Vem är er hoppförebild?

machafuko

Trådstartare
Fick frågan av en tränare och blev faktiskt rätt ställd. Jag vet inte om jag har EN specifik förebild. Vem är er förebild i hoppning och varför? :o
 
Håller inte på med hoppning men en av mina förebilder som ryttare är Rolf-Göran Bengtsson. Rider alltid på ett mjukt och följsamt sätt och jag har aldrig hört att han har klandrat hästen om han får en rivning utan analyserar alltid vad han själv kunde gjort annorlunda. Hörde honom säga vid nån intervju att ibland kan han vara mer nöjd med en runda med fyra fel än en felfri runda om han känner att han red och matchade hästen på ett bättre sätt i rundan med fyra fel. För mig är han en sann hästmänniska som alltid sätter hästen först utifrån det jag har hört och sett om honom. Har också hört många världsryttare uttrycka sin respekt för hans kunnande och sätt att rida.
 
Jag vet inte riktigt förebild och förebild, när jag var liten var Baryard och Whitaker idoler men i nutid följer jag Svea Tengnestedt, hennes hästar ser riktigt grymma ut!
 
Jag är ingen hoppryttare men jag har alltid gillat Rolf-Göran, Peder och Malin. Tycker de verkar ha ett sunt tänk med sina hästar.
 
Instämmer m Steve Guerdat, verkar vara en fantastisk hästmänniska som också vågar stå upp emot ”mammon”.
 
En av mina vänner 😅 Finns ingen som så snabbt får alla hästar så balanserade och med det lugna o framme för skänkeln och de har alltid nosen väl framme. Det är väldigt intressant att se henne få in en riktigt het hopponny i stallet och om den inte redan första passet går på tränsbett så tar det inte lång tid innan den gör det och varken kastar sig emot hindren eller drar iväg efteråt oavsett om det är i banhoppningen eller på terrängbanan. Henne och en annan mycket välridande fälttävlansryttare (med sund inställning till hästens mun) är de enda jag fortfarande följer på sociala medier och tittar på hoppklipp av.
 
Fick frågan av en tränare och blev faktiskt rätt ställd. Jag vet inte om jag har EN specifik förebild. Vem är er förebild i hoppning och varför? :o
Jag håller inte ens på med hoppning, har islandshästar, men två hoppryttare som imponerar stort på mig är Steve Guerdat och Peder Fredricson. Både för det jag uppfattar som deras genuina känsla för och kunskap om hästen som varelse och för deras skicklighet som idrottsmän.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridlärare och tränare har en nyckelroll i att agera förebilder och förmedla kunskap om hästvälfärd till sina elever. Under helgen fick...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 782
Senast: mars
·
  • Artikel
Hästnyheter När Karins häst insjuknade i kolik och även senare fick tas bort, fick hon tre fakturor från Distriktsveterinärerna. Samtliga fakturor...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp