Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Jag har ridit och tävlat barfota bak på fälttävlanshäst, pga extremt dålig hovkvalitet. Red med boots om underlaget krävde och i övrigt barfota på tex ridbanan och i hagen. Han halkade aldrig (förutom om jag red slarvigt i en hörnpassering på gräs), även ute på terrängbanan. Detta var i början på hästens karriär (men var ändå 7 år när vi tog av skorna) och han gick sedan internationellt under många år, dock skodd då det slet för mycket på hovarna senare och kvalitén blev bättre med rätt förutsättningar.
 
På vilket sätt är det en extra arbetsinsats? Nu är jag ju inte neutral i detta alls men från min horisont tycker jag det är mycket smidigare och mindre jobb barfota. Med skor var det hovsprickor, tappskor, mer skador i hagen, broddar som skulle på och av, snösulor eller preppa hovarna på annat sätt för snön osv. Samt alla mina hästar har upplevt det väldigt obehagligt att skos, så är det inte för alla det vet jag men detta bidrog också som ett stressmoment. Sen såklart en kulturell och vanebrytande grej för hästägaren :)
Självklart ska ingen häst ha ont.
Ja, det som jag menar är att vi alla är olika. För den som inte har de problemen som du räknar upp så kan barfota bli ansträngande med inprovning av boots, anpassning i ridningen i en övergångsperiod, underhålls raspa osv. Jag själv har samma upplevelse som du - positiv, men jag inser också att det faktum att jag har hästarna hemma och helt kan bestämma hur jag planerar, bygger och använder hagar osv spelar in.
 
Där barfotahästarna får problem (om de inte har boots), är på stenigt/grusigt och halt underlag som is och gräs (i högre tempo/hoppning).
Även om det har regnat och ser mjukt ut så är de flesta grusvägar fulla med småsten som gör att hästarna får svårare att ta ut steget normalt. Det kan dock vara en marginell skillnad som många ryttare inte känner eller ser.

På bra underlag så går det oftast alldeles utmärkt att rida som vanligt. Däremot är det bra för hästen att variera arbetet och gå på olika typer av underlag. Så boots är väl bra att ha på. Kortare bitar t.ex. på stenig väg brukar jag bara skritta på lång tygel och låta hästen välja var den vill gå om inte bootsen är på, tills man kommer till det bra underlaget.

Jag skulle däremot inte byta bort hovslagaren för hovvården. Visserligen kan en hovslagare slå på skor också, men att anlita någon som endast gått kurser i att verka hovar kan inte ersätta innehållet i och kraven som följer med flera års utbildning.
Du kan förstås själv fila till och fixa enklare saker med hovarna därimellan, och det är ju bara bra för både din häst och plånbok. Så antingen om din hovslagare visar dig eller om du går någon kurs.

Om man inta har bra underlag i hagen så tycker jag hästen kan få ha boots på. Onödigt om den går och spänner sig i onödan pga småsten/halka.

Halleluja :bow:

Det fetade verkar tyvärr vanligt att kompromissa bort, för önskan att barfota ska fungera. Sen har jag personligen aldrig fattat varför hovkunskapen skulle kunna vara lägre för att en inte har skor, jag har inte hittills sett en barfotaverkare med lika bra kunskap som en utbildad hovslagare. Inte heller en barfotaverkare-häst som är lika fin i fötterna som en barfotaverkad häst med utbildad hovslagare. Det finns säkert undantag men på 30 år har jag inte råkat på dem.

Att rent ömma och halta hästar får skor får man ju hoppas, men just de små subtila skillnaderna i avspändhet, vila på steget, rörelsemönster... är nåt som många missar. Jag tycker att de flesta barfotahästarna är tassigare i steget även i ridhus. De som fått skor har visat en tydlig skillnad, men många får ju tyvärr inte prova. En del rider med boots, och har boots i hagen. Det kanske funkar för vissa men för mig är det främst ett sjukbeslag. Tror inte det är nyttigt att gå och skava på ballarna i de där tofflorna både vid ridning och hagvistelse varje dag.

Jag har provat barfota med två helt olika hästar, men båda fick skos så fort det krävdes nåt annat än betesgång och mer omfattande ridning än 2-3 dagar i veckan i ridhuset. Jag blev helt enkelt störd av tassigheten, och då var det var inte ens tal om hälta eller uttalad ömhet. Dock med skor fick jag en häst med luftigt steg som vågade ta i. Det säger allt för mig.

Jag är absolut inte emot barfotagång men man ska nog vara medveten om att det kräver mer av ägaren än att ha en vanlig skodd häst. Kunskap om när tassighet och subtil ömhet är ett hinder, kunskap om slitage, kunskap om hovform, underhållsraspning osv.
 
Halleluja :bow:

Det fetade verkar tyvärr vanligt att kompromissa bort, för önskan att barfota ska fungera. Sen har jag personligen aldrig fattat varför hovkunskapen skulle kunna vara lägre för att en inte har skor, jag har inte hittills sett en barfotaverkare med lika bra kunskap som en utbildad hovslagare. Inte heller en barfotaverkare-häst som är lika fin i fötterna som en barfotaverkad häst med utbildad hovslagare. Det finns säkert undantag men på 30 år har jag inte råkat på dem.

Att rent ömma och halta hästar får skor får man ju hoppas, men just de små subtila skillnaderna i avspändhet, vila på steget, rörelsemönster... är nåt som många missar. Jag tycker att de flesta barfotahästarna är tassigare i steget även i ridhus. De som fått skor har visat en tydlig skillnad, men många får ju tyvärr inte prova. En del rider med boots, och har boots i hagen. Det kanske funkar för vissa men för mig är det främst ett sjukbeslag. Tror inte det är nyttigt att gå och skava på ballarna i de där tofflorna både vid ridning och hagvistelse varje dag.

Jag har provat barfota med två helt olika hästar, men båda fick skos så fort det krävdes nåt annat än betesgång och mer omfattande ridning än 2-3 dagar i veckan i ridhuset. Jag blev helt enkelt störd av tassigheten, och då var det var inte ens tal om hälta eller uttalad ömhet. Dock med skor fick jag en häst med luftigt steg som vågade ta i. Det säger allt för mig.

Jag är absolut inte emot barfotagång men man ska nog vara medveten om att det kräver mer av ägaren än att ha en vanlig skodd häst. Kunskap om när tassighet och subtil ömhet är ett hinder, kunskap om slitage, kunskap om hovform, underhållsraspning osv.
Jag håller med om att det kan vara svårt att avgöra hur hästen påverkas av skor/inte skor. Sen att hästen får luftigare steg med järnskor beror på att en järnsko tillför vikt vilket har samma effekt som en viktmanschett. Utan järnsko blir rörelsemönstret mer markbundet och effektiv, det är en av orsakerna till att travet och hoppfolk är intresserad.
 
Ja, det som jag menar är att vi alla är olika. För den som inte har de problemen som du räknar upp så kan barfota bli ansträngande med inprovning av boots, anpassning i ridningen i en övergångsperiod, underhålls raspa osv. Jag själv har samma upplevelse som du - positiv, men jag inser också att det faktum att jag har hästarna hemma och helt kan bestämma hur jag planerar, bygger och använder hagar osv spelar in.
Precis, det håller jag helt med dig om! Iom att jag inte tävlar själv har jag inte haft några problem med att låta en häst vila från ridning och så i en övergångsperiod samt vi har anlagt med stigar med mjukt flis/sand underlag osv istället för största typen av grus runt där vi bor. Det förstår jag kan vara knepigt om man står inackorderad någonstans, där är ju vi som har hästarna hemma privilegierade! :)
 
Halleluja :bow:

Det fetade verkar tyvärr vanligt att kompromissa bort, för önskan att barfota ska fungera. Sen har jag personligen aldrig fattat varför hovkunskapen skulle kunna vara lägre för att en inte har skor, jag har inte hittills sett en barfotaverkare med lika bra kunskap som en utbildad hovslagare. Inte heller en barfotaverkare-häst som är lika fin i fötterna som en barfotaverkad häst med utbildad hovslagare. Det finns säkert undantag men på 30 år har jag inte råkat på dem.

Att rent ömma och halta hästar får skor får man ju hoppas, men just de små subtila skillnaderna i avspändhet, vila på steget, rörelsemönster... är nåt som många missar. Jag tycker att de flesta barfotahästarna är tassigare i steget även i ridhus. De som fått skor har visat en tydlig skillnad, men många får ju tyvärr inte prova. En del rider med boots, och har boots i hagen. Det kanske funkar för vissa men för mig är det främst ett sjukbeslag. Tror inte det är nyttigt att gå och skava på ballarna i de där tofflorna både vid ridning och hagvistelse varje dag.

Jag har provat barfota med två helt olika hästar, men båda fick skos så fort det krävdes nåt annat än betesgång och mer omfattande ridning än 2-3 dagar i veckan i ridhuset. Jag blev helt enkelt störd av tassigheten, och då var det var inte ens tal om hälta eller uttalad ömhet. Dock med skor fick jag en häst med luftigt steg som vågade ta i. Det säger allt för mig.

Jag är absolut inte emot barfotagång men man ska nog vara medveten om att det kräver mer av ägaren än att ha en vanlig skodd häst. Kunskap om när tassighet och subtil ömhet är ett hinder, kunskap om slitage, kunskap om hovform, underhållsraspning osv.
Detta pratar Lisen Bratt om i en podcast, att hästarna får en annan gång o att de ser det på alla deras hopphästar nu när de ej har skor. Det är ju naturligt om de inte har en tyngd på hoven som påverkar rörelsemönstret. Därav dressyrryttare visar större skepsis mot barfota då deras hästar får en mindre häftig gång utan järnskor. Sen ska man SJÄLVKLART vara uppmärksam på om hästarna visar smärta, är spända i ryggen, eller visar andra tecken på obehag! där kan nog alla bli bättre på att se tecknen.
 
Jag håller med om att det kan vara svårt att avgöra hur hästen påverkas av skor/inte skor. Sen att hästen får luftigare steg med järnskor beror på att en järnsko tillför vikt vilket har samma effekt som en viktmanschett. Utan järnsko blir rörelsemönstret mer markbundet och effektiv, det är en av orsakerna till att travet och hoppfolk är intresserad.

Ja, såklart. Men tassigheten ger inte heller ett speciellt uttrycksfullt steg i och med att hästen blir försiktig i sitt nedslag. Det är mitt större bryderi med det. Och spänningar som kommer av att gå runt och tassa.
 
Jag håller med om att det kan vara svårt att avgöra hur hästen påverkas av skor/inte skor. Sen att hästen får luftigare steg med järnskor beror på att en järnsko tillför vikt vilket har samma effekt som en viktmanschett. Utan järnsko blir rörelsemönstret mer markbundet och effektiv, det är en av orsakerna till att travet och hoppfolk är intresserad.
Utom på min då möjligtvis. Hennes steg är mycket bättre utan skor :-). Men hon är speciell på så många sätt.
 
Jag drog av min fjordings skor i december och jag är supernöjd! Hon har Cavallo Trek boots vid ridning och i hagen när den är frusen. Jag raspar vid behov och de närmsta månaderna kommer det nog bli lite mer raspande eftersom sidorna på hoven måste växa ut efter att sömmen har suttit där när hon hade järnskor.
Känns som att hon trivs mycket bättre med sina Cavallo än med järnskorna då vi endast rider på vägar och inte alls på ridbana, gummiskor=bättre stötdämpning och mindre vibrationer upp i benen.

För oss funkar det även vid långritter, så länge man har en välsittande sko som inte ger skav 👍
Kan verkligen rekommendera barfota! Även min "sällskaps" ponny går barfota och har varit det dem åren jag ägt honom och han trivs superbra 😊
Sen ska man inte sticka under stolen med att det är duktigt mycket billigare med barfotahästar om dem inte tar skada av det förstås!
 
Båda mina hästar går barfota då de rids väldigt sporadiskt just nu pga tidsbrist.
De har inga problem i hagen att vara barfota, is/snö, osv är inga problem. Däremot vid ridning under vintern rider jag inte barfota på vägarna pga halkan, utan rider enbart i djup snö.
Har inga barfota boots, inte hittat några jag gillar, de känns för klumpiga.

Min äldsta vet jag behöver skos om han rids regelbundet eftersom han sliter ner hovarna för mycket och blir ömfotad, det märks genom att han blir kortare i steget.
Den yngre hoppas jag ska funka barfota även om han rids mer regelbundet, men om han inte gör det så får det bli skor även för honom :)
 
Har alla mina fyra barfota. Russ som körs sportkörning (även om det blivit dåligt med det de senaste åren). Skodde av på allvar för 4-5 år sedan, unghästen har aldrig haft skor. Har en utbildad hovslagare som verkar ibland, det mesta gör jag själv.
Använder boots på grusväg och vid tävling, scootboots för tillfället, funderar på att prova ut ett par evo premium med brodd, borde fungera bra vid halka och till precisionen och maratonen.
Ev. behöver de skos om vi kommer upp på högre nivå i körningen, sliter lite mer på hovarna med längre sträckor, men förhoppningsvis räcker det med boots.
 
Är medryttare på två barfota hästar.
Vi har testat lite olika boots på dem.
Cavallobootsen var bra men dem slets sönder på kort tid.
Shings skor verkar bra för lite avlånga hovar. Så när hovarna verkades runda då snurrade dem på hoven. De lossnade även i galopp på dessa hästar.
Dem Easyboot vi har har stora och bra broddar. Dock tappar vi dem ibland när vi galopperar och töltar.
Absoluta favoriter hittills är renegade boots. Sitter som en smäck på hoven.
Lätt att ta på och av.
 
Min häst är barfota nu för att han funkat dåligt i vanliga skor. Han funkar inte så himla mycket bättre barfota dock 😅 För mig handlar det om att jag har insett att det är lättare att påverka hovarnas utveckling när han är barfota än när han är skodd med en vanlig sko. Det är dock ett evigt brydderi med hovhälsa, verkning, boots, limskor, underlag osv. Jag är också öppen för att tex låta min vanliga hovslagare slå på en Easyshoe Performance NG jag har egentligen mest bara strukit vanliga skor förrän han mår bättre i sina hovar.

Min häst är tyvärr öm oavsett om han är skodd eller inte men på olika vis i mina ögon och jag tycker jag får väldigt låg respons från hovslagare/veterinärer osv generellt så jag har liksom fått ta saken i egna händer och leta mig fram. Jag underhåller hovarna lite själv emellanåt, har min vanliga hovis kvar, limmas han så gör @mily det inkl verkning men tyvärr har vi några timmar mellan oss. Jag hade i detta läget gladeligen gett någon typ av barfotaverkare jag har förtroende för en halvårschans eller så att verka min häst men inte hittat någon i Skåne ännu, jag är helt klart kräsen.

Han har boots vid behov i hagen (fruset eller att jag vill han ska gå på olika typer av sulor). De som funkar bäst i hagen för oss är Easyboot Cloud och Stratus. Är det torrt/fruset gillar jag Flex eftersom de enbart ligger emot med neoprene i mitten av ballarna. I alla fall min häst är väldigt känslig för tryck på kronranden, då störs tillväxten och hornrören blir inte raka. Vid motion gillar jag Flex och Easyboot Glove där Easyboot Glove har lite mindre kapacitet att rymma olika typer av sulor.

Jag ser mest framemot våren och hoppas vi kan testa oss fram mer med att limsko honom med Easyboot Performance. Det är trial and error att förstå vad han blir obekväm av och vad han önskar. Lyckligtvis är han väldigt tydlig även om den kan kännas hopplöst och är väldigt dyrt när han bara säger nej tack till en skoning för flera tusen 😅 En sömmad sko är ju oftast lättare att bara plocka av och justera eller använda på en annan häst. Men eftersom det slutade vara ett alternativ så är det inte direkt något jag tänker på själv. Men andra som frågar reagerar ju ofta.
 
Min häst är barfota nu för att han funkat dåligt i vanliga skor. Han funkar inte så himla mycket bättre barfota dock 😅 För mig handlar det om att jag har insett att det är lättare att påverka hovarnas utveckling när han är barfota än när han är skodd med en vanlig sko. Det är dock ett evigt brydderi med hovhälsa, verkning, boots, limskor, underlag osv. Jag är också öppen för att tex låta min vanliga hovslagare slå på en Easyshoe Performance NG jag har egentligen mest bara strukit vanliga skor förrän han mår bättre i sina hovar.

Min häst är tyvärr öm oavsett om han är skodd eller inte men på olika vis i mina ögon och jag tycker jag får väldigt låg respons från hovslagare/veterinärer osv generellt så jag har liksom fått ta saken i egna händer och leta mig fram. Jag underhåller hovarna lite själv emellanåt, har min vanliga hovis kvar, limmas han så gör @mily det inkl verkning men tyvärr har vi några timmar mellan oss. Jag hade i detta läget gladeligen gett någon typ av barfotaverkare jag har förtroende för en halvårschans eller så att verka min häst men inte hittat någon i Skåne ännu, jag är helt klart kräsen.

Han har boots vid behov i hagen (fruset eller att jag vill han ska gå på olika typer av sulor). De som funkar bäst i hagen för oss är Easyboot Cloud och Stratus. Är det torrt/fruset gillar jag Flex eftersom de enbart ligger emot med neoprene i mitten av ballarna. I alla fall min häst är väldigt känslig för tryck på kronranden, då störs tillväxten och hornrören blir inte raka. Vid motion gillar jag Flex och Easyboot Glove där Easyboot Glove har lite mindre kapacitet att rymma olika typer av sulor.

Jag ser mest framemot våren och hoppas vi kan testa oss fram mer med att limsko honom med Easyboot Performance. Det är trial and error att förstå vad han blir obekväm av och vad han önskar. Lyckligtvis är han väldigt tydlig även om den kan kännas hopplöst och är väldigt dyrt när han bara säger nej tack till en skoning för flera tusen 😅 En sömmad sko är ju oftast lättare att bara plocka av och justera eller använda på en annan häst. Men eftersom det slutade vara ett alternativ så är det inte direkt något jag tänker på själv. Men andra som frågar reagerar ju ofta.
Vad har du för olika typer av sulor?😀
 
Vad har du för olika typer av sulor?😀

Ett gäng olika från Easycare i olika tjocklekar o hårdheter, den billigare rehabsulan från Hovbalans, Easycaresulor med stråltryck och helt utan stråle, Flex olika hårdheter och såklart favoriterna som också medföljer Cloud, tjocka och med 2 graders lutning. Stratus sulor gillade jag inte alls, hästen gled bara runt på dem. Gillade idén att man kan anpassa hårdheten i sulan själv dock på de olika områdena (eh, går inte att förklara, kolla Easycares YT).

Och så kan man ju klippa till dem själv o limma också utefter behov :)

Saknar dock verkligen att kunna beställa nya från Easycare med/utan stråle. Och hade velat ha samma fast med kil funktion också. När min häst limmas så korrigeras vinklarna (ffa bak) med DIM och limmet till skon och jag upplever att han står mycket bättre på bak då. Han har för låga trakter där och det blir ju en ond cirkel när trakterna krossas för att de står under sig pga de låga trakterna och då klarar trakterna inte av att växa till sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 190
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp