Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Det enda jag kommer på som iofs inte alls är samma som röntgen men ändå kan ge en liten indikation på att någon inte stämmer och som hästägare eller vem som helst själv kan ta är sån där värme analyserande bilder. Fattar inte riktigt själv tekniken men har en tanke på att lära mig lite mer om det 😅
Sedan har vi den där som Smederöd jobbar en hel del med men där är det mer fokus på steget, avvikelser och ja upptäcka skillnader.
Skitintressant :D
 
Det enda jag kommer på som iofs inte alls är samma som röntgen men ändå kan ge en liten indikation på att någon inte stämmer och som hästägare eller vem som helst själv kan ta är sån där värme analyserande bilder. Fattar inte riktigt själv tekniken men har en tanke på att lära mig lite mer om det 😅
Sedan har vi den där som Smederöd jobbar en hel del med men där är det mer fokus på steget, avvikelser och ja upptäcka skillnader.
Skitintressant :D

Oh, tack för tips! Min hovis är från Eskilstuna så ska fråga henne också :) Har sett lite om Werkman Black hos Autraliensiska Progressive
Equine Services & Hoof Care Center (hovslagare) och gillar även inlägg från The Equine Documentalist (hovslagare i UK). Jag vet att i grunden så handlar det främst om vad som funkar för hästen men det känns i alla fall för mig tryggare om man lite mer objektivt kunnat faktiskt forska på hur verkning o skoning faktiskt påverkar hästarna. För alla är nog överens om ingen hov ingen häst :)
 
Jag har verkat mina egna hästar i 8 år. Har nu egen firma och verkar åt andra också, vid sidan om mitt vanliga jobb. Hovar är min passion, kan inte komma ifrån det. Har lagt tusentals timmar på att lära mig allt om dem och lägger flera timmar i veckan på att leta ny information.

Enligt mig finns det ingen ”komplett” utbildning varken till hovslagare eller hovvårdare, man måste ha ett enormt intresse och själv vilja förbättra sig hela tiden. Jag skulle hemskt gärna gå JBV’s tilläggsutbildning för att bli godkänd av jordbruksverket, men mest för att ha det på papper. Skulle jag anlita någon annan till att verka mina hästar så är det det pensonliga intresset och engagemanget som avgör för mig vem jag väljer. Det är så lätt att det man gör bara blir rutin och man missar viktiga faktorer, tecken på att hoven är påväg utför osv.

Bara mina tankar
 
Okej? Jag följer företrädesvis hovslagare som numera skor sällan och även hovslagare som förespråkar en annan typ av hantering av hovarna ät vanliga öppna järnskor. Ganska många av de äldre barfotaverkarna är hovslagare i grunden, är de också att likställa med astrologi nu då menar du?

Astrologin kom bara in i sammanhanget som en liknelse av att människor tror på olika läror. (Man kan byta ut ordet "astrologi" mot vad som helst om det nu är ordet som stör, vilket det verkar ha blivit av flera skribenter att döma.) Därför finns det olika läror. För att människor tror på olika saker. Inte pga att någon är så dålig att nån annan nödvändigtvis måste födas ur det.
 
Astrologin kom bara in i sammanhanget som en liknelse av att människor tror på olika läror. (Man kan byta ut ordet "astrologi" mot vad som helst om det nu är ordet som stör, vilket det verkar ha blivit av flera skribenter att döma.) Därför finns det olika läror. För att människor tror på olika saker. Inte pga att någon är så dålig att nån annan nödvändigtvis måste födas ur det.
Jag tror att ordet ”astrologi” av många förknippas med kvacksalveri.
 
Jag tror att ordet ”astrologi” av många förknippas med kvacksalveri.

Det gör ju även homeopati, barfotaverkare, djurkommunikatörer och andra alternativa metoder av många. Man får nog strunta i huruvida ord uppfattas av andra, och istället byta ut ordet om det skaver för en själv. Jag tror att min poäng i det inlägget framgått väldigt tydligt vid det här laget.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 189
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp