Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Min och mina barns ponny är barfota, och har haft ett flertal hästar innan dess barfota.
Använder "Flex Hood Boots" fram vid ridning på uteritter, kan gå barfota utan boots egentligen men sliter lite mycket tycker jag.
Ej vid ridning i ridhus eller på ridbana.

Barfota i hagen oavsett underlag, halkar mindre är de andra hästarna med sko och 4-brodd, kanske en slump men han har aldrig halkat, men hagen är bra och blir inte isig direkt, inte överallt iallafall.

Min hovslagare har lärt mig att fila till lite på tån, men inte mer än så. Har vanlig utbildad hovslagare.
 
Jag skodde av min SWB-märr inför en operation för drygt ett år sedan. Det var ett verkligt lyckodrag, för när hon skulle promeneras några minuter efter sin boxvila var hon superpigg. Tack vare avsaknaden av skor var hon så ömfotad att hon inte kunde dra iväg eller dansa runt. Jätteskönt eftersom jag var väldigt orolig att hon skulle fördärva sin nyopererade led. I samma veva som hon kunde börja gå i sjukhage kom det också mycket snö som hon kunde pulsa i till och från sin sjukhage. Det blir bättre grepp utan skor än med, och fortfarande var fötterna så ömma att hon höll sig lugn där det var plogat och grusat. När promenaderna började gå upp emot 20 min fick jag sko på igen, för hovarna slets ner.

Nu är hon dräktig och ska skos av igen framåt sommaren. Då kommer hon få gå i hage och kanske motioneras på ridbanan. Uteritter får vänta tills fölet är avvant och märren kan få skor igen.
 
Jag skodde av min SWB-märr inför en operation för drygt ett år sedan. Det var ett verkligt lyckodrag, för när hon skulle promeneras några minuter efter sin boxvila var hon superpigg. Tack vare avsaknaden av skor var hon så ömfotad att hon inte kunde dra iväg eller dansa runt. Jätteskönt eftersom jag var väldigt orolig att hon skulle fördärva sin nyopererade led. I samma veva som hon kunde börja gå i sjukhage kom det också mycket snö som hon kunde pulsa i till och från sin sjukhage. Det blir bättre grepp utan skor än med, och fortfarande var fötterna så ömma att hon höll sig lugn där det var plogat och grusat. När promenaderna började gå upp emot 20 min fick jag sko på igen, för hovarna slets ner.

Nu är hon dräktig och ska skos av igen framåt sommaren. Då kommer hon få gå i hage och kanske motioneras på ridbanan. Uteritter får vänta tills fölet är avvant och märren kan få skor igen.
Hade det inte varit en idé med barfotaboots till en sån häst? :)
 
Jag skulle däremot inte byta bort hovslagaren för hovvården. Visserligen kan en hovslagare slå på skor också, men att anlita någon som endast gått kurser i att verka hovar kan inte ersätta innehållet i och kraven som följer med flera års utbildning.
Fast ärligt upplever jag att hovslagare är sämre på att verka för barfotabruk än de som gått hovvårdsutbildning.
De lämnar hovarna längre vilket gör att man inte hjälper hoven ändra sig vid korrigering, jobbar fram sämre vinklar och långa tår, och rundar inte av kanterna vilket gör att det flisar sig fortare.
 
Senast ändrad:
Fast ärligt upplever jag att hovslagare är sämre på att verka för barfotabruk än de som gått hovvårdsutbildning.
De lämnar hovarna längre vilket gör att man inte hjälper hoven ändra sig vid korrigering, jobbar fram sämre vinklar och långa tår, och rundar inte av kanterna vilket gör att det flisar sig fortare.

Dåliga hovslagare finns det ju alltid... Jag har aldrig haft det problemet, mina barfotahästar har aldrig haft lång tå, dålig vinkel eller flisiga hovar men de har å andra sidan haft bra hovkvalitet och inte flisat sig med skor heller... Däremot på de "barfotaverkarverkade" hästar jag sett har man ibland filat bort så mkt av bärranden så jag vet inte riktigt hur de hade tänkt att hästen skulle ha nåt fäste eller struktur som bär vikt? En av dem bar så mkt vikt på sulan så den rörde sig som en fånghäst. Jag har riktigt svårt att en hovslagare med flerårig utbildning valt att göra så.
 
Dåliga hovslagare finns det ju alltid... Jag har aldrig haft det problemet, mina barfotahästar har aldrig haft lång tå, dålig vinkel eller flisiga hovar men de har å andra sidan haft bra hovkvalitet och inte flisat sig med skor heller... Däremot på de "barfotaverkarverkade" hästar jag sett har man ibland filat bort så mkt av bärranden så jag vet inte riktigt hur de hade tänkt att hästen skulle ha nåt fäste eller struktur som bär vikt? En av dem bar så mkt vikt på sulan så den rörde sig som en fånghäst. Jag har riktigt svårt att en hovslagare med flerårig utbildning valt att göra så.
Du har säkert rätt i det, men man märker på slutprodukten att de tänker olika.
 
Det bästa är ju om man får tag i någon som har kunskap från båda hållen (traditionell hovis och barfotaverkare) och ser nyfiket på hur den kan utveckla sitt arbete och hänger med i forskningen och utbildningen . Tyvärr är det ff (iaf i mina krokar) många äldre hovisar som förvisso har lång erfarenhet men som inte är särskilt intresserad att diskutera barfotahästar eller hur hoven jobbar barfota, utan i slutändan alltid verkar peka en åt att man "ska ha" skor. Tycker det råder mycket "jag har gått en utbildning en gång, jag behöver inte utbilda mig mer"-anda. Trots att forskning går framåt.
Min nuvarande hovis är som sagt väldigt intresserad av barfotautvecklingen och är noga med att ta ned i tån ej i sulan och att verka in till vita linjen, inga långa tår där. Men hon är också jätteduktig på att sko för de som önskar det. Fler sånna hovisar till folket säger jag :D
 
Det bästa är ju om man får tag i någon som har kunskap från båda hållen (traditionell hovis och barfotaverkare) och ser nyfiket på hur den kan utveckla sitt arbete och hänger med i forskningen och utbildningen . Tyvärr är det ff (iaf i mina krokar) många äldre hovisar som förvisso har lång erfarenhet men som inte är särskilt intresserad att diskutera barfotahästar eller hur hoven jobbar barfota, utan i slutändan alltid verkar peka en åt att man "ska ha" skor. Tycker det råder mycket "jag har gått en utbildning en gång, jag behöver inte utbilda mig mer"-anda. Trots att forskning går framåt.
Min nuvarande hovis är som sagt väldigt intresserad av barfotautvecklingen och är noga med att ta ned i tån ej i sulan och att verka in till vita linjen, inga långa tår där. Men hon är också jätteduktig på att sko för de som önskar det. Fler sånna hovisar till folket säger jag :D

Jag har enbart haft väldigt nördiga och kunskapstörstande utbildade hovslagare, bortsett från en period på 90-talet då jag inte hade kunskap själv om nåt så jag tog samma hovis som skodde alla hästar i stallet (mina hästar såg dock ok ut på bilder jag sparat så kan inte ha varit katastrof, men jag var inte speciellt engagerad i hovvården utan det var bara ren tur).
Trots att jag i många år bodde i ett torftigt område hästmässigt sett så hade jag under de åren två riktigt bra hovslagare. Så jag känner inte igen bilden ovan, men förnekar inte heller att den skulle finnas. I mina ögon har det stora problemet i ämnet varit hästägare som vill ha så billigt som möjligt och då får man inte de där hovslagarna med bäst kunskap och intresse av utveckling... De billigt skodda hästarna såg ut som skit i fötterna, och det var deras ägare som inte kunde förstå hur jag kunde betala så mkt som jag gjorde till min hovis...
 
Jag har enbart haft väldigt nördiga och kunskapstörstande utbildade hovslagare, bortsett från en period på 90-talet då jag inte hade kunskap själv om nåt så jag tog samma hovis som skodde alla hästar i stallet (mina hästar såg dock ok ut på bilder jag sparat så kan inte ha varit katastrof, men jag var inte speciellt engagerad i hovvården utan det var bara ren tur).
Trots att jag i många år bodde i ett torftigt område hästmässigt sett så hade jag under de åren två riktigt bra hovslagare. Så jag känner inte igen bilden ovan, men förnekar inte heller att den skulle finnas. I mina ögon har det stora problemet i ämnet varit hästägare som vill ha så billigt som möjligt och då får man inte de där hovslagarna med bäst kunskap och intresse av utveckling... De billigt skodda hästarna såg ut som skit i fötterna, och det var deras ägare som inte kunde förstå hur jag kunde betala så mkt som jag gjorde till min hovis...
Det beror nog mest på vart man bor och vilka kontakter man har. Här är det svårt o få tag på någon, både billig och dyr, så man får ta den som har plats för en. Totalt i mitt län finns endast 6 godkända hovslagare att välja på. De dyra vill tvärtom alla ha då de är så kunniga men de har lång kölista. Men jag bor lite i en avkrok i landet hästmässigt :)
 
Jag ser också att det finns bra och dåliga, på båda sidor. Jag tänker att det dels handlar om utbildning och dels erfarenhet. En del barfotaverkare har väldigt kort utbildning och kanske endast erfarenhet av att verka sina egna hästar och grannens, typ. Och ändå kan de uttala sig och argumentera utan den minsta ödmjukhet.

Sen är det skillnad på att verka en hov för barfota kontra verka en hov för att det ska gå att sätta på en järnsko.
 
En del barfotaverkare har väldigt kort utbildning och kanske endast erfarenhet av att verka sina egna hästar och grannens, typ.
Vad jag kan hitta är yrkesutbildningen till hovvårdare 14 månader lång.
Detta är alltså inte grundkursen där man lär sig fila lite på hovarna emellan verkningarna.
Heller är det inte en tappskokurs där man lär sig raspa och spika.
Och ändå kan de uttala sig och argumentera utan den minsta ödmjukhet. [/citat]
Tycker inte att någon sida i debatten är det minsta ödmjuk. Raljerandet går varmt i skyttegravarna :)

Sen är det skillnad på att verka en hov för barfota kontra verka en hov för att det ska gå att sätta på en järnsko.
Japp, absolut. Det jag ville få fram med mitt första inlägg i denna tråden var precis detta - att hoven verkas som inför järnskoning -och lämnas så, trots att den ska gå barfota.
 
Vad jag kan hitta är yrkesutbildningen till hovvårdare 14 månader lång.
Detta är alltså inte grundkursen där man lär sig fila lite på hovarna emellan verkningarna.
Heller är det inte en tappskokurs där man lär sig raspa och spika.

Tycker inte att någon sida i debatten är det minsta ödmjuk. Raljerandet går varmt i skyttegravarna :)


Japp, absolut. Det jag ville få fram med mitt första inlägg i denna tråden var precis detta - att hoven verkas som inför järnskoning -och lämnas så, trots att den ska gå barfota.
Håller verkligen med det du skriver här. Jag tycker bästa resultat är dom som kan läsa på argument från båda håll och sedan göra sitt bästa för sin häst. Har flera "skräck" historier med felskodda hästar, alla kan göra fel.

En bekant till mig köpte en häst som gått GP, men va otroligt innfod? på ena frambenet, köparen hade haft samma hovslagare i 5 år till sina andra hästar, hon hann ha denna hästen i ett litet tag vart på hon kommer till stallet och hovslagaren hade börjat verka innan hon kom ditt och säger "kolla vad fint och rakt jag har fått henne att stå".... Hästen kunna inte gå efteråt alls och blev slutligen avlivat. Hon säger själv hon inte håller agg mot honom, men slutade använda honom då förtroende hade blivit brutit. Shit happens, men tycker inte vanliga hovslagare är varken sämre eller bättre än barfotavårdare, där finns dåliga och bra av alla.
 
Kanske, men det måste vara en variant som inte trycker på ballarna eller kronranden, och som inte är för tung. Hon är verkligt obekväm med tex benskydd, boots eller annat som sitter fast på benet.
Det lät som en ganska svår ekvation så då förstår jag att det kanske inte är så enkelt att bara slänga på ett par boots!
 
Jag väcker liv i den här tråden igen. Jag ska ju, som jag nämnt tidigare i tråden, ta av skorna på min häst under våren då det kommer ett föl i sommar. Den övergången vill jag förstås ska bli så smidig som möjligt för min häst.

Några som skrivit här säger att det är skillnad på barfotaverkning och verkning för skoning. Kan ni förklara vad skillnaden är? Vanlig skoning fokuserar ju mycket på överrullning och att man ska ha en "rak axel" både framifrån och från sidan. Ballarna ska vara på samma höjd. Sedan finns alltid avvikelser, som dåliga hovslagare som låter tån bli lång och trakten understucken. Eller mode som jag läste i en artikel i Ridsport häromåret att dressyrhästar på kontinten hålls med "höga" hovar för att få en spektakulär frambensrörelse. Men det normala fokuset är ju överrullning, vinklar och ballar.

Vad är skillnaden om hästen ska gå utan skor? Och varför är det skillnad? Kan någon kunnig förklara?
 
Jag väcker liv i den här tråden igen. Jag ska ju, som jag nämnt tidigare i tråden, ta av skorna på min häst under våren då det kommer ett föl i sommar. Den övergången vill jag förstås ska bli så smidig som möjligt för min häst.

Några som skrivit här säger att det är skillnad på barfotaverkning och verkning för skoning. Kan ni förklara vad skillnaden är? Vanlig skoning fokuserar ju mycket på överrullning och att man ska ha en "rak axel" både framifrån och från sidan. Ballarna ska vara på samma höjd. Sedan finns alltid avvikelser, som dåliga hovslagare som låter tån bli lång och trakten understucken. Eller mode som jag läste i en artikel i Ridsport häromåret att dressyrhästar på kontinten hålls med "höga" hovar för att få en spektakulär frambensrörelse. Men det normala fokuset är ju överrullning, vinklar och ballar.

Vad är skillnaden om hästen ska gå utan skor? Och varför är det skillnad? Kan någon kunnig förklara?
Nu verkar ju inte alla barfotaverkare lika men generellt så planverkas en hov när du ska sätta på en sko, eftersom skon är rak men en barfotahov verkas lite konkav alltså med en svag böjning. Någon mer kunnig än jag får svara utförligare.
 
Fast ärligt upplever jag att hovslagare är sämre på att verka för barfotabruk än de som gått hovvårdsutbildning.
De lämnar hovarna längre vilket gör att man inte hjälper hoven ändra sig vid korrigering, jobbar fram sämre vinklar och långa tår, och rundar inte av kanterna vilket gör att det flisar sig fortare.
Det beror nog på hovslagare tror jag.
 
Jag har en häst helt barfota, en halvskodd och en helskodd.

Känner tyvärr inte igen att den barfota går speciellt bra på is, den som klarar isen bäst hos oss är den helskodda med brodd runt om. Båda de andra halkar/tappar greppet tyvärr om de skulle hamna på is (och som dagsläget är har det bitvis varit en del is i hagen här).

Använder inte boots men å andra sidan tränas inte de oskodda så mycket heller. Kommer den oskodda upp i mer träning köper jag nog hellre boots än skor :)
 
Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även tävlar/åker på clinics etc.
Har alltid haft vanliga skor på mina hästar och dom jag rider, men fått ögonen upp mer och grävt lite i det med barfota. Vad har det inneburit för er som har era hästar så? rider ni helt barfota i ridhus/paddock och då boots vid uteritt? hur gör ni på vintern när det är halt ute? går era hästar barfota i hagen (tänker samma igen med frost/is).
Har ni också gått kurs så ni kan fila ner hovarna själva?

Kanske någon som har haft barfota, men det inte har funkat?

Dela gärna allt info ni har :) är bara intresserad av allmänt höra folks erfarenheter
Själv har jag min ponny barfota, men hon har "Flexiboots" som är en variant av barfota boots. Tycker att Flexibootsen är mycket smidiga för hästen att ha på sig och de är väldigt lätta. På vintern kan man även ha i broddar och själv tycker jag att de har funkat bra! Dock är broddarna ganska små men man kan ha många i.

Min ponny är en femåring som jag både rider på, hoppar och rider dressyr på. Bootsen har jag på beroende på underlag, är det hårt eller om hon är nyverkad brukar jag ha runt om, om jag rider på ridbanan (fint grus på banan jag rider på) har jag oftast boots därfram, och i ridhuset och hagen är hon helt barfota. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 169
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp