Vem är bäst lämpad att sköta våra skogar? (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Jag tror det beror på för mkt trampskador och för mkt gödsling ex av häst på särskilda områden. Och jag tror du har betesmark , inte ängsmark, för på ängsmark kan man inte så in med frön bara sådär.
Vi har konventionell odling, betesmarker och vallar med, så jag är helt klar över skillnaden.
Så nej, men det är inte viktigt. :)
 
Finns det belägg för att små skogsägare vanligen skulle vara måna om naturvärdena i sin skog - och för att de sköter skogen på ett sätt som överensstämmer med det?
Ja, den sk bondeskogen har högra artrikedom, oftare äldre träd. Därför att den inte har drivits lika hårt som bolags/allmäningar o kyrkoskogar
 
Men det gör de tyvärr ofta i praktiken. Skogsbruket är uruselt vad gäller naturvärdena och miljömålen; bidrar inte positivt till ett enda vid det som för närvarande är konventionellt skogsbruk.
Som privat skogsägare i södra sverige ställer vi mellan 10 och 15% av marken till naturmark enligt certificeringsavtal vilka industrier gör liknande?
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
14 010
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp