan jag gilla sådana inlägg också, och jag gillar vissa användare trots att jag inte alltid gillar vad de skriver just för att de diskuterar här, på ett vettigt sätt.

Det är ett diskussionsforum och vad jag vet får jag, precis som de som tycker som du i tråden, också skriva vad jag tycker. Och jag tycker det känns lite illasmakande med en tråd där man berättar vem man mest håller med och mest är lik, när man skriver på buke. Om man hade haft en tråd om man är mest olik och inte alls håller med? Hade det varit lika ok?

De som INTE har så många som håller med dem då? "Alla har en plats här" blir inte så inkluderande, hur många gånger än upprepas- det är bara ord, när handling visar på annat, som den här tråden. Jag vet några användare som skulle känna sig lite utanför i den här tråden, med åsikter som ibland väcker lite uppståndelse. Nu tror jag inte de bryr sig, och jag gör det inte för egen del heller. Men visst, när jag först blev medlem som ung och dum så hade jag faktiskt brytt mig och ville att andra skulle se och uppskatta mig och att jag skulle får "vara med" på buke.

Jag vet problematiken, som jag skrev. Men jag är inte alls på humör för att diskutera detta just nu utan var ute efter ett helt annat lättsamt snack. Så jag deltar inte vidare i diskussionen tyvärr. Främst för att jag strax ska ut på middag med några vänner och orkar inte ha detta som huvudbry, som en del trådar tenderar att bli. Jag vet att det är ett fritt forum och folk får skriva vad de vill, men det finns en anledning till att trådar ofta bryts ut och det var ett önskemål från min sida.

Jag läser inlägg kritiskt även av vänner och vi håller inte alltid med varandra i diskussioner. Vi lär av varandra däremot. Jag har rapporterat inlägg från användare som jag i andra diskussioner är väldigt tjenis med. Det är lätt att se vilka som kommer bra överens men glöm bara inte att vi inte ser vilka som rapporterar vilka inlägg, vilka likes som märkbart uteblir för den som skrev dem och att även vänner inte håller med varandra alltid. Likväl som vi missar grupperingar så kan vi också missa när någon avviker från dem.
 
Men oj, här var det ömma tår. Jag kan informera om att jag har funnits på forumet precis lika länge, så du behöver inte dra fram ditt långa medlemskap som någon merit för att sätta mig på plats. Jag kan tycka att skriver man den här typen av tråd på ett öppet forum så får man vara beredd på att inte få medhåll, speciellt när det rör sig om något såhär känsligt. Men okej, du får ha din "lättsamma" tråd ifred.

Jag har inget behov av att sätta någon på plats. Jag upplevde att du berättade för mig hur forumet fungerade och ja, jag blir irriterad när du skriver som om jag inte vet att folk blir utsatta här. Jag har själv blivit det med råge i perioder, varför jag avslutade min förra användare och lämnade. Jag upplevde att jag inte kunde skriva i en enda tråd här utan att få hugg. Så jag vet, och ja jag blir stött när du skriver till mig som om jag inte vet om detta. Så du kanske inte borde bemöta användare som om de är ovetandes, och sedan förminska genom att skriva ”Oj, ömma tår” när det ja.. faktiskt är ömma. Det är inte så schysst.
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 471
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
983
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: underensten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp