Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sesca

Trådstartare
Hej
Jag har läst mycket här och vet att många här håller på med bruks och sportavel.
Jag skulle gärna vilja ha lugna och sansade svar på frågan varför det är omöjligt att avla seriöst utanför SKK?
Mina personliga värderingar går inte så bra ihop med utställningsavel och jag tycker SKK gör på tok för lite för att minska lidandet inom ett antal raser (de som brukar vara på tal) jag menar inte att jag har rätt, men min spegelbild säger att det är svårt att betala till SKK.
SKKs regler motsvarar lagstiftningen i det stora hela. Som jag tolkar lagstiftningen uppmaning att inte skapa lidande skulle jag vara hårdare i hälsokontroller.
Jag har hittat hundtyp som jag tror på och som jag tror kan få bra hem utan att vara registrerade.
Skatt och koll på papper och avtal är en självklarhet inklusive tillstånd från länsstyrelsen.
Finns det någon annan orsak än ren princip att detta är oseriöst?

Vänliga hälsningar
Sesca
PS jag svarar bara på vänliga svar
 
Om vi bara tänker avel nu så är det väl framförallt möjligheten att registrera och föra statistik som gör att SKK är den enda möjligheten (i princip) att vara seriös i sin uppfödning. Avel och att bevara raser är komplext och det räcker inte att ha två friska hundar och para dem. Du bör ha möjlighet att kontrollera hälsostatus i flera generationer, inte bara dina egna avelsdjur. För att dessutom hålla inavelsgraden nere så kommer du behöva möjlighet att låna hanar och då behöver du även kunna kontrollera hälsostatus bakom de hanarna.

Idag är SKK den enda förening i Sverige som ger dig möjlighet till detta. Sen betyder det inte i mina ögon att SKK är det enda rätta bara för att de heter SKK, skulle det finnas något likvärdigt så skulle det säkert kunna vara aktuellt men så är ju inte fallet.

Sen står jag inte personligen bakom exakt allt som SKK säger och gör, men jag tror att det är extremt svårt att hitta en förening som man faktiskt gör det med oavsett. Däremot ger SKK mig det jag söker, plus lite till då men det väljer jag att inte lägga någon tyngd i eftersom det finns andra som brinner för den frågan och gör det mycket bättre än mig.

Vad är det för typ av hund som du vill föda upp oregistrerat? Vad har den typen av hund som ingen annan av de befintliga raserna har? Varför skulle din hundtyp gynna hund-Sverige?

Jag kan tycka att prestationsavel utanför SKKs ramar kan vara ok. Då har man ett syfte och man är himla noga med val av avelsdjur just för att avkommorna beräknas vara högpresterande arbetsredskap.
 
Det finns faktiskt föreningar som hjälper till med det du beskriver. Inte lika komplett som SKK, men så länge SKK s register är öppna kan man ju kontrollera bakåt där med.

Ska tänka lite på det du säger, det låter klokt.

Min drömras fanns innan den totalförstördes inom SKK. Vill ha en mindre sport/familjehund, inte sällskap och med brukstemperament.

Vill helst inte säga exakt hur jag tänkt eftersom jag vill ha mer allmänna svar.
 
Mina personliga värderingar går inte så bra ihop med utställningsavel och jag tycker SKK gör på tok för lite för att minska lidandet inom ett antal raser (de som brukar vara på tal)

Som @Fetaost redan påpekat, så är ju inte SKK en myndighet. Det är en förening. SKK har inte samma befogenheter som t ex Jordbruksverket och länsstyrelser.

Jag har inga problem med att vara kritisk till en del av vår uställningsnorm, prioriteringar i avel, etc, men till syvende och sist så är det ju uppfödarna som väljer vad de avlar på. Vill man inte stödja sådan avel, så väljer man en annan uppfödare, eller en annan ras. För egen del är det inte nog argument att avla utanför SKK. Argumentet haltar för mycket, och det finns ingen annan central registrering att tillgå vad gäller hälsa, tävlingsmeriter, avelsbasen och så vidare.

Det finns hundratals raser. I nuläget registrerar väl SKK över fyrahundra olika. Jag vill nog påstå att det finns en ras där för alla, utan att behöva hamna utanför systemet. Undantag är som redan nämnt, ren prestationavel inom t ex jakt och drag.
 
Vilka fler svenska föreningar finns det med veterinär som läser av HD/ED? Registrerar PRA? Bara två exempel. Har nämligen aldrig hört talas om någon.

SJR (Svenskt Jakthundsregister) läser av röntgenplåtar och registrerar ögonlysningsresultat, men inte i öppna register tyvärr. Man kan begära ut resultat dock.
Deras HD/AD-avläsning verkar fungera bra i alla fall, Floyd är dubbelavläst efter uppfödarens önskemål och har samma resultat hos både SJR och SKK, precis som de andra hundarna som är dubbelavlästa från hans uppfödare :)
Öppna och sökbara register är ändock helt klart att föredra, i mina ögon.

Tillägg:
https://www.sjr.nu/rontgenogonlysning
 
Hej
Jag har läst mycket här och vet att många här håller på med bruks och sportavel.
Jag skulle gärna vilja ha lugna och sansade svar på frågan varför det är omöjligt att avla seriöst utanför SKK?
Mina personliga värderingar går inte så bra ihop med utställningsavel och jag tycker SKK gör på tok för lite för att minska lidandet inom ett antal raser (de som brukar vara på tal) jag menar inte att jag har rätt, men min spegelbild säger att det är svårt att betala till SKK.
SKKs regler motsvarar lagstiftningen i det stora hela. Som jag tolkar lagstiftningen uppmaning att inte skapa lidande skulle jag vara hårdare i hälsokontroller.
Jag har hittat hundtyp som jag tror på och som jag tror kan få bra hem utan att vara registrerade.
Skatt och koll på papper och avtal är en självklarhet inklusive tillstånd från länsstyrelsen.
Finns det någon annan orsak än ren princip att detta är oseriöst?

Vänliga hälsningar
Sesca
PS jag svarar bara på vänliga svar
Du har fått flera insatta och kunniga svar.

Jag funderar på om du har rätt bild av vad SKK är? Kanske är det istället rasföreningarna som du ska försöka påverka.
 
SJR (Svenskt Jakthundsregister) läser av röntgenplåtar och registrerar ögonlysningsresultat, men inte i öppna register tyvärr. Man kan begära ut resultat dock.
Deras HD/AD-avläsning verkar fungera bra i alla fall, Floyd är dubbelavläst efter uppfödarens önskemål och har samma resultat hos både SJR och SKK, precis som de andra hundarna som är dubbelavlästa från hans uppfödare :)
Öppna och sökbara register är ändock helt klart att föredra, i mina ögon.

Tillägg:
https://www.sjr.nu/rontgenogonlysning

Men det är ju en väldigt specifik förening? Alltså ingen av allmän typ likt SKK där du kan registrera andra "hundtyper" är de raser som finns.
 
Men det är ju en väldigt specifik förening? Alltså ingen av allmän typ likt SKK där du kan registrera andra "hundtyper" är de raser som finns.

Nej, men du efterfrågade en svensk förening som reggar röntgenresultat :D jag fattade det som att TS vill avla renrasigt osv, men inte regga i SKK?

Hade ts haft en jaktras så hade hen kunnat registrera i SJR i stället för SKK t ex.

Anledningen till att t ex Svenska Jaktretrieverklubben och Svenska Jaktspanielklubben finns (och är anslutna till SJR) är ju på grund av att de inte gillade inriktningen som SSRK och SKK hade för spaniel- och retrieverraserna med större fokus på utställning än de praktiska delarna.

I Danmark finns en dansk motsvarighet, som dock samarbetar med DKK nu sedan några år tillbaka.
 
Nej, men du efterfrågade en svensk förening som reggar röntgenresultat :D jag fattade det som att TS vill avla renrasigt osv, men inte regga i SKK?

Hade ts haft en jaktras så hade hen kunnat registrera i SJR i stället för SKK t ex.

Anledningen till att t ex Svenska Jaktretrieverklubben och Svenska Jaktspanielklubben finns (och är anslutna till SJR) är ju på grund av att de inte gillade inriktningen som SSRK och SKK hade för spaniel- och retrieverraserna med större fokus på utställning än de praktiska delarna.

I Danmark finns en dansk motsvarighet, som dock samarbetar med DKK nu sedan några år tillbaka.

Jag uppfattade det som att det var blandras det var frågan om? I och med uttrycket "hundtyp". Men kan givetvis ha missuppfattat! Är det jakthund det är frågan om så finns det ju alternativ. Annars blir det ju svårt. Tror att det finns någon labradoodle-förening som sparar höftbilder men det kan knappast anses som seriöst om inte någon kunnig faktiskt läser av dom (sen är väl "rasen" i sig inte särskilt seriös heller, i min mening).
 
Det här blir kanske ett lite rörigt och långt inlägg, då jag inte helt har fått grepp om hur jag tänker :o

Jag har tänkt i liknande banor, då jag tycker det borde vara viktigare att aveln går rätt till med bra hundar än huruvida det är renrasiga hundar eller inte. Men också att det är viktigt att få bort den dåliga aveln.

Anledningen till att jag inte har lika stora problem med blandraser som många andra är kanske därför att jag inte riktigt håller med i det där argumentet om att det finns 400 raser så någon borde passa. Eller i alla fall inte om man inte ska ändra på raserna bort från rasbeskrivningen/sitt ursprung - vilket det finns en hel del som gör idag. Border collies avlade för bruksarbete/lydnad/agility med endast minimal vallning för att bli registrerade, eller lätta retrievers avlade för bruks/lydnad som varken meriterar inom jakt eller utställning - vilket är den enda godkända vägen enligt rasklubben. Är det okej att välja en ras och sedan försöka påverka den åt et annat håll än rasklubben vill? Jag vet inte hur ofta jag sitter och kollar bland olika raser på SKK och försöker hitta den där rasen som är perfekt enligt de kriterierna jag har, men hittills är det alltid så att jag måste tumma på något - antingen storleken, vaktinstinkten, för mycket arbetsvilja, för lite arbetsvilja, ursprungligen en jakthund, för krävande päls eller något annat. Finns det då verkligen en hundras som passar?

Jag är även en sådan som är väldigt kritisk till utställningar och att det ses som en meritering. En premiering mer lik hästarnas där det som bedöms är mer utförligt (poäng på olika delar etc.) hade kanske inte varit fel för att se till att exteriören håller sig inom rimliga gränser, men jag inte ser poängen med att tävla inom skönhet. Och framförallt inte det det landar i för de olika raserna. Schäfrar med sina räkryggar, collievalpar med mynt fastlimmade på örsnibbarna för att öronen ska ställa sig i rätt läge för utställningar, hundar med lång päls där viss avel mer går till att bli pälsmonster (aussie, collie etc.) än arbetande hundar med lite längre päls, kortbenta hundar som får längre ryggar etc.

Men framförallt vill jag se en avel av bättre hundar - hundar som är friska och mentalt stabila. Det här med att man ska kontrollera statusen i flera generationer, vad hjälper det när inom de närmaste tre generationerna endast är minimalt antal individer som är kollade? Dvs. föräldrarna (och deras föräldrar) är röntgade, och kanske en förälder har gjort mentaltest, men ingen annan av deras släktingar. Dvs det kan vara så att endast de absolut bästa individerna i alla kullar har kollats, och hur mycket hjälper det då?

Det jag i slutändan kommit fram till att jag skulle vilja se, vilket jag antar är omöjligt, är en hundförening där alla hundar är registrerade och där data för alla hundar läggs in - i en större omfattning än SKK gör idag. Det är i nuläget lag på att alla hundar ska vara registrerade via Jordbruksverkets ägarregister, det jag skulle vilja se är att man istället ändrar så att alla måste vara registrerade via ett ordentligare register med samma registreringskostnader för hundarna oavsett om de är renrasiga eller inte. Så att man inte kan köra med argumenten att blandrashundar är friskare, eftersom det då finns någonstans man kan kontrollera det. Och så att man inte kan avla på sin renrasiga hund och säga att valparna inte registreras i SKK eftersom det kostar/hunden inte är röntgad/etc., när det egentligen är så att mamman har D höfter, och det finns helsyskon med E. Och så att man har ett system där inte bara vissa sjukdomar läggs in, utan alla så att det inte är som i schäfer där det är problem med allergier, men för att hitta vilka kennlar/linjer gäller det att ha riktigt bra koll på rasen eftersom det inte är något som registreras. Och så att man på ett tidigt stadie ser om det är en sjukdom som börjar bli vanlig i rasen.

Som sagt, långt och rörigt inlägg
 
Jag uppfattade det som att det var blandras det var frågan om? I och med uttrycket "hundtyp". Men kan givetvis ha missuppfattat! Är det jakthund det är frågan om så finns det ju alternativ. Annars blir det ju svårt. Tror att det finns någon labradoodle-förening som sparar höftbilder men det kan knappast anses som seriöst om inte någon kunnig faktiskt läser av dom (sen är väl "rasen" i sig inte särskilt seriös heller, i min mening).

Ah, jag tänkte att det var en hundras som blivit förstörd pga utställningsavel och att det var en brukstyp av rasen som ts åsyftade. Kan säkert ha missförstått dock, läste inte supernoga!
 
Är kanske lättare om du anger vilken hundtyp det handlar om ts? Är det doodle, scandinavian hound, jaktmix?
 
Oavsett renras eller blandras så kommer aveln alltid dras med oseriösa så länge valpköpare inte sätter sig in i sitt valpköp utan köper första bästa hund på blocket eller på skk för den delen. Det kommer alltid finnas folk som vill slå mynt av folks okunskap.
Det bästa man kan göra är att försöka öka kunskapen hos de som ska köpa hund. Inom renras-aveln så syns få om någon av de bästa kullarna och kombinationerna på annons öht då de är tingade lååångt innan de föds.
Nåt uppfödare kan göra är att lägga ut sina kullar ändå fast de är sålda så att det syns att jaha, det finns uppfödare som avlar på det här sättet och har så här mycket hälsotester/mentaltest och meriter på sina hundar men det blir ju en hel del merjobb för dessa uppfödare som då får ännu mer förfrågningar ovanpå allt de redan har. Dock så skulle frågan kanske börja ställas till de andra uppfödarna att, ja varför gör inte du det här som xxx gör på sina hundar?
Vill man gå in och förbättra något så är det bästa sättet att stödja uppfödare som avlar efter det man själv tycker är viktigt. För mig är det viktigare med röntgen än utställningsresultat i en ras där ett fåtal röntgar, där väljer jag en uppfödare som röntgar såklart och om nån frågar om rasen så förespråkar jag att man kollar på röntgen/bph/mh hos föräldrarna om man söker en sån hund. Ett annat sätt att påverka är att jobba i en lokalklubb/region eller i rasklubben, att vara medlem och skicka in motion till årsmötet osv osv. Det sämsta man kan göra för en ras som ligger en nära hjärtat är att ställa sig utanför och se när skutan går åt fanders.
Sen på något plan måste man ändå respektera att folk har olika mål med sin avel men alla borde sätta hälsan i första rummet oavsett inriktning på aveln. Sen kan man ha olika åsikter om hälsa och det köper jag, för nån kanske bred avelsbas är viktigare än en smärre defekt, eller ett bra vallanlag kan få en att se mildare på att hunden har nåt litet fel i övrigt osv osv. Så länge en uppfödare kan motivera sitt val av avelsdjur så köper jag att man avlar på hundar som jag själv kanske valt bort så länge det finns en tanke bakom aveln mer än att de här är så söta och trevliga så det blir bra valpar.
 
Det här blir kanske ett lite rörigt och långt inlägg, då jag inte helt har fått grepp om hur jag tänker :o

Jag har tänkt i liknande banor, då jag tycker det borde vara viktigare att aveln går rätt till med bra hundar än huruvida det är renrasiga hundar eller inte. Men också att det är viktigt att få bort den dåliga aveln.

Anledningen till att jag inte har lika stora problem med blandraser som många andra är kanske därför att jag inte riktigt håller med i det där argumentet om att det finns 400 raser så någon borde passa. Eller i alla fall inte om man inte ska ändra på raserna bort från rasbeskrivningen/sitt ursprung - vilket det finns en hel del som gör idag. Border collies avlade för bruksarbete/lydnad/agility med endast minimal vallning för att bli registrerade, eller lätta retrievers avlade för bruks/lydnad som varken meriterar inom jakt eller utställning - vilket är den enda godkända vägen enligt rasklubben. Är det okej att välja en ras och sedan försöka påverka den åt et annat håll än rasklubben vill? Jag vet inte hur ofta jag sitter och kollar bland olika raser på SKK och försöker hitta den där rasen som är perfekt enligt de kriterierna jag har, men hittills är det alltid så att jag måste tumma på något - antingen storleken, vaktinstinkten, för mycket arbetsvilja, för lite arbetsvilja, ursprungligen en jakthund, för krävande päls eller något annat. Finns det då verkligen en hundras som passar?

Jag är även en sådan som är väldigt kritisk till utställningar och att det ses som en meritering. En premiering mer lik hästarnas där det som bedöms är mer utförligt (poäng på olika delar etc.) hade kanske inte varit fel för att se till att exteriören håller sig inom rimliga gränser, men jag inte ser poängen med att tävla inom skönhet. Och framförallt inte det det landar i för de olika raserna. Schäfrar med sina räkryggar, collievalpar med mynt fastlimmade på örsnibbarna för att öronen ska ställa sig i rätt läge för utställningar, hundar med lång päls där viss avel mer går till att bli pälsmonster (aussie, collie etc.) än arbetande hundar med lite längre päls, kortbenta hundar som får längre ryggar etc.

Men framförallt vill jag se en avel av bättre hundar - hundar som är friska och mentalt stabila. Det här med att man ska kontrollera statusen i flera generationer, vad hjälper det när inom de närmaste tre generationerna endast är minimalt antal individer som är kollade? Dvs. föräldrarna (och deras föräldrar) är röntgade, och kanske en förälder har gjort mentaltest, men ingen annan av deras släktingar. Dvs det kan vara så att endast de absolut bästa individerna i alla kullar har kollats, och hur mycket hjälper det då?

Det jag i slutändan kommit fram till att jag skulle vilja se, vilket jag antar är omöjligt, är en hundförening där alla hundar är registrerade och där data för alla hundar läggs in - i en större omfattning än SKK gör idag. Det är i nuläget lag på att alla hundar ska vara registrerade via Jordbruksverkets ägarregister, det jag skulle vilja se är att man istället ändrar så att alla måste vara registrerade via ett ordentligare register med samma registreringskostnader för hundarna oavsett om de är renrasiga eller inte. Så att man inte kan köra med argumenten att blandrashundar är friskare, eftersom det då finns någonstans man kan kontrollera det. Och så att man inte kan avla på sin renrasiga hund och säga att valparna inte registreras i SKK eftersom det kostar/hunden inte är röntgad/etc., när det egentligen är så att mamman har D höfter, och det finns helsyskon med E. Och så att man har ett system där inte bara vissa sjukdomar läggs in, utan alla så att det inte är som i schäfer där det är problem med allergier, men för att hitta vilka kennlar/linjer gäller det att ha riktigt bra koll på rasen eftersom det inte är något som registreras. Och så att man på ett tidigt stadie ser om det är en sjukdom som börjar bli vanlig i rasen.

Som sagt, långt och rörigt inlägg

Jag förstår vad du efterspråkar, men det är ju betydligt mer jobb (om ens möjigt?) att påbörja någon ny typ av organisation likt SKK. Var ska renraserna specifikt ta vägen? Vilka ska jobba med dem? Vad händer med rasklubbarna och kontakten till FCI, andra kennelklubbar osv?

Då vill jag nog mena att det är betydligt lättare att helt enkelt engagera sig och verka för de förändringar man vill se, både vad gäller organisation och avel/ras.

Jag har welsh corgi cardigan. En ras som hamnat en bra bit utanför sitt egentliga syfte och som inte har några större krav på sig vid avel, varken hälsomässigt eller mentalitetsmässigt. Men eftersom jag uppskattar rasen, så vill jag ju verka för att bevara arbetsegenskaper, sprida kunskap kring hälsotester och peppa folk att mentaltesta sina hundar. Vi har en ny vallningskommitté och nu också en mer allmän aktivitetskommitté. Senast igår blev jag vald till vice ordförande i rasklubben efter att ha suttit i styrelsen i bara två år. Det går att påverka, om man vill.

Att stödja blandrasavel där en så otroligt hög andel hundar varken tävlas, hälsokollas eller mentaltestas blir ju väldigt bakvänt om man inte tycker att renrasuppfödare avlar på "tillräckligt bra hundar".

Av de raser du själv nämner (schäfer, BC, collie, aussie) så skulle jag säga att alternativet är enkelt - det finns bra, duktiga brukskennlar/vallningskennlar att välja ifrån istället om man inte vill stödja utställningsavel.
 
Vilka fler svenska föreningar finns det med veterinär som läser av HD/ED? Registrerar PRA? Bara två exempel. Har nämligen aldrig hört talas om någon.
Cockerpoo föreningen registrerar patella/ögonlys. Pra är väl bara att ta dna, så det är inte så intressant med bakåtregistrering. HD är inte obligatoriskt för dessa raser (storpudel brukar inte användas).
Sedan tycker ju jag att det behövs fler hälsotester för att använda hundar i avel och det får man ju alltid göra själv med egna papper.
Sedan finns det ju andra perspektiv som HD är ett bra exempel på. SKK är jätteduktiga på att kontrollera höfter och få bort genetisk disposition samtidigt som de inte arbetar för att få bort exteriör disposition (tyngd, övriga vinklar) . Så löser man inte problemet.
 
Cockerpoo föreningen registrerar patella/ögonlys. Pra är väl bara att ta dna, så det är inte så intressant med bakåtregistrering. HD är inte obligatoriskt för dessa raser

HD är inte obligatoriskt för min ras heller vilket medfört att majoriteten som röntgas har C/D och en del så pass grav HD att de måste avlivas. Alltså röntgar jag.

Var hittar jag den registreringen? Hur går registreringen till?

Exteriört så är det ju rasklubben som utformar just RAS-dokumentet. Återigen alltså något för rasklubben att påverka, snarare än SKK.
 
Jag vill poängtera att ansvaret ligger i första hand hos uppfödarna, inte hos SKK. SKK är inte en myndighet. Det är inte SKK som förstör raser utan uppfödarna. Och det är upp till rasklubbarna att sätta upp avelsstrategier, inte SKK.

Det är SKK som kvalitetsstämpel jag kritiserar. SKK har en en tydlig kvalitetssäkrade framtoning. Sedan tror tyvärr många att det är SKK som godkänner kennlar, kontrollerar att lagen följs och att det är fritt fram att göra vad som helst utanför.

SKK slänger ju ut dem som inte följer regler, då kunde man ju ha tydliga regler för djurovänlig avel på utseende, på samma sätt som för sjukdomar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp