Vem ansvarar för postens slarv ?

Ja precis så känner jag med. Jag har varit i kontakt med posten flera gånger som säger samma sak varje gång..
Om hon skulle polisanmäla mig så kommer dom aldrig få vidare med det ändå. Men det känns olustigt ..
Låt henne försöka anmäla, jag har svårt att tro att polisen ens skulle upprätta en anmälan på de här grunderna. Betala ingenting, du har inte gjort något fel.
 
Jag sålde ett par ridstövlar för ett par år sen, skickade ej spårbart, men sparade kvittot att det det gått iväg och på frakten. Efter 1,5 vecka kanske så hörde köparen av sig och sa att paketet inte kommit fram och frågade om jag verkligen hade skickat, och FY vilken panik jag fick! Jag anmälde paketet försvunnet men det är ju inte mycket att göra när det inte ens är spårbart.

Ytterligare någon dag senare hörde köparen av sig, då hade det kommit fram, MEN, förpackningen stövlarna låg i var halvt förstörd, plus att det såg ut som om någon bokstavligt talat kört över stövlarna med en lastbil på en grusväg... Tack och lov så hade jag tagit en massa extra bilder på stövlarna då köparen bad om det innan jag skickade dom, så hon visste ju att dom inte såg ut så när dom skickades.

Jag tyckte endå synd om tjejen så jag betalade tillbaka en del av summan åt henne, men paketet var alltså på vift i över två veckor, plus att det INTE hade blivit välhanterat. Är livrädd varje gång jag ska skicka/få levererat från ”postmord” nu för tiden...
 
Ja paketet är försäkrat, då är det en annan sak. Varan är värd 200-300 kr plus frakten så att skicka rekommenderat för flera hundra till är inte något jag skulle göra :)

Flera hundra kostar det inte att rekommendera. Skickar man ett vanligt brev på max 50 gram så kostar porto plus rek 72:- om man betalar online.
Man kan oxå skicka via skicka direkt (köps online) och då får man brevet spårbart vilket i sig är en typ av "försäkring" genom att man kan se vart det är, om det är utlämnat osv. Den tjänsten använder jag i princip varje vecka och det fungerar superbra.

Hoppas ditt brev kommer fram. :)
 
Flera hundra kostar det inte att rekommendera. Skickar man ett vanligt brev på max 50 gram så kostar porto plus rek 72:- om man betalar online.
Man kan oxå skicka via skicka direkt (köps online) och då får man brevet spårbart vilket i sig är en typ av "försäkring" genom att man kan se vart det är, om det är utlämnat osv. Den tjänsten använder jag i princip varje vecka och det fungerar superbra.

Hoppas ditt brev kommer fram. :)
50 gram ja... men detta är en vara på 3-4 kg ....
 
Jag skickar mycket paket, och använder nästan alltid postnord skicka direkt när jag skickar spårbart. Upp till 2kg går med Skicka lätt (spårbart brev), för tyngre (eller större) saker blir det Postpaket (vilket är både spårbart och försäkrat upp till 50 tusen kr.). Medium 3kg kostar 122:-, Large 5kg kostar 149:-..osv. Småsaker skickar jag som vanligt brev med frimärke och filmar när jag postar.

Jag skriver alltid i annonsen att jag inte ansvarar för postens hantering eller eventuella slarv. Det gäller oavsett fraktsätt, oavsett om priset är inkl frakt eller inte från början. Och jag skickar enbart mot förskottsbetalning. Punkt. Köplagen är dispositiv - den går att avtala bort. Det innebär att privatpersoner i princip kan komma överens om saker och ting själva, lagen gäller främst om inte annat gjorts upp.

När jag säljer dyrare saker som jag skickar med Skicka lätt, skriver jag i annonsen att varan skickas spårbart men ej försäkrat. Vill köparen ha det försäkrat så tillkommer en slant för den dyrare frakten. Jag packar noga (det är avsändarens ansvar, enligt villkoren hos de flesta fraktbolag), och har såvitt jag vet aldrig haft en köpare som fått trasiga saker eller så heller. Peppar peppar.
 
Du betalade 130 kr, för 149 kr kan du skicka rek med ansvar upp till 50 000 kr upp till 5 kg. Använde du SkickaLätt istället?
122 tror jag exakt. Självklart väljer jag det billigaste alt när jag själv står för frakten !!
Vilket jag tydligt skrev till köparen,med vilket fraktalternativ och hen godkände det! Hade hon velat ha det något annat hade hon sagt det och isf betalat mellanskillnaden !!
 
122 tror jag exakt. Självklart väljer jag det billigaste alt när jag själv står för frakten !!
Vilket jag tydligt skrev till köparen,med vilket fraktalternativ och hen godkände det! Hade hon velat ha det något annat hade hon sagt det och isf betalat mellanskillnaden !!

Men för 122:- är ju maxvikt 3kg. Så väger paketet 3-4kg som du skrev innan, så är det för tungt och kan ha fastnat i kontroll av den anledningen.. Isf kommer det att skickas vidare och du kommer att få en faktura på mellanskillnaden + avgift. Att vikt och storlek stämmer för paketet är avsändarens ansvar.

Frakten Medium för 122:- i Skicka direkt är ju försäkrad, det går som postpaket..
 
Men för 122:- är ju maxvikt 3kg. Så väger paketet 3-4kg som du skrev innan, så är det för tungt och kan ha fastnat i kontroll av den anledningen.. Isf kommer det att skickas vidare och du kommer att få en faktura på mellanskillnaden + avgift. Att vikt och storlek stämmer för paketet är avsändarens ansvar.

Frakten Medium för 122:- i Skicka direkt är ju försäkrad, det går som postpaket..
Det var hon på posten som vägde det, och fixade med frakten. Jag är inte dum i huvudet 🙈
Nej det var inte försäkrat som sagt......
 
Det var hon på posten som vägde det, och fixade med frakten. Jag är inte dum i huvudet 🙈
Nej det var inte försäkrat som sagt......

Isf vet jag inte hur det skickats egentligen. Jag har letat igenom Postnords hemsida. Där hittar jag öht inget fraktalternativ som stämmer in på det du skriver, trots genomgång av portotabellerna för inrikes både vid köp hos ombud och vid köp online via Skicka direkt (för privatpersoner, alltså inte företag med andra avtal osv, förstås). Maxvikt för brev (spårbart eller inte) är enligt tabellerna 2kg. Därefter är det postpaket, som är spårbara och försäkrade, från maxvikt 3kg och uppåt.

I vilket fall, sak samma. Jag tar inget ansvar vid frakt, men jag skriver det direkt i annonsen så att det är supertydligt att det är det som är dealen. Vilket också är giltigt enligt köplagen. I ditt fall hade jag haft is i magen och avvaktat. Är det skickat spårbart så har du ju ett kvitto på att du lämnat in paketet. Kan du visa att paketet är skickat och att köparens uppgifter stämmer på paketet, så bör det vara lugnt.
 
Jag fick just hem ett stort brev (mindre låda) som kom från USA. Det skickades i Mars och hittade äntligen hem till mig nu i September... Man undrar lite om det legat längst ner, längst in i ett mörkt rum som plötsligt skulle tömmas och de "råkade" hitta min försändelse? :D

Jag har oxå skickat ett paket värt ca 10.000:- som försvann. Det var försäkrat. Jag fick ersätta köparen och postnord ersatte mig med hela summan. (Detta var dock några år sedan)

Jag hade inte varit orolig än om försändelsen suttit fast någon vecka. Med tanke på Covid-19 får man räkna med betydligt längre leveranstider än normalt och då är alltså PostNord segt i vanliga fall. :rofl:

Kanske pga corona som post/pakt inte går så snabbt ifrån usa till andra länder och tvärtom.
 
Det var hon på posten som vägde det, och fixade med frakten. Jag är inte dum i huvudet 🙈
Nej det var inte försäkrat som sagt......

Att personalen väger och fixar portot är absolut ingen garanti för att det blir rätt tyvärr. Har fått post felfrankerat både hos ombud och på postens företagscenter.

Om du skickat spårbart borde du kunna se paketets mått och vikt under försändelseinformation, utifrån det kan du själv avgöra om det skulle kunna vara felfrankerat eller inte.
 
Jättebra tråd det här. Jag har skickat och tagit emot via PostNords "Skicka lätt" många, många gånger och det har varit väldigt smidigt. Men jag hade ingen aning om att de inte tar ansvar för försändelsen, jag trodde det var hela vitsen med att skicka det spårbart (att jag överlämnar risken till distributören)? Vad är annars vitsen? Att köparen inte kan luras och säga att den inte fått försändelsen trots den hämtat ut den?
 
Jättebra tråd det här. Jag har skickat och tagit emot via PostNords "Skicka lätt" många, många gånger och det har varit väldigt smidigt. Men jag hade ingen aning om att de inte tar ansvar för försändelsen, jag trodde det var hela vitsen med att skicka det spårbart (att jag överlämnar risken till distributören)? Vad är annars vitsen? Att köparen inte kan luras och säga att den inte fått försändelsen trots den hämtat ut den?

Skicka lätt (max 1kg respektive max 2kg) är inte försäkrat. Jag använder tjänsten för att det är billigt jämfört med frimärken, imo, och för att många köpare känner att det är en trygghet - dels att de ser att jag bokat frakt och lämnat in när de betalat, dels att brevet går att följa så att en åtminstone kan se var det är osv. Det är också mindre risk för att det hamnar hos fel mottagare (hämtas hos ombudet istället för brevlådan), antar jag.
 
Alltså, det finns ju ingenting att polisanmäla. Eller ja, de är väl skyldiga att upprätta en anmälan men det kommer ju läggas ned omgående. Du har ju inte gjort dig skyldig till något och det finns bevis på att du har lämnat ifrån dig paketet enligt överenskommelse. Så hon kan ju hota och polisanmäla bäst hon vill. Och du bör inte betala en krona till henne än - du vet ju inte om paketet kommer att komma fram.
 
Jättebra tråd det här. Jag har skickat och tagit emot via PostNords "Skicka lätt" många, många gånger och det har varit väldigt smidigt. Men jag hade ingen aning om att de inte tar ansvar för försändelsen, jag trodde det var hela vitsen med att skicka det spårbart (att jag överlämnar risken till distributören)? Vad är annars vitsen? Att köparen inte kan luras och säga att den inte fått försändelsen trots den hämtat ut den?
Precis vad jag sa till dom! Aldrig mer postnord.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 130
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 594
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 944
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp