vem avlar man för?

Sv: vem avlar man för?

Kan bara tala för min häst här, han stimuleras alldeles tillräckligt och ju mer stimulans o kondition desto värre blir det!

Återigen till hundvärlden, en hund med mkt motor, mkt kamplust, hög skärpa den tröttar du ALDRIG ut, den tröttar ut DIG:)Så det gäller att överlista, ge RÄTT stimulans och vara lagom dominant=svårt!

Samma gäller säkert för hästar.

Personligen resonerade jag så här när jag köpte mitt föl med tysk dressyrstam; Jag vill ha ett föl av bra dressyrstam för då får hästen trevliga gångarter som gör det meningsfullt att träna dressyr och det kändes roligt att välja ett föl efter känd hingst. Man var allt lite stolt och mallig... Jag är ingen nybörjare på häst, över trettio år med hästar av olika ras o typ, men jag måste ju ändå kalla mig för fritidsryttare eftersom jag helst låter bli att tävla. Lägger ner massor med tid o pengar på träning dock!
Just som jag tänkte inför hästköpet, så tror jag att många tänker, fritidsryttarna med lite ambition alltså. Det är inte så kul att sitta och harva runt på dressyrträningar på en häst utan gångarter heller så visst är det jättesvårt att hitta rätt:confused:

Fast, om jag får tjata lite till om Pontusavkommorna - de hade gångarterna med:love:
 
Sv: vem avlar man för?

Angely skrev:
Varför avla på hästar för hobbyryttare i stället för att avla på bättre temperament hos tävlingshästar?

Därför att det temperament en tävlingshäst behöver ha för att "tända till" inte alltid är det en fritidsryttare behöver. Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag vill verkligen inte ha en häst som är lätt att "tagga", men den ska självklart inte vara flegmatisk. Dessa hästar finns förstås inom halvblodet fortfarande, men jag har insett att de är svåra att hitta och istället för att flänga land och rike runt har jag vänt mig till en annan ras - som är full av den sorts individer som jag vill ha! :love:

Glömde säga också att jag har verkligen inget behov av en häst med 10 på gångarterna. Har stora problem med att sitta ner ordentligt på en häst med 10-mässig trav.
 
Senast ändrad:
Sv: vem avlar man för?

kl

Det kanske är så att halvblodet snart har spelat ut sin roll som fritidshäst och de som inte håller måttet för tävling kommer att bli billiga hästar typ som en travhäst som inte lyckats på banan?

Jag håller med Tretjak, oehört mkt av hästens temperament är medfött. Det har jag sett på de stuterier jag jobbat på där föl fötts upp i samma miljö/fått samma hantering, med samma stostam men efter olika hingstar.
 
Sv: vem avlar man för?

tretjak skrev:
Det låter ju inte så dumt faktiskt. Men hur fördelar de eller identifierar vilka linjer som passar var? Eller är det sådant som finns med sedan lång tid tillbaka vilka linjer som används till vad? Ursäkta om frågorna är korkade men som sagt jag är inte så väl insatt!:o

De har avlat så länge, så de har det mer uppdelat än vad vi har här i Sverige. Inga frågor är korkade tycker jag.
När det gäller temperamentet hos tävlingshästarna så tror jag att fritidsryttare ofta har svårt att klara av den motorn som man vill att en tävlingshäst ska ha precis av den anledningen som någon skrev att de inte stimulerar sina hästar varje dag. Jag drar inte alla över en kam, men jag har ett par vänner som rider sina hästar ca 2-3 ggr i veckan i skogen på sina hästar, inget mer och vissa veckor inte alls, och de skulle inte vilja ha den motorn som man vill ha i tävlingshästen. De har valt en annan ras som de kan låta gå i hagen övrig tid utan att den blir het att rida eller understimulerad av det. Ska tillägga att hästarna sköts pedantiskt i övrigt, så det är för att de inte är intresserade av själva ridningen och träning av hästarna som de inte lägger mer tid på detta. Man har sina hästar till olika ändamål, inget är bättre eller sämre, bara man själv och hästen trivs med situationen, men jag tror generellt att man vill ha olika temperament på en tävlingshäst och en fritidshäst.
 
Sv: vem avlar man för?

*lånar*

Jag har ett halvblodssto e Torboldt, ue Lansiär. Hon är sådan att hon kan stå i en vecka och sedan kan man skritta ut barbacka ut i skogen utan problem. Dessutom har hon 8 mässiga gångarter. Visst hon kommer aldrig tävla OS men jag klarar mig ändå.

Trots detta så är hon inte seg eller på något sätt trög att rida.

När hon var dräktig så red jag inte henne på nästan ett år. När jag sedan började rida så var det inga som helst problem. Inga bockningar, inga stegringar eller liknade. Min sambo red ut på henne i skogen utan träns med bara grimma och grimmskaft (han hade glömt tränset hemma) och han har bara ridit i tre år.

Men hon är för den saken skull som sagt inte trög. Dessutom så verkar hon ärva ner sitt temprament till sina föl. Var och hälsade på hennes andra föl som står uppe i Karlstad på lantbrukskolan. Kiara heter hon. Precis lika snäll och cool som sin mamma men heller inte trög.

Så visst finns det bra "fritidshästar" med bra gångarter det gäller bara att hitta dem.

Mvh

Tora
 
Sv: vem avlar man för?

Tora skrev:
*lånar*

Jag har ett halvblodssto e Torboldt, ue Lansiär. Hon är sådan att hon kan stå i en vecka och sedan kan man skritta ut barbacka ut i skogen utan problem. Dessutom har hon 8 mässiga gångarter. Visst hon kommer aldrig tävla OS men jag klarar mig ändå.
Tora

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Men jag begriper fortfarande inte tanken att avla fritidshästar för att de ska stå i veckor och aldrig prestera. Det är väl bättre att hästmänniskor anpassar sig efter hästarnas behov och stimulerar dem mer? Kan man inte göra det själv finns det medryttare. Har mkt svårt att se framför mig framgången i en annons som lyder:

"Fritidshäst säljes, kan stå i veckor utan att bocka eller stegra, har ingen jobbig supergång, lär inte prestera i tävling, men är snäll och rar. Passar ryttaren som egentligen inte har tid att ha häst men vill rida ändå."
 
Sv: vem avlar man för?

Jag tycker att bruksprovet skulle ändras lite. En vecka känns lite lite för att bestämma en individs bra och dåliga sidor. Det kommer visserligen att bli dyrare, men kommer också (förhoppningsvis) att ge mer.

Låt alla hingstar gå ett lätt terrängprov. Att rida ut i skogen o skutta över några stockar ska alla klara av. Då ser man om de kan gå själva, bjuder framåt och är ridbara o inte går upp i luften eller dylikt.

Dressyrtalanger borde kunna ta sig över en oxer på 1,10 utan ryttare och hoppa en bana på 0,90 med ryttare, hur dressyrstammade de än är. De ska ju trots allt vara ridbara överallt.

Hopphästarna ska kunna ridas i en trevlig form o svara på hjälper som inte enbart innefattar ridning på hinder.

Höga gångartspoäng/hoppoäng/exteriör ska inte kompensera usla ridbarhetsbetyg.

Alla hingstar ska efter bruksprov tävlas. Behöver inte vara för satsning på elitnivå, men LA ska de väl kunna klara av. Tävlingsmeriten visar oxå att temperamentet är hanterbart. Visst att hingstar som betäcker kan vara knepiga, men de betäcker ju inte året runt. På senhösten kan man ju ut o tävla på dem.

Ridbarheten skall prioriteras. Låt inte alltid testryttarna vara karlar, de flesta ryttarna i vårt land är trots allt tjejer, utan vikt, styrka o längd som hos en man.

Några tankar...
 
Sv: vem avlar man för?

Du tar nog dumhetspriset här i dag... Vem f-n har sagt att bara för att man är sk fritidsryttare så rider man en gång i veckan när det är sol ute typ? Vi har haft ett strikt upplagt träningsschema i tre år på vår häst, och har skrivit dagbok, gått kurser, rider för högt utbildad dressyrtränare, gått tömkörningskurser m m. Jag har haft två medryttare på honom under graviditeten och har nu en kvar av dessa plus att jag själv rider förstås.

Jag tycker att du ska plocka bort din nedlåtande attityd gentemot fritidsryttare här - hur gammal är du, vad har du för utbildning, vilken nivå tävlar du på och hur många års erfarenhet har du själv? Din attityd och dina uttalanden här tyder på låg ålder, lite eller ingen ödmjukhet samt ej så lång erfarenhet - men jag kan ju ha fel förstås...
 
Sv: vem avlar man för?

Sara-Ida skrev:
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Men jag begriper fortfarande inte tanken att avla fritidshästar för att de ska stå i veckor och aldrig prestera. Det är väl bättre att hästmänniskor anpassar sig efter hästarnas behov och stimulerar dem mer? Kan man inte göra det själv finns det medryttare. Har mkt svårt att se framför mig framgången i en annons som lyder:

"Fritidshäst säljes, kan stå i veckor utan att bocka eller stegra, har ingen jobbig supergång, lär inte prestera i tävling, men är snäll och rar. Passar ryttaren som egentligen inte har tid att ha häst men vill rida ändå."

Är hästarnas behov i grunden att bli ridna, tävla och prestera kan man då fråga sig. Vi människor avlar på de gener som lämpar sig bäst för detta eftersom vi vill att hästarna ska göra detta, så det är våra behov vi ser till i första hand där, inte hästarnas som i årtusenden har betat på stäpperna utan att behöva prestera mer än att försöka finna föda och vatten samt att föröka sig.
När det t ex gäller mina vänner så lägger de nog ner mer tid på sina hästar än vad många andra gör som rider dagligen, det är inte tillräckligt med tid som gör att de inte rider mer, de är intresserade av hästar, men inte så mycket av själva ridningen i sig.
Har man nu avlat fram djur som "kräver" daglig stimulans genom att ridas i stort sett dagligen så får de människorna som vill det ägna sig åt det, men det finns som sagt många människor som "bara" vill ha en skogsmullehäst att kunna ha trevligt ihop med och inte behöva vara livrädda innan sina uteritter. Hästar som är framavlade för tävling passar inte alltid som skogsmullar.
Kontentan blir nog att man medvetet får ha olika avelsinriktningar eftersom skillnaden i bl a temperament är så stor, och vem vill ha en 10-poängstrav att skumpa runt i sadeln på när man rider ut, de hästarna som har de gångarterna är oftast inte så bekväma att sitta på.
Jag kan tycka att det redan börjar bli uppdelat, det finns folk som är bara använder "toppindivider" som är inriktade på antingen hoppning eller dressyr i aveln, sedan finns det andra uppfödare som som försöker avla fram mer allroundhästar. I vilken ordning temperamentet kommer när man sållar ibland kriterierna vet jag inte, det skulle vara mycket intressant att göra en undersökning på detta, min känsla är bara att de som specialicerar sig på någon gren prioriterar hästen kapacitet framför ett stabilt temperament, och tvärtom med de som avlar allroundhästar, men det är bara mina spekulationer.
 
Sv: vem avlar man för?

tretjak skrev:
Du tar nog dumhetspriset här i dag... Vem f-n har sagt att bara för att man är sk fritidsryttare så rider man en gång i veckan när det är sol ute typ? Vi har haft ett strikt upplagt träningsschema i tre år på vår häst, och har skrivit dagbok, gått kurser, rider för högt utbildad dressyrtränare, gått tömkörningskurser m m. Jag har haft två medryttare på honom under graviditeten och har nu en kvar av dessa plus att jag själv rider förstås.

Jag tycker att du ska plocka bort din nedlåtande attityd gentemot fritidsryttare här - hur gammal är du, vad har du för utbildning, vilken nivå tävlar du på och hur många års erfarenhet har du själv? Din attityd och dina uttalanden här tyder på låg ålder, lite eller ingen ödmjukhet samt ej så lång erfarenhet - men jag kan ju ha fel förstås...

Relax... var är ditt sinne för humor? Du missar du poängen helt och hållet. Verkligen. Det handlar INTE om att se ner på fritidsryttare - förstås. Det handlar om att man inte kan avla med mål att ta fram hästar som inte ska röra på sig regelbundet och inte prestera, apropå inläggen tidigare. Förstår du nu vad jag menar? Annars kan jag pm:a dig.
 
Sv: vem avlar man för?

Förstår fortfarande inte var du har fått det i från att man skulle avla fram hästar för att de inte ska röra på sig? En allroundhäst som fungerar både ute i skog o mark, på tävlingsbanan på den nivå de flesta sitter och "harvar" på nämligen lättare klasser, en häst som man kan ta med på en kurs utan att den flippar ut p g a att det är nyheter runtomkring den, en häst som sambon kan gå ut och fylla på vatten till utan att riskera liv o hälsa, en häst med bra rörelser utan att för den skull de behöver vara 10-mässiga, trevlig och hållbar exteriör, en häst som har skallen med sig m m, det är vad jag efterlyser.

Jag tror inte NÅGON är ute efter att få fram en häst som inte ska arbeta, som är lat och som varken kan hoppa eller gå lätta dressyrklasser. En sak som är säker, fritidsryttarens häst är säkerligen mer aktiverad dygnet runt än vad en tävlingshäst på elitnivå är, de flesta fritidshästar får nämligen gå ute i hagar m gräs och i grupper, inte i en sockerbits stor grushage ensam. De rids oftast dagligen, blandat bana och terräng.
Vilka hästar är egentligen mest understimulerade då?

Nu var det inte det diskussionen handlade om men dumheter måste bemötas.

Personligen har jag lärt mig en läxa att inte välja efter hingsten på modet utan att verkligen försöka hitta linjer som man kan identifiera som passande för allroundbruk - eller byta ras om nu det svenska halvblodets goda egenskaper redan har drunknat i tyskar och andra...
 
Sv: vem avlar man för?

De flesta hästmänniskor jag känner (oavsett vilken ras de äger eller letar efter) vill inte ha en flegmatisk sak de kan rida två ggr i veckan. Men inte heller något med 10-poängsgång/1,60 m hoppförmåga på 175 cm.

Utan en bussig, trevlig, lättriden och psykiskt stabil allroundhäst som både kan hoppa lite (t ex med tonårsdottern) samtidigt som den har hyfsat lätt för dressyr, är cool i skogen och okomplicerad att hantera från backen samt håller sig frisk och skadefri vid normal ridning/hästhållning. Den ska helt enkelt vara väldigt "lagom".

Jag har bekanta som har halvblod som knappt är ridbara om de fått stå en dag trots 12 timmars utevistelse i jättehagar (för att inte tala om när de ska sättas igång efter en av alla dessa konvalecenser), hästar som kräver 110% koncentration och konstant sysselsättning vid uteridning, hästar som det inte går att hitta medryttare till pga att alla blir livrädda vid provridningen eftersom hästen ifrågasätter alla nya ryttare. Och det är ändå rutinerade ryttare som har 30-35 års erfarenhet som äger dessa hästar. Var hittar man en läromästare?

Inte undra på att "raggsockorna" blivit så populära, ridskolorna köper lettiskt och antalet udda hästraser ökar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: vem avlar man för?

Sara-Ida skrev:
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Men jag begriper fortfarande inte tanken att avla fritidshästar för att de ska stå i veckor och aldrig prestera. Det är väl bättre att hästmänniskor anpassar sig efter hästarnas behov och stimulerar dem mer? Kan man inte göra det själv finns det medryttare. Har mkt svårt att se framför mig framgången i en annons som lyder:

"Fritidshäst säljes, kan stå i veckor utan att bocka eller stegra, har ingen jobbig supergång, lär inte prestera i tävling, men är snäll och rar. Passar ryttaren som egentligen inte har tid att ha häst men vill rida ändå."


Du har verkligen missat hela poängen. Har du aldrig varit med om att det inte går att rida hästen på ett tag. Det kan vara sommarbete, boxvila, jag är sjuk, hästen är sjuk m.m.

Vad jag menar är att hästen skall gå att hantera utan hysteriska utbrott trots att den har stått i en vecka.

Vem har sagt att jag inte vill tävla. Det som är skillnaden är att med denna hästen så kommer jag faktiskt i väg på tävling och träning därför att hästen är hur cool som helts på nya ställen.

Det bästa hade ju självklart varit att ha en häst med kapacitet för OS och så pass mentalt stabil att vem som helst klarar av att rida den var som helst under alla situationer.

Problemet är väl att för att klara av att gå de riktigt höga klasserna så kanske hästen måste ha ett visst temprament. Och det är det tempramentet som "normal ryttaren" kanske inte alltid klarar av.

Jag vill kunna hitta på dumheter med min häst som att rida i full rulle barbacka över en sommaräng men jag vill också dagen därpå kanske kunna hoppa en 130 bana (det högsta den här mesen har vågat hoppa :D ).

Mvh

Tora
 
Sv: vem avlar man för?

Ja, jag har varit med om att hästen måste stå en vecka. Men det är inte vad jag menar. Jag diskuterar vad som ska vara avelsmålet, inget annat. En häst som har kapacitet att gå riktigt långt - svår klass! - har i grunden massor av energi och behöver röra på sig (och det mår f ö alla hästar bra av, det tror jag alla håller med om). De behöver inte tävlas, men är gjorda för att använda musklerna, precis som vi. De är inte dumma, har inget tufft eller konstigt temperament. Men de kräver engagemang. Då är frågan: hur ska vi tackla det problemet? Ska vi lägga tonvikten på svårklasshästar av internationell klass eller inte? Eller så kallade fritidshästar, ngt mellanting? På något sätt påminner diskussionen om Tolling; eliten eller bredden. Prioritera eliten, menar jag. Fritidshästarna finns redan.

Obs – mitt inlägg ovan som vissa ondgjorde sig över var ironiskt och överdrivet och inte riktat specifikt mot dig eller mot någon annan. I grunden menar jag allvar. Det är inga dumheter. Det är att debattera.
 
Sv: vem avlar man för?

Se svaret nedan. Återigen - det handlar inte om dumheter. Det är att debattera. Om du känner dig provocerad är det förmodligen för att du inte förstår vad jag menar.
 
Sv: vem avlar man för?

Ja men det är ju det som är problemet. Man skall avla för eliten och de medelmåttor som då uppstår skall fritidsryttarna ha. Problemet då är att tempramentet inte håller för skogsmulle ridning. Utan du står där med en häst som måste ridas ordentligt minst 6 dar i veckan annars kommer du ha en häst som mer står på bakbenen än alla fyra.

Det är väl där man debaterar vad det är för temprament man avlar på. Dressyrhästen hade ju ett mycket sämre mätbart temprament. Det bästa är att läsa Ridsport där det står mer utförligt hur experimentet gick till väga och vad för resultat man fick.

Mvh

Tora
 
Sv: vem avlar man för?

Helt rätt jag förstår inte alls dina inlägg och vad de har med diskussionen att göra, det verkar mest bestå av oförskämdheter och att du förutsätter att din omvärld består av mindre vetande personer.

Märkligt och inte särskilt konstruktivt. Du har inte funderat på att det kanske är du som inte förstår vad vi andra talar om här?
 
Sv: vem avlar man för?

Skulle det vara jättehemskt om vi fortsätter o avla halvblodet som tävlingshäst? Kan inte "fritidsryttarna" söka sig till andra raser med ett temprament de eftersträvar? Inte min åsikt direkt( bäst att klargjöra det:o ) utan bara en tanke.
 
Sv: vem avlar man för?

Sara-Ida skrev:
Ja, jag har varit med om att hästen måste stå en vecka. Men det är inte vad jag menar. Jag diskuterar vad som ska vara avelsmålet, inget annat. En häst som har kapacitet att gå riktigt långt - svår klass! - har i grunden massor av energi och behöver röra på sig (och det mår f ö alla hästar bra av, det tror jag alla håller med om). De behöver inte tävlas, men är gjorda för att använda musklerna, precis som vi. De är inte dumma, har inget tufft eller konstigt temperament. Men de kräver engagemang. Då är frågan: hur ska vi tackla det problemet? Ska vi lägga tonvikten på svårklasshästar av internationell klass eller inte? Eller så kallade fritidshästar, ngt mellanting? På något sätt påminner diskussionen om Tolling; eliten eller bredden. Prioritera eliten, menar jag. Fritidshästarna finns redan.

Obs – mitt inlägg ovan som vissa ondgjorde sig över var ironiskt och överdrivet och inte riktat specifikt mot dig eller mot någon annan. I grunden menar jag allvar. Det är inga dumheter. Det är att debattera.

Jag kan förstå att det är roligare att avla fram elithästar - det är ju mer prestige. Men hur många är det som rider svår klass egentligen? Inte särskilt många egentligen om man jämför med hur många som inte gör det. Och visst kan man ha som avelsmål för halvblodet att bara avla mot svårklasshästar - men då tror jag också att konsekvensen blir att allt fler söker sig till andra raser, vilket i sin tur betyder att det svenska halvblodet kommer att minska avsevärt i antal. Är man beredd att "offra" sin plats som en av Sveriges största raser för att uppnå den ultimata tävlingshästen? Och var gör man av de hästar som inte har kapacitet till svår klass men som fritidsryttarna inte vill befatta sig med?

Sen det där att alla hästar behöver röra på sig: Visst behöver de det, men jag kan inte se varför de inte skulle kunna göra det i hagen (förutsatt att de inte står i en liten sjukhage)? Rider gör du för din egen skull, inte för hästen. Den är nog hellre ute och busar med sina kompisar än gör krumelurer eller hoppar hinder med dig ;) .
 
Sv: vem avlar man för?

Sant:bow: Vad gör hästen i det fria;) Håller med "Thesen" om att det inte är bra att "elitisera" halvblodet, men då är det i alla fall upp till stoägaren vad den vill få fram för häst.
 

Liknande trådar

T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Mabuse
·
M
Trav Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp