Vem bestämmer värdet på hästen vid höjning av livvärdet?

Karoliten

Trådstartare
När man köpt en häst kan man enligt IF inte livförsäkra hästen i högre summa än det belopp den köpts för. Men om hästen ökar i värde efterhand kan jag som äg öka livvärdet eller måste det göras en värdering av hästen?
 
När man köpt en häst kan man enligt IF inte livförsäkra hästen i högre summa än det belopp den köpts för. Men om hästen ökar i värde efterhand kan jag som äg öka livvärdet eller måste det göras en värdering av hästen?
Aldrig hört att man måste göra någon värdering. Man kan nog uppge tex tävlingsmeriter eller utbildningsnivå. Veterinärbesiktning behövs väl ofta om det är större höjningar.
 
När jag hade mitt sto första svängen (av två), köpte jag henne för 7000:- (vbl. travare) och försäkrade i Folksam. Efter något år höjdes livvärdet till 20 000:-. Det gjordes i samråd med försäkringsbolaget (telefonsamtal), som menade att de ansåg henne vara värd det eftersom hon startat distansritt och tränades för det. Nu är det iofs några år sedan, och jag kan inte svara på om förfarandet varit annorlunda om det rört sig om större belopp. Som det nu var begärde de inte in någon form av dokumentation.
 
När man köpt en häst kan man enligt IF inte livförsäkra hästen i högre summa än det belopp den köpts för. Men om hästen ökar i värde efterhand kan jag som äg öka livvärdet eller måste det göras en värdering av hästen?
Det kan man göra. Nu har jag aldrig haft If men folksam och agria och jag har ringt och diskuterat med dem varför jag har ansett att värdet har höjts och det har inte varit några problem. I några fall har det varit att hästen köpts billigt pga andra orsaker än att hästen faktiskt inte är värd mer, dvs. inköpspriset speglar inte hästens faktiska värde och i andra fall efter utbildning. Olika bolag har olika villkor för när de vill ha en veterinärbesiktning innan höjningen kan gå igenom.
 
När man köpt en häst kan man enligt IF inte livförsäkra hästen i högre summa än det belopp den köpts för. Men om hästen ökar i värde efterhand kan jag som äg öka livvärdet eller måste det göras en värdering av hästen?

jag har höjt mer än standardhöjningen, då 10000 kr/år. Försäkringsagenten kom ut och värderade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 328
Senast: Habina
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 752
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 705
Senast: Hedinn
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 695
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp