Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag menade är att jag inte skulle få hanar eftersom jag inte följer rasstandarden. Skulle bli paria. Ville bara förtydliga.
Det vet du faktiskt inte.

Om det är dina fyra punkter du avser så finns det säkert de som reagerar på att du vill förändra en ras och göra den lite mindre. De övriga, är sådana jag själv i min otroligt korta karriär som cockeruppfödare (två kullar) hade högt på agendan. Och det var inga problem att hitta lämpliga hanar. Jag ville dessutom att hanarna skulle vara äldre, att de inte skulle vara "poppis-hanar" eftersom jag inte vill stödja matadoravel då jag inte tycker att det är hållbart och att inavelsgraden på kullen skulle vara låg. Så det begränsade ytterligare urvalet. Som sagt - inga problem.

Du tycks ha bestämt dig för att SKK är inte gör något vettigt (ett exempel på ett SKK-projekt finns här) och att människor som gillar att ställa ut sina hundar är en enhetlig grupp som ställer ut av samma anledning, typ. Du är mycket nedlåtande mot att Cockerklubben för att det finns trimtips för du tycker det är utseendeinriktat. Samtidigt får jag uppfattningen att du snöat in på storleken och då talar vi inte om att det skillnad som mellan en GD och papillion (jag kan t ex lätt förstå att de som vill ha en liten vinthund tycker att det inte funkar med borzoi eller greyhound) utan en skillnad på några kg mellan cocker och cavalier. Storleken är väl ändå en del av utseendet, framför allt när vi rör oss inom detta ganska begränsade spann? Vad är det förresten som gör att det är cocker som du blivit intresserad av? Det måste väl finnas ett antal raser som uppfyller de krav du har och som har "rätt" storlek från början? Cocker och cavalier må likna varandra utseendemässigt, men jag får intrycket av att de är ganska olika egenskapsmässigt. Framför allt cavalier och jaktcocker. Även många "vanliga" cockrar har en god portion jaktliga spanielegenskaper (men de mäter sig naturligtvis i princip aldrig med jaktspaniels!), vilket är en del av rasen.

Om storleken är superviktig, undvik definitivt jaktcockervalp. Jaktcockrar är egenskapsavlade och storleken kan skilja otroligt mycket. Jag har träffat på en tik som säkert närmade sig 45 cm och en som var klart mindre än min 38 cm höga "vanliga" cockertik (som f ö vägde 12,5 kg - en rätt normal vikt). Detta är två enstaka exempel, men de två jaktcockrarna var inte på något vis utstickande åt vare sig det ena eller andra hållet. Styr egenskaperna så tydligt aveln kan det bli stor variation på andra sätt.
 
Har läst den reklamboken, vissa delar är bra.

Eget race innebär inte ensam. En av anledningarna till cockerpoo är att det ger möjlighet till utbyte.

Om jag nu avlar cocker enligt dessa avelsmål, tror du jag får hannar då?
1hälsa framför allt, alla aspektet
2trevlighet med grundmeriter i flera grenar med goda vitsord
3på sikt lite mindre än rasstandard inom naturlig variation
4 balanserad exteriör utöver 1

Punkt 2 blir väldigt svår eftersom om man avlar på ej SKK-registrerade hundar eller blandar utan dispens inte kan vara medlem i SKK och därmed inte delta i något officiellt arrangemang eller ens gå en kurs på din lokala BK. Dvs. du kan inte meritera dina hundar.

Det finns garanterat uppfödare inom alla raser som jobbar med hälsa som högsta prio sen mentalitet kombinerat med en sund exteriör (ej utställningsinriktad). Jag tycker de är ganska lätta att hitta också även i raser som jag inte alls är insatt i tackvare SKK avelsdata.
 
Punkt 2 blir väldigt svår eftersom om man avlar på ej SKK-registrerade hundar eller blandar utan dispens inte kan vara medlem i SKK och därmed inte delta i något officiellt arrangemang eller ens gå en kurs på din lokala BK. Dvs. du kan inte meritera dina hundar.

Det finns garanterat uppfödare inom alla raser som jobbar med hälsa som högsta prio sen mentalitet kombinerat med en sund exteriör (ej utställningsinriktad). Jag tycker de är ganska lätta att hitta också även i raser som jag inte alls är insatt i tackvare SKK avelsdata.

Man kan visst gå kurser på sin BK. När jag var aktiv hade inte B_klubbar någon urskiljning angående vilka som fick gå kurs.

Så här står det också på SBK´s sida: ”Med en blandras eller oregistrerad hund får man tävla i rallylydnad, lydnad, IPO-R, agility, nosework, freestyle och heelwork to music”

Utställning kan du av förklarliga skäl inte få vara med på då det är kopplat till rasstandarder och raser kopplade till FCI och därmed SKK.
 
Man kan visst gå kurser på sin BK. När jag var aktiv hade inte B_klubbar någon urskiljning angående vilka som fick gå kurs.

Så här står det också på SBK´s sida: ”Med en blandras eller oregistrerad hund får man tävla i rallylydnad, lydnad, IPO-R, agility, nosework, freestyle och heelwork to music”

Utställning kan du av förklarliga skäl inte få vara med på då det är kopplat till rasstandarder och raser kopplade till FCI och därmed SKK.

Ja om man äger en blandras får man göra det men så fort du avlar på dem och det kommer till kännedom hos SKK kommer du uteslutas. Jag har sett ett flertal utdrag ur disciplinnämndens beslut om uteslutanden ur SKK pga. avel som ej följer grundreglerna.

Detta är från grundreglerna:

"Det krävs av varje medlem i SKK-organisationen:

2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK. Samtliga valpar i en kull ska registreras i SKK och detta ska ske vid samma tillfälle. "
 
Ja om man äger en blandras får man göra det men så fort du avlar på dem och det kommer till kännedom hos SKK kommer du uteslutas. Jag har sett ett flertal utdrag ur disciplinnämndens beslut om uteslutanden ur SKK pga. avel som ej följer grundreglerna.

Detta är från grundreglerna:

"Det krävs av varje medlem i SKK-organisationen:

2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK. Samtliga valpar i en kull ska registreras i SKK och detta ska ske vid samma tillfälle. "
Man behöver dock inte vara medlem direkt hos SKK för att få tävla inom SBK. Dock krävs:
"Föraren ska vara medlem i klubb inom Svenska Kennelklubbens organisation för att få delta i tävlingar."
Jag har tävlat med Ascot, blandras, han har tävlingslicens och jag är medlem i Collie klubben men är inte medlem i SKK. Dvs medlemskap inom en rasklubb inom SKK är tillräckligt.
 
Man behöver dock inte vara medlem direkt hos SKK för att få tävla inom SBK. Dock krävs:
"Föraren ska vara medlem i klubb inom Svenska Kennelklubbens organisation för att få delta i tävlingar."
Jag har tävlat med Ascot, blandras, han har tävlingslicens och jag är medlem i Collie klubben men är inte medlem i SKK. Dvs medlemskap inom en rasklubb inom SKK är tillräckligt.

Glömde skriva att eftersom SBK är en underklubb till SKK så utesluts man också från medlemskap i SBK med underklubbar.

Är du utesluten ur SKK kan du inte delta i några officiella arrangemang alls. Du kan inte heller registrera valpar även om de skulle vara helt enligt reglerna.
 
@Acto Eller så är du helt enkelt medlem i SBK. Alla hundar får gå kurs hos oss, och som @Efwa skrev "Så här står det också på SBK´s sida: ”Med en blandras eller oregistrerad hund får man tävla i rallylydnad, lydnad, IPO-R, agility, nosework, freestyle och heelwork to music” ".
 
Om uteslutning ur SKK:

3FA00BB0-AA07-4C7A-9FFC-4B326C2D955E.jpeg
 
@Acto Eller så är du helt enkelt medlem i SBK. Alla hundar får gå kurs hos oss, och som @Efwa skrev "Så här står det också på SBK´s sida: ”Med en blandras eller oregistrerad hund får man tävla i rallylydnad, lydnad, IPO-R, agility, nosework, freestyle och heelwork to music” ".
Det stämmer, glömde skriva att jag också är medlem i SBK men har minne av att jag även behövde vara medlem i en rasklubb. Kan dock minnas fel.
 
Glömde skriva att eftersom SBK är en underklubb till SKK så utesluts man också från medlemskap i SBK med underklubbar.

Är du utesluten ur SKK kan du inte delta i några officiella arrangemang alls. Du kan inte heller registrera valpar även om de skulle vara helt enligt reglerna.
Ok då är jag med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp