Vem har gjort fel?!

F

Frickadell

Hejsan har en lite juridisk fråga..
Min kompis har hett ut sin ponny på foder till ett par människor för ett tagsedan. Efter en tid ville ägaren ha tillbaka henne men då sa fodervärlden att den hade skadat sig. Och då vill inte ägaren ha tillbaka en halt häst och stå och betala en massa avgifter, så de kom överens om att hon skulle få vara kvar där medans hon blev frisk. Så gick det ett bra tag till och ägaren började undra om ponnyn var frisk än så hon ringde och kollade, då fick hon höra att de hade tagit ner ponnyn och att de hade glömt bort att ringa då det glömde att hästen ej var deras!!!! Mina frågor är då:
Får en veterinät ta ner en häst (om det ej är akut) utan några papper på hästen som bevisar att de är ägaren som har hästen?
Har inte både fodervärden (som tydligen inte har alla hjärnceller hemma) och veterinären gjort fel där?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Och hon har kollat att ponnyn inte är vid liv? Så det inte är nått som dom säger för att 'få' en gratis häst?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Menar du att de har avlivat ponnyn?
Har ni pratat med vet. i fråga? Måste finnas papper på att en avlivning har skett. Pass måste väl skickas in när en häst dör?

Det låter ju helt otroligt! De försöker väl få en gratis häst som sagt...:confused:
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Och hon har kollat att ponnyn inte är vid liv? Så det inte är nått som dom säger för att 'få' en gratis häst?

Nej det är just det att hon har inte varit dit då de ej svarar i telefonen. Och vi börjar misstänka att dom kanske inte har avlivat hästen utan kanske har sålt den..
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Menar du att de har avlivat ponnyn?
Har ni pratat med vet. i fråga? Måste finnas papper på att en avlivning har skett. Pass måste väl skickas in när en häst dör?

Det låter ju helt otroligt! De försöker väl få en gratis häst som sagt...:confused:

Ja de sa att det hade glömtbort att ponnyn inte var deras!!
(hur FaN man kan glömma det!?)
Men sedan så skrev hon då att ni får till december på er att skicka mig försäkringspengarna på hästen för de är ju hennes, men de har de inte heller gjort.
Men hon ska ringa försäkringsbolaget och kolla om de har anmält hästen som död.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Varför har hon inte kollat upp om hästen lever?

Står försäkringen på ägaren? F-bolaget måste ha papper på att hästen är död för att kunna betala ut pengar. Ring genast försäkringsbolaget.
Varför har inte ägaren kollat upp situationen mer noggrannt?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

"Glömt bort att hästen inte var deras". Hur dumt försvar var inte det där egentligen? Är de någon som borde skjutas är de dom, som hyrde hästen.

Jag föreslå domstol! Pengar kanske inte kan ersätta hästen, men de blir mycket jobbigare för dom som nu har avlivat han / sålt han.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Varför har hon inte kollat upp om hästen lever?

Står försäkringen på ägaren? F-bolaget måste ha papper på att hästen är död för att kunna betala ut pengar. Ring genast försäkringsbolaget.
Varför har inte ägaren kollat upp situationen mer noggrannt?

Förmodligen för att hon blev lite chockad att folk bara kan göra så, men sedan pratar vi om en människa som är tidsoptimist som bara den.. hmm
 
Sv: Vem har gjort fel?!

"Glömt bort att hästen inte var deras". Hur dumt försvar var inte det där egentligen? Är de någon som borde skjutas är de dom, som hyrde hästen.

Jag föreslå domstol! Pengar kanske inte kan ersätta hästen, men de blir mycket jobbigare för dom som nu har avlivat han / sålt han.

jo jag tänkte oxå på domstol först för att jag oxå blev så himla arg! Men sedan kom jag på att är det inte vet´s fel oxå? Skall inte de ha bevis på att detta är deras häst..`?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jag fattar inte, de råkade avliva hennes häst och sen då?

Avslutades samtalet med, "men va synd, hej då" Kom de inte fram till något mer, eller är det liksom slut där? Vad sa fodervärder mer?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Bultpistol finns att köpa på postorder utan restriktioner såvitt jag vet ,möjligen 18 år manual medföljer hur man sätter bulten o sticker .
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jo, absolut. Men ändå, att få idéen att låna en häst, sedan säga att man glömt att de ine vara deras & avliva / sälja den är så dålig stil , att jag bara vill spy på dom .. *ursäkta mitt uttryck* .. Men skulle jag köpa en häst, hade ja krävt pass osv. Och hade jag varit veterinär eller diverse hade jag också krävt de, eftersom de finns så mycket konstiga människor (som egentligen borde räknas som icke mänskliga) nu förtiden.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Såvitt jag vet ät detta ett polisärende om dom inte snabbt redovisar vart hästen är .Om den gått till kadaver finns det bokfört /kvitto om den är nedgrävd kolla var. kolla med miljökontoret om det finns papper .Dom betalar inte kadaver bilen på en annans häst om det inte finns något att dölja .Dom kan teoretiskt även ha ätit upp den.Ta hjälp av någon som kan skriva så det liknar något .Rek med mottagningsbevis är bättre än telefon.Bevis skall fram var hästen är.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Har en veterinär avlivat hästen så ska det väl fyllas i ett papper. När kadaverbilen kommer så är de ju noga med att papper fylls i att hästen är avlivad. Papperet skickas in till försäkringsbolaget och pengarna kan betalas ut. Usch vilken obehaglig historia!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 110
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 189
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 928
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 022
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp