Vem har barfota häst? (alternativ kanske lim skor)

Intressant frågeställning.
jag har träffat klart fler hovslagare i mitt liv än barfotaverkare.

Det jag undrar är vilken utbildning (eller inte) de du menar haft och på vilket sätt har du fått städa upp efter dem?

Hade gärna sett en kvalitativ studie på detta däremot - vinklar och metoder barfota vs hovslagare, och även om läran skiljer inom grupperna - och sett slutresultat vs funktion efter 6+ månader.
Det låter ofta så bra. Mycket marknadsföring och dittan och datten men resultatet har verkligen varit allt annat än ok 🙈
 
Fast där har jag lite svårt att hålla med. https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/peder-om-att-tavla-barfota-utgar.htm

Från artiklen "
Så säger hovslagaren
Hovslagaren Rebecca Giegold Dip Wcf skodde hästarna på Grevlunda under 17 år. I dag jobbar hon heltid som lärare på Flyinges hovslagarskola. Hon menar att hovmekaniken får de bästa förutsättningarna när hästen går oskodda, det är trots allt det naturliga tillståndet för hoven.
- En oskodd hov kan röra sig upp och ner på ett sätt som en hov med järnsko på inte kan. När du slår på en järnsko låser du hovmekanismen."

Att där finns en mängd barfota-verkare som inte skulle få verka är ju enligt mig lite annan snack än om många hästar hade mått bättre av att få gå barfota. Det är två olika diskussioner, men tycker dom verkar blandas ihop rätt ofta när man snackar barfota hov vs skodd.
 
Fast det där är väl att ta i lite? Jämför du vanlig skoning vs barfota, på samma sätt som att jämföra vetenskap vs astrologi? :crazy:

Där är ju faktiskt vetenskap i varför många väljer att hålla sin häst barfota. Sedan är det väl ingen som tycker det är hovslagarnas fel, men om flera hade kunskap inom båda områden så hade det ju endast gynnat, dom det borda - hästarna. Men det saknas otroligt brist på detta tyvärr. Jag tycker man måste gå efter individ nivå, vad som är bäst.
Peder plockade ju inte av skorna på sin häst för han är någon sorts astrologi-hippie som hade rökt på lite och ville testa något nytt, men för att skapa bättre mående för sina hästar:angel:. Så tycker jag ärlig talat alla borda tänka angående sitt hästägande, men otroligt många verkar tro "dom vet minsann bäst" och behöver då aldrig någonsin utveckla sig. Det tycker jag är tragisk, för dom som får lida i slutändan är just hästarna.

Läs igen. Jag köper inte att det är hovslagarnas fel att det finns barfotaverkare. Och jag har haft hästar barfota, men en utbildad duktig hovslagare har skött deras fötter. Jag är inte emot barfota som sådan.
 
Tydligaste exemplet tror jag är då hästen bokstavligen gick på sulorna. Ingen bärrand att tala om och väääääldigt dressad vägg 🙈

Jag har sett det med. Ägaren var bekymrad över att hästen var så stel i bogarna, i mina ögon hade den så ont så att den rörde sig som en fånghäst. Tro väl fan att den var öm i bogarna, den var öm i hela j-la framdelen (och ryggen och ja, hela kroppen förmodligen) :rage: Men den hade en "skitduktig" utbildad barfotaverkare som under 1 år fått normala hovar av god kvalitet (barfota) till att bli konkava, utan bärrand och sulan var det som bar vikten.
 
Fast nja, ja köper inte att det är hovslagarnas fel att barfotaverkare finns? Det är väl som med annat alternativt. Det finns läkare och det finns homeopater, helt oberoende av varandra. Man tror på olika läror, eller vad man ska kalla det. Och vissa tror på vetenskap och andra astrologi. Typ.

Okej? Jag följer företrädesvis hovslagare som numera skor sällan och även hovslagare som förespråkar en annan typ av hantering av hovarna ät vanliga öppna järnskor. Ganska många av de äldre barfotaverkarna är hovslagare i grunden, är de också att likställa med astrologi nu då menar du?
 
Sorry nu kom jag igång här :rofl:
Men jag vill ju ta bort att vem som helst kan kalla sig hovslagare. Det borde och måste bli en skyddad titel. En häst hovar är så viktiga oavsett inriktning. Så grundläggande i livet. Ingen häst ingen hov har vi ju hört sedan små och det stämmer ju verkligen. Så bättre reglerat och tydligare för kunder om vad som gäller. Då är det också lättare att kontra mot de sk barfotaverkarna när det är mer uppstyrt. Ja flera kommer att sluta sko men so what?! Det är ett måste i steget för framtida hästnäringen. Se bara på skillnaden mellan Sverige och t.ex. Storbritannien. Vi måste verkligen steppa upp!

Men ingen har väl talat emot något av allt du skriver?

Måste detta bli ännu en tråd om hur dåliga alla är?
 
Fast där har jag lite svårt att hålla med. https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/peder-om-att-tavla-barfota-utgar.htm

Från artiklen "
Så säger hovslagaren
Hovslagaren Rebecca Giegold Dip Wcf skodde hästarna på Grevlunda under 17 år. I dag jobbar hon heltid som lärare på Flyinges hovslagarskola. Hon menar att hovmekaniken får de bästa förutsättningarna när hästen går oskodda, det är trots allt det naturliga tillståndet för hoven.
- En oskodd hov kan röra sig upp och ner på ett sätt som en hov med järnsko på inte kan. När du slår på en järnsko låser du hovmekanismen."

Att där finns en mängd barfota-verkare som inte skulle få verka är ju enligt mig lite annan snack än om många hästar hade mått bättre av att få gå barfota. Det är två olika diskussioner, men tycker dom verkar blandas ihop rätt ofta när man snackar barfota hov vs skodd.

En av dem jag ragit hjälp av till min häst bland annat även om hon aldrig skodde honom. Och även en av dem som tycker min hovslagare är väldigt duktig. Otroligt hjälpsam :) Otroligt lite astrologi.
 
Håller tyvärr inte med dig. Är nog för färgad av det jag sett i hov- och hästväg genom åren.
En barfotaverkare kan som sagt aldrig komma i närheten av en duktig hovslagare. Även om det såklart skiljer sig mellan barfotaverkarna emellan. Och som sagt någon enstaka har jag tyckt varit vettig men tyvärr så är det för många som inte borde röra andras fötter alls
Och jag tycker att en dålig hovslagare inte kan komma i närheten av en duktig barfotaverkare. Det finns vettiga barfotaverkare, mindre vettiga barfotaverkare, vettiga hovslagare och mindre vettiga hovslagare. Men man kan ju inte basera uttalanden om en hel yrkesgrupp på några enskilda individer?
 
Och jag tycker att en dålig hovslagare inte kan komma i närheten av en duktig barfotaverkare. Det finns vettiga barfotaverkare, mindre vettiga barfotaverkare, vettiga hovslagare och mindre vettiga hovslagare. Men man kan ju inte basera uttalanden om en hel yrkesgrupp på några enskilda individer?
Bästa är att anlita en duktig hovslagare. Utbildad och godkänd :)
 
Bästa är att anlita en duktig hovslagare. Utbildad och godkänd :)

Och om det inte räcker? Alltså jag har gått en kurs för typ 10 kkr (där grundaren är hovslagare), köpt litteratur och videomaterial för typ 5 kkr (grundaren är hovslagare) eller testat nya skor och sätt att sko min häst på för 2-4 kkr/gång bara för att det är kul och jag är rik (det är jag inte).

Gud så lätt det vore om det bara vara att skaffa en duktig hovslagare, jag hade gråtit av lycka istället för av desperation ❤
 
Och om det inte räcker? Alltså jag har gått en kurs för typ 10 kkr (där grundaren är hovslagare), köpt litteratur och videomaterial för typ 5 kkr (grundaren är hovslagare) eller testat nya skor och sätt att sko min häst på för 2-4 kkr/gång bara för att det är kul och jag är rik (det är jag inte).

Gud så lätt det vore om det bara vara att skaffa en duktig hovslagare, jag hade gråtit av lycka istället för av desperation ❤
Vad är det för kurs du gått?
Jobbigt med så mycket problem och vad jag förstår att ni redan testat olika vägar. Jag vet ju inte alls vem du har men annars om ni inte kommer runt till det bättre kanske det kan vara en idé att åka in på klinik och sko? Beroende på var du bor och om det är möjligt alltså
 
Vad är det för kurs du gått?
Jobbigt med så mycket problem och vad jag förstår att ni redan testat olika vägar. Jag vet ju inte alls vem du har men annars om ni inte kommer runt till det bättre kanske det kan vara en idé att åka in på klinik och sko? Beroende på var du bor och om det är möjligt alltså

Jag har hästen I Flyinge så det känns som att jag borde ha tillgång till det Sverige har att erbjuda och har tex redan haft hjälp av Giegold som jag nämnde ovan.

Varför har Sverige tex ingen mjukvara för att märka upp röntgenbilder så som Metron? Eller har jag bara inte hittat? Det tänker jag borde vara en värdefull grund för att kunna utvärdera hovar. Utomlands är det ju vanligt att röntga tom före och efter verkning/skoning på problemhästar. Här nekar veterinärer mig att röntga min häst pga "hovarna ser fina ut". Trots att han inte vill gå på dem. Inte för att jag tror det på något vis skulle ge magiska svar men det blir ju väldigt svårt att utvecklas långsiktigt om man håller sig fast i den subjektiva bedömningen av varje enskild utövare. Då är det ju ännu mer kritiskt att hitta just den personen som kan hjälpa ens häst som du skriver.

Kursen var en 5 dagars grundkurs hos Applied Equine Podiatry (man blir på intet sätt "barfotaverkare" av den bara för att förtydliga) och ledaren hade lite egna idéer om vissa saker men också mycket väldigt nyttigt o intressant. Och följer man deras verkare tycker jag man brukar se välmående hovar. Tex Irene på Light hoof blev precis jbv-godkänd om jag förstod rätt. Men såklart i fel del av landet :(
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 158
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: muslidag
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp