Vem är svensk?/Svenskhetsbegreppet

Så tänkte vi på 80-talet när vi såg BSS och deras marscher och se hur det blev.
12767316_10207610055281069_1697394340_n.jpg

jimmy.jpg
 
Alltså redan för 16 år sedan stod Sverige på ravinens ände och höll på att förfalla. (Samma visa sjöngs på 80-talet av BSS och sedan på början av 90-talet av Jimmie och grabbarna).

Och titta; här lever vi 2018 i ett av världens bästa länder på alla mätbara sätt. Att det sedan finns mycket att fortsätta reformera för att vi ska både hålla placeringen och förbättra den, är en helt annan sak. Men de reformerna kan inte baseras på främlingsfientlighet, för då blir det inte bättre, då tappar vi fort.
 
Absolut att man är svensk om man är svensk medborgare, det är självklart. Men just att en del svenskar inte ser sig själva som 'svenska' vad nu det betyder, tycker jag är lite skrämmande. Ännu mer skrämmande är att vissa politiker/partier inte heller tycker att många svenska medborgare är svenska.
Ja. När det gäller det du pekade på, ungdomar som aldrig har varit hemma hos en "svensk", då pekar ju det på ett stort problem. Både map integration i praktiken och "svenskheten" som identitet. Utan tvekan.

Å andra sidan skulle jag nog helst vilja att vi bara struntade i alla idéer om svenskhet, förutom just medborgarskap.
 
Vill bara tillägga angående medborgarskap som definition att det finns många som är födda i Sverige och som bott här i hela sitt liv men som är medborgare i ett annat land eftersom en av deras föräldrar är det.
 
Har en kompis som är blond, blåögd och bott i Sverige i 30+ år men är inte svensk medborgare :confused: Vad är hon?
Ja, är hon inte svensk medborgare så hoppas jag att hon är medborgare i något annat, helst fredligt, land.

Om hon känner sig svensk, är hon väl svensk.

Man behöver ha ett medborgarskap, men jag kan inte se att man behöver ha en identitet som har med nationalitet att göra. Men KAN ha det, man KAN känna sig svensk, eller japansk eller nåt. Men livet funkar utmärkt utan någon sådan känsla.

Det kan ju också vara så att hon uppfattas som svensk utan att känna sig svensk.

Jag ser nog inte problemet. :)
 
Det finns ju ett grundläggande tankefel i nättrollens argumentation, nämligen att alla har en enda nationell identitet. Så antingen är man bara svensk, eller också inte svensk.

Så är det ju inte, identitet funkar inte så, att man är en enda sak. Identitet bygger på en massa olika saker, där etnicitet bara är en. Och väldigt många identifierar sig såklart med mer än en etnicitet, eftersom folk flyttar på sig och alltid har gjort det. Nationalstaten är en illusion.

Vem är svensk? Den som känner sig svensk. Det är väl det enda vettiga svaret ut ett identitetsperspektiv. Pratar vi juridik så är ju rimligen svenska medborgare svenskar, oavsett hur de känner sig.

Jag har aldrig tänkt i dina banor faktiskt, men det låter som ett väldigt rimligt och sunt resonemang. :up:
 
Den enda definitionen av vem som är "svensk" jag ser någon poäng med är den juiridiska. Det är ju lite av vikt vem som får rösta t.ex.
Annars så... Tja, jag tycker ingen annan definition är nödvändig. Ser många problem men ingen direkt vinst med att identifiera sig som en nationalitet. Jag är många andra saker först och främst.
 
det var inte alls min poäng. Mera att det inte finns någon exakt mall som avgör att man är svensk eller inte. Inte ens vad som står i passet säger allt.
Det lät som att du såg det som argument för svenskhet. "Hon är faktiskt blond och blåögd och har bott här 30 år". Bra att det inte var så du menade!
 
Absolut att man är svensk om man är svensk medborgare, det är självklart. Men just att en del svenskar inte ser sig själva som 'svenska' vad nu det betyder, tycker jag är lite skrämmande. Ännu mer skrämmande är att vissa politiker/partier inte heller tycker att många svenska medborgare är svenska.
Varför är det skrämmande? Det spelar väl ingen roll hur man känner sig, så länge man följer lagarna och kan fungera i samhället. Att nån är svensk medborgare men inte känner sig som svensk kan ju inte vara så ovanligt. Man kan ju vara invandrad, eller helt enkelt inte identifiera sig med någon nationalitet alls. Det är, tänker jag, en privatsak vad man bygger sin identitet på.
 
Den enda definitionen av vem som är "svensk" jag ser någon poäng med är den juiridiska. Det är ju lite av vikt vem som får rösta t.ex.
Annars så... Tja, jag tycker ingen annan definition är nödvändig. Ser många problem men ingen direkt vinst med att identifiera sig som en nationalitet. Jag är många andra saker först och främst.
Jag tror också att det är mer problematiskt än bra att personer identifierar sig med en nationalitet. Men en del gör det, och då är det väl ens ensak. Inget för andra att tycka är fel, pga egenskaper hos personen som då ses som "osvenska".
 
...Om man är svensk om man känner sig som svensk - Är då en amerikan vars farmors mor utvandrade från Sverige på 1800-talet svensk fast personen inte har några band alls till Sverige i övrigt? Just amerikaner definierar sig ju ofta som flera nationaliteter och tycker det är jätteviktigt med just ursprung.
 
Jag funderade faktiskt häromdagen på om jag är skåning, när jag utanför Skåne såg en man som hade en tröja som sa att han var just skåning.
Jag är inte född i skåne, pratar inte skånska, min man är inte skåning, har barn som är födda här och pratar skånska och har bott i Skåne i snart 30 år ...
Så är jag skåning? Vet faktiskt inte ....
Fast jag är absolut inte stockholmare ( född där) eller smålänning ( uppvuxen där). Så jag är nog antingen skåning eller landsskapslös!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vad vill jag säga med inläggen ovan? Att det här med att tillhöra en grupp kan vara viktigt för individen och i grunden inget problem. Amerikanen kan få vara svensk och jag kan få vara eller slippa vara skåning, men det blir problem när vi kopplar det till politik och knyter rättigheter och skyldigheter till grupptillhörigheten. Amerikanen vill ju bara känna sig som svensk, inte lära sig svenska eller få t ex barnbidrag och jag vill ju ha rätt att bo i skåne, betala skatt och få barnbidrag men slippa tala skånska och hissa skånska flaggan ...
 
Vad vill jag säga med inläggen ovan? Att det här med att tillhöra en grupp kan vara viktigt för individen och i grunden inget problem. Amerikanen kan få vara svensk och jag kan få vara eller slippa vara skåning, men det blir problem när vi kopplar det till politik och knyter rättigheter och skyldigheter till grupptillhörigheten. Amerikanen vill ju bara känna sig som svensk, inte lära sig svenska eller få t ex barnbidrag och jag vill ju ha rätt att bo i skåne, betala skatt och få barnbidrag men slippa tala skånska och hissa skånska flaggan ...
Precis. Nationella och regionala identiteter verkar ju riskabelt i politiken - och i krig. För övrigt kan väl vem som vill få känna sig svensk, så länge de hanterar det på ofarliga vis.
 
Jag har en van som ar andra generationen Amerikan. Hennes mor och far foraldrar kom fran Sverige med foraldrarna som mycket sma barn. Det finns verkligen inget Svenskare an henne. Manga ganger ar hon mycket mer palast om Sverige an mig som vaxte upp och bildade familj dar. Jag presenterar henne som min Svenska van, trots att hon inte alls pratar eller forstar Svenska.

Jag ar Svensk ... och jag ar Amerikan. Jag har tva medborgarskap och har assimilerat mig i den Amerikanska kulturen sa att jag forstar den, jag forstar nyanser och "underligheter" har. Jag forstar manga av de kulturella skillnaderna innom USA battre an kulturella skilnader i Sverige, men jag AR Svensk och talar med stolthet om Sverige, i andra fall talar jag med Stolthet om Amerika ... eller nagon av de platser jag bott ute i varlden. I hjartat ar jag en varldsmedborgare ... men "hemma" ar i USA.
 
Självklart har nationalitet och tillhörighet till en folkgrupp en stor, eller till och med mycket stor, betydelse för de flesta.
Jag har en van som ar andra generationen Amerikan. Hennes mor och far foraldrar kom fran Sverige med foraldrarna som mycket sma barn. Det finns verkligen inget Svenskare an henne. Manga ganger ar hon mycket mer palast om Sverige an mig som vaxte upp och bildade familj dar. Jag presenterar henne som min Svenska van, trots att hon inte alls pratar eller forstar Svenska.

Jag ar Svensk ... och jag ar Amerikan. Jag har tva medborgarskap och har assimilerat mig i den Amerikanska kulturen sa att jag forstar den, jag forstar nyanser och "underligheter" har. Jag forstar manga av de kulturella skillnaderna innom USA battre an kulturella skilnader i Sverige, men jag AR Svensk och talar med stolthet om Sverige, i andra fall talar jag med Stolthet om Amerika ... eller nagon av de platser jag bott ute i varlden. I hjartat ar jag en varldsmedborgare ... men "hemma" ar i USA.
Talar du amerikansk engelska utan brytning?
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 828
Senast: Ramona
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 398
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 058
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp