Vem är svensk?

ameo

Trådstartare
Moderator
Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan.
Han har en svensk och en amerikansk förälder och har dubbelt medborgarskap sen födseln. Född och uppvuxen i USA. Har valt att representera Sverige vid tävling.
Tidigare häcklöparna Sanna och Jenny Kallur är födda i USA och har pga det dubbelt medborgarskap, både svenskt och amerikanskt medborgarskap. Huvudsakligen uppvuxna i Sverige och har tävlat för Sverige.
Kan någon berätta för mig varför personer med samma medborgarskap från födseln av somliga ändå inte anses ha samma nationalitet?
Personen jag såg ifrågasätta detta ansåg att Mondo är amerikan som tävlar för Sverige. Och jag får inte ihop det, för man måste ju liksom vara svensk (medborgare) för att representera Sverige vid internationella tävlingar. Och för mig är man svensk om man är svensk medborgare, särskilt om man väljer att representera Sverige vid tävling.

(jag tänker att vi kan lämna inflyttade svenskar som blivit medborgare senare i livet utanför just den här diskussionen)
 
En stat är juridisk, t.ex medborgarskap, lagar, institutioner, våldskapital etc. En nation är kulturell, gemensamma värderingar, historia, känsla av samhörighet etc. Sverige är en nationalstat. Du kan vara medborgare i den svenska staten utan att för den delen tillhöra den svenska nationen, eller tillhöra den svenska nationen utan att vara medborgare i den svenska staten.

Det är den statsvetenskapliga förklaringen. Sen finns det givetvis massa subjektiva åsikter om gränsdragningarna.
 
Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan.
Han har en svensk och en amerikansk förälder och har dubbelt medborgarskap sen födseln. Född och uppvuxen i USA. Har valt att representera Sverige vid tävling.
Tidigare häcklöparna Sanna och Jenny Kallur är födda i USA och har pga det dubbelt medborgarskap, både svenskt och amerikanskt medborgarskap. Huvudsakligen uppvuxna i Sverige och har tävlat för Sverige.
Kan någon berätta för mig varför personer med samma medborgarskap från födseln av somliga ändå inte anses ha samma nationalitet?
Personen jag såg ifrågasätta detta ansåg att Mondo är amerikan som tävlar för Sverige. Och jag får inte ihop det, för man måste ju liksom vara svensk (medborgare) för att representera Sverige vid internationella tävlingar. Och för mig är man svensk om man är svensk medborgare, särskilt om man väljer att representera Sverige vid tävling.

(jag tänker att vi kan lämna inflyttade svenskar som blivit medborgare senare i livet utanför just den här diskussionen)

Som jag ser det, den som känner sig som svensk är svensk.
 
Inom ishockey så måste man ha spelat Sverige och även varit bosatt här innan man får representera landet. William Nylander (född i Calgary och uppvuxen i USA) fick dispens av IIHF eftersom han ansågs ha tillräcklig anknytning till Sverige trots att han inte uppfyllde alla kriterierna. Just internationella atleter är lite speciella (Kallursystrarnas pappa Anders spelade för Islanders och därför har de amerikanskt medborgarskap). Ulf Samuelssons söner däremot har valt att representera USA - en var kapten för det amerikanska JVM laget, Mattias Samuelsson.

Sverige har haft andra atleter som valt att representera landet trots dubbelt medborgarskap och svag anknytning till Sverige. Och vice versa, atleter som är födda i Sverige men har valt att representera andra länder.

Edit: och de är inte mer eller mindre svenska för det.
 
Tänker som du, det är individen själv som väljer sin identitet.

Men om vi ska spinna vidare på tråden vad gäller just atleter som Mondo, så håller jag inte med. Det är bara att titta på vad som hände Jimmy Durmaz som är född i Sverige och representerar Sverige i fotboll och fick utstå många rasistiska påhopp som ansåg att han skulle 'åka hem' och inte var svensk efter en kvalmatch. Tom Zlatans svenskhet har ifrågasatts genom åren. Eller säg så här, bara för att du själv ser dig som svensk betyder inte att andra svenskar gör detsamma. Så jag tycker inte att det är så enkelt att bara själv identifiera sig. Mondo har väl också svagare anknytning än många andra till Sverige och hans val, var väl delvis strategiskt.
 
Men om vi ska spinna vidare på tråden vad gäller just atleter som Mondo, så håller jag inte med. Det är bara att titta på vad som hände Jimmy Durmaz som är född i Sverige och representerar Sverige i fotboll och fick utstå många rasistiska påhopp som ansåg att han skulle 'åka hem' och inte var svensk efter en kvalmatch. Tom Zlatans svenskhet har ifrågasatts genom åren. Eller säg så här, bara för att du själv ser dig som svensk betyder inte att andra svenskar gör detsamma. Så jag tycker inte att det är så enkelt att bara själv identifiera sig. Mondo har väl också svagare anknytning än många andra till Sverige och hans val, var väl delvis strategiskt.

Jag har ingen aning om vad det är för personer du pratar om, men min grundinställning är att individen själv väljer sin nationalitet, kön, vad man vill kalla sig för namn etc.
 
Estelle Alphand (alpint) har ju också dubbelt medborgarskap, franskt+svenskt. Tävlade för Frankrike men bytte till Sverige pga bättre villkor (mindre press).

@MJLee Systrarna Kallur har USA-medborgarskap för att de är födda i USA, inte för att pappan spelade hockey där, men det var kanske det du menade?
 
Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan.
Han har en svensk och en amerikansk förälder och har dubbelt medborgarskap sen födseln. Född och uppvuxen i USA. Har valt att representera Sverige vid tävling.
Tidigare häcklöparna Sanna och Jenny Kallur är födda i USA och har pga det dubbelt medborgarskap, både svenskt och amerikanskt medborgarskap. Huvudsakligen uppvuxna i Sverige och har tävlat för Sverige.
Kan någon berätta för mig varför personer med samma medborgarskap från födseln av somliga ändå inte anses ha samma nationalitet?
Personen jag såg ifrågasätta detta ansåg att Mondo är amerikan som tävlar för Sverige. Och jag får inte ihop det, för man måste ju liksom vara svensk (medborgare) för att representera Sverige vid internationella tävlingar. Och för mig är man svensk om man är svensk medborgare, särskilt om man väljer att representera Sverige vid tävling.

(jag tänker att vi kan lämna inflyttade svenskar som blivit medborgare senare i livet utanför just den här diskussionen)
Jag kan inte begripa denna kategorisering av folk. Att behöva ha "rätt" hudfärg, dito anor, bostadsort etc. för att få vara riktig svensk.

Jag är blond och blek. Men det svenskaste i mina anor är min farfars far som var oäkta barn till en svensk greve. Men jag har alltid räknat mig som svensk och det gör de flesta runt mig också. Hur hade det varit om jag varit mörk i hyn?

Kanske handlar det om avstånd? Dvs hur långt bak anorna ska finnas för att det ska räknas. Hur många skryter inte över sitt vallonblod.
De som flydde jugoslavien räknas väl som skapligt "svenska" numera?

Diskussionen är fånig. Definierar man sig som svensk så är man svensk.
 
Estelle Alphand (alpint) har ju också dubbelt medborgarskap, franskt+svenskt. Tävlade för Frankrike men bytte till Sverige pga bättre villkor (mindre press).

@MJLee Systrarna Kallur har USA-medborgarskap för att de är födda i USA, inte för att pappan spelade hockey där, men det var kanske det du menade?

Ja sorry, pappa Anders spelade för Islanders när de föddes och pga USA:s medborgarskapsregler så är de amerikanska medborgare. Jag tror att Alexander Nylander också har amerikanskt medborgarskap pga av att hans pappa spelade i USA när han föddes. Det är många andra generationens hockeyspelare som har dubbelt medborgarskap. Och vissa väljer vilka de ska representera strategiskt eftersom de har bättre chans att få representera ett land. Några hopp (och dressyr) ryttare har gjort detsamma.
 
Jag kan inte begripa denna kategorisering av folk. Att behöva ha "rätt" hudfärg, dito anor, bostadsort etc. för att få vara riktig svensk.

Jag är blond och blek. Men det svenskaste i mina anor är min farfars far som var oäkta barn till en svensk greve. Men jag har alltid räknat mig som svensk och det gör de flesta runt mig också. Hur hade det varit om jag varit mörk i hyn?

Kanske handlar det om avstånd? Dvs hur långt bak anorna ska finnas för att det ska räknas. Hur många skryter inte över sitt vallonblod.
De som flydde jugoslavien räknas väl som skapligt "svenska" numera?

Diskussionen är fånig. Definierar man sg som svensk så är man svensk.

Vore fantastiskt om det var så.
 
Men om vi ska spinna vidare på tråden vad gäller just atleter som Mondo, så håller jag inte med. Det är bara att titta på vad som hände Jimmy Durmaz som är född i Sverige och representerar Sverige i fotboll och fick utstå många rasistiska påhopp som ansåg att han skulle 'åka hem' och inte var svensk efter en kvalmatch. Tom Zlatans svenskhet har ifrågasatts genom åren. Eller säg så här, bara för att du själv ser dig som svensk betyder inte att andra svenskar gör detsamma. Så jag tycker inte att det är så enkelt att bara själv identifiera sig. Mondo har väl också svagare anknytning än många andra till Sverige och hans val, var väl delvis strategiskt.

Jag tycker inte att det är relevant att en del tycker att Durmaz och Zlatan inte är svenskar. Det som är relevant är vad de själva tycker. Jag ser inte poängen med att ta upp idioters påståenden och diskutera utifrån dem, som att de har någon betydelse.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker inte att det är relevant att en del tycker att Durmaz och Zlatan inte är svenskar. Det som är relevant är vad de själva tycker. Jag ser inte poängen med att ta upp idioters påståenden och diskutera utifrån dem, som att de har någon betydelse.
Grejen är att det är ju mer än någon enstaka tyckare som anser sig ha rätt att bestämma över andras svenskhet.
 
Intressant det där....

jag frågade mina serbiska släktingar om de ansåg att Zlatan är svensk och de höll på att skratta ihjäl sig.

För dom är han tveklöst ”jugge” pga bägge föräldrarna nationalitet.
 
Frågar man Duplantis själv är jag 100% säker på att han tycker han är amerikan och inte svensk.

Han har inte bott här, talar inte språket och har förmodligen ingen direkt anknytning till eller kännedom om samhället i stort.

Likaså tror jag inte systrarna Kallur tänker att de är amerikaner.

Ett medborgarskap på pappret säger ju egentligen ganska lite.
 
Grejen är att det är ju mer än någon enstaka tyckare som anser sig ha rätt att bestämma över andras svenskhet.
Så kan det vara. Men det gör inte ämnet mer intressant att diskutera. Tycker jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 105
Senast: tanten
·
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Karfitsa
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 807
Senast: aprilmaj
·
Övr. Barn Jag har en liten släkting som har Down's syndrom. Barnet är bara ett år, så än så länge är det ingen större skillnad jämfört med andra...
2
Svar
32
· Visningar
5 020
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp