Vem är svensk?/Svenskhetsbegreppet

Fast det är ju också lite feltänk. Vi ska INTE låta nassarna sno vår flagga och jag har inga problem med att vara stolt över min svenska bakgrund utan att vara rasist. Jag har heller inga problem med att flagga (förutom att jag rent praktiskt är livrädd att något ska gå fel när jag hissar/halar flaggan...) för jag är svensk och det är också min flagga.

Håller med, men det är så det har blivit känslomässigt i mig. Jag är räddare för att någon ska uppfatta mig som någon som överhuvudtaget hyser rasistiska åsikter än jag är stolt över mitt ursprung och min flagga. Känner mer att "världsmedborgare" lockar mig som epitet än svensk, just för att det inkluderar alla och exkluderar ingen.
 
Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)
När man är medborgare och har flyttat hit mentalt? Känner sig svensk.

Så det är en känsla i personen som flyttat, inte i en annan person. Om man tänker från en annan persons perspektiv kan man ju bara gå rakt av på juridiken, svenska medborgare är såklart svenska medborgare.

(vänd på det, om man är en svensk familj som flyttat till England, när är man då en engelsk familj? Antagligen när man har medborgarskap och känner sig mer engelsk än svensk? Det går kanske snabbare om man känner att landet man lämnade inte är helt beboeligt längre, eller man vet att man inte tänker flytta tillbaka oavsett?)
 
Håller med, men det är så det har blivit känslomässigt i mig. Jag är räddare för att någon ska uppfatta mig som någon som överhuvudtaget hyser rasistiska åsikter än jag är stolt över mitt ursprung och min flagga. Känner mer att "världsmedborgare" lockar mig som epitet än svensk, just för att det inkluderar alla och exkluderar ingen.

Det är naturligtvis upp till var och en men personligen tänker jag slåss med näbbar och klor för att nassarna inte ska få sno flaggan.

Vi ska inte glömma att i många kris- och krigssituationer har den svenska flaggan stått för säkerhet och trygghet :)
 
Senast ändrad:
Håller med, men det är så det har blivit känslomässigt i mig. Jag är räddare för att någon ska uppfatta mig som någon som överhuvudtaget hyser rasistiska åsikter än jag är stolt över mitt ursprung och min flagga. Känner mer att "världsmedborgare" lockar mig som epitet än svensk, just för att det inkluderar alla och exkluderar ingen.
Den rädslan bör du skippa. Av rent principiella skäl.
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 831
Senast: Ramona
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 406
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 058
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp