Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du skrev ju tidigare i dag att du INTE ville tillhöra en förening utan ville nätverka utan. Är utlänska bättre menar du?

Är du bekant med Workingdog? Frivillig databas men i många raser för ofullständigt för att ge en vettig utvärdering.
De tillåter nätverkande vilket SKK inte gör. Så fort ngn säger in or out är jag out.
 
Har läst den reklamboken, vissa delar är bra.

Eget race innebär inte ensam. En av anledningarna till cockerpoo är att det ger möjlighet till utbyte.

Om jag nu avlar cocker enligt dessa avelsmål, tror du jag får hannar då?
1hälsa framför allt, alla aspektet
2trevlighet med grundmeriter i flera grenar med goda vitsord
3på sikt lite mindre än rasstandard inom naturlig variation
4 balanserad exteriör utöver 1

Snälla, med tanke på vilken stor ras cocker är så är det inget problem. Jag har en numerärt liten ras och inom den så avlar folk efter olika mål och lyckas ändå ha en avel. Vill man ha en bra hane så letar man ju rätt på lämpliga kandidater själv, stora merparten hanar ägs inte ens av uppfödare utan privatpersoner. Ska hunden dessutom ha grundmeriter i flera grenar så är det troligast att du hittar den hos nån glad ny utövare av hundsport.
 
Klippning som klippning. Pälsen gör ingen skillnad på eller påverkas olikt om skären sitter på en effilersax, vanlig sax, trimkniv (som inte används korrekt) eller på en maskin. Att skära av stråna på en päls som ska plockas ger alltid en kraftig försämring av pälskvalitet.

Det jag vände mig mot var att det berodde på färg.
 
Utseende framförallt. Effileringen påverkar inte kvaliteten, då skulle ju svarta lida pluss att man effilerar hela ryggen.bara estetik, den ska glänsa.

Jag klipper min svarta hund som egentligen ska trimmas och jo, pälsen är numera helt förstörd. Hunden är numer helt grå, täckhåren näst intill obefintliga (80% underull) och han blir genomvåt vid fukt och lätt för varm i värme. Och nej, pälsen går inte att reparera.
 
..
Så det är bättre att en organisation med stora problem gör det?

En enskild går rätt lätt att kolla upp. Tips 1 ring fogden.

Jo om man tror att folk med god ekonomi vet mer om avel?... jag vill gärna veta att faktan granskas kritiskt, eller kan göra det.

Alltså motsatsen till det du skriver. Ett sätt att skilja på fakta och personlig trovärdighet.

Andra måste kunna granska dig kritiskt och även vara intresserade av att göra det. Annars har du ingen trovärdighet när du talar om avel.

Baserar du din avel på egna erfarenheter förstår du inte hur stort man måste tänka för att det ens ska bli avel och inte bara uppfödning.
 
Vill du nätverka utanför skk, slå dig ihop med folk som söker samma egenskaper som du mentalt.
Och konstruera ett test typ MH. Som visar de egenskaper du söker. Så låter ni både skkanslutna och andra använda sig av testet.

Då har ni ett gemensamt mål som kan prövas i verkligheten och registerföras.

Försök särskilt intressera de som avlar din storlek.

Men på detta sätt kan både arbetsraser, utställningsraser och blandraser testa sina hundar. Och de som vill kan avla mot det målet.

Skk lär inte utesluta någon som bara gör ett test. Och du kan nätverka med en reell grund utan att vara med i någon förening eller ens välja ras.

Bara en vild fantasi men ändå minst lika rimligt som att själv avla fram den perfekta hunden.
 
Utseende framförallt. Effileringen påverkar inte kvaliteten, då skulle ju svarta lida pluss att man effilerar hela ryggen.bara estetik, den ska glänsa.

Men snälla. Det handlar inte alls endast om estetik. Effilering påverkar pälsens kvalitet jo. Ryggen ska trimmas på samtliga färger för så fort du skär av pälsen där försämras den och blir ullig, tjock och tappar all sin funktion, oavsett färg. Man kan däremot effilera/raka/whatever/ huvudpälsen på vissa färger utan att den förstörs. Om du däremot skär av huvudpälsen på de röda kommer även den förstöras. Jag förstår verkligen inte varför du försöker få det till att det bara handlar om att pälsen ska glänsa? Det handlar om att sköta pälsen på bästa sätt för att bevara pälsens funktion. På samma sätt som det inte rekommenderas att helraka en labrador. Läs på om pälsvården innan du kritiserar den.
Mvh pälsvårdsintresserad cockerägare.
 
Men snälla. Det handlar inte alls endast om estetik. Effilering påverkar pälsens kvalitet jo. Ryggen ska trimmas på samtliga färger för så fort du skär av pälsen där försämras den och blir ullig, tjock och tappar all sin funktion, oavsett färg. Man kan däremot effilera/raka/whatever/ huvudpälsen på vissa färger utan att den förstörs. Om du däremot skär av huvudpälsen på de röda kommer även den förstöras. Jag förstår verkligen inte varför du försöker få det till att det bara handlar om att pälsen ska glänsa? Det handlar om att sköta pälsen på bästa sätt för att bevara pälsens funktion. På samma sätt som det inte rekommenderas att helraka en labrador. Läs på om pälsvården innan du kritiserar den.
Mvh pälsvårdsintresserad cockerägare.

Då skulle du nog också reagera på instruktionen
 
Lägger ner nu

Fortfarande inte helt klar på varför man blir seriös för att man betalar till skk och typ jordens avskräde annars men dock att det kanske går att hålla låg profil i SKK och undvika grupptänkandet.

Onekligen känns det mer lockande att vara bäst i klassen av cockerpoo än ansedd som oseriös utanför målen inom en förening jag inte gillar.


Ser själv att jag börjar spåra ut (trolla) som jag alltid gör när jag känner att folk kritiserar annat än det jag säger. Även Irl, vilket gör föreningslivet svårt.

Ger mig själv svarförbud på detta
 
Om jag nu avlar cocker enligt dessa avelsmål, tror du jag får hannar då?
1hälsa framför allt, alla aspektet
2trevlighet med grundmeriter i flera grenar med goda vitsord
3på sikt lite mindre än rasstandard inom naturlig variation
4 balanserad exteriör utöver 1

Jag blir så förvirrad!

Har du valt hane så är de väl inte alltid medvetna om varför du valt just deras? Det är väl bara att säga: ”Jag har valt din hane för jag tycker den passar min tik”. Visst kan de tacka nej om de anser att tiken är fel för deras hane, vilket givetvis är lika åt båda håll.

1. De vet ju inte vilka hälsoaspekter du har utöver de som ställs som krav i rasen. Dina specifika krav kan du ju hitta på själv och välja utefter dem. Kanske får du betala för dem men det är du ju redan beredd att göra enligt egen utsago.

2. Det är väl bara att välja en sådan. Tänker du att det är lättare utanför SKK? Det borde också vara tämligen lättare med en renrasig (SKK-reggad) då den har förtur före icke-registrerade hundar på t.ex SBK-tävlingar.

3. En rasstandard är till för att följas (max- och minimihöjder) men man kan ju alltid hålla sig i underkant.

4. 1 som i utställning? Känns ju som just det är något du inte behöver bry dig om, varken ettan eller mer än ettan eftersom utställning inte är något du är intresserad av. En sund exteriör kan du ju fråga en veterinär om istället. Du kan ju inte få något omdöme som sägs vara bättre än en etta eftersom en veterinär inte går efter samma bedömning.

Däremot har jag större problem att se att det hela skulle vara lättare med färre individer, utanför SKK till exempel.
Utvalet är ju då betydligt sämre i antal.
 
Lägger ner nu

Fortfarande inte helt klar på varför man blir seriös för att man betalar till skk och typ jordens avskräde annars men dock att det kanske går att hålla låg profil i SKK och undvika grupptänkandet.

Onekligen känns det mer lockande att vara bäst i klassen av cockerpoo än ansedd som oseriös utanför målen inom en förening jag inte gillar.


Ser själv att jag börjar spåra ut (trolla) som jag alltid gör när jag känner att folk kritiserar annat än det jag säger. Även Irl, vilket gör föreningslivet svårt.

Ger mig själv svarförbud på detta

Återkom gärna när du kan diskutera på ett mer moget och ödmjukt sätt. Fånigt att börja trolla för att du inte får de medhåll du vill ha.
 
Jag blir så förvirrad!

Har du valt hane så är de väl inte alltid medvetna om varför du valt just deras? Det är väl bara att säga: ”Jag har valt din hane för jag tycker den passar min tik”. Visst kan de tacka nej om de anser att tiken är fel för deras hane, vilket givetvis är lika åt båda håll.

1. De vet ju inte vilka hälsoaspekter du har utöver de som ställs som krav i rasen. Dina specifika krav kan du ju hitta på själv och välja utefter dem. Kanske får du betala för dem men det är du ju redan beredd att göra enligt egen utsago.

2. Det är väl bara att välja en sådan. Tänker du att det är lättare utanför SKK? Det borde också vara tämligen lättare med en renrasig (SKK-reggad) då den har förtur före icke-registrerade hundar på t.ex SBK-tävlingar.

3. En rasstandard är till för att följas (max- och minimihöjder) men man kan ju alltid hålla sig i underkant.

4. 1 som i utställning? Känns ju som just det är något du inte behöver bry dig om, varken ettan eller mer än ettan eftersom utställning inte är något du är intresserad av. En sund exteriör kan du ju fråga en veterinär om istället. Du kan ju inte få något omdöme som sägs vara bättre än en etta eftersom en veterinär inte går efter samma bedömning.

Däremot har jag större problem att se att det hela skulle vara lättare med färre individer, utanför SKK till exempel.
Utvalet är ju då betydligt sämre i antal.

Det jag menade är att jag inte skulle få hanar eftersom jag inte följer rasstandarden. Skulle bli paria. Ville bara förtydliga.
 
Lägger ner nu

Fortfarande inte helt klar på varför man blir seriös för att man betalar till skk och typ jordens avskräde annars men dock att det kanske går att hålla låg profil i SKK och undvika grupptänkandet.

Onekligen känns det mer lockande att vara bäst i klassen av cockerpoo än ansedd som oseriös utanför målen inom en förening jag inte gillar.


Ser själv att jag börjar spåra ut (trolla) som jag alltid gör när jag känner att folk kritiserar annat än det jag säger. Även Irl, vilket gör föreningslivet svårt.

Ger mig själv svarförbud på detta
Det var en tråkig slutsats att dra. SKK erbjuder flera fördelaktiga avelsverktyg som, speciellt för hundtypen du är intresserad av, inte riktigt erbjuds på annat håll. Man behöver inte känna sig som samma skrot och korn som resten av uppfödarna som valt att tillhöra SKK. Du är ändå din egen. Rasklubben är också sin egen. Uppfödarna kan vara konkurrenter eller samarbetspartners, men det sitter ingen utställningsfixerad mopstant som ogillar trubbnosupproret (obs påhittat exempel) som direkt gynnas av att du köper valp av eller avlar inom annan ras.

Jag tycker det är självbedrägeri att aktivt välja att jämföra sig med de sämre för att känna sig stolt. Att bli bäst på cockerpoo är ett fattigt mål och inget att vara särskilt stolt över.

Däremot att, trots vissa dubier till delar inom organisationen, välja SKK och leta upp de bästa därinom och ha som mål att bidra till att förbättra en ras som verkligen behöver det – det är mer nobelt och även mer gynnsamt för flera i längden.

Jag hoppas att du i alla fall fått ut något av tråden, kanske har du lärt dig mer om SKK och föreningen cockerpoo Sverige och om hundavel generellt.

Kom ihåg att du säkerligen inte är ensam om att ha specifika målsättningar inom en ras. Kanske finns det redan en stark opinion inom rasklubben, eller till och med ett pågående förändringsarbete.
 
Lägger ner nu

Fortfarande inte helt klar på varför man blir seriös för att man betalar till skk och typ jordens avskräde annars men dock att det kanske går att hålla låg profil i SKK och undvika grupptänkandet.

Onekligen känns det mer lockande att vara bäst i klassen av cockerpoo än ansedd som oseriös utanför målen inom en förening jag inte gillar.


Även Irl, vilket gör föreningslivet svårt.

Ger mig själv svarförbud på detta

Du vinner absolut ingenting på att trolla på Buke. Vill du bygga nätverk hittar du inga lämpliga kandidater här, det får du leta på andra håll. Det finns en hel del andra SKK-hatare, de dyker upp här också ibland men blir inte långvariga. Eller bland cockerpoofolket, eller andra poo-och doodlemänniskor.

Som sagt, du behöver inte vara med i SKK om du inte vill. Du kan avla efter eget huvud, döpa dina hundar till ett påhittat rasnamn och skriva ut stamtavlor som är mycket snyggare än SKK:S. Du kan också skriva köpeavtal där du kräver en massa av dina valpköpare angående hälsokontroller och framtida eventuell avel.

"Ser själv att jag börjar spåra ut (trolla) som jag alltid gör när jag känner att folk kritiserar annat än det jag säger. "

På sig själv känner man andra, du har fått åtskilliga frågor som du inte svarat på. Som vad ditt avelsmål är, frånsett "snäll, frisk och c:a 10 kg". Inte heller hur du planerar att nå fram till ditt avelsmål, och vad du menar med "snäll och frisk".

Jag hoppas du var trevligare mot människan på SKK du pratade med än du varit här. Oavsett vad hen egentligen tycker om trubbnosavel, så kan ingen anställd på SKK sitta och säga "Jo, några av våra medlemmar avlar raser jag inte tycker är sunda".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp