Vem började med HORSEMANSHIP?

FrittePower

Trådstartare
Hej,
gör ett arbete på min skola om naturell horsemanship men på en punkt kör jag fast hela tiden. VEM startade naturell HM?? Jag vet att det står för naturlig hästhantering och att det är något människor sysslat med dom närmsta 6000åren lr nåt i stil med det...
Men det finns ju många olika former av hästhantering i dagens samhälle :crazy:
SÅ var det nån organisation i nåt land som bestämde sig för att börja lära ut om naturell horsemanship eller växte det bara fram då en efterfråga kom??

Snälla nån kunnig eller nån som har tips på någon bra sida!!??

Tack för mig,
Kram
 
John Moore har skrivit om det här i Hästfynd nummer 2/2002 (och talat om det på en föreläsning i Knivsta). Artikeln är lång och det är svårt att förkorta den ytterligare men jag kan ge några korta punkter ur den.

Folk i Skandinavien har börjat använda Natural Horsemanship som namn på en viss träningsmetod. Namnet kommer från Pat Parellis bok "Natural Horsemanship", där PP beskriver den sorts träning som bedrivits i Kalifornien sedan århundraden(?) för att få fram bra kofösningshästar. Den träningen kallas ursprungligen för "California Bridle Horse" eller "Vaquero"-traditionen.

Enligt John Moore skulle det vara fel att vi kallar all dagens NH för Natural Horsemanship, eftersom benämningen myntades av Pat P. och bara borde användas om ren "Parelliträning" så att säga. Men det är det namn som fastnat i våra skandinaviska skallar och det är det som sitter.

Du kan kanske få tag i artikeln via Hästfynd? Annars vet jag inte var du kan hitta mer. Kanske Parelli har nån hemsida där han beskriver historien bakom dagens träning?

Sen finns det ju så många olika grenar på det som vi idag klumpat ihop till NH. Det finns indianska metoder, Monty Roberts, Hempfling (om han nu räknas till NH, vet inte, men liknande tankegångar i alla fall?)...

Lycka till i alla fall!
 
Hej!

Den första som satte 'NH-tänkandet' (utan att kalla det så) var en grekisk general vid namn Xenophon.
Han skrev en bok som heter 'The art of horsemanship' för ca 2500 år sedan.
Mycket av det som skrivs i den passar som en smäck in i den filosofi som kallas NH.

Som Pat Parelli sa: "It's so old, it's new again"

En av de som haft störst influens på dagens sk 'NH' är Tom Dorrance som gick bort för en tid sedan.
Han är den som lärt upp de flesta av dagens amerikanska 'NH-gurus'

Hans bok 'True unity' är lite underlig att läsa, men fångar verkligen pudelns kärna i det hela.

Hug your horses!
/Mike :devil: - Still natural
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej på er! Tänkte höra om ni skulle vilja hjälpa mig :idea: Jag är stolt ägare till ett jättefint halvblodssto, född april 2007...
Svar
12
· Visningar
2 204
Senast: cambodia
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp