Vem är min katt?

E

Eeiram

Hej!

För att dra en lång historia kort (en del har redan hört den längre versionen) så har jag tagit hand om en övergiven katt.

Jag skulle vilja veta mer om kissen! På måndag har jag en tid hos veterinären för vaccinering och friskintyg, så jag skall passa på att fråga om henne då. Det enda jag vet om katten är att hon skall vara 7-8 år gammal och vara steriliserad (efter att hon fått en kull kattungar).

Jag undrar ändå om ni Bukefalister vill kika på bilder på katten och ge ert utlåtande. Vad är det för ras, är det en vanlig "bondkatt"? Jag kan ingenting om katter, men jag tycker hon har lång päls - kan det vara en blandning? Hur mycket skall en katt väga? Hon väger 4,9 kg, är det för mycket? "Alla" säger att hon ser så tjock ut, men tar man i magen så märker man att det mest är löst skinn som hänger där, kan det så eftersom hon haft kattungar - eller är hon "bara tjock"?

Picture028.jpg


Picture104.jpg


På bilden nedan syns de långa håren ganska tydligt.

Picture187.jpg


Jag måste bara bifoga dessa två sista bilder. Missan i sin koja och Missan som påskkärring. :love:

Picture116.jpg


Picture198.jpg


Vore skoj att höra vad ni tror! :)

Hälsningar Marie
 
Sv: Vem är min katt?

Förmodligen en ren bondkatt, bondkatter kommer i alla sorter och former, en del har lite längre päls.

Hon ser lite rund ut, ja, men det kan ju bero på kroppsformen. Du kan ju känna efter lite hur mycket du kan känna revbenen. Och sen kan du ju fråga veterinären också vad h*n tycker om vikten.
 
Sv: Vem är min katt?

tycker också att hon ser ut som en "vanlig" kisse.. :)
liite rund om magen, men annars bara som en välmående katt :)
kanske ska ransonera ut maten? om du inte redan gör det vill säga.. å tänk på att burkmat inte är någon bra basföda (80% vatten) och bör endast ges som lyx eller så.

jättefin katt, verkligen! :)
 
Sv: Vem är min katt?

Hon är hur som helst supercharmig och söt! :love:

Men jag tror hon är en alldeles "vanlig" katt, ifall någon katt kan kallas för vanlig. ;)

Lite för rund tycker jag allt hon är, men skinnpåsen på magen som hänger löst är inget som går att banta bort. Kastrerade(heter så på honor med numera) katter får en sådan efter operationen.

Har hon fri tillgång på torrfoder? Har hon gått upp något sedan du tog hand om henne?

Jättebra att du tog hand om henne iaf. :)
 
Sv: Vem är min katt?

En superfin dam...ser ut som en "vanlig" katt. Hon är nog lite rund men det kan helt enkelt bero på att hon ser ut så me pälsen eller kropps formen, inget du behöver oroa dig över skulle jag tro.
 
Sv: Vem är min katt?

Tack för alla svar! :bow:

Då är det nog en "vanlig bondkatt", trots mina misstankar om en blandras pga de långa håren. Som sagt, jag är ren nybörjare, men hoppas på att få lära mig alltmer med tiden. Jag är så glad över att jag kunnat ge henne ett hem, det är en charmig och mycket tillgiven dam. :love:
Jag tycker så illa om människor som inte bryr sig och överger djuren! :mad:

Jag portionerar ut maten. Hon får nästan enbart torrfoder (Mjau), men ibland "lyxar vi till det" när hon får lite blötmat eller fisk. Fisken kokar jag åt henne, medan hon sitter nedanför spisen och jamar "skynda dig"!

Det skall bli skönt att åka med henne till veterinär så att han kan kolla om allt står rätt till med henne, samt att hon blir vaccinerad. Förhoppningsvis får jag lite råd på vägen, hur jag skall sköta henne på rätt sätt utifrån hennes behov osv.

Jaha, så det lösa skinnet på magen kan bero på att hon är kastrerad? Förra ägaren sa att hon var steriliserad. Det kanske också är något jag borde från veterinären om.

Tack än en gång för alla era ord! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Vem är min katt?

Hon är jättefin :)

Var inte rädd för att ge burkmat, det de äter i naturen består ju oxå av ca 80% vatten. Mjaus burkmat är bra!
 
Sv: Vem är min katt?

wtf skrev:
å tänk på att burkmat inte är någon bra basföda (80% vatten) och bör endast ges som lyx eller så.
Burkmat är ypperlig basföda, som sagt, möss etc är ju oxå ca 80% vatten och kattens tänder är inte gjorda för att äta torrfoder.

Själv tänker jag övergå till att barfa katterna, den ena är dock ganska motvillig :d
 
Sv: Vem är min katt?

Det heter samma sak nu för tiden, kastera och sterilisera. Förra sa man kastrera till hane och sterilisera till hona men nu säger man kastrera till båda.

Lycka till med kissen!
 
Sv: Vem är min katt?

Inkorrekt - sterilisering och kastrering är två skilda ingrepp på en katthona. Det är dock rätt ovanligt att man numera steriliserar vad jag har förstått.

Vid en sterilisering snörs äggledarna av så att ägget inte kan ta sig fram till livmodern. Katten kan fortfarande löpa och vara odräglig, men inte bli dräktig. Vid en kastrering tas större delen av äggledare och livmoder bort, och katten slutar löpa.
 
Sv: Vem är min katt?

Aha det var så det va. DÅ har jag fattat helt fel på min vet. Tack för påpekandet.
 
Sv: Vem är min katt?

Vilken söt liten madame du har tagit hand om! :love: Hon ser ju inte mager ut men absolut inte fet heller! Lagom! ;) Som någon sa, fråga veterinären om h*n tycker att hon är i lagom hull. Och blötmat är absolut bra basföda. (Tänk om mina pojkar ville förstå det :p ).
 
Sv: Vem är min katt?

Underbar katt, och så fina färger :love: Välväxt tycker jag att hon ser ut ;) Jag hade en hane som påminner om henne i kroppen, han var rätt så bastant, 8,5 kg, men han var faktiskt inte fet, bara kraftig. En riktig kramgoding var han, saknar honom fortfarande, han gick bort för 2 år sen, idag :cry:

Din katt ser jättego ut iaf :)
 
Sv: Vem är min katt?

Tack allihop för era svar! :bow:

Vad kul det är att läsa vad ni tycker om henne! Jag har som sagt aldrig haft katt förut, men jag ångrar inte en sekund att jag tog hem henne. Det känns underbart att ha gett henne ett hem (...och räddade en jättego kisse undan avlivning :mad:). Underbart med alla er Bukefalister som är så hjälpsamma mot en nybörjare som jag!

Det är en mysig, snäll och tillgiven katt - sällskaplig till tusen. Hon är med oss överallt ute på gården, gosar när vi tittar på TV (vill gärna ligga i knä eller åtminstone i "sitt lilla hörn av soffan") och sover alltid i vår säng. Helt underbar! :love:

Hon brukar få beröm för att hon är så fint tecknad. Jag tycker också (såklart) att hon är jättesöt, framför allt gillar jag den lilla fläcken vid nosen. :love:

I morgon bär det av mot veterinären. Jag har lånat ett kattbur som hon skall få åka i. Hon har fått bekanta sig med buren, har fått kika på och i den själv i några dagar. Jag ställde den bara på golvet och lade in en av hennes filtar i den. Nu har hon varit inne där några gånger, så jag hoppas det skall gå bra i morgon.

Jag skall absolut passa på att fråga veterinären om henne vikt och det lösa skinnet hon har på magen. Det skall bli skönt att få "kolla upp" och vaccinera henne.

Åter igen - tack för er hjälp och alla era fina ord om henne! :)

Hälsningar Marie

(Lilovibe: jag såg filmer som jag hittade här på Bukefalos, om en kisse som tyckte om att hänga upp och ner, var det din katt? Jättesöt katt, jag beklagar verkligen! :()
 
Sv: Vem är min katt?

Hon är väldigt söt!
Absolut "huskattkaraktär", huskatter kommer i alla de former och hon påminner inte om någon specifik ras.

Skinnet på magen finns på många katter, och har inte att göra med om de är fertila eller inte. Katter är ju ett ökendjur från början, och de har ju en tendens att samla på sig reserver någonstans, "puckel". Mycket smala katter får inegn påse, överviktiga får större, i övrigt verkar det vara individuellt om den finns där eller inte. Den går aldrig att banta bort helt. Titta på tigrar, de har en liknande mage.

Förvirringen kring orden kastrering och sterilisering är stor. Normalt steriliserar man aldrig djur, eftersom alla neckdelarna med att ha dem fertila finns kvar (löpbeteende, sjukdomsrisk etc) men ändå finns det många, även veterinärer, som säger kastrering för hanar och sterilisering för honor...

Som AssoSaratro säger är det absolut inte fel att ge burkmat, ju större andel burkmat desto bättre om du frågar mig. Fisk är farligt i stora mänger, och ska bara ges som godis, men det kanske du redan visste.

Härligt att ni funnit varandra! :love:
 
Sv: Vem är min katt?

Tack än en gång för alla svar! :bow:

Idag var vi till veterinären. Det gick toppen-bra, över förväntan. Hon grät i bilen på både dit- och hemvägen, men väl i väntrummet och inne hos veterinären gick det jättebra, hon var så duktig och fick så mycket beröm för det. :)

Inga anmärkningar, han tyckte att hon var en frisk och glad kisse! :banana:

Jag fick henne vaccinerad samt begärde ett friskintyg, vilket jag fick. Jag skall skicka in och försäkra henne i Agria (har även hästen där). Jag undrar nu, vilken försäkring skall jag ta? Agria Bas veterinärvård har jag funderat på, sedan finns det en livförsäkring också (kanske onödigt)? Är det någon som har dessa, vad kostar de?

Mycket tacksam för hjälp i försäkringsdjungeln! :smirk:

Hälsningar Marie
 
Sv: Vem är min katt?

ingen av mina katter har mått så bra av burkmat, lösa i magen om vart annat. så dom får det endast ibland som godis...
 
Sv: Vem är min katt?

tror vi har agria bas, det billigaste man kunde ha har jag för mig. tror det blev ca 800 kr/år.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
10 954
E
Övr. Katt Hej! Jag hoppas få lite hjälp av någon vaccinkunnig människa. Det gäller grundvaccination och återvaccination av en äldre katt (idag...
Svar
3
· Visningar
4 349
Senast: Sol
·
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Eeiram
·
E
Övr. Katt Hej! Jag hade en tråd "att banta katten utan att svälta den" ute på Bukefalos förut. Efter uppdateringen av Bukefalos kommer jag inte...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp