Vem är svensk?/Svenskhetsbegreppet

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur jag tänker?

Att vi inte ens ska diskutera begreppet. Det är en terminologi införd av nassar och nassar.
Börjar vi diskutera vem som "får" kalla sig svensk är vi farligt ute.

Instämmer, jag ser heller ingen poäng med det. Plus att för min egen del är jag så många saker, svensk är bara en av dem. Men jag skulle säga att vill man definiera sig som svensk är man svensk, inte mer komplicerat än så.
 
Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)

Är du född här är du svensk, simple as that.
 
Googlade lite:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenskar

https://www.arbetarbladet.se/artikel/noje/fredrik-funderar-vad-ar-en-svensk

https://www.levandehistoria.se/klassrummet/seriealbumet-sofia-z-4515/lektionsupplagg

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1120&artikel=5752814

Av alla länkar jag hittar och läst lite på så verkar det inte direkt som det går att definiera lätt. Jag tänker mig att en Svensk är en som jag kan prata Svenska med och är född här.
Jag vet inte om jag skulle t ex räknas som Irländare för att jag ev flyttade och bosatte mig där med Irländsmedborgarskap.
Jag tror att det finns många rätt i frågan. Det som för mig känns rätt, är för någon annan inte rätt. Jag vet inte ens om det finns någon övergripande bild egentligen. 🤔
 
Är du född här är du svensk, simple as that.
Så min bekant som är född på i USA för föräldrarna jobbade på konsulatet - han är inte svensk? Intressant....

Intressant också att du ens behöver definiera det.
Det behöver inte jag.

Att fungera väl i vårt gemensamma samhälle är något helt annat. Om jag i hjärtat känner mig som fransk, smålänning eller senegales - det har väl ingen betydelse?
 
Jag tycker att det är vanskligt och ointressant att diskutera vem som är svensk. Känns som en slippery slope.

Känner man sig svensk så är man svensk, kan liksom inte finnas nån annan definition.
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 829
Senast: Ramona
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 402
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 058
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp