Vem har det kallast?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag läste att kallaste temperaturen i Sverige nu är ca - 43 grader.
Så... vem på buke har det kallast nu? Någon som bor där det är - 40 grader? Hur funkar det för er? Jag läste att tex tåg ställts in... är nyfiken på hur det är att leva i -40 grader....
 
Idag är det ljumma -28°C. Igår hade vi -35°C
Bilen startar inte trots motorvärmare, vattnet i stallet hade frusit igår, nu har jag fått igång kallvattnet åtminstone.
Hästarna var ute på förmiddagen idag och fick komma in till lunch. Det går väl ingen större nöd på hästarna ute. Men dom behöver vara inne och värma stallet. Det är ca -10° i stallet
Tågen är inställda. Bussarna går någorlunda regelbundet.
Vi kör inte två "stora maskiner" samtidigt här hemma. Dvs inte tvättmaskin och spis samtidigt. Eller spis och dammsugare. Risken att huvudsäkringar går är för stor. Det är visserligen bara att byta säkring, men våra huvudsäkringar är utomhus och jag vill inte 😅
 
Här har det pendlat mellan -19 och -24 sedan imorse; jag trodde att det skulle bli varmare när solen gick upp, men icket...
Kallast inatt var -31,4...
Hästarna var varma under täckena när de kom in igår eftermiddag och hade hö kvar, vi har uppvärmt vatten i hagen åt dem också. Katterna är däremot inte så sugna på att gå ut. ;)
Behöver inte fundera på att starta bilen tack och lov, VÄLDIGT tacksam över att få/kunna jobba hemifrån.
Vad jag har hört går både lokalbussar och länstrafik i kommunen, men alla tåg norr om Umeå är inställda till och med imorgon.
 
Här har det pendlat mellan -19 och -24 sedan imorse; jag trodde att det skulle bli varmare när solen gick upp, men icket...
Kallast inatt var -31,4...
Hästarna var varma under täckena när de kom in igår eftermiddag och hade hö kvar, vi har uppvärmt vatten i hagen åt dem också. Katterna är däremot inte så sugna på att gå ut. ;)
Behöver inte fundera på att starta bilen tack och lov, VÄLDIGT tacksam över att få/kunna jobba hemifrån.
Vad jag har hört går både lokalbussar och länstrafik i kommunen, men alla tåg norr om Umeå är inställda till och med imorgon.
Inte jag men jag känner en som sålde ett hus här för något år sedan.
Jag har väl haft 33 minus som kallast denna vecka, men har promenerat till jobbet för länge sedan (98/99?) i 40 minus.
 

Bifogade filer

  • Liite småkallt.jpg
    Liite småkallt.jpg
    465,9 KB · Visningar: 182
Jag är snart uppe i 24 plusgrader inne. Så nöjd med att jag köpte ett extra element så jag får vettig temperatur att jobba i. :heart Tyvärr måste jag nog åka buss till affären sen, tar en halvtimme enkel väg. :( Men förhoppningsvis är det inte svinkallt på bussarna, det påstås vara -8 grader ute, men det ska tydligen kännas som -15. Brrrr.
 
Jag är snart uppe i 24 plusgrader inne. Så nöjd med att jag köpte ett extra element så jag får vettig temperatur att jobba i. :heart Tyvärr måste jag nog åka buss till affären sen, tar en halvtimme enkel väg. :( Men förhoppningsvis är det inte svinkallt på bussarna, det påstås vara -8 grader ute, men det ska tydligen kännas som -15. Brrrr.
Ja, vinden är inte skoj. Här är det -3 men känns som -11. Det blåser byvindar på 18 m/s, enligt klart.se.
 
Min kompis har astma och hon har det lite besvärligt när det är så kallt 🫤
Ser folk som har såna andningsmasker på sig när dom promenerar, det kanske kan vara nåt?

Ja, jag har faktiskt funderat på det. Kan inte känna av temperaturer bra, men så fort det blir minsta lilla minusgrad känns det direkt. Jag vill ju vara ute och promenera. :(

Eller så köper jag ett ihopfällbart gåband. ;)
 
Det är kul med ett gammalt hus, det är kul med ett gammalt hus…

-4 ute, men ca 19 m/s kyler ut huset betydligt mer än kölden i sig…
Hundarna brukar tycka det är kul när jag kommer hem och de får komma in i huset, men ikväll kanske vi får sova i det mer välisolerade hundhuset 😅

Bad mina snälla föräldrar att åka hem och elda i min kamin, förhoppningsvis har tempen stigit lite tills jag åker hem om ett par timmar.

IMG_0072.jpeg
 
Det är väldigt väldigt vackert ute när det är så pass kallt men jag har tappar känseln i fingrar och fot när det är några få minus så jag har ingen lust att vara ute 🥶 Jag måste införskaffa mig uppvärmda sockar å handskar kanske :D
14 grader i sovrummet och 17 grader i köket var det igår. Nu verkar huset ha börjat hänga med igen, maken har sjuntat upp pannan. Så är iaf 20 grader i köket. Varit lite varmare idag bara runt -27 nu.
 
-35.6 as we speak. Men jag ska inte klaga, i vanliga fall är min by ett jäkla kallhål men nu är det -40nånting bara 7 km bort.
Jag upplever en tydlig skillnad mellan gårdagens 32 och dagens 35, det biter i kinderna på ett annat sätt. Eller så är det ändå någon lätt vind idag. Vackra dagar är det i alla fall :love:
PXL_20240103_110544459.jpg

Någon är kränkt över att kläs på tossar och täcke, det stör hans självbild som polarhund in disguise.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 181
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 122
Senast: __sofia__
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 535
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp