Vem bestämmer över amningen?

En fundering. Hur skulle ni resonera om pappan istället KRÄVDE att mamman skulle amma för det är bäst för barnet (eller annat argument)? Visst känns det konstigt att han skulle få bestämma något sådant? Varför är det då plötsligt ok att han skulle bestämma att mamman inte fick amma? Är det bara kvinnans kropp i ena fallet?
Det är ju iofs ingen som sagt att mannen ensamt ska få bestämma något om amningen. Det enda vi har pratat om är till vilken grad hans önskemål också ska räknas och till vilken grad föräldrar kan komma överens tillsammans.
Önskemål är inte samma sak som krav.
 
Det är ju bara det ena som kräver tillgång till kvinnans kropp.
Att inte amma efter man fött påverkar kroppen. Ska man pumpa kräver det också ”tillgång”. Det är ju inte direkt så att tuttarna struntar i att producera mjölk på en gång. Och om vi ska vrida det så, att säga till en vuxen att hen inte får tatuera sig eller göra hål kräve regler inte tillgång till kroppen men påverkar fortfarande personens egen bestämmanderätt över sin kropp.
 
Det är ju bara det ena som kräver tillgång till kvinnans kropp.
Men det är ju en enorm kränkning av en person att försöka kräva något sådant? Kan du inte se det?

De enda gångerna jag hört om något liknande är när det handlat om misshandelsrelationer (psykisk eller fysisk misshandel).
 
Men det är ju en enorm kränkning av en person att försöka kräva något sådant? Kan du inte se det?

De enda gångerna jag hört om något liknande är när det handlat om misshandelsrelationer (psykisk eller fysisk misshandel).
Nej, faktiskt inte? Inte så länge det är utifrån barnets perspektiv (relationen, fått för sig att ersättning är bättre eller vad det nu kan vara) . Om det skulle vara för kvinnans brösts utseende osv är det såklart en annan sak.

Som jag redan skrivit: att amma var viktigt för mig och hade sambon varit av annan åsikt hade vi diskuterat det. Men jag ser inte att jag skulle ha ensam bestämmanderätt för att jag är kvinna? (Så länge det gäller att jag vill amma).
 
En fundering. Hur skulle ni resonera om pappan istället KRÄVDE att mamman skulle amma för det är bäst för barnet (eller annat argument)? Visst känns det konstigt att han skulle få bestämma något sådant? Varför är det då plötsligt ok att han skulle bestämma att mamman inte fick amma? Är det bara kvinnans kropp i ena fallet?

Det är väl inte någon som tyckt att det är ok att pappan ska bestämma att mamman INTE får amma. . Vem ställer du din fråga till?
 
Det är väl inte någon som tyckt att det är ok att pappan ska bestämma att mamman INTE får amma. . Vem ställer du din fråga till?
Allmänt. Han vill också mata = annat än amning. OK, omformulering till att partnern ska önska att mamman ammar när hon själv vill välja bort amningen då? Varför ska den icke-ammande ens ha något att säga om den ammandes kropp och val? Jag har mycket svårt att förstå det. Anknytningen sitter inte i tuttarna och maten.
 
Allmänt. Han vill också mata = annat än amning. OK, omformulering till att partnern ska önska att mamman ammar när hon själv vill välja bort amningen då? Varför ska den icke-ammande ens ha något att säga om den ammandes kropp och val? Jag har mycket svårt att förstå det. Anknytningen sitter inte i tuttarna och maten.

Jag har svårt att förstå den svartvita syn du visar upp. När det gäller att kunna mata på annat sätt än amning OCKSÅ handlar det inte ett skit om den ammandes kropp eller val utan om den andra personens möjlighet att delta i just matningen som är ett stort behov hos en bebis. Omformuleringen är bara tramsig - eftersom det inte handlar om vad mamman gör utan om vad den andra parten inte har möjlighet att göra.

Om nu många vittnar om att de hade svårt med anknytningen för att bebisen satt fast i mammans tutte och kunde varken tröstas eller matas på annat sätt, så menar du att de ljuger?
 
Har inte läst alla svar men reagerar på att en del som blir provocerade av frågeställningen verkar dra det så extremt åt båda håll med amning eller icke-amning och att pappan skulle bestämma över detta. Jag tolkade frågeställningen mer som att om pappan önskar att få hjälpa till med att mata sitt barn från början har mamman rätt att neka honom det?

Det är säkert en svårt fråga som alla föräldrar borde diskutera innan barnet kommer men få nog gör. Säg att det är ett okomplicerat barn som äter snällt både från bröst och flaska. Då borde det väl vara till allas fördel om pappan kan mata ibland?

Är det inte så lätt så bör föräldrarna så klart prata om det, det måste kännas väldigt jobbigt för den pappa som vill vara delaktig i sitt barn från början att inte kunna tillhandahålla något så basic som mat.

Nu har inte jag barn men har följt flera vänner och bekanta och vissa delar på matningen och hos andra har pappan inget med det att göra med matning innan barnet börjat äta annat än mjölk. Det verkar finnas stora fördelar att dela på matningen tidigt. Ska jag ha barn någon gång så får jag och min partner diskutera hus vi önskar att det ska fungera och sen försöka förhålla oss till det utifrån hur ett ev. barn fungerar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 971
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 168
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 450
Senast: Skralt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp