Vem bestämmer över amningen?

Min första tanke när jag läste tråden var att vi aldrig egentligen har diskuterat hur våra barn ska matas, och att vi inte haft något gällande barnen vi haft ordentligt olika åsikter kring. Inget av det är helt sant dock. Vi har nog aldrig pratat om ifall vi skulle ge enbart ersättning, däremot om/hur mycket/när sambon ska ge flaska samt diskuterat kring amning i vissa situationer när sonen blev lite äldre. Tex huruvida jag borde amma till sömns när sambon skulle lära sig söva sonen på egen hand (dvs utan amning).
När det kommer till olika åsikter diskuterar vi det under en längre period och då visar sig väl vem det är viktigast för, typ (har dock inte gällt amning men tex dop och jobb).
 
Men det vet du inte förrän du testat, och då finns risken att du står där med full produktion i brösten och en bebis som inte vill amma pga för jobbigt eller bara slösuger pga jättemätt på ersättning hela tiden.

Det gör ONT att inte få amma när man har mjölkproduktion. Och hur bra ersättning än är för barn slår det inte bröstmjölk, varken i innehåll eller enkelhet. Vilken förälder där barn klarar sig på bröstmjölk och leverantören trivs med det, önskar sitt barn ersättning?

Och kan säga att om barnets pappa skulle sabba amningen med flaskmatning och ersättning så då skulle han får han ro fan i land också. Jag kliver inte upp och värmer ersättning och blandar för att han ville ha det mysigt. Mys på bara säger jag!

(Jag har dock erbjudit pappan att jag kunde pumpa ibland och han mata med kopp om han ville, omständligt men helt riskfritt som jag förstått det.)

När amningen är helt etablerad efter ett par månader är ju risken att de ratar bröstet om man flaskar någon gång eller två per dag dock rätt liten, däremot tvärt om- att de dissar flaskan är mer vanligt.
Om man vill amma (helt eller del) rekommenderas det ju att amningen ska vara etablerad och funka bra innan man börjar komplettera med flaska. Sen finns det ju fall där man kombinerar tidigare av olika anledningar med lyckat resultat förstås 😊.
 
Om det hypotetiskt sett vore så (har aldrig hört om det) att mannen inte ville att kvinnan skulle amma alls medan kvinnan ville så anser jag att det i det läget faktiskt är kvinnan som får bestämma. Det är hennes kropp som producerar mjölk och har man gott om mjölk så vill man inte ge en massa ersättning i onödan, och det är kvinnan som får lägga massor av tid på att pumpa (som oftast tar mycket längre tid än att amma).
För de flesta funkar dock en kombo bra och jag har då inte hört om någon man som har velat sätta P för all amning?
Hur jämställd man än vill vara så ser våra kroppar olika ut och har lite olika funktioner. Det är liksom faktum.
 
Om det hypotetiskt sett vore så (har aldrig hört om det) att mannen inte ville att kvinnan skulle amma alls medan kvinnan ville så anser jag att det i det läget faktiskt är kvinnan som får bestämma. Det är hennes kropp som producerar mjölk och har man gott om mjölk så vill man inte ge en massa ersättning i onödan, och det är kvinnan som får lägga massor av tid på att pumpa (som oftast tar mycket längre tid än att amma).
För de flesta funkar dock en kombo bra och jag har då inte hört om någon man som har velat sätta P för all amning?
Hur jämställd man än vill vara så ser våra kroppar olika ut och har lite olika funktioner. Det är liksom faktum.
Det har tyvärr jag. Pappor som ber bvc-sköterskan säga till mamman att barnet inte ska ammas längre av någon påhittad orsak. Detta för att de har hört att kvinnans sexlust kommer tillbaka när amningen har avslutats. Tragiskt och helt vidrigt egoistiskt av männen.
 
Ja givetvis? Skulle min man vilja att jag skulle avstå amning för hans skull skulle jag be honom dra åt helvete. Men min make skulle aldrig göra det för han anser precis som jag att det är MITT val.

Varför ska mannens vilja gå före kvinnans och barnets? :confused:

Eller har jag kanske missförstått nåt här?

Jag tänker mig mer situationen att mannen önskar att också kunna mata, utan att ha någon synpunkt på amningen. Vem bestämmer då huruvida det är okej att mannen ger flaska (med en viss risk att det sabbar amningen)?
 
Varför är det så solklart just kvinnans val att avgöra på vilket sätt och av vem två människors gemensamma barn matas?

Det handlar ju inte om att mannens vilja går före, det handlar väl mer om att mannens vilja kan få utrymme överhuvudtaget i frågan?
Har barnet en tydlig preferens får såklart det styra. Det verkar dock som att flertal barn är ok med både bröst och flaska.
Jag tycker det är en ickefråga som löser/borde lösa sej automatiskt. Den som har burit och fött barnet är den enda i familjen som har (om den får mjölkproduktion) ett val. Vill kvinnan amma så ska den självklart göra det för det är fullständigt naturligt, kan/vill inte kvinnan så finns det fullgoda alternativ att ta till. Denna fas i bebisens liv har inget med jämställdhet att göra. Om/att en man skulle förbjuda en kvinna att amma känns otroligt osunt och det förhållandet har nog väldigt mkt större problem att ta tag i.
Att inte FÅ amma sitt barn med full produktion gör ont. Satans ont. Jag fick tyvärr erfara det helt ofrivilligt när vårt barn föddes stilla.

Föda barn och amma kommer alltid ligga på kvinnan. Det blir aldrig ”jämställt”. Det är andra delar av ett liv/förhållande som får jobba på dom frågorna.
 
Det har tyvärr jag. Pappor som ber bvc-sköterskan säga till mamman att barnet inte ska ammas längre av någon påhittad orsak. Detta för att de har hört att kvinnans sexlust kommer tillbaka när amningen har avslutats. Tragiskt och helt vidrigt egoistiskt av männen.
Synnerligen vidrigt!

Har du hört om någon man som velat att man ska avstå helt från amning för att han absolut vill flaska no matter what?
 
Att amning skulle försvåra anknytning är ju helt... ja. Jag vet inte ens var jag ska börja. Tyvärr har mammor redan ett anknytningsförsprång genom graviditeten. Bara där är männen hjälplöst efter. Vår son föddes med snitt, och det gjorde mycket för maken då han tvingades vara ensam med bebis 2-3 timmar då jag låg på uppvaket. Kanske är det där vi måste börja? Delaktighet och att vara med bebis från början? Matningen är en så liten del i det stora hela att det blir absurt att prata om förlorad anknytning pga av amning i min värld. Jag tror snarare att män måste kliva in mer i föräldrarollen och ta plats. Idag har sonen nästan bättre anknytning till sin far än till mig. Men han har jobbat hårt för att nå dit, vabat och tagit hälften av alla dagar med sonen. Frivilligt skickat iväg mig på kvällar och helger för att få vara själv med sonen. Sonen som nu snart är tre ammas för övrigt fortfarande för den som undrade.
 
@MiniLi För att hans beslut då betyder att han bestämmer att jag inte får amma. Att jag går miste om den erfarenheten. Att jag inte får mata mitt barn på det mest naturliga vis. Det vore stört tycker jag.

Att vilja flaskmata OCKSÅ fine. Men säga att jag inte får amma? Inte en chans att jag hade accepterat det. Förstår inte riktigt kopplingen feminism = mannen bestämmer att kvinnan inte får amma.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara ”mannens beslut”. Tvärt om så tänker jag att det vore fint om det kunde vara föräldrarnas gemensamma beslut och att beslutet säkert påverkas av en rad faktorer.
Flaskmata också är väl det som det vanligen berör. Sen är det ju desto svårare om det visar sig att det inte går att kombinera.

”Mannen bestämmer att kvinnan inte får amma” har jag aldrig ens tänkt vore rimligt. Jag har inte svarat i tråden primärt utifrån just jämställdhet men det perspektivet handlar ju såklart om att kvinnor gynnas av att män tar en större roll i föräldraskapet.

Men det vet du inte förrän du testat, och då finns risken att du står där med full produktion i brösten och en bebis som inte vill amma pga för jobbigt eller bara slösuger pga jättemätt på ersättning hela tiden.

Det gör ONT att inte få amma när man har mjölkproduktion. Och hur bra ersättning än är för barn slår det inte bröstmjölk, varken i innehåll eller enkelhet. Vilken förälder där barn klarar sig på bröstmjölk och leverantören trivs med det, önskar sitt barn ersättning?

Och kan säga att om barnets pappa skulle sabba amningen med flaskmatning och ersättning så då skulle han får han ro fan i land också. Jag kliver inte upp och värmer ersättning och blandar för att han ville ha det mysigt. Mys på bara säger jag!

(Jag har dock erbjudit pappan att jag kunde pumpa ibland och han mata med kopp om han ville, omständligt men helt riskfritt som jag förstått det.)
Utifrån vad jag tagit del av så måste det vara väldigt ovanligt att hela amningen slutar funka för att man provar med flaska enstaka gång.
Det känns som något slags orimligt katastrofscenario.


Det har tyvärr jag. Pappor som ber bvc-sköterskan säga till mamman att barnet inte ska ammas längre av någon påhittad orsak. Detta för att de har hört att kvinnans sexlust kommer tillbaka när amningen har avslutats. Tragiskt och helt vidrigt egoistiskt av männen.
Ja det är ju bara stört!

Jag tycker det är en ickefråga som löser/borde lösa sej automatiskt. Den som har burit och fött barnet är den enda i familjen som har (om den får mjölkproduktion) ett val. Vill kvinnan amma så ska den självklart göra det för det är fullständigt naturligt, kan/vill inte kvinnan så finns det fullgoda alternativ att ta till. Denna fas i bebisens liv har inget med jämställdhet att göra. Om/att en man skulle förbjuda en kvinna att amma känns otroligt osunt och det förhållandet har nog väldigt mkt större problem att ta tag i.
Att inte FÅ amma sitt barn med full produktion gör ont. Satans ont. Jag fick tyvärr erfara det helt ofrivilligt när vårt barn föddes stilla.

Föda barn och amma kommer alltid ligga på kvinnan. Det blir aldrig ”jämställt”. Det är andra delar av ett liv/förhållande som får jobba på dom frågorna.
Jag har inte hänvisat till jämställdhet här (tror jag inte?) så jag vet inte varför du argumenterar på det sättet. Det handlade ju om män som önskar få vara delaktiga i matningen, det har aldrig handlat om att män ska förbjuda eller liknande.
Man pratar väl med varandra i en relation? Jag förstår inte alls varför ”förbjuda” eller ”bestämma” dyker upp när det handlar om gemensamma överenskommelser med gemensam lyhördhet.

Personligen så delar jag inte åsikten rakt av om att den som burit barnet självklart får bestämma själv. Jag vill ha mer gemensamhet i min relation där vi pratar och bestämmer tillsammans.
För oss skulle troligen det landa i amning om det inte gick att kombinera, av olika skäl, men det är inget jag skulle vilja ta för givet utan att jag och partner pratar tillsammans. Jag ser inte varför jag skulle behöva hävda mig mot honom.
 
Att amning skulle försvåra anknytning är ju helt... ja. Jag vet inte ens var jag ska börja. Tyvärr har mammor redan ett anknytningsförsprång genom graviditeten. Bara där är männen hjälplöst efter. Vår son föddes med snitt, och det gjorde mycket för maken då han tvingades vara ensam med bebis 2-3 timmar då jag låg på uppvaket. Kanske är det där vi måste börja? Delaktighet och att vara med bebis från början? Matningen är en så liten del i det stora hela att det blir absurt att prata om förlorad anknytning pga av amning i min värld. Jag tror snarare att män måste kliva in mer i föräldrarollen och ta plats. Idag har sonen nästan bättre anknytning till sin far än till mig. Men han har jobbat hårt för att nå dit, vabat och tagit hälften av alla dagar med sonen. Frivilligt skickat iväg mig på kvällar och helger för att få vara själv med sonen. Sonen som nu snart är tre ammas för övrigt fortfarande för den som undrade.
Fast det är ju ingen som har sagt att det är anknytningen i sig? Bara att det är enklare för den som ammar eftersom den i många familjer också spenderar mer tid med barnet.
Självklart går det att få en fullgod anknytning oavsett amning, det beror ju på hur man gör i övrigt.

Frågan gällde väl dock primärt mannens önskan om att få vara delaktig vid just matning. Anknytning var väl mest en bisats i sammanhanget.
 
Fast det är ju ingen som har sagt att det är anknytningen i sig? Bara att det är enklare för den som ammar eftersom den i många familjer också spenderar mer tid med barnet.
Självklart går det att få en fullgod anknytning oavsett amning, det beror ju på hur man gör i övrigt.

Frågan gällde väl dock primärt mannens pnskan om att få vara delaktig vid just matning. Anknytning var väl mest en bisats.
Mannen kan ju sitta med när man ammar om man nu gör det. Så småningom kommer ju barnet börja äta annat än bröstmjölk/ersättning så mannen lär få sin beskärda del av matning i vilket fall. Barnet ska ju äta hela livet.
 
Mång som har svarat har gjort det utifrån hur man bestämt att man ska göra med matningen.
Ponera att er partner uttrycker en önskan om att också få mata, hur ställer ni er till det ifall det innebär att ni inte kan fortsätta amma? (Men ge bröstmjölk i flaska så slipper vi diskussion om ersättning kontra bröstmjölk)

Om min partner hade uttryckt en stark önskan att mata skulle jag ha förutsatt att det innebar att hen också ville ta en del av föräldraledigheten under "amningsperioden", och det skulle därför bli en diskussion om upplägg generellt och inte bara en diskussion om själva matningen. Men självklart skulle jag vara öppen för den typen av diskussion, och tycka att den var bra i princip, alldeles oavsett hur smidigt det var med amningen.
 
Jag tycker absolut att amningen ger ett försprång och påverkar. Mycket just för att det blir tydligt att partnern inte kan amma och inte har alla verktyg. Självklart finns det dock möjligheter att jobba kring det, jag föredrar som sagt att amma.

I övrigt håller jag med @MiniLi om att det inte är självklart att jag ska bestämma matning på egen hand. Inte heller ska ju sambon och jag hade absolut propsat på/lobbat för att amma.
 
Nu blir detta mer inriktat på anknytning och amning i sig än "vem matar barnet" därför att det enligt mig är en myclet större fråga än så. Om jag ser till min egen relation och vårt första barn så kan jag absolut se att amningen gjorde att jag blev den primära anknytningspersonen och det har jag sörjt ibland i efterhand då det tog tid att få oss "lika mycket värda" i barnens ögon OCH det i sin tur påverkar hela relationen med den klassiska kvinnofällan. Kanske inte för alla, men för många. Detta insåg jag dock först i efterhand. Det faktum att jag ammade gjorde att jag var hemma första tiden och det ger en annan möjlighet att knyta an, även om pappan tog (minst lika) stor del av "bebistiden" de timmar han var hemma. Amning är inte svart eller vitt, det är superkomplext och mycket mer än bara mat. Jag förespråkar amning, OM kvinnan är ok med det eftersom det har många fördelar för BARNET. (Som tur är finns det bra alternativ idag dock, om amning av olika fall inte fungerar eller väljs bort). Jag personligen fick kämpa hårt för att få amningen att fungera. Det började med en amningsnapp som var svår att få bort. Lagom tills den var avvand så kom barnet in i den struliga 3-månadersperioden då hon vägrade ta bröstet. Under dessa två perioder hade införande av flaska kunnat äventyra hela amningen och det var (ingen av oss) beredd att riskera. Och detta är inget unikt på något vis, få barn/mammor/familjer har en problemfri amning där man utan problem kan växla med flaska.

Nu väntar vi barn nummer två. Klart vi funderar på om vi skulle göra något annorlunda denna gång men svaret blir nej, om förutsättningarna är desamma. Varför? Därför att nu, med 3 års perspektiv på första barnets spädbarnstid har det jämnat ut sig och allt har gått i perioder. Ibland är mamma viktigast, ibland pappa. Ibland drar mamma ett tyngre lass, ibland pappa. Precis som med allt annat i livet.
 
Ja, jag anser att jag har det. Jag anser också att det är i barnets intresse att ammas framför att få flaskan nu när det fungerar.

Vi har faktiskt testat flaska så jag skulle få sova lite, men bebis vägrar. Ska vi då forsera det i fallet att min man skulle tycka det är mysigt att mata?

Ska jag först amma och sen spendera timmar med att pumpa ut mjölk för att han ska få ge med flaska när brösten finns där och är redo hela tiden utan meck? Jag tycker det är orimligt. Och jag tycker även det är onödigt att blanda in ersättning när jag har mjölk.

Nu har jag en partner som är såpass funtad att om amningen funkar och det är viktigt för mig att inte krångla till det så skulle han inte propsa på nåt som skulle kunna störa det.

Det finns många sätt att gosa med en bebis utan att ge mat.
Jag har inte sagt någonting om att forcera(vilket jag inte tycker att man ska).
Jag var bara nyfiken på om du gav din partner utrymme att också ha önskemål.
 
Fast tror du inte att sista stycket har minst lika stor betydelse som varifrån maten kommer? Om din partner hade haft möjlighet att vara hemma mer, kunnat bära i sjal, vagga, gosa med bäbis mer tid av dygnet så hade det kanske varit annat? Upplever du någon skillnad när han sedan tar sin föräldraledighet?
Självklart upplever jag skillnad när vi bytt av varandra i föräldraledigheten. Men jag vill påstå att det säkert dröjde till ca 18 månaders ålder innan anknytningen kändes likvärdig(vi byttes av vid 8 månader). Men på den punkten har jag bara erfarenhet från en (väldigt känslig) individ. Nr 2 är bara 7 månader än så länge så det är snart dags för byte.
Självklart hade det säkert gjort en skillnad bara av att vi var hemma lika mycket från start men det var inte görbart utifrån ekonomin, någon måste jobba helt enkelt. Men vi har turen att bådas jobb ligger på bara några minuters bilavstånd så hen har ju varit hemma så mycket som möjligt.

Men faktiskt så tycker jag att det varit svårt att se till att de får närhet av varandra den tiden min partner varit hemma, i alla fall de 4 första månaderna. Mina barn har båda varit väldigt krävande när det gäller amning. De har velat äta ofta och länge och har haft ett jättebehov av att snutta. Och för mig så har ju deras behov kommit först.
 
Mannen kan ju sitta med när man ammar om man nu gör det. Så småningom kommer ju barnet börja äta annat än bröstmjölk/ersättning så mannen lär få sin beskärda del av matning i vilket fall. Barnet ska ju äta hela livet.

Min sambo satt ofta med när jag ammade, speciellt i början. Det blev som en mysig familjestund :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 185
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 453
Senast: Skralt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp