Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Denna bilden är från en barfota verkare som använder sanhcp
FB_IMG_1643743420333.jpg

Jag ser ju jätte stor skillnad och är ingen expert
 
Går inte att jämföra en vettig utbildad hovslagare med någon som tagit några helgkurser och kallar sig för barfotaverkare och allt vad det heter.
Nä alltså jag reagerade ju på att tårna förblev i mitt tycke för långa plus gillade inte att sulan verkades fram så hårt. Det funkade ju ett år men jag drog gränsen när min häst o samband med det en blöt höst faktiskt blev halt....Då gick jag tillbaka till hovslagare igen dels för att kunna sko upp vid behov vilket nu blev gjort :).
 
Jag tänker att man vill ju både hitta en rimlig målbild och också någon som faktiskt kan hjälpa hästen dit. Men som du säger, skiljer sig målbilderna åt redan från början så kommer man ju antagligen inte få den hjälpen man önskar.
ja men exakt, men när jag blev presenterat för dom två olika bilderna, så är den första ju personligen något jag hellre strävar efter än den nedre, men är en riktig djungel att hitta rätt (menar då hoven från Apex metoden, men kan inte länka två bilder i samma inlägg, så är två inlägg)
 
Nja det är ju inte alls reglerat och vem som helst kan kalla sig barfotaverkare ;) Det är intressant hur ofta man får städa upp efter dessa tyvärr även om någon enstaka såklart kan vara vettig så kryllar det tyvärr av den senare kategorin:(
Okej. Jag formulerar om mig. En seriös barfotaverkare har en seriös utbildning som är mer än ett par helgkurser. Man får väl vara kritisk som kund, precis som med allt annat här i livet, när man väljer någon som ska utföra en tjänst åt en. Väljer man någon som är utbildad av en seriös organisation så är dock risken att stöta på någon oseriös betydligt mindre. Har själv träffat fler sketna hovslagare än barfotaverkare iaf 🤷‍♀️
 
Okej. Jag formulerar om mig. En seriös barfotaverkare har en seriös utbildning som är mer än ett par helgkurser. Man får väl vara kritisk som kund, precis som med allt annat här i livet, när man väljer någon som ska utföra en tjänst åt en. Väljer man någon som är utbildad av en seriös organisation så är dock risken att stöta på någon oseriös betydligt mindre. Har själv träffat fler sketna hovslagare än barfotaverkare iaf 🤷‍♀️
Håller tyvärr inte med dig. Är nog för färgad av det jag sett i hov- och hästväg genom åren.
En barfotaverkare kan som sagt aldrig komma i närheten av en duktig hovslagare. Även om det såklart skiljer sig mellan barfotaverkarna emellan. Och som sagt någon enstaka har jag tyckt varit vettig men tyvärr så är det för många som inte borde röra andras fötter alls
 
ja men exakt, men när jag blev presenterat för dom två olika bilderna, så är den första ju personligen något jag hellre strävar efter än den nedre, men är en riktig djungel att hitta rätt (menar då hoven från Apex metoden, men kan inte länka två bilder i samma inlägg, så är två inlägg)

Sedan ska man ju också tänka på vad folk vill med att visa bilderna. Många bilder (även de du visade) är dessutom tyvärr fotade ut helt fel vinklar för att säga så mycket. Om man vill ha sidobilder så gör det stor skillnad på några cm mer mot huvudet eller svansen på hästen för hur trakthöjd uppfattas tex. Så man behöver verkligen djupdyka in för att få sig ett grepp. Intressant men överväldigande tycker jag 😅
 
Nja det är ju inte alls reglerat och vem som helst kan kalla sig barfotaverkare ;) Det är intressant hur ofta man får städa upp efter dessa tyvärr även om någon enstaka såklart kan vara vettig så kryllar det tyvärr av den senare kategorin:(

Fast du kan ju inte påstå att det inte heller kryllar av dåliga hovslagare?

Jag är helt för en uppstyrd utbildning och egentligen helt emot barfotaverkare och dessa okontrollerade utbildningarna. Men de har ju liksom uppkommit av att vi inte har tillräckligt bra hovslagare som kan hjälpa våra hästar. Och i det innefattar jag även utbildning av hästägare. Jag hade ÄLSKAT att gå kvalitetssäkrade utbildningar. Men de finns ju inte?

Jag har behållt min jbv-godkända hovis just för att jag helst vill ha en jbv-godkänd hovslagare trots att min hästs hovar inte är nöjda. För jag vet att hon är en jäkla bra hovslagare (det säger även alla veterinärer och övriga typer av behandlare/tränare som sett min häst), hon har väldigt rimliga tankesätt och är guld att diskutera med. Men min häst vill ha mer hjälp. Då fortsätter jag leta.
 
Fast du kan ju inte påstå att det inte heller kryllar av dåliga hovslagare?

Jag är helt för en uppstyrd utbildning och egentligen helt emot barfotaverkare och dessa okontrollerade utbildningarna. Men de har ju liksom uppkommit av att vi inte har tillräckligt bra hovslagare som kan hjälpa våra hästar. Och i det innefattar jag även utbildning av hästägare. Jag hade ÄLSKAT att gå kvalitetssäkrade utbildningar. Men de finns ju inte?
:bow::bow::bow:

Exact så.
 
Fast du kan ju inte påstå att det inte heller kryllar av dåliga hovslagare?

Jag är helt för en uppstyrd utbildning och egentligen helt emot barfotaverkare och dessa okontrollerade utbildningarna. Men de har ju liksom uppkommit av att vi inte har tillräckligt bra hovslagare som kan hjälpa våra hästar. Och i det innefattar jag även utbildning av hästägare. Jag hade ÄLSKAT att gå kvalitetssäkrade utbildningar. Men de finns ju inte?

Jag har behållt min jbv-godkända hovis just för att jag helst vill ha en jbv-godkänd hovslagare trots att min hästs hovar inte är nöjda. För jag vet att hon är en jäkla bra hovslagare (det säger även alla veterinärer och övriga typer av behandlare/tränare som sett min häst), hon har väldigt rimliga tankesätt och är guld att diskutera med. Men min häst vill ha mer hjälp. Då fortsätter jag leta.
Det kommer att ändras i framtiden. Frågan är mer när än om.
 
Jag är helt för en uppstyrd utbildning och egentligen helt emot barfotaverkare och dessa okontrollerade utbildningarna. Men de har ju liksom uppkommit av att vi inte har tillräckligt bra hovslagare som kan hjälpa våra hästar. Och i det innefattar jag även utbildning av hästägare. Jag hade ÄLSKAT att gå kvalitetssäkrade utbildningar. Men de finns ju inte?

Fast nja, ja köper inte att det är hovslagarnas fel att barfotaverkare finns? Det är väl som med annat alternativt. Det finns läkare och det finns homeopater, helt oberoende av varandra. Man tror på olika läror, eller vad man ska kalla det. Och vissa tror på vetenskap och andra astrologi. Typ.
 
Varför man inte gör om systemet redan nu är för att det då skulle bli kaos. Speciellt i vissa delar av landet där godkända hovslagare är en bristvara. Därför tar det sådan tid.
 
Stora problemet är ju de som inte vet något om hovar men tror sig veta allt. De måste bort. Tyvärr lyckas en del hålla fast sig i marknaden trots dåliga jobb. De flyttar, är väldigt billiga så folk tar dem oavsett osv osv
 
Det är intressant hur ofta man får städa upp efter dessa tyvärr även om någon enstaka såklart kan vara vettig
Intressant frågeställning.
jag har träffat klart fler hovslagare i mitt liv än barfotaverkare.

Det jag undrar är vilken utbildning (eller inte) de du menar haft och på vilket sätt har du fått städa upp efter dem?

Hade gärna sett en kvalitativ studie på detta däremot - vinklar och metoder barfota vs hovslagare, och även om läran skiljer inom grupperna - och sett slutresultat vs funktion efter 6+ månader.
 
Sorry nu kom jag igång här :rofl:
Men jag vill ju ta bort att vem som helst kan kalla sig hovslagare. Det borde och måste bli en skyddad titel. En häst hovar är så viktiga oavsett inriktning. Så grundläggande i livet. Ingen häst ingen hov har vi ju hört sedan små och det stämmer ju verkligen. Så bättre reglerat och tydligare för kunder om vad som gäller. Då är det också lättare att kontra mot de sk barfotaverkarna när det är mer uppstyrt. Ja flera kommer att sluta sko men so what?! Det är ett måste i steget för framtida hästnäringen. Se bara på skillnaden mellan Sverige och t.ex. Storbritannien. Vi måste verkligen steppa upp!
 
Fast nja, ja köper inte att det är hovslagarnas fel att barfotaverkare finns? Det är väl som med annat alternativt. Det finns läkare och det finns homeopater, helt oberoende av varandra. Man tror på olika läror, eller vad man ska kalla det. Och vissa tror på vetenskap och andra astrologi. Typ.
Fast det där är väl att ta i lite? Jämför du vanlig skoning vs barfota, på samma sätt som att jämföra vetenskap vs astrologi? :crazy:

Där är ju faktiskt vetenskap i varför många väljer att hålla sin häst barfota. Sedan är det väl ingen som tycker det är hovslagarnas fel, men om flera hade kunskap inom båda områden så hade det ju endast gynnat, dom det borda - hästarna. Men det saknas otroligt brist på detta tyvärr. Jag tycker man måste gå efter individ nivå, vad som är bäst.
Peder plockade ju inte av skorna på sin häst för han är någon sorts astrologi-hippie som hade rökt på lite och ville testa något nytt, men för att skapa bättre mående för sina hästar:angel:. Så tycker jag ärlig talat alla borda tänka angående sitt hästägande, men otroligt många verkar tro "dom vet minsann bäst" och behöver då aldrig någonsin utveckla sig. Det tycker jag är tragisk, för dom som får lida i slutändan är just hästarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp