Vem betalar hyran?

Myzan87

Trådstartare
Följande senario

Person A bor i en hyreslägenhet, är äldre men har ingen hjälp av hemtjänst eller annan i familjen. A tittas en dag avliden.
Person B (55års ålder) är barn till A och person C (ca 25års åldern) är barnbarn till A. De båda är skrivna hos A trots att de bor utomlands, i ett annat europeiskt land sedan många år. Vet ej något om deras ekonomiska status.

Är det fortfarande dödsboet som betalar hyran? Vad kan man hitta information om den biten?
 
Följande senario

Person A bor i en hyreslägenhet, är äldre men har ingen hjälp av hemtjänst eller annan i familjen. A tittas en dag avliden.
Person B (55års ålder) är barn till A och person C (ca 25års åldern) är barnbarn till A. De båda är skrivna hos A trots att de bor utomlands, i ett annat europeiskt land sedan många år. Vet ej något om deras ekonomiska status.

Är det fortfarande dödsboet som betalar hyran? Vad kan man hitta information om den biten?
Det lär väl vara person A som står på lägenhetskontraktet?
I så fall lär dödsboet betala hyran eftersom det är den som står på kontraktet som är ekonomiskt ansvarig gentemot hyresvärden.

Att vara folkbokförd på en adress har inget med betalningsansvar att göra..
 
Följande senario

Person A bor i en hyreslägenhet, är äldre men har ingen hjälp av hemtjänst eller annan i familjen. A tittas en dag avliden.
Person B (55års ålder) är barn till A och person C (ca 25års åldern) är barnbarn till A. De båda är skrivna hos A trots att de bor utomlands, i ett annat europeiskt land sedan många år. Vet ej något om deras ekonomiska status.

Är det fortfarande dödsboet som betalar hyran? Vad kan man hitta information om den biten?
Glöm i te att de måste ta bort sin folkbokföring
Annars kan det ställa till det när nästa flyttar in
 
Följande senario

Person A bor i en hyreslägenhet, är äldre men har ingen hjälp av hemtjänst eller annan i familjen. A tittas en dag avliden.
Person B (55års ålder) är barn till A och person C (ca 25års åldern) är barnbarn till A. De båda är skrivna hos A trots att de bor utomlands, i ett annat europeiskt land sedan många år. Vet ej något om deras ekonomiska status.

Är det fortfarande dödsboet som betalar hyran? Vad kan man hitta information om den biten?
Den folkbokföringen lär väl inte vara helt enligt reglerna...
 
Den folkbokföringen lär väl inte vara helt enligt reglerna...
Nej det tror jag inte heller den är... men man kanske inte bör anmäla det såhär inför bodelning/begravning
Fast Bs familj kom inte när Bs andra förälder begravdes, de skickade inte ens en blomma.

Och det är inte mej eller min sida utav familjen det gäller som tur är. Dock är det min familj som får ta allt med begravningsbyrå, bouppdelning mm
 
Nej det tror jag inte heller den är... men man kanske inte bör anmäla det såhär inför bodelning/begravning
Fast Bs familj kom inte när Bs andra förälder begravdes, de skickade inte ens en blomma.

Och det är inte mej eller min sida utav familjen det gäller som tur är. Dock är det min familj som får ta allt med begravningsbyrå, bouppdelning mm
Nej självklart inte någon åtgärd. Var mest en notering.

Men vem som ska betala hyran är väl glasklart. Det ska dödsboet göra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Madonna
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 776
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp