Vem köper en FLYGPLATS?!

Absolut inte. Där har tåget sin stora uppgift. Men många av dessa små flygplatser erbjuder charter till olika platser ffa i europa. Dessa kan finansiera det mer lokala flyget. Om man absolut har bråttom och vill till t.ex. Stockholm på kortast möjliga tid.

Det jag reagerar över (främst) är skammandet av människor som vill flyga för upplevelsens skull. Medan man utan kritik konsumerar billiga saker från Kina - som anlänt i en aldrig sinande ström av cargoflyg nonstop dygnet runt. Det är lättare att skamma flygresenären som vill till Costa Rica, än den som köper en billig iPhone som anlänt med cargoflyg.

Det är där man bör lägga sitt fokus om man är mån om miljön. Menar jag.

Varför kan jag inte ha en bestämd uppfattning om både nöjesresenärer, de som (inte alls) behöver flyga i arbetet och Kina-konsumtionen? Måste en tillhöra antingen eller?

Miljön kräver nog lite mer av oss än så bekväma svart/vita resonemang.
 
Varför kan jag inte ha en bestämd uppfattning om både nöjesresenärer, de som (inte alls) behöver flyga i arbetet och Kina-konsumtionen? Måste en tillhöra antingen eller?

Miljön kräver nog lite mer av oss än så bekväma svart/vita resonemang.
Jo, det ena ska ju inte utesluta det andra, men jag tror uppriktigt inte att människor kommer att sluta flyga. Vi bör ransonera vårt flygande, helt klart - det har ju gått inflation i flängandet mellan Sverige och exvis Spanien - men samtidigt tror jag att man behöver höja blicken lite. Det helt galna shoppandet av billiga produkter från Kina (som anländer med flyg!) måste ifrågasättas mer. Och man måste inte längre flyga till Stockholm för nåt affärsmöte. Eller New York.

Men jag skulle hellre se en flygvärld där flyget ffa används för att människor får resa och uppleva världen (gärna från mindre flygplatser) medan vår hejdlösa konsumtion av Kinatillverkade prylar minskar. Kläder inte minst. Transport av kläder hit och dit i en aldrig sinande ström, för att vi numera har fria returer på allt vi köper (oftast). Kunde man prioritera, skulle upplevelseresandet (och den positiva inverkan det har på platserna vi reser till) kunna bibehållas åtminstone till en del, på bekostnad av det sanslösa shoppandet av billiga varor.

Jag läser ALDRIG NÅGONSIN någon kritik mot cargoflyget men oavbrutet mot resandet.
 
Jo, det ena ska ju inte utesluta det andra, men jag tror uppriktigt inte att människor kommer att sluta flyga. Vi bör ransonera vårt flygande, helt klart - det har ju gått inflation i flängandet mellan Sverige och exvis Spanien - men samtidigt tror jag att man behöver höja blicken lite. Det helt galna shoppandet av billiga produkter från Kina (som anländer med flyg!) måste ifrågasättas mer. Och man måste inte längre flyga till Stockholm för nåt affärsmöte. Eller New York.

Men jag skulle hellre se en flygvärld där flyget ffa används för att människor får resa och uppleva världen (gärna från mindre flygplatser) medan vår hejdlösa konsumtion av Kinatillverkade prylar minskar. Kläder inte minst. Transport av kläder hit och dit i en aldrig sinande ström, för att vi numera har fria returer på allt vi köper (oftast). Kunde man prioritera, skulle upplevelseresandet (och den positiva inverkan det har på platserna vi reser till) kunna bibehållas åtminstone till en del, på bekostnad av det sanslösa shoppandet av billiga varor.

Jag läser ALDRIG NÅGONSIN någon kritik mot cargoflyget men oavbrutet mot resandet.
Det låter mest som att du vill försvara flygandet genom att peka på nåt annat dåligt. Både shoppandet och nöjesresandet behöver förändras. Vet inte var du läser men jag har läst mycket kritik ang. shopping från länder långt bort och frakten hit.

Varför vill du att människor ska resa från mindre flygplatser? Eftersom folk behöver flyga mindre verkar det mer effektivt att använda tåg eller buss för att ta sig till en större flygplats när man väl ska flyga.
 
Det låter mest som att du vill försvara flygandet genom att peka på nåt annat dåligt. Både shoppandet och nöjesresandet behöver förändras. Vet inte var du läser men jag har läst mycket kritik ang. shopping från länder långt bort och frakten hit.

Varför vill du att människor ska resa från mindre flygplatser? Eftersom folk behöver flyga mindre verkar det mer effektivt att använda tåg eller buss för att ta sig till en större flygplats när man väl ska flyga.
Nja, jag vill mest peka på skammandet av flygande människor som vill resa ut i världen. Medan jag själv aldrig hör någon kritik mot cargo-flyget; jag läser massor av kritik mot konsumtionen i sig men aldrig någonsin (faktiskt!) mot flyget som tar sakerna till oss. Medan jag ser, med egna ögon, en aldrig sinande ström av cargoflyg över vårt hus. Natt som dag, dygnets alla timmar.

Självklart behöver vi se över vårt resande, inte minst när det numera är så lätt att resa med tåg överallt i landet. Eller kommunicera digitalt.

De mindre flygplatserna är viktiga för exvis turism i området och för resande i de fall då man måste kunna åka snabbt och smidigt till affärsmöten. Där använder man dessutom oftast mindre flygplan, inte de stora (halvfyllda) bränsleslukarna då passagerarantalet är mindre. Det är inte alltid bäst att alla flyger från en enda stor flygplats. Där jag bor skulle det krävas minst 2 timmars bilresa till en flygplats om den närmaste är nedlagd. Tågen går inte dit jag vill, om jag inte vill tillbringa ett helt dygn med att resa.

Men, i det stora är jag mest kritisk till skammandet av resenärer medan man gärna köper billiga iPhones - hitflugna från Kina.
 
Välkommen till Ängelholm - staden som Peab driver 🙄

citat ur SvD Näringsliv 20110426

Även om kommunerna köpte allt i en klump för 40 miljoner så delas flygplatsen upp i två delar vid försäljningen till Peab. Marken säljs till Peab-bolaget Projektfastigheter i Götaland för 15 miljoner och själva verksamheten säljs till Peab-bolaget Ängelholms Flygplats AB för 25 miljoner. Men eftersom kommunerna har bestämt sig för att efterskänka ett lån från år 2000 på 15 miljoner kronor, så minskas köpeskillingen och Peabs pris blir de facto 25 miljoner.

Ängelholm hade också en omröstning angående en gammal järnvägsbro (pyttebron) och just den dagen det var val så var det en klass 2 varning. De skyllde på lågt valdeltagande trots att majoriteten var mot att ta bort bron till förmån för en ny bilväg. Så de har bortsett från omröstningen.

Sättet som kommunen har betett sig gör att jag inte har något förtroende alls för deras hantering av skattemedel.

Jag flög ofta från Ängelholm-Arlanda en sommar (varannan vecka) och då var det knökfullt med folk.Så den användes rätt flitigt av oss som skulle till/från Sthlm på ett smidigt sätt. Tåg var bökigare eftersom detinte gick direkt och tog längre tid. Flyget tog 1h.
 
Läste precis följande hos Naturskyddsföreningen:
"... Samtidigt har resande varit positivt för den ekonomiska utvecklingen och det har dessutom gett många människor stor personlig tillfredsställelse. Men det är viktigt att vara medveten om att de allra flesta människor på jorden aldrig åkt i ett flygplan. I själva verket är flygande förbehållet en liten andel av jordens befolkning som har mycket god ekonomisk situation.

Klimatförändringarnas följder, som till exempel torka, översvämningar och kraftfulla stormar drabbar de fattigaste människor hårdast – alltså människor som inte själva flyger. "

Detsamma gäller givetvis flygfrakter, det är vi som har råd att handla som bär ansvaret för att grejorna ställs på planet. Det är helt andra som betalar det verkliga priset.
 
Fast det är ju löjeväckande att prata avstånd i Skåne. Kristianstad, Malmö, Köpenhamn - spottavstånd. Norrland däremot, där kan jag förstå om kommunerna överväger att rädda en flygplats.
Nej men det har också gjort folk lata. En Norrlänning kan åka 40mil för att kunna vara med i en hopptävling som inte ens är så betydande som SM men en Skåning åker helst bara en timme. Avstånden här nere är väldigt korta och man är van vid att ha det nära. Det är ytterst få tillfällen som jag besökt Simrishamn ex trots att det ligger bara 1,5h bilresa bort. Det är liksom jobbigt att ta sig dit. Men att köra Kiruna-Narvik kunde jag köra lätt som en plätt för att ex shoppa en dag
 
Jo, det ena ska ju inte utesluta det andra, men jag tror uppriktigt inte att människor kommer att sluta flyga. Vi bör ransonera vårt flygande, helt klart - det har ju gått inflation i flängandet mellan Sverige och exvis Spanien - men samtidigt tror jag att man behöver höja blicken lite. Det helt galna shoppandet av billiga produkter från Kina (som anländer med flyg!) måste ifrågasättas mer. Och man måste inte längre flyga till Stockholm för nåt affärsmöte. Eller New York.

Men jag skulle hellre se en flygvärld där flyget ffa används för att människor får resa och uppleva världen (gärna från mindre flygplatser) medan vår hejdlösa konsumtion av Kinatillverkade prylar minskar. Kläder inte minst. Transport av kläder hit och dit i en aldrig sinande ström, för att vi numera har fria returer på allt vi köper (oftast). Kunde man prioritera, skulle upplevelseresandet (och den positiva inverkan det har på platserna vi reser till) kunna bibehållas åtminstone till en del, på bekostnad av det sanslösa shoppandet av billiga varor.

Jag läser ALDRIG NÅGONSIN någon kritik mot cargoflyget men oavbrutet mot resandet.

Om du ALDRIG NÅGONSIN läst någon kritik mot sådan handel kanske det beror på vad du läser och inte dess förekomst. Jag tycker jag läser sån kritik mest hela tiden. Finns ju en aktuell tråd som bland annat handlar om det här på Buke till exempel
 
Nej men det har också gjort folk lata. En Norrlänning kan åka 40mil för att kunna vara med i en hopptävling som inte ens är så betydande som SM men en Skåning åker helst bara en timme. Avstånden här nere är väldigt korta och man är van vid att ha det nära. Det är ytterst få tillfällen som jag besökt Simrishamn ex trots att det ligger bara 1,5h bilresa bort. Det är liksom jobbigt att ta sig dit. Men att köra Kiruna-Narvik kunde jag köra lätt som en plätt för att ex shoppa en dag
Jag är Norrlänning ;-) Och tycker det är betydligt besvärligare att t.ex. ta mig till Sturup än till Alvik (Umeå)..... Jag tror, som du säger, att det är en inställning av nåt märkligt slag...
 
Senast ändrad:
Om du ALDRIG NÅGONSIN läst någon kritik mot sådan handel kanske det beror på vad du läser och inte dess förekomst. Jag tycker jag läser sån kritik mest hela tiden. Finns ju en aktuell tråd som bland annat handlar om det här på Buke till exempel
Jodå, jag läser MASSOR av kritik mot handeln i sig. Mot det vettlösa shoppandet av billiga kläder (ffa) och returnerande hit och dit. En konsumtionshets som är helt bisarr. Det läser jag om. Men när man kritiserar människors flygande läser jag aldrig någon invändning om cargoflyget. Och jag läser det mesta.....
 
Nej men det har också gjort folk lata. En Norrlänning kan åka 40mil för att kunna vara med i en hopptävling som inte ens är så betydande som SM men en Skåning åker helst bara en timme. Avstånden här nere är väldigt korta och man är van vid att ha det nära. Det är ytterst få tillfällen som jag besökt Simrishamn ex trots att det ligger bara 1,5h bilresa bort. Det är liksom jobbigt att ta sig dit. Men att köra Kiruna-Narvik kunde jag köra lätt som en plätt för att ex shoppa en dag

Fast det beror väl inte på avståndet i meter utan alternativen i utbudet? Om dina närmaste butiker låg i Simrishamn skulle du antagligen åka dit och shoppa. Precis som det inte skulle vara några konstigheter om Sturup var enda alternativet till flygplats.
 
Jodå, jag läser MASSOR av kritik mot handeln i sig. Mot det vettlösa shoppandet av billiga kläder (ffa) och returnerande hit och dit. En konsumtionshets som är helt bisarr. Det läser jag om. Men när man kritiserar människors flygande läser jag aldrig någon invändning om cargoflyget. Och jag läser det mesta.....

Fast kritik mot människors flygande är ju kritik mot just människor som flyger? Om cargoflyg står för största delen av antalet flygresor är det ju på inget vis ett argumentför personflyg.
 
Fast kritik mot människors flygande är ju kritik mot just människor som flyger? Om cargoflyg står för största delen av antalet flygresor är det ju på inget vis ett argumentför personflyg.
Men visst är det enkelt att shame:a enskilda människor för deras flygande till drömdestinationer och samtidigt ignorera de stora kommersiella multinationella företagens transporterande av onödiga varor världen över? Det är liksom enklare...
 
Men visst är det enkelt att shame:a enskilda människor för deras flygande till drömdestinationer och samtidigt ignorera de stora kommersiella multinationella företagens transporterande av onödiga varor världen över? Det är liksom enklare...

Det känns och syns mer för de som upplever sig shame:ade möjligen, men för mig är det nog lättare att svepande tycka att de stora har ett större ansvar. De stora företagen, de stora människosamlingarna (rika/vita/priviligierade) - de som är stora är ju en större påverkan.

Jag var själv runt i Europa 2018, 500 mil på 10 dagar. I elbil. Kostade inte ett öre i drivmedel. Annan historia.
 
Det känns och syns mer för de som upplever sig shame:ade möjligen, men för mig är det nog lättare att svepande tycka att de stora har ett större ansvar. De stora företagen, de stora människosamlingarna (rika/vita/priviligierade) - de som är stora är ju en större påverkan.

Jag var själv runt i Europa 2018, 500 mil på 10 dagar. I elbil. Kostade inte ett öre i drivmedel. Annan historia.
Hur kan en elbil kosta noll och ingenting...? Även den elen ”tillverkas” ju någonstans via något som kräver annat bränsle?
 
Men visst är det enkelt att shame:a enskilda människor för deras flygande till drömdestinationer och samtidigt ignorera de stora kommersiella multinationella företagens transporterande av onödiga varor världen över? Det är liksom enklare...
Tycker det går utmärkt att göra både och.
Onödiga varor har ett stort problem från brytning till återvinning så känns så lamt att bara plocka ut en del i den kedjan, transporten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp